محصولات ما

جهت مشاهده مسیر آموزشی خود از منوی مسیر های آموزشی اقدام کنید

مشاهده دوره های بیشتر

Loading…

همه چیز درباره ی داشبوردها(Dashboard )

مسیر راه داشبورد سازی به کمک شیرپوینت

داشبوردها (Dashboard ) بعنوان ابزار بصری قدرتمند برای کمک نرم افزاری به فناوری اطلاعات کمک می کنند.داشبوردهای هوش تجاری نقش ابزار توانمندساز در هوش تجاری دارند.با ایران تبلیغ همراه شوید.

داشبوردها (Dashboard )

نقش داشبوردها (Dashboard ) در هوش تجاری چیست؟


هوش تجاری ((BI یکی از موارد مهم در سازمان‌های امروزی است که میزان بهره‌برداری موثر از داده‌ها و اطلاعات را تعیین می‌کند. در گذشته داشبوردهای مدیریتی، به عنوان ابزارهای اطلاعاتی، تنها در اختیار مدیران ارشد سازمان‌ها قرار داشت؛ در حالی که امروزه تک تک اعضای سازمان بر اساس نیازشان می‌توانند از این داشبوردها استفاده کنند. این مورد باعث می شود که هوش تجاری سازمان‌ها بهره‌وری بیشتری پیدا کند و به تبع آن بر روی برنامه‌های استراتژیک سازمان تاثیر بگذارد. در ادامه به بررسی نقش داشبوردهای مدیریتی در هوش تجاری در برخی از بخش‌های سازمان می‌پردازیم. استفاده از power BI برای به تصویر کشیدن داده‌ها از طریق ارتباط با مشتری آنلاین مایکروسافت ((CRM، بطوری‌که به راحتی قابل درک برای مدیران سازمان‌ها باشد.یکی از مأموریت‌های Microsoft IT، در زمینه هوش تجاری (BI)، ایجاد زیر ساختی است که داده‌های مشتریان را در قالب اطلاعات، در دسترس آن‌ها قرار دهد. دسترسی آسان و بی‌نظیر به اطلاعات مناسب، می‌تواند تصمیمات به موقع و استراتژیکی در زمینه داده‌سازی، همراه با ذخیره هزینه و بهره‌وری به ارمغان آورد. چنانچه، شرکت مایکروسافت و تیم BPO»(( Business process outsourcing)) »اطلاعات مشتریان را در اختیار مدیران مراکز فعال منطقه‌ای، مدیران ارائه خدمات و عملیات و سایر تصمیم‌گیرندگان در سازمان قرار داده است.

آشنایی با انواع داشبوردها (Dashboard ) در هوش تجاری

بسته به نوع استفاده سازمان ، سه نوع کلی داشبورد هوش تجاری وجود دارد که عبارتند از : داشبوردهای استراتژیکی ، تاکتیکی و عملیاتی.مدیران ارشد از داشبوردهای هوش تجاری استراتژیک برای نظارت بر پیشرفت سازمان در دستیابی به اهداف استراتژیک مشترک استفاده می کنند. داشبورد تاکتیکی برای مدیران میانی سازمان می بادکه به آنها در دستیابی به بینشی عمیق تر در مورد اقدامات و تصمیمات سازمان کمک می کند و داشبوردهای عملیاتی بررسی دقیق فرآیندهای اداری را سهولت می بخشند. بخش های تولید ، فروش ، خدمات ، منابع انسانی ، مالی نیازمند استفاده از داشبورد عملاتی جهت فعالیتهای روزمره و کسب و کار می باشند. همچنین می توانید برای مطالعه ویژگی های نرم افزارهای هوش تجاری به پست ویژگی های نرم افزارهای گزارش ساز و داشبورد مدیریتی مراجعه کنید.

داشبوردهای ردیابی فرصتهای فروش


داشبوردها (Dashboard ) هوش تجاری فروش به شما اجازه می دهد تا از جنبه های مختلف فرایند فروش را در سراسر چرخه عمر محصول زیر نظر بگیرید. شما می توانید فرصتهای فروش اصلی خود را پایش کرده و قیف فروش خود را براساس یک دوره زمانی مشخص مورد بررسی قرار دهید. با این داشبوردهای منعطف ، پرسنل فروش می توانند پیشرفت خود را در لیست چشم انداز و به تبع آن درآمد خود را در دوره های مختلف زمانی بررسی کنند. همچنین این داشبوردها برای مدیریت که نیاز به ارائه اطلاعات فروش در جلسات ماهیانه و سالیانه مجمع دارد، مفید خواهد بود. با این داشبوردهای فروش دیگر نیازی به صرف ساعات زیادی در آماده سازی چندین صفحه اکسل و نمودارهای روند فروش و ورودی های دستی ، نخواهید داشت.

