آیا می‌دانید که هوش تجاری یا BI چیست؟ آیا به دنبال تعریف هوش تجاری به زبان ساده هستید؟ هوش تجاری، یکی از جدیدترین و پراستفاده‌ترین موضوعات تجاری در دنیای امروزی است؛ زیرا هر کسب‌وکاری به آمارهای صحیحی درباره مقدار سود و زیان خود نیاز دارد تا بتواند موفقیت آینده خود را تضمین کند.

برای کسب چنین آمارهایی، باید اطلاعات را ذخیره کنیم و آن‌ها را به‌صورت جامع موردبررسی قرار دهیم. هوش تجاری این کار را برای ما انجام می‌دهد. در این مقاله، با بیانی ساده به تعریف هوش تجاری یا هوشمندی کسب ‌و کار می‌پردازیم، انواع ابزارها و مزایای آن را بررسی می‌کنیم و درنهایت، مثالی از کاربرد هوش تجاری را ارائه می‌دهیم. پس با ما همراه باشید!

تعریف هوش تجاری به زبان ساده

در این قسمت به سؤال «BI چیست؟» پاسخ می‌دهیم. هوش تجاری (BI) به امکاناتی گفته می‌شود که به سازمان‌ها در گرفتن تصمیمات بهتر، انجام اقدامات آگاهانه و اجرای فرآیندهای تجاری کارآمدتر کمک می‌کنند. قابلیت‌های هوش تجاری به شما اجازه می‌دهند که:

BI موجب آگاهی سازمان می‌شود و موفقیت سازمان تا حد زیادی به آگاهی از پاسخ سؤالات چه، چه کسی، چه جایی، چه زمانی، به چه دلیل و به چه میزان درباره بازار بستگی دارد. برای مثال، محصولات و خدمات شما به چه میزانی در بین مشتریان محبوب هستند؟ رقبای شما چه می‌کنند؟ به چه دلیل مشتریان، برندی را به برند دیگر ترجیح می‌دهند؟ بازار به چه میزان و چه زمانی تغییر خواهد کرد؟ روندها و گرایشات آینده چه هستند؟ سیستم‌های هوش تجاری می‌توانند به شرکت‌ها در یافتن پاسخ‌ این سؤالات کمک کنند.

نقش BI در افزایش شفافیت

انواع ابزارها و نرم‌افزارهای هوش تجاری

در تعریف هوش تجاری به زبان ساده گفتیم که هوش تجاری شامل امکاناتی است. در این قسمت، این امکانات را معرفی می‌کنیم. ابزارها و نرم‌افزارهای BI، در اشکال متنوعی دردسترس هستند. بیایید نگاه سریعی به بعضی از انواع متداول سیستم‌های هوش تجاری داشته باشیم:

ابزارهای صفحه گسترده‌ای مانند مایکروسافت اکسل و گوگل داکس، ازجمله پراستفاده‌ترین ابزارهای هوش تجاری هستند. 

نرم‌افزار گزارش دهی برای گزارش، سازمان‌دهی، فیلتر کردن و نمایش داده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نرم‌افزار تصویرسازی داده‌ها، با تبدیل مجموعه داده‌ها به نمودارهای گرافیکی قابل‌فهم و جذاب، دید کلی خوبی به اعضای سازمان ارائه می‌دهد.

ابزارهای داده‌کاوی، مقادیر عظیمی از داده‌های مربوط به الگوها را با استفاده از مواردی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و آمار استخراج می‌کنند.

ابزارهای OLAP، این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که مجموعه داده‌ها را از زوایای گوناگون و براساس دیدگاه‌های تجاری مختلف تجزیه‌وتحلیل کنند.

مزایای استفاده از هوش تجاری

حال که هوش تجاری به زبان ساده تعریف شد و ابزارهای آن معرفی شدند، وقت آن است که مزایای آن را بیان کنیم. مطلبی که در ابتدا باید گفته شود این است که داده‌های موجود در دنیا زیاد هستند و زیادتر هم خواهند شد. همچنین، داده‌ها توسط دستگاه‌های بسیاری ایجاد می‌شوند و بسیار متنوع و غیرسازمان یافته هستند. حدود پنج سال پیش، یکی از متخصصان ادعا کرد که 90 درصد از داده‌های جهان، در دو سال قبل از آن ایجاد شده بودند که این رقم، حیرت‌آور است.( اگر میخوای با سرفصل های یادگیری هوش تجاری آشنا بشی مقاله سرفصل‌های دوره جامع هوش تجاری رو مطالعه کن.)

