مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle
هوش تجاری (Business Intelligence) چیست؟
در عصری که زمان کلید اصلی در تجارت است، شرکتها به استفاده از ابزارهای اطالعاتی روی آورده اند که بتواند
اطالعات مورد نظر را به سرعت و دقت از منابع استخراج کند. علاوه بر این مزیت، این سیستمها هزینه کمی دارند
هوش تجاری «Business Intelligence »به دانشی گفته میشود، که حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات یک شرکت یا سازمان است. هوش تجاری یا هوش کسب و کار که به اختصار BI خوانده میشود، با کمک دادههای موجود درباره عملکرد بخشهای مختلف یک شرکت، خرید و فروشها و همچنین کاربران یا مشتریها و دیگر عوامل تاثیر گذار بر روند کار شرکت، اطلاعات ارزشمند و قابل فهمی ارائه میدهد، که بخش مدیریت را در تصمیمگیریهای بزرگ و استراتژیک یاری میکند. همچنین برای بهتر شدن شرایط موجود و بازگشت سریعتر سرمایه، راهکارهایی را پیشنهاد میدهد و نقصهای احتمالی را نیز مشخص میکند.

کاربرد هوش تجاری
هوش تجاری در واقع مجموعه ای از مفاهیم و متدلوژی هایی است که امکان تصمیم سازی بر اساس حقایق
و داده های موجود در سازمان را فراهم می کند. هوش تجاری شرایطی را فراهم می کند تا افراد در تمام
سطوح سازمان به داده دسترسی داشته باشند و تصمیمات مهم کاری را نه بر اساس حدس و شهود بلکه بر
اساس واقعیت موجود در سازمان و تجربه های گذشته اتخاذ کنند.
ابزارهای موجود در هوشمندی تجاری به دو گروه تقسیم بندی میشوند:
– ابزارهای که در روی صحنه ((Front Endهستند و جهت طراحی گزارشات و داشبوردها امکانات خود را ارائه میدهند . این بخش را واسط کاربر (Userr Interface) نیز میگویند.
معیارهایی که برای سنجش پیاده سازی موفق هوش تجاری در سازمان ها میتوان در نظر گرفت عبارتند از :
– تصمیمات بهتر با سرعت و اثربخشی بیشتر
– عملیات ساده و موثر
– سیکل های کوتاهتر توسعه و عرضه محصول جدید به بازار
– درآمد بیشتر از کسب و کار موجود
– قابلیت بهره برداری از فرصت های جدید
– رضایت بیشتر مشتری و سطوح سرویس دهی بالاتر
– بهبود بازاریابی و افزایش میزان فروش
در یك نگاه کلی، سازمانها بنا به دلایل زیر نیاز به استقرار و بکارگیری هوش تجاری دارند:
• انجام تجزیه و تحلیل در جهت کمک به تصمیم سازی و تصمیم گیری بهتر
• پیش بینی رفتار مشتریان و تقاضای بازار مبتنی بر تحلیل اصولی روندها و الگوها
• پیشبرد اهداف اساسی سازمان مانند كاهش هزینه ها، بهبود بهره وری، توسعه محصول، توسعه خدمات و افزایش رضایتمندی مشتریان، افزایش درآمدها و غیره
• ارائه اطلاعات تحلیلی در قالب داشبوردهای گرافیکی که به نسبت گزارشات متنی از کارایی و اثربخشی مضاعفی برخوردار است
• انجام تحلیلهای چندبعدی روی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI سازمان )
کاربرد هوش تجاری (Business Intelligence) در شرکتهاي خدماتي:
• تحليل نوع خدمات بر مبناي موقعيتهاي مختلف، زمان خدمت رساني، هزينههاي انجام شده و سود به دست آمده
• به دست آوردن ديدگاه نسبت به نحوۀ خدمت رساني به مشتريان
• تصميم سازي در جهت نحوۀ ارائه خدمات
• هماهنگي خدمات با اهداف سازماني
کاربرد هوش تجاری (Business Intelligence) در شرکتهاي پروژهاي:
• به دست آوردن ديدگاه نسبت به شرايط پروژههاي انجام شده در هر لحظه
• به دست آوردن ديدگاه از بودجه و منابع تخصيص داده شده به پروژه
• تحليل ارزش کسب شده در طول مدت حيات پروژه
• پيش بيني شرايط منابع موجود با پيشرفت پروژه
• هماهنگ نمودن شرايط پروژه ها با اهداف سازماني

موسسه گارتنر (Gartner) چیست و چه کاری انجام میدهد؟
موسسه گارتنر یک موسسه تحقیقاتی که در سال 1979 تاسیس شده است. این موسسه در زمینه های مربوط به فناوری تحقیق می کند و به طور منظم نتایج این تحقیقات را منتشر می کند. عمده این تحقیقات معطوف به رهبران اصلی صنعت فناوری اطلاعات است که شامل سازمانهای دولتی، کسب و کارهای بزرگ High-Tech و تلکام، سرویس های تخصصی و سرمایه گذاران دنیای تکنولوژی میباشند. این موسسه از چندین بخش شامل تحقیقات، برنامههای عملیاتی، مشاوره و برگزاری همایش تشکیل شده است. موسسه گارتنر هم اکنون بیش از ۵۷۰۰ کارمند شامل ۱۲۸۰ نفر در بخش تحقیق و توسعه، در ۸۵ کشور جهان دارد. با توجه به بررسیهای موسسه گارتنر شرکت مایکروسافت در حوزه هوش تجاری جزء پرچمداران این حوزه است پس در انتخاب ابزارهای هوش تجاری بایستی دقت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم یک پروژه موفق اجرا کنیم.
