پیشگفتار

شرکت‌های مدرن امروزی برای تجزیه و تحلیل داده‌های اطلاعات کسب و کار خود از استراتژی‌ها و فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که به هوش تجاری (BI) معروف هستند. فناوری‌های هوش تجاری چشم‌اندازی از عملیات گذشته، جاری و آینده را ارائه می‌دهند. این عملیات شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها، پردازش آنلاین، گزارش دهی، پردازش رویدادهای پیچیده و ترکیبی و مدیریت عملکرد کسب و کار است و نیاز به آموزش تخصصی هوش تجاری دارد.

فناوری‌های هوش تجاری به‌گونه‌ای هستند که به‌راحتی می‌توانند حجم بسیار بالایی از داده‌ها را مدیریت کرده و به شناسایی، توسعه و ایجاد فرصت‌های استراتژیک کمک کنند. در نتیجه تفسیر داده‌ها با استراتژی‌ها و فناوری‌های هوش تجاری آسان است و همچنین امکان مزیت رقابتی باثبات را برای کسب‌وکار فراهم می‌کند. پس اگر صاحب کسب‌وکار هستید یا قصد کارآفرینی دارید، یادگیری هوش تجاری یکی از الزامات برای شرکت شما خواهد بود.

اگر شما نیز قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارید یا می‌خواهید سازمان خود را هوشمند کنید، می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزش تخصصی هوش تجاری شرکت را مکانیزه کرده و سود خود را افزایش دهید.

آموزش تخصصی هوش تجاری

اهمیت یادگیری هوش تجاری

همان‌طور که ذکر شد، هوش تجاری با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به تصمیم‌گیری بهتر سازمان مبتنی بر داده‌ها کمک می‌کند. تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از BI روندهای بازار را در جهت افزایش فروش و درآمد ارزیابی کنند؛ همچنین تحلیل‌گران می‌توانند با تحلیل رفتار مشتری، مقایسه داده‌های رقبا و بهینه‌سازی عملیات، مسائل و مشکلات موجود را شناسایی و رفع نمایند.

 لازم به ذکر است که اگر یک شرکت برای ارائه آمار دقیق و اتخاذ تصمیمات بزرگ از هوش تجاری استفاده نکند، باید چندین نیروی انسانی را استخدام کند تا در مدت‌زمان طولانی بتوانند داده‌ها را بررسی و اطلاعات دقیق ارائه دهند. به‌عنوان مثال هوش تجاری به مدیران داخلی می‌گوید که مردم کدام ناحیه چه محصولی را می‌پسندند یا در چه زمانی می‌توان یک محصول را در ناحیه موردنظر ارائه داد.

در نتیجه بهبود فرآیند تصمیم‌گیری، شناسایی فرصت‌های بازار، ایجاد مزیت رقابتی جدید، افزایش درآمد و بهبود فرآیند داخلی از مزایای شرکت در دوره آموزش تخصصی هوش تجاری هستند.

آموزش تخصصی هوش تجاری

فرآیند پیاده‌سازی هوش تجاری

هر کسب و کاری هدف مخصوص به خود را دارد و هوش تجاری با استفاده از جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها تعیین می‌کند که مدیران باید برای رسیدن به اهداف خود چه اقداماتی را انجام دهند. استفاده از هوش تجاری به پیشبرد اهداف سازمانی کمک کرده و باعث سرعت رشد تجارت می‌شود. برای پیاده‌سازی آن باید مراحل زیر را طی کنیم:

در دوره‌های آموزش تخصصی هوش تجاری تمامی این موارد بررسی می‌شود.

در هوش تجاری، نحوه جمع‌آوری اطلاعات اهمیت زیادی دارد.

صنایع بزرگ چگونه از هوش تجاری استفاده می‌کنند؟

تمامی صنایع مطرح دنیا از سیستم هوش تجاری برای پیشبرد سریع اهداف خود استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان مثال شرکت Charles Schwab از این فناوری برای مشاهده یک نمای کلی از تمامی شعبه‌های خود در سراسر ایالت متحده آمریکا برای شناسایی فرصت‌ها استفاده کرد.

دسترسی به یک پلتفرم مرکزی به شرکت این امکان را داد تا به اطلاعات همه شعب دسترسی پیدا کند و از این طریق مشتریان بالقوه را شناسایی و در صورت نیاز سرمایه‌گذاری کند. مدیر بخش مرکزی از طریق داده‌هایی که هوش تجاری در اختیارش قرارداد توانست مشخص کند که عملکرد کدام منطقه بهتر و کدام منطقه کمتر از حد انتظار بوده است. این کار منجر به شناسایی فرصت‌های بیشتری برای بهینه‌سازی شرکت و همچنین ارائه خدمات بهتر به مشتریان شد.

مثالی دیگر از هوش تجاری، شرکت HelloFresh است. با یادگیری هوش تجاری و استفاده از آن توانست میانگین 15 ساعت در روز در ساعت کاری تیم تجزیه و تحلیل صرفه‌جویی کند؛ همچنین تیم بازاریابی را قادر ساخت تا فعالیت‌های دیجیتال منطقه‌ای انجام دهد.

ابزارها و پلتفرم‌های مورد استفاده در هوش تجاری

تعدادی از ابزارهای هوش تجاری به‌صورت اتوماتیک فرآیند تحلیل را ساده می‌کنند و باعث می‌شود حتی افرادی که دانش کافی در این زمینه ندارند، به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل ‌کنند.

برنامه‌های تجزیه‌وتحلیل موجود در هوش تجاری شامل طیف گسترده‌ای هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به پردازش تجزیه‌وتحلیل آنلاین، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و گزارش سازمانی اشاره کرد. SAP Crystal Reports، SAP R / 3 و Oracle E-Business Suite ابزارهایی از هوش تجاری هستند.

آموزش تخصصی هوش تجاری

چه کسانی می‌توانند از هوش تجاری استفاده کنند؟

هر کسب‌ وکاری با سیستم هوش تجاری می‌تواند اطلاعات و داده‌های خود را اندازه‌گیری و مقایسه کند؛ بنابراین هیچ محدودیتی در استفاده از این فناوری وجود ندارد و مدیران هر کسب‌وکاری با این سیستم یکپارچه بهره‌وری سازمان خود را افزایش می‌دهند، اما به‌طورکلی شرکت‌ها و افراد زیر می‌توانند در دوره‌های آموزش تخصصی هوش تجاری شرکت کرده و دانش خود را افزایش دهند و آن را در کسب و کارهای زیر پیاده کنند:

کلام آخر

هوش تجاری به مدیران و صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا رفتار مشتری را مورد بررسی قرار داده و با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها سود خود را افزایش دهند. سیستم هوش تجاری بر اساس نیازهای تجاری و فناوری‌های روز دنیا مدام در حال تغییر است و طبق نیاز کاربران به‌روز می‌شود. با استفاده از ابزارهای هوش تجاری می‌توان یک گزارش کامل از بخش‌های مختلف شرکت تهیه کرد و کارشناس مربوطه با کمک آن تصمیمات استراتژیک و سریع می‌گیرد.

بنابراین شرکت در دوره آموزش تخصصی هوش تجاری می‌تواند به شما کمک کند که بدانید چه عواملی ر شکست و یا موفقیت کسب‌وکار شما مؤثر است و همین امر باعث می‌شود عوامل سود و ضرر را به‌درستی شناسایی کنید. به طور خلاصه سیستم هوش تجاری نقاط ضعف و قوت بخش‌های مختلف را شناسایی و مشخص می‌کند که اولویت‌های شرکت چیست و هر کس چه‌کارهایی باید انجام شود.