داده‌ها و توانایی کسب اطلاعات از آن‌ها، ارزشمندترین منبع برای حفظ و رشد کسب‌وکارها هستند. با استفاده از بهترین شیوه‌های هوش تجاری، سازمان شما می‌تواند به‌وسیله کاهش زمان و تلاش موردنیاز برای انباشت، یکپارچه‌سازی، طبقه‌بندی، بررسی و پاسخ به داده‌های جدید، مزیت رقابتی کسب کند؛ بنابراین، هرچه سازمان‌ها در پردازش داده‌ها بهتر عمل کنند، مزایای بیشتری از BI به دست می‌آورند.

به‌علاوه، سازمان‌های پیشگام در پردازش داده، فشار سنگینی بر رقبایی که قابلیت‌های داده‌های سازمان‌یافته را نادیده می‌گیرند، وارد می‌کنند. همچنین، سازمان‌هایی که دیر شروع به استفاده از هوش تجاری می‌کنند، مجبور هستند که برای هم‌ردیف ماندن با رقبا و  تازه‌واردان بازار، فرآیندهای تجزیه‌وتحلیل خود را با سرعت بیشتری انجام دهند.

برترین مزیت‌هایی که شاهد خواهید

هوش تجاری (BI)، مهم‌ترین بخش هر سازمان داده محور و مرکز تحولات آن است. اهداف نهایی به‌کارگیری یک ابزار هوش تجاری به زبان ساده، افزایش تأثیرگذاری سازمان و کارآمدتر کردن آن هستند. بااین‌حال، با استفاده درست از فناوری هوش تجاری می‌توانید مزایای بسیار دیگری نیز به دست آورید که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مثالی از کاربرد هوش تجاری در یک سازمان

در این بخش، به مثالی از کاربرد هوشمندی کسب ‌و کار در سازمانی در دنیای واقعی می‌پردازیم. شرکت کوکاکولا باتلینگ در حوزه فرآیندهای گزارش دهی روزانه خود مشکل داشت؛ زیرا این فرآیندها غیر اتوماتیک بودند و دسترسی به داده‌های لحظه‌ای مربوط به فروش و فعالیت‌ها را محدود می‌کردند.

این شرکت با تعویض فرآیندهای غیر اتوماتیک با یک سیستم BI اتوماتیک، کارآیی فرآیندها را به‌شدت افزایش داد و سالانه 260 ساعت در زمان صرفه‌جویی کرد. در حال حاضر، اعضای شرکت می‌توانند شاخص‌هایی مانند عملیات توزیع، بودجه و سوددهی را به‌سرعت و تنها با چند کلیک تجزیه‌وتحلیل کنند.

کلام آخر

با توجه به حجم وسیع داده‌های موجود و رشد روزافزون داده‌ها ضروری است که سازمان‌ها از سیستم‌هایی خودکار برای ذخیره و بررسی آن‌ها استفاده کنند. هوش تجاری به زبان ساده، به امکاناتی اطلاق می‌شود که با هدف افزایش تأثیرگذاری و بهره‌وری سازمان به ذخیره، طبقه‌بندی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کمک می‌کنند. با استفاده از سیستم‌های هوش تجاری، اعضای سازمان می‌توانند در هر زمان و هرجایی به داده‌ها دسترسی داشته باشند.

دوره های مرتبط

دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور

آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی  صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.

دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری

به صورت تئوری مفاهیم و مبانی ساخت انباره داده را فرا می گیرید و دو نمونه را پیاده سازی و استفاده می کنید.

دوره آموزش SSAS یا سرویس آنالیز ماکروسافت

دوره آموزش SSAS شامل  آموزش کامل تمامی مباحث آنالیز داده و ساخت کیوب در سرویس آنالیز

دوره آموزش SSIS یا سرویس یکپارچه ساز ماکروسافت

دوره غیر حضوری SSIS شامل آموزش کامل تمامی مباحث ای تی ال (ETL ) داده ها به صورت کاملا عملی در محیط عملیاتی و مطابق با تکنولوژی های روز دنیا

 

آموزش کامل دوره غیر حضوری SSRS یا سرویس نمایشگر ماکروسافت

دوره آموزش SSRS شامل آموزش کامل تمامی مباحث مربوط به نمایش اطلاعات در محیط SSRS به صورت کاملا عملی در محیط عملیاتی و مطابق با تکنولوژی های روز دنیا