استراتژی هوش تجاری: چگونه نقشه راه BI خود را تهیه و مستند کنیم
هوش تجاری یا هوش کسب و کار وسیله ای برای تبدیل داده های خام به بینش های مفید است. به شما امکان می دهد داده ها را از منابع مختلف جمع آوری کنید ، آنها را سازماندهی کنید و سپس از تجزیه و تحلیل ها لذت ببرید. آیا به آن نیاز دارید؟ احتمالاً بله ، زیرا بهترین راه برای بهبود کسب و کاری است که می توانید بدست آورید. اما همانطور که حدس می زنید ، شروع چنین کار پیچیده ای نیاز به مقداری آمادگی دارد و امیدواریم در این زمینه به شما کمک کنیم. و اگر قبلاً برخی روش های BI را در شرکت خود معرفی کرده اید ، این مقاله به شما کمک می کند تا به ذهن شما از نظر بیشتری برخوردار شود. حال ، بیایید در مورد استراتژی هوش تجاری شما صحبت کنیم.
چرا به یک استراتژی BI نیاز دارید
یک استراتژی BI به شما امکان می دهد تا تمام مشکلات و نیازهای داده خود را برطرف کنید ، یک سیستم منسجم ایجاد کنید و آن را حفظ کنید. چه اتفاقی می افتد اگر شروع به اجرای BI بدون استراتژی کنید؟ در واقع ، شما بیش از حد بر دریافت این نمودارها متمرکز هستید ، اما هیچ کس در شرکت درکی از دلیل و چگونگی استفاده از آنها ندارد.
استراتژی BI شما دارای سه بخش اصلی است:
- چشم انداز . چرا شما در حال ساختن روش BI در شرکت خود هستید و می خواهید به چه چیزی برسید؟
- افراد و فرایندها . چه کسی استراتژی BI را تعریف و اجرا می کند؟ و چطور؟
- ابزار و معماری . کدام داشبورد و راه حل را می خواهیم بسازیم؟ برای کدام مناطق؟ و چگونه بر آن مناطق تأثیر خواهند گذاشت؟
بنابراین ، وقتی به استراتژی شرکتی خود نگاه می کنید ، تصور می کنید که چه خلاقیت هایی در زمینه BI می خواهید شروع کنید. سپس این چشم انداز به شما کمک می کند افراد مناسب را انتخاب کنید ، افراد از فرایندهای انتخاب شده استفاده و حفظ می کنند. برای پشتیبانی از افراد و پردازش ها ، از ابزارهای نرم افزاری استفاده می کنید. و سرانجام ، شما نقشه معماری را برای توسعه آن ایجاد می کنید. حال ، اجازه دهید به جزئیات آن مراحل بپردازیم.
مرحله 0. اکوسیستم فعلی BI خود را ارزیابی کنید
برای اینکه بدانید به کجا می روید ، باید یک خط مبنا مشخص کنید. بگویید ، شما می دانید که چندین بخش از تجزیه و تحلیل استفاده کرده اند ، اما داده ها خیلی کثیف و نا مرتب و در اصطلاح سیل زده شده اند. اساساً ، باید وضعیت فعلی سازمان را بررسی دقیق تری کرد.
بنابراین ، اولین کاری که باید انجام شود این است که با تمام افرادی که در زمینه فرایندهای فعلی BI درگیر هستند صحبت کنید : کاربران و تیم IT ، مدیران بخش و سهامداران.
در نتیجه ، شما باید پاسخ سوالات زیر را داشته باشید:
چشم انداز BI شما چیست و یا آیا دارید؟ چگونه این چشم انداز با IT و استراتژی شرکتی شما مطابقت دارد؟
بازیگران BI شما چه کسانی هستند و چقدر هماهنگ هستند؟ آیا همپوشانی عملکرد وجود دارد؟
چگونه مدیریت داده ها و حاکمیت داده ها را مدیریت می کنید؟ چگونه از کاربران BI پشتیبانی می کنید؟
از چه راه حل هایی استفاده می کنید و چگونه؟ کدام یک از آنها ارزش دارند؟
آیا معماری شما با استراتژی شرکت سازگار است؟ آیا مطمئن هستید که مدل صدور مجوز بهترین عملکرد را دارد؟
مرحله 1. ایجاد چشم انداز
دید یا ویژن ترکیبی از هدف و جهت است. هیچ استراتژی بدون چشم انداز وجود ندارد. این امر در قالب بسیاری از تصمیمات مهم ، مانند اینکه چه اطلاعاتی را تأمین خواهیم کرد یا چه کسی به بینش دسترسی پیدا می کند ، خود را نشان می دهد.