هوش تجاری به چه سوالاتی پاسخ میدهد؟
فرض کنید در حوزه فروش میخواهیم به سوالات بسیار ساده زیر پاسخ دهیم. این سوالات در تصویر آورده شده است. حال سوال اینجاست اگر شما 20 شعبه در کشور (20 بانک اطلاعاتی) داشته باشید چه راهکاری (به جزء هوش تجاری) دارید که بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید. در واقع پاسخ به این دست سوالات زمانی که کار کمی پیچیده میشود سخت یا شاید غیر ممکن است.
مراحل استقرار هوش تجاری (Business Intelligence)
هوش تجاری چارچوبی شامل فرآیندها، ابزار و فناوری مختلف است. منابع داده در مرحله اول جمعآوری میشوند. این منابع میتواند دادههای انواع پایگاه داده یا اطلاعات نرمافزارهای موجود را در بر بگیرد.
اطلاعات جمعآوری شده طی فرایند ETL در پایگاه داده تحلیلی یا همان انبار داده بارگذاری میشود.
داده در پایگاه داده تحلیلی در بخشهای مجزایی به نام داده گاه قرار میگیرد.
در مرحله بعد هوش تجاری وارد عمل شده و روی اطلاعات طبقهبندی شده تجزیه و تحلیل انجام میدهد.
در نهایت اطلاعات جهت انتشار به ابزارهای سطح بالا تحویل داده میشود.
اجزای هوش تجاری (Business Intelligence)
برای اینکه یک سیستم با هوش تجاری بدرستی عمل کند، با شناخت موقعیتها که چه اطلاعاتی در اختیار چه افرادی قرار گیرد، باید روابط بین افراد و اطلاعات و روند اجرای پروسه ها بدقت مورد بررسی قرار گیرد. هوش تجاری در سازمان، کلیه کاربران و همینطور روابط بین آنان را در نظر دارد تا زنجیره ارزش بنگاه به صورت کامل پوشش داده شود و فرایندی از قلم نیفتد . برای اجرای هر گونه فرایند بهبود در سازمان می بایست مهارتهایی خاص آن فرایند ترتیب داده شود که البته برای فرایندهای کلان نظیر هوشمندی کسب و کار دقت نظر خاصی مورد نیاز است. مهارتهای کسب و کار اعم از روال کسب و کار و ارتباط با استراتژی سازمانی به همراه فرایندهای دگرگونسازی است، که در تعیین خط مشی سازمانی بسیار حائز اهمیت است. مهارتهای فناوری اطلاعات که به صورت فنی به مدیریت تغییر کمک میکند و پشتیبان متدولوژی های تحلیل است نیز می بایست، در سازمان به حدی کافی موجود باشد. مهارت دیگری باعنوان مهارتهای تحلیلی شامل خلاصه سازی تحلیل و کاوش و تشریح درست، به اندازه سایر مهارتها قابل ملاحظه است که این سه نوع مهارت در برخی بنگاهها دارای یک مرکز تلاقی هستند که آن دقیقا مرکز ارتقای هوشمندی کسب و کار تلقی می شود و هرچه وسیع تر باشد، مسلما هوشمندی کسب و کار در سازمان بیشتر و هرچند کوچکتر باشد هوشمندی در آن کسب و کار کمتر وجود دارد.
در زمینه های فوق پژوهشیار با هدف کمک به بخش مهم از جامعه علمی کشور به صورت یک تیم قدرتمند شکل گرفته است و هم اکنون جای خود را در بازار کشور بدست آورده است. شما می توانید با استفاده از پکیج های گردآوری شده توسط پژوهشیار گام بزرگی در رونق تجارت خود بردارید.