RDBMS چیست؟

یک relational database management system یا (RDBMS) یک نوع رایج از بانک اطلاعاتی است که داده ها در جداول ذخیره می شود.

RDBMS مخفف Relational Database Management System به معنی سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای یک DBMS است که به طور خاص برای پایگاه داده های رابطه ای طراحی شده است. بنابراین ، RDBMS ها زیر مجموعه DBMS ها هستند. بانک اطلاعاتی رابطه ای به بانک اطلاعاتی اطلاق می شود که داده ها را با فرمت ساختاری و با استفاده از ردیف ها و ستون ها ذخیره می کند. محصولی است که داده هایی را که به عنوان مجموعه ای از ردیف ها و ستون ها ترتیب داده شده اند ، به نمایش می گذارد.

پایگاه های داده رابطه ای به دلیل ساده تر بودن اجرا و مدیریت آن ها، عمدتا توانسته اند جایگزین مدل های قدیمی تر مانند پایگاه های اطلاعاتی سلسله مراتبی و پایگاه های اطلاعاتی شبکه ای شوند.

داده های ذخیره شده مجاز است با استفاده از عملگرهای رابطه ای در سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای دستکاری شوند. SQL به عنوان زبان پرس و جو داده در این سیستم استفاده می شود. زبان جستجوی ساختار یافته (SQL) توسط اکثر سیستمهای تجاری RDBMS برای دسترسی به پایگاه داده پیاده سازی شده است. برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که RDBMS می تواند به خودی خود و بدون مداخله SQL اجرا شود ، زیرا پس از معرفی مدل رابطه ایجاد شده است.

ویژگی های RDBMS

این سیستم به طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی توجه می کند و تعداد کمی از ویژگی های برجسته آن استفاده جهانی را امکان پذیر می کند. این ویژگی ها عبارتند از:

این ویژگی ها دلایلی است که RDBMS به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت ساده ، RDBMS سیستم نرم افزاری است که امکان ذخیره داده ها به صورت جداول را فراهم می آورد. همانطور که بحث کردیم ، داده های ذخیره شده در RDBMS به صورت ردیف ها و ستون ها هستند و این نوع از تنظیمات اغلب به عنوان تاپل ها و ویژگی ها گفته می شود.

مزایای RDBMS

اشکال و معایب RDBMS

RDBMS

موارد استفاده از RDBMS

آنها در رشته هایی مانند: بانکداری ، هواپیمایی ، دانشگاه ها ، تولید و منابع انسانی کاربرد دارند.

استفاده از RDBMS می تواند منظره ای منظم به داده های خام وارد کند. درک و اجرای آن آسان است و از این رو تصمیم گیری بهتری را نیز ممکن می کند.

این کار اجرای مؤثر یک سیستم حسابداری را تضمین می کند. علاوه بر این ، خدمات بلیط و اسناد اطلاعات مسافر در خطوط هوایی ، پایگاه داده های دانشجویی در دانشگاه ها و جزئیات مربوط به محصول به همراه تقاضای مصرف کننده این محصولات در صنایع ، همچنین تحت دامنه استفاده گسترده RDBMS قرار دارد.

بنابراین همه چیز در مورد سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای و مزایا ، کاربردها ، ویژگی ها ، معایب و نحوه تفاوت آن با DBMS بود.

چرا باید از RDBMS استفاده کنیم؟

به دلیل موارد زیر باید از RDBMS استفاده کنیم

در سیستم های مدیریت پایگاه داده رابطه ای ، تمام داده ها به صورت جداول ذخیره می شوند.

در جدول ، تمام داده ها به صورت ردیف و ستون ذخیره می شوند که مدیریت کارآمد داده ها را تسهیل می کند.

برای ذخیره داده های حساس ، یک ویژگی ایجاد جدول مجازی را ارائه می دهد.

یک کلید اصلی استفاده شده برای شناسایی منحصر به فرد هر سطر.

کلید خارجی استفاده شده برای پیوند ستون با دو یا چند جدول.

بازیابی داده ها با سرعت بالا ویژگی ایجاد شاخص را فراهم می کند.

دسترسی چند کاربره را فراهم می کند ، یعنی سیستم های شخصی را می توان توسط چند کاربر اداره کرد.

اینها دلایلی است که سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای در سراسر جهان استفاده می شود.

چرا به RDBMS احتیاج داریم؟

ایمنی داده ها : RDBMS ایمنی داده ها را فراهم می کند. وقتی برنامه توسط کدهای مجوز ، سایر لایه های امنیتی خراب می شود ، داده ایمن خواهد بود.

تحمل خطا : با تکرار بانک اطلاعاتی ، تحمل خطا را ارائه می دهد که در هنگام خرابی سیستم به دلیل خرابی های ناگهانی برق ، خاموش شدن تصادفی و غیره کمک می کند. این دسترسی همزمان را نیز فراهم می کند.

سهولت استفاده : دسترسی و مدیریت داده ها در هنگام کار با RDBMS با استفاده از جداول برای ذخیره داده ها در ستون ها و ردیف ها آسان می شود.

مقیاس پذیری : می تواند هر مقدار از داده ها را بطور یکنواخت اداره کند. در RDBMS از فهرست برای مرتب سازی داده ها و سرعت بخشیدن به عملکرد استفاده می شود.

تفاوت RDBMS و DBMS

ذخیره سازی:

با DBMS ، داده ها به عنوان فایل ذخیره می شوند ، در حالی که RDBMS داده ها را به صورت جداول ذخیره می کند.

ساختار بانک اطلاعاتی:

داده ها به صورت ناوبری یا سلسله مراتبی در DBMS ذخیره می شوند ، در حالی که RDBMS یک ساختار جدول بندی را اجرا می کند که در آن از عنوان ها به عنوان نام ستون ها استفاده می شود و ردیف ها مقادیر مربوط را تشکیل می دهند.

کاربران:

در حالی که RDBMS می تواند چندین کاربر را در خود جای دهد ، DBMS فقط به یک کاربر اجازه می دهد.

نوع برنامه:

برنامه DBMS پایگاه داده های موجود در شبکه های رایانه ای و دیسک های سخت سیستم را مدیریت می کند. RDBMS یک سیستم پایگاه داده است که به حفظ روابط با جداول کمک می کند.

نیازهای سخت افزار و نرم افزار:

DBMS تمرین نرم افزاری و سخت افزاری کمتری را انجام می دهد. در حالی که با RDBMS ، این نیازها حتی بیشتر است.

عادی سازی:

اگرچه RDBMS می تواند عادی شود ، DBMS از عادی سازی پشتیبانی نمی کند.

بانک های اطلاعاتی توزیع شده:

RDBMS پشتیبانی کامل از پایگاه داده های توزیع شده را ارائه می دهد ، در حالی که DBMS از آن پشتیبانی نمی کند.

مقدار داده:

DBMS فقط می تواند مقادیر کمی از داده ها را اداره کند ، در حالی که RDBMS می تواند هر مقدار داده را اداره کند.

RDBMS

RDBMS چگونه کار می کند؟

سیستم مدیریت پایگاه داده عقلانی داده ها را در قالب جداول ذخیره می کند. حاوی N جدول است و هر جدول دارای کلید اصلی منحصر به فرد خود است. جدول شامل سطر و ستون است. ردیف به عنوان یک Record یا یک موجود افقی شناخته می شود. سوابق اطلاعات مربوط به ورود فردی را در اختیار دارد. ستون به عنوان یک میدان یا یک موجود عمودی شناخته می شود. این قسمت اطلاعات مربوط به یک زمینه خاص را در اختیار دارد. هنگامی که کاربر یک پرس و جو را شلیک می کند ، نتایج مربوط به نمایش داده شد. قبل از ایجاد هر جدول یا داده در پایگاه داده ، RDBMS محدودیت ها را بررسی کنید.

در زیر لیست محدودیت ها آمده است:

Not Null: برای اطمینان از اینکه هر ستون نباید دارای مقدار صفر یعنی سلول خالی باشد ، استفاده می شود

بی نظیر: برای اطمینان از وجود هر ستون از داده های منحصر به فرد استفاده می شود.

بررسی: برای اطمینان از اینکه هر ورودی در ستون یا سطر یک شرط مشخص را برآورده می کند استفاده می شود

کلید اصلی: برای شناسایی هر سطر از جدول استفاده می شود. کلید اصلی باید منحصر به فرد باشد. این نباید حاوی مقادیر تهی باشد. یک جدول فقط می تواند دارای یک کلید اصلی باشد. این دو یا چند جدول را پیوند می دهد.

کلید خارجی: این دو جدول را پیوند می دهد. در یک جدول ثبت شده است که به یک کلید اصلی که در جدول دیگری قرار دارد ، ارسال می شود. به عبارت دیگر ، بین دو جدول که شامل کلید اصلی است ، ارتباط برقرار می شود. جداول با استفاده از این دو کلید می توانند با یکدیگر پیوند برقرار کنند.

یکپارچگی داده ها: RDBMS قبل از ایجاد داده ، یکپارچگی داده ها را بررسی می کند. در زیر لیستی از دسته هایی که از طریق آنها صحت داده ها را بررسی می کند.

یکپارچگی entity: برای اطمینان از عدم وجود سطر تکراری در جدول استفاده می شود.

یکپارچگی مرجع: تضمین می کند که ردیف هایی که مجدداً با سایر جداول پیوند می یابند حذف نمی شوند.

Domain Integrity: ورود اطلاعات به جدول را بر اساس شرایط خاص مانند قالب پرونده ، خشم مقادیر و غیره تضمین می کند.

یکپارچگی تعریف شده توسط کاربر: تضمین می کند که صداقت در جدول شرایط تعریف شده توسط کاربر را برآورده می کند.

دیگر محصولات ما