یک چشم انداز همچنین یک هدف پیش پا افتاده دارد: توضیح دادن به افراد سازمان شما – که قبلاً ابزارها و فرآیندهای مورد علاقه خود را دارند – چرا به ابزار جدیدی احتیاج دارند و چگونه تحول انجام می شود.
جابر علوی خاطرنشان می کند که چشم انداز بیان شده از این طریق به دفع مدیرانی که تنها هدف آنها تأمین ابزار ارزان قیمت کارکنان و بازگشت به “کار واقعی” است ، کمک خواهد کرد.
بنابراین ، بیان چشم انداز باید شامل اطلاعاتی از جمله:
چه کسی مسئول فرآیندهای BI خواهد بود (به عنوان مثال ، ایجاد یک مرکز صلاحیت هوش تجاری که نرم افزار و معماری BI را کنترل خواهد کرد)؟
استراتژی BI چگونه با IT و استراتژی شرکت سازگار است؟
چگونه راه حل های BI را ارائه و پشتیبانی خواهیم کرد؟
چه نوع راه حل هایی را برای اجرای برنامه در نظر داریم و در کجا؟
ما قصد داریم چه زیرساخت هایی را فراهم کنیم؟
سرانجام ، چشم انداز اغلب با مدل بلوغ BI همراه است – مقیاسی که به شما می گوید استراتژی شما چقدر بالغ است. شما می توانید چند تفسیر مدل بلوغ را در وب پیدا کنید ، یک مدل بسیار محبوب که از گارتنر تهیه شده است . به گفته آنها ، پنج سطح بلوغ برای BI وجود دارد: Unarere، Opportunistic، Standards، Enterprise، Transformative. استفاده از این مدل ها به شما کمک می کند تا زمینه های پیشرفت خود را شناسایی کرده و اهداف بعدی خود را تعیین کنید.
مرحله 2. ایجاد فرایندهای حاکمیت BI
حاکمیت BI در مورد تعریف و اجرای زیرساخت BI است. (با حاکمیت داده اشتباه گرفته نشود ، که استفاده مداوم از داده ها را در یک سازمان تضمین می کند.)
این شامل سه جز است:
یک تیم حاکمیتی BI یا افرادی که مسئولیت فرآیندهای حاکمیت را بر عهده خواهند داشت.
ابزارهای BI و مدیریت چرخه زندگی یا طراحی و توسعه معماری BI
پشتیبانی کاربر از نقطه نظرات فنی ، عملکردی و داده ها
تیم حاکم بر BI
اعضای حاکمیت BI ، نقش ها و مسئولیت های آن ها ، عملکردها ، اهداف و روابط آن ها با ساختارهای مختلف در شرکت شما را مشخص می کنند. افراد را از همه سطوح ، از مدیران اجرایی گرفته تا کاربران نهایی درگیر می کنند تا تمام دیدگاه های آن ها را روی میز بگذارند. بنابراین ، در واقع یک گروه از متخصصان BI نیستند ، بلکه هیئت نمایندگان از جای جای مختلف شرکت هستند.
اما شرکت های بزرگتر از یک گروه کاملاً متخصص در مرکز صلاحیت هوش تجاری (BICC) بهره مند می شوند . BICC به شناسایی نیازهای داده ، ایجاد ساختارهای حاکمیت داده ، نظارت بر کیفیت داده ها و فرآیندهای کلی ادغام کمک می کند . این ها برنامه نویسان ، دانشمندان و تحلیل گران داده ، متخصصان پایگاه داده های رابطه ای و ابزارهای گزارشگری هستند. ما در صورت داشتن مجموعه ای از متخصصان دیگر یا منابعی برای استخدام آن ها ، توصیه می کنیم چنین تیمی را ایجاد کنید.
