جستجو برای:
  • معرفی پکیج های آموزشی
  • مسیرهای آموزشی
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در SQL
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle
    • مسیر راه صفر تا صد آنالیز داده در SSAS
    • مسیر راه داشبورد سازی به کمک زبان برنامه نویسی سی شارپ
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد نمایش داده در پاور بی آی
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد هوش تجاری در پاور بی آی (با رویکرد مدلسازی داده)
    • مسیر آموزشی مهندسی داده
      • آموزش مقدماتی لینوکس
  • پروژه ها
    • پروژه های گروه ریسرچیار
    • دوره های هوش تجاری
  • انجمن هوش تجاری ایران
    • ویکی KPI
    • آوا ریسرچیار
  • بلاگ
  • مدرسین
گروه هوش تجاری ریسرچیار
  • معرفی پکیج های آموزشی
  • مسیرهای آموزشی
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در SQL
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle
    • مسیر راه صفر تا صد آنالیز داده در SSAS
    • مسیر راه داشبورد سازی به کمک زبان برنامه نویسی سی شارپ
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد نمایش داده در پاور بی آی
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد هوش تجاری در پاور بی آی (با رویکرد مدلسازی داده)
    • مسیر آموزشی مهندسی داده
      • آموزش مقدماتی لینوکس
  • پروژه ها
    • پروژه های گروه ریسرچیار
    • دوره های هوش تجاری
  • انجمن هوش تجاری ایران
    • ویکی KPI
    • آوا ریسرچیار
  • بلاگ
  • مدرسین
حساب کاربری
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید

وبلاگ

گروه هوش تجاری ریسرچیار > بلاگ > هوش تجاری > آموزش هوش تجاری > هوش تجاری به زبان ساده و مزایای آن

هوش تجاری به زبان ساده و مزایای آن

آبان ۱۴, ۱۴۰۰
ارسال شده توسط محدثه مقیمی
آموزش هوش تجاری، هوش تجاری

آیا می‌دانید که هوش تجاری یا BI چیست؟ آیا به دنبال تعریف هوش تجاری به زبان ساده هستید؟ هوش تجاری، یکی از جدیدترین و پراستفاده‌ترین موضوعات تجاری در دنیای امروزی است؛ زیرا هر کسب‌وکاری به آمارهای صحیحی درباره مقدار سود و زیان خود نیاز دارد تا بتواند موفقیت آینده خود را تضمین کند.

برای کسب چنین آمارهایی، باید اطلاعات را ذخیره کنیم و آن‌ها را به‌صورت جامع موردبررسی قرار دهیم. هوش تجاری این کار را برای ما انجام می‌دهد. در این مقاله، با بیانی ساده به تعریف هوش تجاری یا هوشمندی کسب ‌و کار می‌پردازیم، انواع ابزارها و مزایای آن را بررسی می‌کنیم و درنهایت، مثالی از کاربرد هوش تجاری را ارائه می‌دهیم. پس با ما همراه باشید!

تعریف هوش تجاری به زبان ساده

در این قسمت به سؤال «BI چیست؟» پاسخ می‌دهیم. هوش تجاری (BI) به امکاناتی گفته می‌شود که به سازمان‌ها در گرفتن تصمیمات بهتر، انجام اقدامات آگاهانه و اجرای فرآیندهای تجاری کارآمدتر کمک می‌کنند. قابلیت‌های هوش تجاری به شما اجازه می‌دهند که:

  • جدیدترین داده‌های سازمان خود را گردآوری کنید.
  • داده‌ها را به اشکال قابل‌فهم (مانند جداول و نمودارها) ارائه دهید.
  • داده‌ها را در زمان مناسب به کارکنان سازمان خود تحویل دهید.

