جستجو برای:
  • معرفی پکیج های آموزشی
  • مسیرهای آموزشی
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در SQL
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle
    • مسیر راه صفر تا صد آنالیز داده در SSAS
    • مسیر راه داشبورد سازی به کمک زبان برنامه نویسی سی شارپ
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد نمایش داده در پاور بی آی
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد هوش تجاری در پاور بی آی (با رویکرد مدلسازی داده)
    • مسیر آموزشی مهندسی داده
      • آموزش مقدماتی لینوکس
  • پروژه ها
    • پروژه های گروه ریسرچیار
    • دوره های هوش تجاری
  • انجمن هوش تجاری ایران
    • ویکی KPI
    • آوا ریسرچیار
  • بلاگ
  • مدرسین
گروه هوش تجاری ریسرچیار
  • معرفی پکیج های آموزشی
  • مسیرهای آموزشی
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در SQL
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle
    • مسیر راه صفر تا صد آنالیز داده در SSAS
    • مسیر راه داشبورد سازی به کمک زبان برنامه نویسی سی شارپ
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد نمایش داده در پاور بی آی
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد هوش تجاری در پاور بی آی (با رویکرد مدلسازی داده)
    • مسیر آموزشی مهندسی داده
      • آموزش مقدماتی لینوکس
  • پروژه ها
    • پروژه های گروه ریسرچیار
    • دوره های هوش تجاری
  • انجمن هوش تجاری ایران
    • ویکی KPI
    • آوا ریسرچیار
  • بلاگ
  • مدرسین
حساب کاربری
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید

وبلاگ

گروه هوش تجاری ریسرچیار > بلاگ > هوش تجاری > مفاهیم هوش تجاری > پردازش تراکنش های آنلاین (OLTP)

پردازش تراکنش های آنلاین (OLTP)

تیر ۱۶, ۱۴۰۰
ارسال شده توسط محدثه مقیمی
مفاهیم هوش تجاری
OLTP

OLTP چیست؟

پردازش تراکنش های آنلاین با عنوان OLTP شناخته می شود از برنامه های معامله گرا در معماری ۳ لایه پشتیبانی می کند. OLTP تراکنش روزانه یک سازمان را انجام می دهد.  OLTP جهت پردازش داده‌های خود بر روی انواع پایگاه‌داده‌ها استفاده می‌کنند، هدف اصلی پردازش داده ها است و نه تجزیه و تحلیل داده ها.

این معاملات همیشه مربوط به درج ، حذف یا به روزرسانی داده ها در دیتابیس است. این درج / به روز رسانی یا حذف باید بر روی مقدار کمی از داده های موجود در پایگاه داده باشد. این است که به عنوان یک سیستم غیر متمرکز ساخته شده است برای جلوگیری از یک نقطه از شکست در نتیجه حفظ هم زمان. داده ها در پایگاه داده OLTP بصورت جامع و به روز می باشند، و طرح مورد استفاده برای ذخیره پایگاه داده تراکنشی ، مدل ورود داده معمولا از فرم سوم نرمال سازی۳NF استفاده می شود می باشد.

سیستم های بازرگانی در دنیای کنونی مبتنی بر داده ها میباشد که حجم کل اطلاعات در کامپیوترها هر چند سال دو برابر می شود، با این وجود که سرعت ایجاد برنامه های چند رسانه ای و بانک های اطلاعاتی شتاب گرفته پس رشد اطلاعات نیز چند برابر میگردد. برنامه های کاربردی در راستای خادم و مخدوم به دو دسته سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری یا DSS و سیستم های پردازش زنده یا online میباشند که کاملاً متفاوت بوده و مسائل تجاری را به انجام میرساند.

این فرآیند با استفاده از خصوصیات زیر تضمین میگردد:

  • عملیات حتماً از پیش تعریف شده است و تنها سوابق محدودی در دسترس خواهد بود.
  • اطلاعات جهت حفظ داده های تاریخی در صورت انجام نهایی معاملات در چند روز گذشته ذخیره خواهد شد.
  • بانک های اطلاعاتی از پایگاه داده های معمولی برای اطمینان از سازگاری و بهینه سازی کلیه وظایف استفاده می کنند.
  • کاربران به روزرسانی بانک اطلاعاتی را به طور مستقیم پیگیری مینمایند.
  • اطلاعات و سوابق کاری در تعداد کم و نقطه ای همچون دریافت پول از دستگاه ATM بازبینی و بررسی میگردد.

مزایا OLTP

Concurrency- OLTP تضمین می کند که معاملات انجام شده در بانک اطلاعاتی نباید باعث کاهش همزمانی بین کاربران مختلف شود. در غیر این صورت ، کاربران قادر به تغییر نخواهند بود یا او باید منتظر بماند تا کاربران دیگر تکمیل شوند تا وضعیت بن بست وجود نداشته باشد.

سازگاری با اسید – ACID به معنای بانک اطلاعاتی است که دارای خواصی از قبیل اتمی بودن ، سازگار ، منزوی و با دوام است. این ویژگی بخشی اساسی از بانک اطلاعاتی است که معاملات انجام شده بر روی پول را ثبت می کند. یک شکست می تواند به ضررهای زیادی منجر شود. بنابراین OLTP اطمینان می دهد که هیچ گونه تلفاتی در معاملات وجود ندارد و خاصیت ACID را در پایگاه های داده خود حفظ می کند.

در دسترس بودن – آخرین داده ها در صورت حفظ همزمان هم زمان در اختیار همه کاربران قرار می گیرد.

یکپارچگی – با توجه به اینکه پایگاه داده عادی حفظ می شود ، در صورت انجام معاملات OLTP ، صداقت در هر مرحله نگه داشته می شود.

OLTP

معایب OLTP

برای چنین همزمانی ، در دسترس بودن و معاملات سریعتر OLTP اغلب به پشتیبانی از معاملات که شامل بسیاری از شبکه های شرکت ها است ، نیاز دارد. بنابراین در عصر امروز ، ما به یک سیستم غیر متمرکز تر نیاز داریم.

بیشتر بخوانید : تفاوت بین OLTP و OLAP

تفاوت OLTP و OLAP

  • تفاوت ها از نظر منابع داده ها و نحوه ورود

OLTP: اطلاعات توسط اپراتور ها ،به صورت روزانه رکورد به رکورد وارد سیستم می شود.

OLAP:  داده های سیستم عملیاتی در فواصل معین زمانی به شکل انبوه به سیستم وارد می شوند ، تعداد رکورد ها مرتباً افزوده می شود.

  • تفاوت از نظر مدل سازی

OLTP: دارای مدل Application-oriented و Event –driven

OLAP: دارای مدل Integrated و Subject-oriented

  • تفاوت از نظر دقت داده

OLTP: داده ها به صورت کامل و با تمام جزئیات وارد سیستم می شوند.

OLAP: داده های تجزیه ناپذیر و مقداری وارد سیستم می شوند.

  • تفاوت از نظر ارزش داده

OLTP: محتوای جاری داده ارزش واقعی آن را تعیین می کند.

OLAP: علاوه برمحتوای جاری داده ها ،تکرر و تغییرات آن است که ارزشمند است. در چنین سیستمی هرچه تعداد و قدمت نسخ داده بیشتر باشد ارزش و اعتبار سیستم افزایش می یابد و گزارشات تحلیلی و آماری دقت بیشتری پیدا می کند.

  • از نظر کاربران

در سیستم OLAP کاربران، کارکنان دانش از سیستم استفاده می کنند یعنی افرادی که قرار است یک تحلیلی را به دست آورند یا قصد تهیه یک گزارش سنگین را دارند و درنهایت بر طبق آن تصمیم گیری انجام دهند اما در سیستم OLTP کاربران، کارکنان فناوری اطلاعات هستند یعنی هرکسی که استفاده کننده از سیستم رایانه است و به عنوان مثال شخصی که مسئول ثبت نامه ها است بنابراین اطلاعات ثبتی وی بر روی سیستمی که از نوع OLTP  باشد ذخیره می گردد.

کانال تلگرام ما را دنبال کنید
صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید

دوره های مرتبط

دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور

 

آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی  صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.

مشاهده دوره

آموزش صفر تا صد طراحی؛ تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی

آموزش صفر تاصد طراحی، تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی در 98 ساعت و توسط اساتید مجرب آماده شده است.

مشاهده دوره

آموزش صفر تا صد داشبورد سازی در سی شارپ

 آموزش کامل و پروژه محور مباحث به همراه مثال کاملا عملی در محیط سی شارپ که یک محیط برنامه نویسی ماکروسافتی می باشد.
مشاهده دوره

آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL

 با سیستم های هوش تجاری بزرگ آشنا شده و خود را برای تحلیل طراحی و پیاده سازی یک سامانه هوش تجاری آماده می کنید همچنین به صورت تئوری مفاهیم و مبانی ساخت انباره داده را فرا می گیرید و دو نمونه را پیاده سازی و استفاده می کنید.
مشاهده دوره
برچسب ها: OLTP چیست؟OLTP مخفف چیست؟تعریف OLTPمفاهیم هوش تجاری
قبلی پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)
بعدی آشنایی با اوراکل

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • مزایای هوش تجاری در مراقبت های بهداشتی چیست ؟
  • نقش هوش تجاری در سلامت
  • خدمات مشاوره هوش تجاری (BI)
  • تحلیل نیازمندی‌ها در مراحل پیاده‌سازی هوش تجاری (BI)
  • اهمیت هوش تجاری
دسته‌ها
  • DataWareHouse
  • DAX
  • DBMS
  • ETL
  • OBIEE
  • ODI
  • RDBMS
  • SQL
  • آموزش هوش تجاری
  • ابزارهای نمایش داده
  • ابزارهای هوش تجاری
  • امنیت هوش تجاری
  • اوراکل
  • پایگاه داده
  • داده کاوی
  • داشبوردسازی
  • دسته بندی نشده
  • دسته‌بندی نشده
  • دوره هوش تجاری
  • زبان برنامه نویسی
  • سی شارپ
  • شیرپوینت (SharePoint)
  • کسب و کار
  • مفاهیم پایگاه داده
  • مفاهیم هوش تجاری
  • نرم افزار Dundas
  • نرم افزار Power BI
  • نرم افزار Power View
  • نرم افزار Qlickview
  • نرم افزار Rapidminer
  • نرم افزار SQL Server
  • نرم افزار SSDT
  • نرم افزار Tableau
  • نرم افزار های داده کاوی
  • نرم افزار های هوش تجاری
  • نرم افزارهای پایگاه داده
  • هوش تجاری
  • ویدئو
نمادها
logo-enamadlogo-enamad

درباره ما

گروه هوش تجاری ریسرچیار زیر مجموعه فناوری اطلاعات تک یار می باشد که بیش از ده سال است که در زمینه فناوری هوش تجاری و هوشمندی کسب و کار فعالیت می کند. مشتریان قدرتمند وی مانند بانک ملی و بیمه مرکزی ج ا ا قدرت این مجموعه را منعکس می کند. طراحی و تحلیل؛ پیاده سازی سامانه های هوش تجاری مبتنی بر پرتال و امنیت؛ مهمترین مسئولیت این مجموعه می باشد.

تماس با ما
  • نیاوران خیابان پور ابتهاج کوچه 19 پلاک 16
  • شهرری خیابان غیوری شمالی کوچه حسن زاده پلاک 82
  • 09367938018 - سوالات پیش از خرید پکیج آموزشی - مهندس مقیمی
  • 09120939879 - آرش منصوری - سوالات مرتبط با استقرار هوش تجاری سازمانی
  • 021-33750743
  • manager@researchyar.ir
  • 09384966927 - پشتیبانی سایت و مشکلات سایت - الله بخش
نمادها

logo-samandehi

شبکه های اجتماعی
Whatsapp Telegram Instagram Linkedin M-icon-eitaa M-icon-aparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://researchyar.ir/?p=9565
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.