ابزارهای BI و مدیریت چرخه عمر فرایندهای هوش تجاری
چرخه عمر BI چارچوبی است که از تلاش های BI یا به طور خاص از معماری و ابزارهای استفاده شده برای آن پشتیبانی می کند. به طور معمول، به نظر می رسد معماری مانند یک خط لوله با شروع از منابع داده (ERP، منابع خارجی، و غیره)، و سپس پس از یک فرایند یکپارچه سازی داده ها و یا ETL ، که در آن داده ها تبدیل شده و به انبار داده ها لود میشوند قبل از تمام شدن داده ها در داشبورد وابزارهای تعاملی نمایش داده می شوند .
انتخاب ابزارهای BI . بسته به میزان اعتماد به نفس خود ، می توانید یک End To End بدست آورید و یا ترکیبی از فرایندهای هوش تجاری استفاده کنید. همچنین می توانید مطابق قیمت یا بسته به اینکه می خواهید در لوکال مستقر باشید یا در کلاد پروژه را لانچ کنید مطابقت کامل پیدا کنید. ریسرچیار میتواند به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.
پیش نویس فرآیند ادغام داده ها . منابع داده را مشخص کنید و مطمئن شوید که ابزار BI شما می تواند آنها را ارزیابی کند. اطمینان حاصل کنید که داده ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند مثلا پری پراسس شده و تمیز باشند و فرایندهایی را برای تهیه داده ها آماده سازی کنید . معماری یک انبار داده را در نظر بگیرید .
بیشتر بخوانید : آشنایی با انبار داده (DW)
اطمینان از ارائه داده ها . مشخص کنید که سیستم شما براساس نیازهای کاربر نهایی و KPI ، انواع گزارشات و داشبوردها را نمایش می دهد. از راهنمای ما برای برخی ایده های تجسم داده استفاده کنید ، جایی که ما همچنین برخی از ابزارهای مفید و کتابخانه ها را لیست می کنیم.
انجام تست های پذیرش کاربر . تست پذیرش کاربر یک فرایند غالباً نادیده گرفته شده اما حیاتی است ، جایی که شما از کاربران نهایی می خواهید چند کار انجام دهند و اطلاعات خروجی در مورد قابلیت استفاده و عملکرد سیستم را جمع آوری کنند. سپس موارد آزمایشی را آماده می کنید ، زمان آزمایش را انتخاب می کنید و ابزارهای مورد نیاز را انتخاب می کنید.
انجام آموزش . کاربران نهایی باید آموزش ببینند که اصول داده را بفهمند و از اپلیکیشن شما که یک بستر ویژوال میباشد استفاده کنند. قبل از آن ، اعضای تیم حاکم غیر BI ، باید مهارت لازم را داشته باشند تا مراحل تبدیل داده را درک کنند. اصولاً ، تشخیص دهید که در کجای دانشی که از داده ها به کاربر نشان میدهید خلأ و کمبود وجود دارد و مطمئن شوید که آن را در اسرع وقت پر کنید.
پشتیبانی کاربر
جدا از آموزش ، برای خدمت به کاربران و رفع مشکلات آنها آماده شوید. فرآیند بازخورد را تنظیم کنید و تصمیم بگیرید که چگونه می توانید در سریعترین زمان و مقرون به صرفه ترین حالت نسبت به آن واکنش نشان دهید. داشتن یک چارچوب پشتیبانی کاربر به معنای پوشش دادن آنها از سه نقطه ایستاده است:
پشتیبانی آموزش داده ها – پایگاه دانش را فراهم کنید تا به کاربران اجازه دهید پاسخ های خود را در مورد داده های ورودی پیدا کنن.
پشتیبانی از ابزار – در صورت امکان ، ابزار را با کاربران نهایی انتخاب کنید ، سپس چارچوب های زمانی توافق شده را برای پاسخگویی به موضوع تعیین کنید و با استفاده از کانال ها یا تماس هایی که می توانند برای دریافت پشتیبانی استفاده کنند ، ارتباط برقرار کنید.
پشتیبانی تجاری – اطمینان حاصل کنید که کاربران نهایی نه تنها داده ها را درک می کنند بلکه می دانند چگونه از آنها ارزش کسب کنند. در هر بخش مربیانی تعیین کنید تا به کاربران کمک کنند که یاد بگیرند که چگونه ارزش را از طریق ابزار هوش تجاری ارائه دهند ، معیارها و ابعادی را جستجو کنند و نحوه داده ها را دقیقاً مشخص کنند.
پس از تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با همه این چرخه های عمر BI ، نقشه راه خود را تهیه کنید.