BI موجب آگاهی سازمان می‌شود و موفقیت سازمان تا حد زیادی به آگاهی از پاسخ سؤالات چه، چه کسی، چه جایی، چه زمانی، به چه دلیل و به چه میزان درباره بازار بستگی دارد. برای مثال، محصولات و خدمات شما به چه میزانی در بین مشتریان محبوب هستند؟ رقبای شما چه می‌کنند؟ به چه دلیل مشتریان، برندی را به برند دیگر ترجیح می‌دهند؟ بازار به چه میزان و چه زمانی تغییر خواهد کرد؟ روندها و گرایشات آینده چه هستند؟ سیستم‌های هوش تجاری می‌توانند به شرکت‌ها در یافتن پاسخ‌ این سؤالات کمک کنند.

نقش BI در افزایش شفافیت

انواع ابزارها و نرم‌افزارهای هوش تجاری

در تعریف هوش تجاری به زبان ساده گفتیم که هوش تجاری شامل امکاناتی است. در این قسمت، این امکانات را معرفی می‌کنیم. ابزارها و نرم‌افزارهای BI، در اشکال متنوعی دردسترس هستند. بیایید نگاه سریعی به بعضی از انواع متداول سیستم‌های هوش تجاری داشته باشیم:

  • صفحه گسترده

ابزارهای صفحه گسترده‌ای مانند مایکروسافت اکسل و گوگل داکس، ازجمله پراستفاده‌ترین ابزارهای هوش تجاری هستند. 

  • نرم‌افزار گزارش دهی

نرم‌افزار گزارش دهی برای گزارش، سازمان‌دهی، فیلتر کردن و نمایش داده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • نرم‌افزار تصویرسازی داده‌ها

نرم‌افزار تصویرسازی داده‌ها، با تبدیل مجموعه داده‌ها به نمودارهای گرافیکی قابل‌فهم و جذاب، دید کلی خوبی به اعضای سازمان ارائه می‌دهد.

  • ابزارهای داده‌کاوی

ابزارهای داده‌کاوی، مقادیر عظیمی از داده‌های مربوط به الگوها را با استفاده از مواردی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و آمار استخراج می‌کنند.

  • پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)

ابزارهای OLAP، این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که مجموعه داده‌ها را از زوایای گوناگون و براساس دیدگاه‌های تجاری مختلف تجزیه‌وتحلیل کنند.

آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL

مزایای استفاده از هوش تجاری

حال که هوش تجاری به زبان ساده تعریف شد و ابزارهای آن معرفی شدند، وقت آن است که مزایای آن را بیان کنیم. مطلبی که در ابتدا باید گفته شود این است که داده‌های موجود در دنیا زیاد هستند و زیادتر هم خواهند شد. همچنین، داده‌ها توسط دستگاه‌های بسیاری ایجاد می‌شوند و بسیار متنوع و غیرسازمان یافته هستند. حدود پنج سال پیش، یکی از متخصصان ادعا کرد که 90 درصد از داده‌های جهان، در دو سال قبل از آن ایجاد شده بودند که این رقم، حیرت‌آور است.( اگر میخوای با سرفصل های یادگیری هوش تجاری آشنا بشی مقاله سرفصل‌های دوره جامع هوش تجاری رو مطالعه کن.)

داده‌ها و توانایی کسب اطلاعات از آن‌ها، ارزشمندترین منبع برای حفظ و رشد کسب‌وکارها هستند. با استفاده از بهترین شیوه‌های هوش تجاری، سازمان شما می‌تواند به‌وسیله کاهش زمان و تلاش موردنیاز برای انباشت، یکپارچه‌سازی، طبقه‌بندی، بررسی و پاسخ به داده‌های جدید، مزیت رقابتی کسب کند؛ بنابراین، هرچه سازمان‌ها در پردازش داده‌ها بهتر عمل کنند، مزایای بیشتری از BI به دست می‌آورند.

به‌علاوه، سازمان‌های پیشگام در پردازش داده، فشار سنگینی بر رقبایی که قابلیت‌های داده‌های سازمان‌یافته را نادیده می‌گیرند، وارد می‌کنند. همچنین، سازمان‌هایی که دیر شروع به استفاده از هوش تجاری می‌کنند، مجبور هستند که برای هم‌ردیف ماندن با رقبا و  تازه‌واردان بازار، فرآیندهای تجزیه‌وتحلیل خود را با سرعت بیشتری انجام دهند.

