آگوست 8, 2020

انواع هوش تجاری

 برای مشاهده دوره کامل مقدماتی آموزش صفر تا صد هوش تجاری در SQL کلیک کنید

انواع هوش تجاری

انواع هوش تجاری یعنی چه ؟ حتی برای مشاغل کوچک ، مقدار داده های موجود هر روز به سرعت در حال افزایش است. اگر مشکل ما از چند دهه قبل عدم توانایی در تصمیم گیری های خوب مدیریتی و فنی به دلیل اطلاعات کافی نبود ، امروزه می توانیم بگوییم که دلیل این امر اطلاعات بسیار زیادی است. بیش از هر زمان دیگری مردم اهمیت فن آوری های مختلف هوش تجاری و ابزارهای اطلاعاتی کسب و کار را تشخیص داده اند ، که می تواند به عنوان توانایی کسب ارزش از داده های بزرگ – از ابزارها و تکنیک های کشف ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های دیجیتال تعریف شود.

انواع هوش تجاری

1) ذخیره سازی داده ها

انبار داده ها یکی از انواع هوش تجاری است. انبار داده (DW، DWH) یا انبار داده سازمانی (EDW) در هوش تجاری سیستمی است که می تواند برای تجزیه و تحلیل داده ها یا با یک نرم افزار گزارش دهی استفاده شود. بگویید که برای شرکتی کار می کنید که از چندین منبع برای پیگیری داده های معامله ای استفاده می کند. شما می خواهید داده های سفارش را از 5 سال گذشته مشاهده کنید. فقط فکر کردن در مورد صادرات این لیست ها و غربال کردن از طریق آنها ، همه به من سردرد می دهد. برای یکپارچه سازی داده ها از یک یا چند منبع متفاوت ، می توانید از یک انبار داده استفاده کنید ، که یک مخزن مرکزی داده ها را ایجاد می کند. در اصل ، این یک کپی از اطلاعات را از سیستم مبادلات مبدأ نگه می دارد ، به این ترتیب شما فقط به یک موتور پرس و جو تنها برای مشاهده داده های مورد نیاز خود نیاز دارید. اگر می خواهید یک تصویر بزرگ از سازمان / شرکت خود داشته باشید ، داده های تاریخی را حفظ کنید ، کیفیت داده های خود را (داده های پایدارتر ، بدتر و غیره) یا یکپارچه کردن داده های مختلف از منابع مختلف ، یک انبار داده مفید باشد. یک مدل داده واحد.

هدف اصلی انبار داده ها ترکیب داده های منابع مختلف داده ها و انواع منبع داده ها است. فایده اصلی استفاده از انبار داده ها این است که همه داده های مرتبط پس از آن می توانند در برنامه های مختلف یا در یک برنامه واحد استفاده شوند. به این معنی که می توانید نقاط بهتری را بین سیستم های مختلف تجاری خود متصل کنید.

2) داشبورد

داشبورد یک رابط کاربری در زمان واقعی است که به راحتی قابل خواندن است ، که به راحتی قابل خواندن است و نمایش داده های بصری از داده ها را با استفاده از نمودارها و نمودارها نشان می دهد. در زمان واقعی ، منظور ما این است که اکثر داشبوردها را می توان در یک صفحه وب که به یک پایگاه داده پیوند داده شده است کشید تا داده های نشان داده شده به طور مداوم به روز و تازه شوند. داشبورد خلاصه ها ، روندهای کلیدی ، مقایسه ها و استثنائات را در داده های فعلی و تاریخی نشان می دهد. این می تواند شما را قادر سازد تا با یک نگاه عملکرد و وضعیت بخش های مختلف یک سازمان را ببینید و تصمیمات شغلی آگاهانه ای کسب کنید. به عنوان مثال ، یک داشبورد فروش ممکن است خطوط مختلف محصول فروخته شده ، عملکرد فروشندگان یا شماره فروش مناطق مختلف جهان را نشان دهد. بسیاری از داشبورد ها دارای قابلیت مته هستند و به شما امکان می دهند فوراً اطلاعات دقیق تری را کشف کرده یا داده ها را از زاویه دیگری مشاهده کنید. از مهمترین مزایای داشبوردها ، امکان مشاهده اطلاعات در هر زمان ، مشاهده سریع روندها ، پیگیری شاخص های کلیدی عملکرد و همچنین به سرعت به دست آوردن دید کلی یا عکس های فوری بدون نیاز به اجرای چندین گزارش است.