مرحله 3. نقشه راه BI بسازید
در اینجا ، نقشه راه سندی تصویری است که محصولات قابل ارائه را در مراحل مختلف پیاده سازی در جدول زمانی نشان می دهد. با این مرحله ، شما در حال حاضر تمام داده های مورد نیاز برای سازماندهی و برنامه ریزی روی نقشه را دارید ، فقط باید برای هر کار چارچوب زمانی و قابل تحویل تنظیم کنید.
نقشه راه فقط وظایف سطح بالا مانند “یافتن یک فروشنده BI” را شامل می شود یا به “ایجاد لیستی از ده بهترین مسابقه برتر” محدود می شود ، اما برای نگاشت های استراتژیک ، بررسی اجمالی سطح بالا کافی است.
مرحله 4. استراتژی BI را مستند کنید
منطق یک سند استراتژی این است که این یک منبع مرجع برای کل سازمان است و برای ارائه استراتژی مورد استفاده قرار می گیرد. چه بخش هایی باید وارد این سند شوند؟
- خلاصه اجرایی . خلاصه ای که آخرین بار در آن نوشته شده و در همان ابتدا گنجانده شده است ، نمای کلی از مراحل و پیشرفت هایی است که قصد دارید برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود انجام دهید. چرا این فرآیند را شروع می کنید ، چشم انداز شما ، بازه زمانی و موارد قابل تحویل چیست.
- همسویی استراتژی BI با استراتژی شرکتی. در مورد ارزشی که BI برای سازمان به ارمغان می آورد ، اینکه چه مشکلی را حل خواهد کرد و اینکه چگونه فرآیندهای جدید از فرآیندهای موجود پشتیبانی می کنند ، به جزئیات بپردازید.
- دامنه و الزامات پروژه . این مکان برای نقشه راه و طرح معماری BI شماست ، جایی که شما جزئیات بهترین فروشندگان ، طراحی معماری ، پرسنل مورد نیاز و بودجه را شرح می دهید. اصولاً مراحل بعدی را پس از اشتراک / ارائه سند استراتژی توضیح دهید.
- تیم حاکمیت BI . اجازه دهید مخاطبان با گروه مسئول تلاش ملاقات کنند و با کاربران نهایی که مدیر فوری آن ها هستند ارتباط برقرار کنند.
- جایگزین . در اینجا ، گزینه هایی را که در نظر گرفته اید اما منتقل کرده اید مرور کنید و دلیل کار نکردن آن ها را توضیح دهید. این امر شک مخاطب را کاهش داده و مزایای تصمیمات نهایی را برجسته می کند.
- ارزیابی . محصولات قابل ارائه و معیارهای موفقیت را که محاسبه خواهید کرد ، توضیح دهید. به عنوان مثال ، کاربران نهایی باید بدانند که چرا به دنبال بازخورد یا پیگیری فعالیت آن ها در سیستم هستید.
- کاربردی . در آخر ، اطلاعات اضافی مانند لیست فروشندگان انتخاب شده ، نمودارهای سازمانی ، واژه نامه اصطلاحات و حتی یک سند استراتژی شرکتی را برای بازدید مجدد و مقایسه ارائه دهید.
دوره های مرتبط
دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور
آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.
دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری
شما در این دوره آموزشی (دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری) با مفاهیم و مقدمات هوش تجاری در SQL آشنا می شوید و متوجه می شوید که برای ساخت یک داشبورد در هر نرم افزاری نیاز به چه مراحل و اصول و پایه هایی دارید همچنین با سیستم های هوش تجاری بزرگ آشنا شده و خود را برای تحلیل طراحی و پیاده سازی یک سامانه هوش تجاری آماده می کنید.
دوره آموزش SSIS یا سرویس یکپارچه ساز ماکروسافت
دوره غیر حضوری SSIS شامل آموزش کامل تمامی مباحث ای تی ال (ETL ) داده ها به صورت کاملا عملی در محیط عملیاتی و مطابق با تکنولوژی های روز دنیا
آموزش کامل دوره غیر حضوری SSRS یا سرویس نمایشگر ماکروسافت
دوره آموزش SSRS شامل آموزش کامل تمامی مباحث مربوط به نمایش اطلاعات در محیط SSRS به صورت کاملا عملی در محیط عملیاتی و مطابق با تکنولوژی های روز دنیا
دیدگاهتان را بنویسید