ابزارهای هوش تجاری و تصویرسازی داده_ها

برترین مزیت‌هایی که شاهد خواهید

هوش تجاری (BI)، مهم‌ترین بخش هر سازمان داده محور و مرکز تحولات آن است. اهداف نهایی به‌کارگیری یک ابزار هوش تجاری به زبان ساده، افزایش تأثیرگذاری سازمان و کارآمدتر کردن آن هستند. بااین‌حال، با استفاده درست از فناوری هوش تجاری می‌توانید مزایای بسیار دیگری نیز به دست آورید که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • افزایش صحت داده‌ها
  • تصمیم‌گیری بهتر و سریع‌تر
  • افزایش دستاوردهای سازمان
  • به اشتراک‌گذاری داده‌ها در سراسر حوزه کاری کسب‌وکار
  • کسب دیدگاه بهتر درباره اطلاعات مالی و اجرایی
  • شناسایی و کاهش مشکلات
  • حذف هزینه‌های اضافی، تقلب‌ها و سوءاستفاده‌ها
  • بهبود بهره‌وری و روحیه کارکنان
  • افزایش بازده سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه کل مالکیت
  • افزایش شفافیت و خدمات در تمام سطوح

مثالی از کاربرد هوش تجاری در یک سازمان

در این بخش، به مثالی از کاربرد هوشمندی کسب ‌و کار در سازمانی در دنیای واقعی می‌پردازیم. شرکت کوکاکولا باتلینگ در حوزه فرآیندهای گزارش دهی روزانه خود مشکل داشت؛ زیرا این فرآیندها غیر اتوماتیک بودند و دسترسی به داده‌های لحظه‌ای مربوط به فروش و فعالیت‌ها را محدود می‌کردند.

این شرکت با تعویض فرآیندهای غیر اتوماتیک با یک سیستم BI اتوماتیک، کارآیی فرآیندها را به‌شدت افزایش داد و سالانه 260 ساعت در زمان صرفه‌جویی کرد. در حال حاضر، اعضای شرکت می‌توانند شاخص‌هایی مانند عملیات توزیع، بودجه و سوددهی را به‌سرعت و تنها با چند کلیک تجزیه‌وتحلیل کنند.

نقش هوش تجاری در کاهش زمان و تلاش موردنیاز برای بررسی داده_ها

کلام آخر

با توجه به حجم وسیع داده‌های موجود و رشد روزافزون داده‌ها ضروری است که سازمان‌ها از سیستم‌هایی خودکار برای ذخیره و بررسی آن‌ها استفاده کنند. هوش تجاری به زبان ساده، به امکاناتی اطلاق می‌شود که با هدف افزایش تأثیرگذاری و بهره‌وری سازمان به ذخیره، طبقه‌بندی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کمک می‌کنند. با استفاده از سیستم‌های هوش تجاری، اعضای سازمان می‌توانند در هر زمان و هرجایی به داده‌ها دسترسی داشته باشند.

کانال تلگرام ما را دنبال کنید
صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید

دوره های مرتبط

دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور

 

آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی  صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.

مشاهده دوره

دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری

 

شما در این دوره آموزشی (دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری) با مفاهیم و مقدمات هوش تجاری در SQL آشنا می شوید و متوجه می شوید که برای ساخت یک داشبورد در هر نرم افزاری نیاز به چه مراحل و اصول و پایه هایی دارید همچنین با سیستم های هوش تجاری بزرگ آشنا شده و خود را برای تحلیل طراحی و پیاده سازی یک سامانه هوش تجاری آماده می کنید.

مشاهده دوره

دوره آموزش SSIS یا سرویس یکپارچه ساز ماکروسافت

دوره غیر حضوری SSIS شامل آموزش کامل تمامی مباحث ای تی ال (ETL ) داده ها به صورت کاملا عملی در محیط عملیاتی و مطابق با تکنولوژی های روز دنیا

 
مشاهده دوره
دوره آموزش SSIS

آموزش کامل دوره غیر حضوری SSRS یا سرویس نمایشگر ماکروسافت

دوره آموزش SSRS شامل آموزش کامل تمامی مباحث مربوط به نمایش اطلاعات در محیط SSRS به صورت کاملا عملی در محیط عملیاتی و مطابق با تکنولوژی های روز دنیا

مشاهده دوره
برچسب ها: ابزارهای هوش تجاریتعریف هوش تجاریسیستم هوش تجاریهوش تجاریهوش تجاری (BI)
قبلی آنچه در مورد هوش تجاری (BI) باید بدانید
بعدی آموزش تخصصی هوش تجاری

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • هادی عظیمی گفت:
    بهمن ۲۸, ۱۴۰۱ در ۹:۰۲ ب٫ظ

    سلام ممنون بابت توضیحات خوبی که دادید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • مزایای هوش تجاری در مراقبت های بهداشتی چیست ؟
  • نقش هوش تجاری در سلامت
  • خدمات مشاوره هوش تجاری (BI)
  • تحلیل نیازمندی‌ها در مراحل پیاده‌سازی هوش تجاری (BI)
  • اهمیت هوش تجاری
دسته‌ها
  • DataWareHouse
  • DAX
  • DBMS
  • ETL
  • OBIEE
  • ODI
  • RDBMS
  • SQL
  • آموزش هوش تجاری
  • ابزارهای نمایش داده
  • ابزارهای هوش تجاری
  • امنیت هوش تجاری
  • اوراکل
  • پایگاه داده
  • داده کاوی
  • داشبوردسازی
  • دسته بندی نشده
  • دسته‌بندی نشده
  • دوره هوش تجاری
  • زبان برنامه نویسی
  • سی شارپ
  • شیرپوینت (SharePoint)
  • کسب و کار
  • مفاهیم پایگاه داده
  • مفاهیم هوش تجاری
  • نرم افزار Dundas
  • نرم افزار Power BI
  • نرم افزار Power View
  • نرم افزار Qlickview
  • نرم افزار Rapidminer
  • نرم افزار SQL Server
  • نرم افزار SSDT
  • نرم افزار Tableau
  • نرم افزار های داده کاوی
  • نرم افزار های هوش تجاری
  • نرم افزارهای پایگاه داده
  • هوش تجاری
  • ویدئو
نمادها
logo-enamadlogo-enamad

درباره ما

گروه هوش تجاری ریسرچیار زیر مجموعه فناوری اطلاعات تک یار می باشد که بیش از ده سال است که در زمینه فناوری هوش تجاری و هوشمندی کسب و کار فعالیت می کند. مشتریان قدرتمند وی مانند بانک ملی و بیمه مرکزی ج ا ا قدرت این مجموعه را منعکس می کند. طراحی و تحلیل؛ پیاده سازی سامانه های هوش تجاری مبتنی بر پرتال و امنیت؛ مهمترین مسئولیت این مجموعه می باشد.

تماس با ما
  • نیاوران خیابان پور ابتهاج کوچه 19 پلاک 16
  • شهرری خیابان غیوری شمالی کوچه حسن زاده پلاک 82
  • 09367938018 - سوالات پیش از خرید پکیج آموزشی - مهندس مقیمی
  • 09120939879 - آرش منصوری - سوالات مرتبط با استقرار هوش تجاری سازمانی
  • 021-33750743
  • manager@researchyar.ir
  • 09384966927 - پشتیبانی سایت و مشکلات سایت - الله بخش
نمادها

logo-samandehi

شبکه های اجتماعی
Whatsapp Telegram Instagram Linkedin M-icon-eitaa M-icon-aparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://researchyar.ir/?p=13015
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.