3) گزارشگری موقت

Ad hoc در هوش تجاری به عنوان یک عبارت لاتین به سادگی به “برای این” ترجمه می شود. این به یک راه حل اشاره دارد که برای یک سوال یا مشکل خاص ایجاد شده است و به معنای تغییر یا اقتباس برای کارهای مختلف نیست. گزارش موقت یک اصطلاح تجاری مشترک است که به یک گزارش یا مدلی ارجاع می دهد که به منظور پاسخ به یک سؤال خاص در کسب و کار تهیه شده است. دلیل اصلی گزارش موقت ممکن است پر کردن یک برگه بر اساس نیاز در جایی باشد که گزارش منظم در آن وجود نداشته باشد. یا ، ممکن است برای کمک به تصمیم گیری مهم در تجارت مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال ، به عنوان مدیر یک فروشگاه ، ممکن است لازم باشد که تصمیم بگیرید تجهیزات جدید را خریداری کنید یا خیر. برای تعیین اینکه آیا خرید تجهیزات باعث افزایش سودآوری می شود ، می توانید برخی از گزارشات موقت را ایجاد کنید. سرانجام ، داده های به دست آمده از گزارش آگهی اختصاصی برای پاسخ به یک سؤال هستند ، اما می توان با استفاده از یک گزارش وب یا یک طراح داشبورد حتی عمیق تر نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

انواع هوش تجاری

4) کشف داده ها

کشف داده ها یکی از انواع هوش تجاری است.کشف داده ها در هوش تجاری، که گاه به عنوان کشف دانش نامیده می شود ، در واقع ابزاری برای یافتن الگو است. پیدا کردن یک ساختار قابل درک در بین ده ها زمینه در پایگاه های داده های بزرگ ارتباطی معمولاً دشوار است. نرم افزار کشف داده ها می تواند مقدار زیادی از داده ها را برای یافتن اطلاعات از آن مجموعه تجزیه و تحلیل کند و از الگوهای ، بیگانگان ، انجمن ها و ارتباطات قبلاً بی اساس استفاده کند. از آنجا که کاربردهای کشف داده بسیار گسترده است و غالباً در اشکال داده های در مقیاس بزرگ ، پردازش اطلاعات و برنامه های سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری رایانه نیز کاربرد دارد ، بسیاری اوقات این اصطلاح به عنوان کلمه کلیدی یا افزودن ارزش برای اهداف بازاریابی استفاده می شود. یک نمونه از کشف داده ها در بازی این است که اگر شما از ظرفیت کشف داده های یک نرم افزار برای تحلیل الگوهای فروش منطقه ای فروش قهوه استفاده می کنید. ممکن است کشف کنید که دانشجویان کالج های قهوه یخی بیشتری را از دوشنبه تا جمعه خریداری می کنند ، و خریداران قهوه یخ زده احتمال بیشتری دارند که یک دونات خریداری کنند. شما می توانید با انتقال تبلیغات روی قهوه یخ زده در آخر هفته و ارائه پیشنهاد برای دونات با قهوه یخ زده از این اطلاعات تازه استفاده کنید.

بیشتر بدانید : آشنایی با هوش تجاری

5) خدمات داده ابری

خدمات داده ابری یکی دیگر از انواع هوش تجاری است. به احتمال زیاد غیر از این ، شما قبلاً از نوعی سرویس مبتنی بر ابر استفاده کرده اید ، خواه برای اهداف تجاری و شخصی باشد. تعداد فزاینده ای از مشاغل به دلیل بهره وری و قابلیت های جدیدی که می توانند ارائه دهند ، به ارائه دهندگان خدمات داده ابری سر می زنند. استفاده از خدمات داده ابری به این معنی است که از هرجایی می توانید به منابع IT ، ذخیره سازی داده ها ، مدیریت ارتباط با مشتری ، برنامه ریزی منابع سازمانی و اتوماسیون بازاریابی دسترسی پیدا کنید. ادغام داده ها ، تحول ، مدیریت و فعالیت های امنیتی دیگر به بدنهای فیزیکی وابسته نیستند. این بدان معناست که می توانید از هر مکانی و هر زمان به اطلاعات دسترسی پیدا کنید ، سرعت ، چابکی ، قابلیت اطمینان و امنیت بی سابقه ای را بدست آورید. با توجه به نوع ادغام داده ها و نگهداری از کیفیت داده های مورد نیاز ، می توانید از ابرهای خصوصی ، عمومی یا ترکیبی استفاده کنید. با داشتن سربار پایین و مقیاس پذیری آسان ، جای تعجبی ندارد که بسیاری از مشاغل در حال پرش به باند ابر هستند.