داشبوردها (Dashboard )

داشبوردها (Dashboard ) مدیریت بر خدمات

هر شرکت مبتنی بر خدمات می بایستی روی انتقادات و شکایات مشترانش نظارت کرده و بصورت ماهیانه تماسها و شکایات را پشتیبانی نماید. این اقدامات ، مدیران و کارمندان را ملزم به نگهداری این گزارشات در صفحات اکسل می کند که فرایندی وقت گیر و به نسبه ناکارآمد هستند. با ارائه داشبوردهای هوش تجاری پشتیبانی مشتری ، پیگیری و تجزیه و تحلیل خدمات و رفتار مشتریان تا سطوح جزء آسان می شود.
داشبورد مدیریتی برای کاربر نهایی چه ارزش افزوده‌ای ایجاد خواهد کرد:

پاسخ تمامی نیازها در یک مکان ذخیره خواهند شد. به این صورت به یک برنامه دیگری یا دسترسی به یک مکان ذخیره سازی دیگر برای مشاهده اسناد یا تحلیل‌ها و گزارش‌ها نخواهیم داشت. بعلاوه با دسترسی آنلاین و از طریق پرتال، به نرم‌افزارهای خارجی دیگری نیازمند نخواهیم بود. همچنین به این طریق دسترسی یک باره، راحت و آسانی به سایر اطلاعات خواهیم داشت.
درباره داده‌های مهم هر شرکت و سازمانی فکر کنید، مدیران با چالش‌های بزرگی درباره این داده‌های مهم روبرو هستند. چگونه دسترسی افراد بیرون از سازمان را به این داده‌های مهم محدود می‌کنند؟ و یا چگونه و به چه کاربرانی دسترسی به داده‌های مهم سازمان داده می‌شود؟ در گذشته شاید به‌وسیله رمزهای عبور چندگانه این دسترسی‌ها صورت می‌گرفت. امروزه مدیران متوجه شده‌اند که استفاده از رمزهای عبور متفاوت در هر بار دیدن اطلاعات راهکاری ناکارآمد است و زمان زیادی را تلف خواهد کرد. با استفاده از داشبورد، هر کارمندی یک رمز عبور دریافت می‌کند که به‌وسیله آن می‌تواند فقط یک‌بار وارد پورتال سیستم هوش تجاری گردد. همچنین می‌توان سطوح دسترسی را کنترل کرد و معین کرد که هر کاربری چه داده‌هایی را ببیند که این موضوع به‌صورت اتوماتیک انجام می‌پذیرد که درنهایت زمان انجام امور به‌صورت قابل توجهی کم‌تر خواهد شد.
تمامی شرکت‌های امروزی با یک چالش بزرگ روبرو هستند و آن افزایش بهره‌وری و کار آیی است. از آنجائی که معمولاً عملیات روزانه به جریان داده وابسته است، پس درنتیجه موضوع اصلی بهبود این فرآیند است. بعلاوه بیشتر مدیران سعی می‌کنند اطلاعات را در یک مکان ذخیره کنند و یا اینکه تمامی اطلاعات از یک مکان قابل دستیابی باشند. داشبوردها یک دستیابی نامحدود به منابع اطلاعات مرتبط و نامرتبط ایجاد می‌کنند. از آنجائی که تمامی اطلاعات در یک مکان ذخیره شده‌اند، زمان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز به‌صورت قابل توجهی کم می‌شود.
هوش تجاری واقعاً پاسخ به یک درخواست بزرگ است که در نتیجه استفاده سازمان‌ها از برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزارهای متنوع به وجود می‌آید. باز کردن هر کدام از این برنامه‌ها به‌صورت جداگانه، بر پایه جریان اطلاعات مستقل بسیار وقت‌گیر است. داشبوردهای امروزی راهکاری مهیا کرده‌اند که از تمامی منابع اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شده توسط هوش تجاری از تمام سطوح سازمان، در یک جا و مکان واحد استفاده نماییم.
ارزش واقعی داشبورد مدیریتی در گزارش دهی
همان گونه که اشاره شد داشبوردها موارد کاربرد و مزایای زیادی دارند، علاوه بر موارد ذکر شده داشبوردها در گزارش دهی درباره کسب‌وکار، واقعاً مفید و باارزش هستند. عملیات گزارش دهی بسته به محدودیت‌های داشبوردها می‌باشد، مثلاً در برخی موارد داشبوردها نمی‌توانند تغییرات لحظه‌ای داده‌ها را منعکس نمایند. داشبوردها بر اساس داده‌هایی که از منابع داده‌های می‌آیند و نرخ به‌روزرسانی آنها قابلیت گزارش دهی دارند و احتمال دارد برخی داده‌های آنلاین را نداشته باشند. بنابراین گزارش دهی در داشبوردها همراه با محدودیت می‌باشد، با این وجود معمولاً داشبوردها برای تحلیل‌های کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرند که بر اساس داده‌های زمان گرا استوار باشند. ذکر این نکته حائض اهمیت است که فقط یک کلیک بین داشبوردها و به‌روزرسانی داده‌های واقعی وجود دارد. در زمینه های فوق پژوهشیار با هدف کمک به بخش مهم از جامعه علمی کشور به صورت یک تیم قدرتمند شکل گرفته است و هم اکنون جای خود را در بازار کشور بدست آورده است. شما می توانید با استفاده از پکیج های گردآوری شده توسط پژوهشیار گام بزرگی در رونق تجارت خود بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *