ژانویه 3, 2020

آشنایی با هوش تجاری

 برای مشاهده دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری در SQL کلیک کنید

هوش تجاری یا هوش کسب‌و‌کار (Business Intelligence) که اختصارا آن را BI نیز می‌نامند، در حقیقت به مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات گفته می‌شود که به کمک ابزارهایی خاص می‌تواند ارزش قابل توجهی را برای سازمان ایجاد کند، به بیانی ساده‌تر کاربرد اصلی هوش تجاری، تبدیل داده به مزیت رقابتی برای یک سازمان است.

چنانچه بخواهیم به طور خیلی ساده هوش تجاری (BI) را تعریف کنیم می‌توان گفت که هوش تجاری فرآیند تبدیل داده‌های خام به اطلاعات مفید و معنادار است در واقع شامل کلیه روش‌ها و فرآیندهای کامپیوتری است که داده را به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل می‌کند.

هوش کسب و کار در واقع از نظام به هم پیوسته‌ی فعالیت‌های مرتبط با همی چون داده کاوی، پردازش تحلیلی آنلاین، تحقیق و گزارش تشکیل شده است.

هوش تجاری به ما کمک می‌کند تا با استفاده از ابزارهایی مانند داشبوردهای مدیریتی، گزارش و نمودار‌های متنی و گرافیکی ، گزارش‌گیری و تحلیل داده‌ها و حتی تکنیک‌های داده‌کاوی عوامل موفقیت یا شکست پروژه‌های سازمان را متوجه شده، بتوانیم مشکلات را برطرف کرده و در جهت افزایش سودآوری سازمان اقدام کنیم، در نهایت هوش تجاری کسب و کار شما را بهبود خواهد بخشید.

در حقیقت هوش تجاری به شما به عنوان یک مدیر کمک می‌کند، بفهمید که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژه‌هایتان موثر است. همین باعث می‌شود که بتوانید بفهمید چه عواملی سود بیشتر برای شما رقم می‌زنند و چه عواملی سود کمتری برای شما به همراه دارند.

شاید در نگاه اول کمی با این مفهوم گیج شده و درک صحیحی راجع به این‌که “هوش تجاری چیست” نداشته باشید، در ادامه‌ی این آموزش با همیار آی‌تی همراه باشید تا کمی بیشتر با مفهوم هوش تجاری آشنا شده و آن را در قالب مثال‌هایی جذاب با هم بررسی کنیم.

فرض کنید شما مدیر یک کسب‌وکار هستید، در چنین شرایطی، هوش تجاری به شما کمک می‌کند تا با استفاده از ابزارهایی مانند داشبوردهای مدیریتی، گزارش و نمودار‌های متنی و گرافیکی و حتی تکنیک‌های داده‌کاوی عوامل موفقیت یا شکست پروژه‌های سازمان را متوجه شده، بتوانید مشکلات را برطرف کرده و در جهت افزایش سودآوری سازمان اقدام کنید.

مراحل استقرار هوش تجاری

هوش تجاری چارچوبی شامل فرآیندها، ابزار و فناوری مختلف است.

1 ) منابع داده در مرحله اول جمع‌آوری می‌شوند. این منابع می‌تواند داده‌های انواع پایگاه داده یا اطلاعات نرم‌افزارهای موجود را در بر بگیرد.

2 ) اطلاعات جمع‌آوری شده طی فرایند ETL در پایگاه داده تحلیلی یا همان انبار داده بارگذاری می‌شود.

3 ) داده در پایگاه داده تحلیلی در بخش‌های مجزایی به نام داده گاه قرار می‌گیرد.

4 ) در مرحله بعد هوش تجاری وارد عمل شده و روی اطلاعات طبقه‌بندی شده تجزیه و تحلیل انجام می‌دهد.

5 ) در نهایت اطلاعات جهت انتشار به ابزارهای سطح بالا تحویل داده می‌شود.

اجزا و مهارتهای ارتقای هوشمندی کسب و کار

برای اینکه یک سیستم با هوش تجاری بدرستی عمل کند، با شناخت موقعیتها که چه اطلاعاتی در اختیار چه افرادی قرار گیرد، باید روابط بین افراد و اطلاعات و روند اجرای پروسه ها بدقت مورد بررسی قرار گیرد.

برای اجرای هر گونه فرایند بهبود در سازمان می بایست مهارتهایی خاص آن فرایند ترتیب داده شود که البته برای فرایندهای کلان نظیر هوشمندی کسب و کار دقت نظر خاصی مورد نیاز است.

مهارتهای کسب و کار اعم از روال کسب و کار و ارتباط با استراتژی سازمانی به همراه فرایندهای دگرگون‌سازی است، که در تعیین خط مشی سازمانی بسیار حائز اهمیت است. مهارتهای فناوری اطلاعات که به صورت فنی به مدیریت تغییر کمک می‌کند و پشتیبان متدولوژی های تحلیل است نیز می بایست، در سازمان به حدی کافی موجود باشد. مهارت دیگری باعنوان مهارتهای تحلیلی شامل خلاصه سازی تحلیل و کاوش و تشریح درست، به اندازه سایر مهارتها قابل ملاحظه است که این سه نوع مهارت در برخی بنگاهها دارای یک مرکز تلاقی هستند که آن دقیقا مرکز ارتقای هوشمندی کسب و کار تلقی می شود و هرچه وسیع تر باشد، مسلما هوشمندی کسب و کار در سازمان بیشتر و هرچند کوچکتر باشد هوشمندی در آن کسب و کار کمتر وجود دارد.

شرایط بهره‌ مندی از هوش تجاری

برخی از سازمانها که جزیره‌ای عمل می‌کنند محدوده هریک از این مهارت هرچند که وسیع باشند، ولی هیچ همپوشانی ندارند و مسلما اجرای اینگونه طرحها (هوش تجاری) در این سازمانها تعریفی ندارد، چون شرط اصلی استفاده از فناوری نوین هوش تجاری، کار در محیط رقابتی است و شرکتهایی که به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، اصولا در این محیط نمی توانند وارد شوند.

اگر سازمان در لایه های زیرساختی و تراکنشی خود از فناوری استخراج و انتقال و تبدیل داده ها استفاده کند و بستری از هوش تجاری را در تکنولوژی داده کاوی فراهم آورده باشد و همچنین ابزار BI را مبتنی بر فناوری اطلاعات و مشتری‌گرایی به کار گیرد، هوشمندی در این کسب و کار کارآمد خواهد بود.

چنانچه در بستر BI از استانداردها و برنامه های کاربردی، استراتژیک، عملیاتی، تحلیلی نیز استفاده شود، هوشمندی در این کسب و کار اثربخش است. زمانی هوشمندی نقش اهرمی را در کسب و کار به عهده می گیرد که عملکرد به دقت ارزیابی شود و فرهنگ سازی در بین کاربران آغاز شده باشد. درنهایت برای تحقق این هدف می بایست متدولوژی BI و مهارتهای آن در بدنه سازمان مستقر شود.

هنگامی که سازمان به سمت اهداف جهانی سازی با استفاده از مجازی شدن متمایل شود و پا از ساختمانهای فیزیکی به عرصه مجازی نهاده شود، می تواند روند اجرای فرایندهای درون سازمان خود را به حد اعلا شفاف و نقش هوشمندی را یک نقش رقابتی سازد، بنابراین با این نقطه قوت با رقبا به رقابت بپردازد.

بیشتر بدانید : آشنایی با اوراکل

اهمیت هوش تجاری

هوش تجاری در قالب هر تعریفی به دنبال افزایش سودآوری سازمان با استفاده از اتخاذ تصمیمات هوشمند و دقیق است ، کاربرد هوش تجاری در سطح استراتژیک را می توان به نوعی برای کمک به افزایش کارایی کلی سازمان و بهینه سازی فرایندها در کنار یکدیگر، در نظر گرفت.

شرکت‌ها از BI برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کشف فرصت‌های تجاری جدید استفاده می‌کنند. BI چیزی فراتر از جمع‌آوری گزارشات و چیزی بیشتر از مجموعه‌ای از ابزارها برای به‌کارگیری هوشمندانه‌ی سیستم‌های تجاری است.

از مزایای بالقوه ابزارهای هوش تجاری، می‌توان به شتاب‌دهی و بهبود تصمیم‌گیری، بهینه‌سازی فرایندهای داخلی کسب‌و‌کار، راه‌اندازی راه‌های درآمدزایی جدید و کسب مزایای رقابتی جدید در مقایسه با رقبای تجاری اشاره کرد.

مدیران فناوری شرکت‌ها از هوش کسب و کار برای شناسایی عملیات تجاریِ ناقصی که می‌توانند بستر خوبی برای باز‌مهندسی باشند استفاده می‌کنند. اگر سازمان شما از مفاهیم و آموزش های مربوط به هوش تجاری به طور موثر استفاده نماید، می توانید تاثیرات مثبت در بهبود نتایج حاصل از تصمیم گیری های صحیح را در سازمان خود ببینید.

تحلیل عمیق بازار

بالابردن سطح رضایتمندی مشتریان

استانداردسازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمان.

تسریع و بهبود تصمیم گیری در سازمان

بهینه سازی فرایندهای داخلی یک کسب و کار

افزایش کارایی عملیاتی

ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا

بهره‌وری شرکت شما را زیاد می‌کند

سرعت بخشیدن به بازگشت سرمایه

کاهش هزینه‌های نیروی انسانی

پیدا کردن راه‌‌حل‌هایی جهت کاهش هزینه‌ها

آشکار کردن فرصت‌های شغلی جدید

تبدیل اطلاعات حاصل از فروش مستقیم به گزارش‌های قابل دسترسی

کشف اطلاعات پنهان، فراموش شده و یا از دست رفته

BI به مدیریت دانش بهتر منجر می شود

ساده انجام دادن عملیات

بالا رفتن بهره وری

افزایش درآمد

هوش عملی

ازجمله مواردی هستند که سازمانها به کمک هوش تجاری انجام میدهند.on intelligence) را در بر می‌گیرد.

فناوری‌های هوش تجاری شامل نرم‌افزارهایی برای طراحی نمودار و دیگر انواع اینفوگرافیک‌ها و همچنین، ابزارهایی برای ساخت دشبوردهای هوش تجاری و کارت‌های امتیاز کارایی (Performance   Scorecards)  می‌شوند که داده‌ها را روی سنجه‌های کسب و کار و دیگر شاخص‌های کلیدی کارایی به شیوه‌ای آسان برای درک بصری‌سازی می‌کند. ابزارهای بصری‌سازی داده‌ها در سال‌های اخیر به استانداردی برای هوش تجاری مدرن مبدل شده‌اند.

در ابتدا، برخی از سازمان‌های پیشرو در حوزه هوش تجاری از قابلیت‌های بصری‌سازی در ابزارهای خود استفاده کرده‌اند. اما پس از آن، دیگر سازمان‌های سنتی نیز به استفاده از ابزارهای بصری اکتشاف داده روی آوردند. برنامه‌های هوش تجاری ممکن است برخی از انواع تحلیل‌های پیشرفته مانند داده‌کاوی (Data Mining)، تحلیل پیش‌بین (Predictive Analytics)، متن کاوی (Text Mining)، تحلیل‌های آماری و تحلیل‌های کلان‌داده» (Big Data | مَه‌داده) را نیز در بر داشته باشند. اگرچه، در بسیاری از موارد، پروژه‌های تحلیلی پیشرفته توسط تیم‌های جداگانه‌ای از آماردان‌ها، «دانشمندان داده (Data Scientists)، مدل‌سازهای پیش‌بین و دیگر متخصصان حوزه تحلیل داده انجام می‌شود، در حالی که تیم هوش تجاری بر حوزه پرسش و پاسخ و تحلیل داده‌های کسب و کار متمرکز می‌شوند.

داده‌های هوش تجاری معمولا در انبارهای داده یا داده‌گاه (Data Mart) ذخیره‌سازی می‌شوند که زیرمجموعه‌ای از اطلاعات سازمان را در بر می‌گیرد. سیستم هادوپ (Hadoop) به طور فزاینده‌ای در معماری هوش تجاری به عنوان مخزن یا لندینگ هوش تجاری و داده‌های تحلیل به ویژه داده‌های ساختار نیافته، فایل‌های لوگ‌ها (Log Files)، داده‌های حسگرها و دیگر انواع کلان‌داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از استفاده از داده‌های خام، این داده‌ها باید با استفاده از ابزارهای یکپارچه‌سازی داده‌ها و data quality، از منابع گوناگون دیگر گردآوری، یکپارچه‌سازی و پاکسازی شوند تا از این موضوع که کاربران داده‌های صحیح و سازگاری را استفاده می‌کنند اطمینان حاصل کنند.

هوش تجاری برای کلان داده

سکوهای هوش تجاری به طور فزاینده‌ای به عنوان رابط‌های «فرانت اند» (Front End) برای سیستم‌های کلان داده مورد استفاده قرار می‌گیرند. نرم‌افزارهای Modern BI، به طور متداول «بک اندهای» (Back end) انعطاف‌پذیری دارند که آن‌ها را قادر به اتصال به طیفی از منابع داده می‌سازد. این امر، در کنار رابط‌های کاربری ساده، ابزارهای مذکور را به گزینه‌ای مناسب برای معماری کلان داده مبدل می‌سازد. کاربران می‌توانند به طیفی از منابع داده شامل سیستم‌های هادوپ، پایگاه داده‌های NOSQL، پلتفرم‌های ابری و دیگر انواع انبارهای داده متداول متصل شوند و یک نمای یکپارچه از پایگاه داده‌های متنوع خود ارائه کنند.

تکنیک‌های تسهیل تصمیم گیری هوش تجاری

در هر دقیقه، دوهزار صفحه مطلب علمی به حجم اطلاعات شبکه اینترنت افزوده می‌شود. هر روز بیش از سیصد میلیون صفحه در اینترنت ارسال می‌شود و تقریبا ۵ سال طول می‌کشد که بتوان مقالات و مطالب به روز شده در ۲۴ ساعت را به تمامی خواند. بنابراین تمام اطلاعات از چنین نرخ رشدی برخوردارند.

در عصری که زمان، کلید اصلی در تجارت است، شرکتها به استفاده از ابزارهای اطلاعاتی روی آورده اند تا بتوانند اطلاعات مورد نظر را بسرعت ازمنابع استخراج کنند هوش تجاری در امر تصمیم گیری در سطوح مختلف سازمان بویژه سطوح مدیران ارشد با تحلیل اطلاعات و روشهای پرس‌وجو تسهیلات زیادی را فراهم می‌کند که متداول‌ترین این روشها به قرار روبرو است:

 ( On-Line Analytical Processing ( OLAP

 ( On-Line Transaction Processing ( OLTP

 ( Data Warehousing ( DW

 ( Data Mining ( DM

 ( Intelligent Decision Support System ( IDSS

 ( Intelligent Agent  ( IA

 ( Knowledge Management System ( KMS

 ( Supply Chain Management ( SCM

 ( Customer Relationship Management ( CRM

 ( Enterprise Resource Planning ( ERP

( Enterprise Information Management ( EIM

عوامل موثر بر هوش تجاری

همانطور که یک رویکرد سیستمی دقیق و بروز مانند هوش تجاری می‌تواند بر کارایی و عملکرد سازمان تاثیرات زیادی بگذارد، بسیاری از عوامل نیز بر میزان کارایی هوش تجاری سازمان تاثیر گذارند، از جمله این عوامل می‌توان به مشتریان، رقبا، شرکا تجاری، محیط اقتصادی و کارکنان داخلی اشاره کرد. با توجه به این نکته که هیچ کسب و کاری بدون مشتری معنا ندارد، پایش رفتار مشتریان و مخصوصا شناسایی آنان از حیث دائمی یا موقتی بودن می‌تواند در پیش‌بینی میزان دقیق عرضه و تنظیم میزان تقاضا بسیار کارامد واقع شود. بنابراین تکنیک‌های سیستم‌های حمایت تصمیم‌گیری هوشمند و مدیریت ارتباط با مشتری که در متن معماری هوش تجاری نهفته است، می‌توانند روند حرکت سازمان را با عقاید و علایق مشتریان همگام کنند. نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با مشتریان مانند اینکه: مشتریان واقعی چه کسانی هستند؟ این مشتریان چه کالاهایی و در چه زمانی می‌خرند؟ چگونه می‌توان الگوهای خرید مشتری را استخراج کرد؟ چگونه می‌توان میزان وفاداری مشتری را بالا برد؟، معضلات فراوانی را در اجرای چنین رویکردهای نوینی به بار خواهد آورد.

اهداف هوش تجاری

1 ) تعیین گرایشهای تجاری سازمان که موجب می شود تا سازمان بدون اتلاف وقت و هزینه و انرژی در سایر مسیرها به دنبال اهداف کلان و اساسی خود متمرکز شود.

2 ) تحلیل عمیق محیط های پیرامونی کسب و کار.

3 ) افزایش کارایی سازمان در امور داخلی و شفاف سازی رویه فرایندهای کلیدی

4 ) تسهیل در تصمیم گیری که جزء اهداف اساسی هوش تجاری محسوب می‌شود

5 ) پیش بینی بازار که می‌تواند قبل از اینکه رقبا سهم بازار خود را توسعه دهند، منافع جدید به وجود آمده در بازار را عاید سازمان کند.

6 ) بالابردن سطح رضایتمندی مشتریان که می‌تواند موجبات استمرار کسب و کار باشد و از دست دادن این اعتماد و رضایتمندی معضلاتی را برای بنگاه به همراه دارد.

7 ) شناسایی مشتریان دائمی که وفادارند، می‌توان با پیگیری رفتار آنان، جهت‌گیری های کلان و استراتژیک را انجام داد.

8 ) تقسیم‌بندی مشتریان و متعاقبا ایجاد تنوع در روش برخورد با هرگروه از مشتریان.

9 ) استانداردسازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمان.

10 ) تشخیص زود هنگام خطرات قبل از اینکه سازمان را به مخاطرات جدی بکشاند و شناسایی فرصتهای کسب و کار قبل از اینکه رقبا آن را تصاحب کنند.

بیشتر بدانید : آموزش SSAS

داشبورد

در سیستم‌های اطلاعات مدیریت، داشبورد ارائه گرافیکی مهم‌ترین اطلاعات موردنیاز برای رسیدن به یک یا چند هدف مشخص است؛ که در یک صفحه با دقت و نظم چیده شده‌اند، تا مدیران بتوانند با یک نگاه وضعیت موجود را نظارت کنند.

داشبورد معمولا از مجموعه‌ای از عناصر گرافیکی تشکیل شده است و قادر به پیوستن به منابع متنوع می‌باشد، یعنی اطلاعات را از بانک‌های اطلاعاتی موجود در سازمان استخراج کرده و بصورت یکپارچه در یک صفحه، نمایش می‌دهد. داشبورد می‌تواند برای تمامی بخش‌های سازمان در نظر گرفته شود. مثل: منابع انسانی، استخدام، فروش، عملیات، امنیت، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتری و غیره.

داشبوردهای مدیریتی تا حدودی شبیه داشبورد اتومبیل هستند که میزان کیلومتر طی شده، دمای آب رادیاتور، میزان بنزین باقی مانده، سرعت، وضعیت ایمنی و… را در یک پنل کوچک، جلوی چشم راننده ارائه می‌دهد، همچنین مدیران می‌توانند، میزان فروش در لحظه، میزان کار پرسنل، سود واقعی و هزینه‌های جاری و هر اطلاعات دیگری که در مورد شرکت خود نیاز دارند را در یک صفحه در قالب تصویر و نمودارهای مختلف مشاهده کنند.

داشبورد هنگامی که درست طراحی شده باشد می‌تواند ابزاری قدرتمند و منحصر به فرد برای نظارت بر عملکرد سازمان در یک نگاه باشد. اطلاعات مربوط به زمان گذشته و حال را گردآوری می‌کند، امکان پیش‌بینی آینده را فراهم می‌سازد و اطلاعات مورد نیاز مدیران را در اختیار آنها قرار می‌دهد، دسترسی به اطلاعات کسب و کار را آسان می‌کند و اغلب بهترین راه برای بدست آوردن بینش به عملیات و عملکرد سازمان است. با استفاده از داشبورد، مدیران و مدیران ارشد سازمان‌ها می‌توانند به سادگی در یک محیط پویا و ساده، بر شاخص‌های عملکردی سازمان، بخش یا واحد خود نظارت کامل و بروز داشته باشند.

مزایای داشبوردهای کسب وکار

1 ) دسترسی به اطلاعات حیاتی کسب و کار

2  ) ساده بودن و درک سریع بصری

3 ) برجسته سازی نقاط کلیدی مانند ماکزیمم، مینیمم، خارج از رنج و بحرانی

4 ) حذف جزئیات تا حد امکان

داشبوردها بر شاخص های کلیدی عملکرد و موارد خاص تمرکز می کنند و اطلاعات مورد نیاز ما را در قالب نمودار و اجزای گرافیکی در اختیارمان قرار می دهند، اما به این معنی نیست که در داشبورد جدول وجود ندارد. با داشبورد سریع و ساده به اطلاعات مورد نیازمان دسترسی پیدا می کنیم و با یک نگاه کلی می توانیم آنها را درک کنیم. هدف ما از استفاده داشبورد دیدن تصویری از اطلاعات جهت تصمیم گیری برای رسیدن به اهداف در کمترین زمان است، اما برای دیدن جزئیات بیشتر در مورد یک موضوع مورد نظر، باید به گزارش های سنتی رجوع کرد، گزارش های سنتی عمق اطلاعات را نشان داده و نیاز به توجه و دقت عمیق تری دارند و عموماً ترکیبی از اعداد و جداول هستند اما، وجود نمودار در این گزارش ها موضوع بعیدی نیست.

متدولوژی استقرار داشبوردهای هوش تجاری

تجارب مختلف در حوزه استقرار هوش تجاری به صورت مجموعه‌ای از فعالیت های یکپارچه تحت عنوان متدولوژی استقرار تعریف شده است. متدولوژی های مختلفی برای استقرار هوش تجارب وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایب منحصر به فردی می باشد. متدولوژیها شامل مراحلیاست که برای ایجاد، مدیریت، حاکمیت و توسعه هوش تجاری در سازمان الزم میباشد. این متدولوژیها مبنای پروژه های متناظر درسازمانها می باشند، که نمونه‌ای از آن در شکل زیر به نمایش درآمده است. فراگستر با رویکرد توسعه دانش مدیریتی و تروانرمرنردسرازی سازمانها به جهت ایفای نقش موثر در پروژه های واقعی، خدمات قابل ارائه خود را به صورت کل نگر و سیستماتیک بر مبنای این چرخه طراحی نموده است. اجزای اجرایی استقرار هوش تجاری به شرح ذیل میباشد.

ETL

در این فرآیند اطلاعات مورد نیاز از سیستمهای اطلاعاتی واکشی شده و بعد از پاکسازی در انبار داده ها ذخیره می گردد. نرم افزار مورد استفاده Microsoft SSIS می باشد.

در آخرین رتبه گارتنر از نظر توان اجرایی در رتبه سوم و در حوزه چالشگران قرار دارد. دلیل این انتخاب میزان سازگاری بالا با دیتابیس مایکروسافت و سهولت دسترسی و منابع مطالعاتی گسترده می باشد.

بیشتر بدانید : آشنایی با انبار داده

 انبار داده

سومین بخش دیتاورهاوس می باشد که محلی برای قرار گیری داده های واکشی شده از سیستم های اطلاعاتی به صورت خلاصه و تمیزکاری شده می باشد. این سرور نیز به صورت مستقل پیاده سازی شده و تحت مدیریت بانک اطلاعاتی مایکروسافت نگهداری می شود.

Microsoft SQL Server در آخرین رتبه بندی گارتنر در رتبه اول قرار گرفته است. برای ذخیره سازی داده ها معماری مختلفی وجود دارد که بسته به استراتژی های توسعه ای میتواند متفاوت باشد.

سرور هوش تجاری

چهارمین بخش مربوط به سرور هوش تجاری می باشد که این سرور نیز به صورت مستقل تهیه شده و نرم افزارهای مصور سازی هوش تجاری روی آن نصب شده است. نرم انتخابی شرکت فراگستر QlikView می باشد.

نرم افزار کلیک ویو در آخرین رتبه بندی از نظر توان اجرایی در رتبه دوم و در حوزه رهبران پلتفرم های آنالیز داده قرار دارد.

انتشار اطلاعات

در آخرین بخش برای انتشار اطلاعات نیز از سرویس انتشار اطلاعات کلیک ویو استفاده می کنیم که مربوط به همان شرکت Qlik می باشد. این سرویس اطلاعات را به صورت تحت وب برای انواع پلتفرم ها انتشار می دهد.

نمونه ای از داشبوردهای آماده و قابل شخصی‌سازی

1 ) داشبورد کارت امتیازی متوازن

2 ) داشبورد نسبت ها و اهرم های مالی

 3 )  داشبورد صورت های مالی

4 ) داشبورد دوپانت

5 ) داشبورد مشتریان

6 ) داشبورد محصولات

7 ) داشبود چرخه عملیات

8 ) داشبورد مدیریت فرآیندهای کسب و کار

9 ) داشبورد مدیریت پروژه های سازمانی

10 ) داشبورد منابع انسانی

11 ) داشبوردفناوری اطلاعات

بیشتر بدانید : آشنایی با داده کاوی

0