محصولات ما

جهت مشاهده مسیر آموزشی خود از منوی مسیر های آموزشی اقدام کنید

مشاهده دوره های بیشتر

Loading…

داشبوردهای مدیریتی

به منظور اشنایی بیشتر با داشبورد های مدیریتی در ادامه مطالبی آمده است.

به منظور مشاوره رایگان آنلاین در زمینه مباحث طراحی و پیاده سازی داشبورد های مدیریتی با آی دی تلگرام Research_moghimi@ ارتباط برقرار کنید یا با شماره تلفن ۰۹۳۶۷۹۳۸۰۱۸ مقیمی تماس حاصل فرمایید. ما دوره های آنلاین و حضوری با کمترین هزینه را در اختیار شما قرار میدهیم. آنها را از اینجا مشاهده کنید.

تعریف داشبورد

داشبورد نمایشی گرافیکی از مهم ترین داده های سازمان برای رسیدن به اهداف است به طوری که در یک صفحه با یک نگاه قابل درک باشد.”

داشبورد نمایش گرافیکی داده ها است : دشبورد از مجموعه ای از متن و ابزار گرافیکی برای ارایه داده ها استفاده می کند و تأکید بیشتر بر ابزار گرافیکی است؛ نه به این دلیل که ابزار گرافیکی جذاب تر می باشند، بلکه به لحاظ روانشناسی ابزار گرافیکی نسبت به متن ارتباط مؤثرتری با مخاطب برقرار می کنند . چگونه می توان داده ها را طوری نمایش داد که به سرعت درک شوند؟ برای این هدف شما می بایست اطلاعاتی در مورد دریافت یا ادراک بصری و روانشناسی رنگ داشته باشید!

ارایه داده ها برای رسیدن به اهداف : اهداف می تواند در حد کلان )سازمانی) و یا فردی باشد و منابع داده ها می توانند متفاوت باشد؛ گاه داده های اولیه که طی فرآیندی و با استفاده از مدل های ریاضی تبدیل به شاخص ها یا معیارهای کلیدی می شوند، برای رسیدن به یک هدف خاص در ابتدا کاملاً دور از ذهن و ناکارآمد به نظر می رسند . در این جا باید گفت “دشبورد داده ها را نمایش می دهد نه صرفاً معیارهای کلیدی را “.

داشبوردها بر KPI ها و موارد خاص تمرکز می کنند و اطلاعات مورد نیاز ما را در قالب نمودار و اجزای گرافیکی در اختیارمان قرار می دهند، اما به این معنی نیست که در داشبورد جدول وجود ندارد. با داشبورد سریع و ساده به اطلاعات مورد نیازمان دسترسی پیدا می کنیم و با یک نگاه کلی می توانیم آنها را درک کنیم. هدف ما از استفاده داشبورد دیدن تصویری از اطلاعات جهت تصمیم گیری برای رسیدن به اهداف در کمترین زمان است، اما برای دیدن جزئیات بیشتر در مورد یک موضوع مورد نظر، باید به گزارش های سنتی رجوع کرد، گزارش های سنتی عمق اطلاعات را نشان داده و نیاز به توجه و دقت عمیق تری دارند و عموماً ترکیبی از اعداد و جداول هستند اما، وجود نمودار در این گزارش ها موضوع بعیدی نیست.

در یک هواپیما یا یک خودرو، با کمک داده ها و نمودار هایی که در داشبورد ها نمایش داده می شود می توانیم از وضعیت علائم حیاتی سیستم خودرو یا هواپیما مطلع شویم. گیج ها، چراغ های رنگی مربوط به دمای آب، دور موتور، وضعیت چرخ ها و چیزهایی شبیه این بصورت هوشمندانه ای در مکان مناسب خود جای گرفته اند تا بتوانید با یک نگاه و بدون اینکه تمرکزتان را از دست بدهید متوجه وضعیت سیستم خواهید شد.

مسلم است که مدیران روزمره کسب و کار ها نیز باید بتوانند بدون اینکه وقت خود را از دست بدهند و دچار عدم تمرکز شوند وضعیت علائم حیاتی سازمان خود را مانیتور کنند.

با کمک این گونه نمایش داده ها، مدیران و تصمیم گیرندگان می توانند به راحتی مشکلات سازمان را تشخیص داده و زودتر آن ها را حل کنند. بنابراین اولین کاربرد دشبورد ها سریعتر شدن فرآیند رسیدن به تصمیم در خصوص اقدامات اصلاحی است.

داشبورد در “یک صفحه “ارایه می شود : اگر کاربر مجبور شود برای دیدن تمام داشبورد از Scroll استفاده نماید و یا به صفحه دیگری رجوع کند، شما اصل مهم طراحی ابزار داشبورد را زیرپا گذاشته اید ! تمامی داده ها می بایست در یک صفحه ارایه شود و چون مدیران نمی توانند از یک مانیتور ۳۰ اینچ استفاده کنند، هنر شما است تنها مهم ترین داده ها را در دشبورد جای دهید و مابقی را با استفاده از ابزار Drill-downارایه نمایید .

داشبورد باید با “یک نگاه “قابل درک باشد : دشبورد داده های “مختصر شده ” و “استثنا” را نمایش می‌دهد. توقع تصمیم گیری تنها با یک نگاه دیدن دشبورد، مناسب نیست، اما نگاه اول شما را متن امور قرار می دهد؛ برای داده های دقیق تر می توانید از ابزار رهیاب (Navigation)استفاده کنید.

داشبورد مدیریتی چیست و چه مزایایی دارد؟

داشبورد مدیریتی که با نام داشبورد استراتژیک هم شناخته می‌شود، اطلاعات مهم و ضروریِ کسب‌وکار را به‌صورت تصویری و گرافیکی، به مدیرانی که با محدودیت‌های زمانی مواجه هستند، ارائه می‌دهد. این موضوع بسیار مهم است که داشبورد خود را براساس یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) معنادار و هدف‌دار ایجاد کنید تا بتوانید از مزایای داشبورد مدیریتی که شامل پاسخ به سؤالات مهم و حیاتی در زمینه‌ی تجارت و کسب‌و‌کار، هماهنگ کردن فعالیت‌های تجاری با استراتژی شرکت و افزایش بهره‌‌وریو سودآوری است، بهره‌مند شوید. استفاده از داشبورد مدیریتی با ترکیبی از نرم‌افزارهای مبتنی بر وب و داده‌های واقعی، بسیار آسان‌ است.

کدام ابزار ها و نرم افزار های هوش تجاری امکان ارائه داشبورد ها را دارند؟

بطور کلی نرم افزارهای هوش تجاری و یا هوش کسب و کار در مراحل اولیه خود تحت عنوان سیستم های اطلاعاتی اجرایی روانه بازار شدند و شامل صفحات رنگی و تصویری با دکمه های بزرگ بودند که آنچه در داخل شرکت اتفاق می افتاد را در اختیار مدیران و بخصوص مدیران غیر فنی قرار می دادند. اما مشکل این ابزار ها در دسترس نبود داده ها به سهولت امروز بود. از حول و حوش سال ۲۰۰۵ نرم افزار های BI یا هوش تجاری با امکانات و مفاهیم جدید پا به عرصه ظهور گذاشتند و فرآیند های سازمان ها را به شرح ذیل پشتیبانی کردند:

بودجه بندی

برنامه ریزی راهبردی

داشبورد های مدیریتی

پیش بینی

توسعه کارت امتیازی متوازن

داده کاوی

گزارش گیری

تحلیل

انبارش داده ها

مقایسه داشبورد ها

  • نسل اول:

نشانگر ها: نمودار های ساده

کارکردها: پایش ساده تعدادی از حوزه های کسب و کار

  • نسل دوم:

نشانگرها: نمودار های پیشرفته، گیج ها و شاخص ها و جداول

کارکرد ها: پایش پیشرفته، ریز شدن برای انجام تحلیل، پایش شاخص های کلیدی (KPI)

  • نسل سوم:

نشانگرها: نمودار های پیشرفته، گیج ها و شاخص ها، جداول، کارت امتیازی متوازن، نقشه های استراتژی

کارکردها: پایش پیشرفته، ریز شدن برای انجام تحلیل، پایش شاخص های کلیدی (KPI)، پایش تاکتیک، پایش استراتژی

در مقایسه با داشبوردهای اتومبیل ها می توان به تعبیه GPS برای مسیر یابی و صحت عمل کلی برای نسل سوم داشبورد ها اشاره کرد.

معماری داشبوردها

با توجه به آنچه که به عنوان اجزا یک سیستم کنترل مدیریتی مطرح می باشد ، سیستم دشبورد نیازمند به برقراری ارتباط اطلاعاتی با کلیه منابع اطلاعاتی در سازمان است . با جمع آوری اطلاعات از بخش های مختلف سازمان و پس از فرآیند یکپارچه سازی در انبار داده ها ، امکان اندازه گیری معیارها و شاخص های کلیدی از طریق منابع اطلاعاتی ایجاد می‌شود .

ساختار اطلاعات یکپارچه شده باید به گونه ای باشد که هر نوع معیار و یا شاخص به روی آن قابل تعریف بوده و امکان آنالیز را بر اساس هر کدام از شاخص ها و یا مجموعه ای از آنها فراهم سازد . معماری یک راه حل هوشمندی کسب و کار برای پیاده سازی سیستم های کنترل مدیریتی بر اساس دشبورد را می توان در شکل زیر دید :

۱- منابع داده ای (Data source )

منابع داده ای عبارتند از عناصری که داده های سازمان را در اختیار دارند . این اطلاعات شامل مراجع عملیاتی و مراجع تاریخی داده می باشد . این اطلاعات را می توان در قالب های فایلهای Flat ، Web service ها ، XML ، ODBC یا JDBC برای ارتباط با سایر DBMS ها نظیر SQL-Server یا Oracle و همچنین فایلهای Excel ، Access و … طبقه بندی نمود .

۲- سرور تحلیل ها (Analytics server)

این سرورها اطلاعات بدست آمده از منابع داده ای را به مدل داده ای چند بعدی قابل تحلیل تبدیل می نمایند و سپس بر روی پایگاه داده چند بعدی خود شاخصهای کلیدی کسب و کار را تعریف نموده و اندازه گیری می نمایند .

۳- داشبوردهای عملکردی (Performance dashboards)

دشبوردها چهار فعالیت عمده را پشتیبانی می نمایند :

  • نمایش شاخصهای کلیدی عملکرد

شیوه هایی که برای آگاه سازی و نمایش وضعیت شاخصهای کلیدی عملکرد به مدیران مطرح می شود به صورت زیر است :

  • نمایش گرافیکی :

برای سطوح بالای مدیریت که به منابع خلاصه و قابل فهم برای تصمیم گیری نیاز دارند ، نمودارها ، چارت ها ، گاج ها و . . . در نظر گرفته می شود . خلاصه ای از اطلاعات مهم و داده های کلیدی و مشاهده ای از روند تغییرات آن به صورت گرافیکی نمایش داده می شود .

  • استفاده از رنگ ها

برای نمایش اطلاعات از سیگنال های مختلفی استفاده می شود . استفاده از رنگ ها برای نشان دادن وضعیت و یا هشدار دادن ( به عنوان مثال : وضعیت موجودی کالا ، سه سطح می توان در نظر گرفت ، رنگ قرمز برای مقادیر کمتر از موجودی اطمینان ، رنگ زرد برای محدوده نزدیک به موجودی اطمینان ( هشدار ) و رنگ سبز برای محدوده ی بعدی .

  • قابلیت Drill-down

ممکن است کاربر پس از مشاهده ی روندی خاص برای تحلیل بیشتر به جستجوی علت بپردازد . قابلیت Drill-down به کاربر این امکان را می دهد به بررسی ریز جزئیات یک موضوع خاص بپردازد و به کاربر این امکان را می دهد تا شاخص مورد نظر خود را در سطح جزیی تر در سازمان بررسی نماید .

  • مدیریت رخ داد‌های غیر منتظره
  • مدیریت برنامه ریزی فعالیتهای اصلاحی
  • تحلیل وضعیت

آیا داشبورد همان گزارش ساز است؟

اغلب برداشتی که از داشبورد می شود این است که همان نرم افزار گزارش ساز است، در صورتی که این دو ماهیت متفاوتی داشته و اصلاً قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. زیرا هر کدام کاربردهای مختلفی دارند، داشبورد روشی است برای ارائه تصویری از اطلاعات که یک دید کلی به مخاطب داده و می توان بر مبنای آن تصمیم گیری کرد، اما گزارش سازها نرم افزارهایی هستند برای تهیه و طراحی گزارش در سطوح مختلف. گزارش ساز یک نرم افزار و یک ابزار است ولی داشبورد یک روش ارائه اطلاعات است، پس این دو قابل مقایسه با هم نمی باشند.

تفاوت داشبورد با گزارش های سنتی:

جهت بررسی تفاوت های داشبورد با گزارش های سنتی که غالباً با ابزارهایی مثل گزارش ساز تهیه می شوند ویژگی های هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم و به مقایسه آنها می پردازیم. داشبورد و گزارش های سنتی برای تعامل داده ها و اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. اما تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد:.

ü      داشبورد مدیریتی ارائه تصویری از اطلاعات مهم مورد نیاز است برای رسیدن به یک یا چند هدف که بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نشان داده می شود و در یک نگاه بر تمامی امور نظارت کرد.

ü      گزارش های سنتی که غالباً با ابزارهایی مثل گزارش ساز ساخته می شوند. ارائه دهنده گزارش هایی هستند با اطلاعات و جزئیات بیشتر، که برای بررسی نکات عمیق و رسیدن به جزئیات کار مورد استفاده قرار می گیرند.

جمع بندی

داشبورد ها در تجزیه و تحلیل کردن داده ها و ارائه اطلاعات جهت رسیدن به اهداف کسب و کار، بسیار کارآمد هستند. با داشبورد، اتفاق های افتاده در سازمان را در کمترین زمان می توان نظارت کرد و بر اساس آن تصمیمات موثری اتخاذ کرد. اما بررسی کردن گزارش های سنتی به زمان بیشتری نیاز دارد. در نتیجه گزارش های سنتی برای نظارت سریع و تصمیم گیری مورد استفاده قرار نمی گیرید، بلکه برای دیدن جزئیات بیشتر کارها و بررسی های جزئی تر قابل استفاده می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *