محصولات ما

جهت مشاهده مسیر آموزشی خود از منوی مسیر های آموزشی اقدام کنید

مشاهده دوره های بیشتر

Loading…

مراحل پیاده سازی هوش تجاری

مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle

مراحل پیاده سازی هوش تجاری به شرح زیر است:

💡 جمع آوری داده : جمع آوری داده یکی از مراحل هوش تجاری است. خوراک و انرژی یک سیستم تجاری از داده تامین می شود . جمع آوری داده های قابل اطمینان و معتبر اولین اصل موفقیت در یک سیستم هوش تجاری می باشد . اگر در سازمانی دسترسی به داده ها امکان پذیر نباشد امکان پیاده سازی یک سیستم هوش تجاری بسیار مشکل و حتی ناممکن می شود .

مراحل هوش تجاری


💡 پاکسازی داده ها : داده های جمع آوری شده باید پاکسازی شوند . بدین معنا که داده های تکراری ، اشتباه ، خارج از محدوده و داده های غیر ضروری از بین داده ها حذف می شوند . این کار باعث می شود تا در آینده نرخ های پیش بینی بهبود قابل ملاحظه ای را بیابند .
💡 طبقه بندی داده ها : طبقه بندی داده ها یکی دیگر از مراحل هوش تجاری است. داده های پاکسازی شده مرحله قبل را دسته بندی می کنیم (کلاس بندی) . این دسته ها باعث دسترسی سریعتر به داده های مرتبط با موضوعات مختلف می شوند .
💡 کدگذاری داده در انبار داده ها : داده ها طبقه بندی شده را در انبار داده ها ذخیره می کنیم و به هر طبقه از داده ها کد خاصی را اختصاص می دهیم . این شاخص گذاری ها می تواند به متخصصین هوش تجاری کمک شایان توجهی را بنماید .
💡 آنالیز اولیه داده : آنالیز اولیه داده ها یکی دیگر از مراحل هوش تجاری است. در این مرحله داده های جمع آوری شده در انبار داده ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم . ممکن است هنوز هم ناخالصی هایی در داده های جمع آوری شده وجود داشته باشد که سعی می کنیم آن ها را برطرف نماییم . پردازش نهایی بر روی داده ها : داده ها را براساس نیازسنجی های سازمانی مورد بررسی قرار می دهیم .
💡 مدل سازی داده ها : از داده های آنالیز شده مرحله قبلی یک مدل برای فعالیت های سازمانی استخراج می کنیم .استفاده از مدل ها : مدل مرحله قبلی را مورد استفاده قرار می دهیم و نتایج آن را به انبار داده ها منتقل می کنیم و مجدد به آنالیز اطلاعات می پردازیم . در نهایت ممکن است شما تمامی مراحل را انجام دهید ولی باز به نتیجه مطلوب خود نرسید!خوب است بدانید که بخش قابل توجهی از پروژه های BI در نهایت با شکست مواجه می شوند. چرا که افرادی کار را انجام میدهند که شناخت و تجربه کافی در این زمینه را ندارند. حتی ممکن است شما افرادی را با عنوان کارشناس هوش تجاری استخدام کنید و ولی کار با ایده آل فاصله زیادی داشته باشد.به همین منظور بهتر است تحلیل داده های کسب و کار خود را به شرکت هایی بسپارید که صلاحیت لازم برای این کار را داشته باشند. یک انتخاب درست باعث می شود در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنید.

بیشتر بدانید : آشنایی با انبار داده

چالش‌های استقرار هوش تجاری در سازمان‌ها

چالش عمده سازمان‌ها در استقرار هوش تجاری، بحث یکپارچگی و تجمیع داده‌های سازمان در قالب انبار داده است. معمولا داده‌ها در یک سازمان توسط نرم افزارها و سیستم‌های اطلاعاتی مختلفی جمع‌آوری می‌شوند و همین موضوع باعث مشکل شدن کار تجمیع داده‌ها می‌شود.

مراحل هوش تجاری

۹۰٪ از پروژه‌های انبار داده در سازمان‌ها که با شکست مواجه شده‌اند، از همین مشکل رنج می‌برده اند. وقتی انبار داده مورد نظر سازمان به تمام زیر سیستم‌ها و نرم افزارهای سازمان وابسته باشد، در صورت بروز مشکل در یک سیستم، کل پروژه دچار و شکست خواهد شد و این اصلا ریسک مناسبی در اجرای پروژه نمی‌باشد. بنابراین راه حل مناسب، شکستن برنامه‌های بزرگ وابسته به قطعات کوچکتر مستقل است، با این روش، شکست یک عنصر، منجر به شکست کل برنامه نمی‌شود. برای یک سازمان بزرگ، برای هر یک از زیر سیستم‌ها یک انبار داده مجزا در سطح منطقه عملیاتی یا سازمانی خودش در نظر گرفته شده است. که خودش شامل بخش خروجی و گزارشات مخصوص به همان زیر سیستم یا نرم افزار می‌باشد. هر کدام از این زیر سیستم‌ها خودشان یک پروژه کامل به حساب می‌آیند چرا که شامل تمام اجزای پروژه اصلی هستند. اما برای اتصال زیر سیستم‌ها از نظر داده‌ها و تجمیع آن‌ها، باید به سراغ استفاده از مستر دیتا یا داده‌های اصلی سیستم رفت. داده‌های اصلی، که ممکن است شامل داده‌های مرجع باشد، اطلاعات کلیدی برای بهره‌برداری از کسب و کار هستند. اما برای اطلاعات کلیدی کسب و کار ممکن است شامل اطلاعات در مورد مشتریان، محصولات، کارکنان، مواد، تامین کنندگان، و غیره باشد. در این راستا، داده‌های اصلی می‌توانند عملیات و فرآیندهای تراکنشی و پشتیبانی زیر سیستم‌های مختلف را تسهیل کنند. برای استفاده از داده‌های اصلی، بعد از شناخت آن‌ها لازم است که مدیریت و کارشناس ارشد اطلاعات سازمان آن‌ها را به درستی طبقه‌بندی و آماده بهره‌برداری کند بطوریکه شامل داده‌های تکراری یا نامعتبر نباشند. این داده‌ها می‌تواند مورد توافق نظر در سطح سازمان قرار بگیرد و در تمام زیر سیستم‌های مورد استفاده باشد.

سازمان‌هایی که برای استقرار هوش تجاری برنامه ریزی می‌کنند، باید قبل از تصمیم‌گیری به بررسی زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری از هوش تجاری بپردازند، چه به لحاظ امکانات فنی و چه به لحاظ نیروی انسانی متخصص و چه به لحاظ فرهنگ سازمانی مورد نیاز. همانطور که در مقاله مطرح شده است این عوامل زیرساختی سهم بسیار مهمی از احتمال شکست پروژه‌های هوش تجاری در سازمان را به خود اختصاص می‌دهند و همین امر منجر به لزوم توجه بیشتر به این مقوله می‌شود. بعد از تصمیم‌گیری باید ارزیابی آمادگی سازمانی برای قبول استقرار هوش تجاری صورت پذیرد و با توجه به خروجی حاصل از ارزیابی، اقدامات لازم برای ایجاد آمادگی کامل صورت پذیرد. استقرار هوش تجاری در گرو همکاری و همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان است. و در صورتی که این دو عامل در یک سازمان با هماهنگی کامل در جهت استقرار هوش تجاری برنامه‌ریزی و هدایت شوند می‌توان به مرحله استقرار هوش تجاری در سازمان رسید. در این مرحله نیز گام های استقرار یکی پس از دیگری برداشته می‌شود و در نهایت منجر به ایجاد سازمانی هوشمند و یادگیرنده می‌گردد.

در زمینه های فوق پژوهشیار با هدف کمک به بخش مهم از جامعه علمی کشور به صورت یک تیم قدرتمند شکل گرفته است و هم اکنون جای خود را در بازار کشور بدست آورده است. شما می توانید با استفاده از پکیج های گردآوری شده توسط پژوهشیار گام بزرگی در رونق تجارت خود بردارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *