ابزارهای BI در Oracle
ابزارهای BI در Oracle یا هوشمندی کسب و کارِ اوراکل، پورتفولیویی از فناوریها و برنامههای کاربردی است که یکپارچگی، بهینه سازی و کارایی را با استفاده از ابزارهای هوش تجاری – جمعآوری و شکل دادن دادهها، ویرایش کوئریها، گزارش، تحلیل، هشداردهی، داشبورد و نمودارها .. – در کنار انبار دادهها و مواردی از این قبیل فراهم میکند.
این ابزارها در قالب عناوین زیر ارائه شدهاند:
- Oracle BI
مجموعهای جامع که طیف گستردهای از قابلیتهای اطلاعات کسبوکار را فراهم می کند، از جمله داشبوردها، اطلاعات کامل و هوشمندانه و هشدارها و غیره. به طور معمول، سازمانها حجم زیادی از دادههای مربوط به محصولات، مشتریان، قیمتها، فعالیتها، فرصتها، کارکنان و سایر عناصر را دارند. این اطلاعات اغلب در پایگاه دادههای مختلف در نقاط گوناگون با نسخههای مختلف نرمافزاری جمعآوری گردیدهاند. در OBI، پس از آنکه دادهها تحلیل شدند، سازمان توان تشخیص جایگاه خود را با استفاده از معیارها و شاخصهای تغییرات در بازار پیدا میکند. همچنین افزونه کارت امتیازی و مدیریت استراتژی بستری را فراهم میکند تا اهداف و نتایج استراتژیک را تعریف کنید و آنها را به هر سطح از سازمان خود اشاعه دهید. با کمک آن کارکنان، اثرگذاری خود بر روی رسیدن به موفقیت را میفهمند و میتوانند فعالیتهای خود را به تناسبِ آن، تنظیم کنند.
- Oracle BI Enterprise Edition (OBIEE)
مخفف عبارت Oracle Business Intelligence Enterprise Edition، یک ابزار BI (Business Intelligence) است که توسط شرکت Oracle برای جمعآوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل دادهها برای گزارشهای شرکت، داشبورد، کارتهای امتیازی و تجزیه و تحلیل موقت در دسترس کاربران قرار دارد.
OBIEE در واقع، OBIEE یک سیستم با چند سرور است که با استفاده از فناوری Siebel Analytics عناصر دسترسی به دادهها و ارائه آنها را برای تجزیه و تحلیل ارائه میکند. این ابزار همچنین گروهی از ابزارهای تحت وب را برای گزارش و تجزیه و تحلیل دادههای مبتنی بر داشبورد، ساخته شده بر اساس جداول، نمودارها، محورها و غیره ارائه میدهد. ابزار Oracle Bl OBIEE همچنین تجربه غنی برای کاربر نهایی را نیز فراهم میکند.
این ابزار به کاربر این قابلیت را میدهد تا گزارشگیری، پرسوجو و تحلیل، OLAP، ایجاد داشبورد و کارتهای امتیازی را با گرافیک غنی و دسترسی مناسب و بهینه در قالب نمودارها و تصویرهای بصری انجام دهد. یک پلتفرم گسترده شامل داشبوردهای تعاملی، نمایشهای تبلیغاتی، اطلاعیهها و هشدارها، گزارش سازمانی و مالی، فراخوانی فرآیند کسبوکار، جستجو و همکاری و غیره است. OBIEE 11g براساس یک معماری یکپارچه تحت وب سرویس، با زیرساخت فناوری اطلاعات موجود در سازمان، برای کم کردن هزینه کل مالکیت و بالا بردن بازده سرمایه گذاری، ادغام شده است.به بیان دیگر این ابزار، طیف کاملی از قابلیتهای هوش تجاری را فراهم میکند که به شما امکان میدهد:
- دادههای بهروز سازمان خود را جمعآوری کنید.
- دادهها را در قالبهای قابل درک (مانند جداول و نمودارها) ارائه دهید.
- دادهها را به موقع به کارمندان سازمان خود تحویل دهید.
این قابلیتها، سازمان شما را قادر میسازد تا تصمیمات بهتری بگیرد، اقدامات آگاهانه انجام دهد و فرایندهای کسب و کار خود را کارآمدتر، پیادهسازی کند.
معماری Oracle Bl OBIEE
Oracle Bl Server جز اصلی (Central) مجموعه است. این ابزار یک موتور جستجوگر است که درخواستهای منطقی را به یک دستور SQL فیزیکی برای اجرای منابع داده تبدیل میکند. همچنین سوالات بهینه شدهای ایجاد میکند که به قوانین کسب و کار شما بستگی دارد و در مخزن سرور Bl تعریف شدهاند.
بیشتر بخوانید : OBIEE چیست؟
اجزای معماری Oracle Bl OBIEE
- مشتریها :
دسترسی به اطلاعات هوش تجاری را فراهم میکند. این میان پاسخهای Oracle Bl OBIEE، مجموعهای از ابزارهای گرافیکی است که برای ساخت، مشاهده و اصلاح درخواستهای OBIEE استفاده میشود و داشبوردهای تعاملی Oracle Bl OBIEE، نمایش نتایج پاسخها، درخواستها و موارد دیگر را در بر دارد. ابزار مدیریت Oracle Bl OBIEE برای ساخت مخزن برنامه استفاده میشود.
- ارائه خدمات Oracle Bl OBIEE :
سرور ارائه خدمات BI پردازش را برای تجسم اطلاعات مصرف مشتری ارائه میدهد. این مهم به عنوان یک پسوند به سرور وب پیادهسازی شده است. این جزء برای ذخیره مطالب، از کاتالوگ استفاده میکند. دادهها را از Oracle Bl Server دریافت کرده و در اختیار مشتری درخواستکننده قرار میدهد. از طرفی، به اطلاعات هوش تجاری دسترسی میدهد و با در نظر گرفتن Oracle Bl Answers مجموعهای از ابزارها برای ایجاد، مشاهده و اصلاح برنامهها، در دسترس دارد.
داشبوردهای تعاملی Oracle Bl OBIEE، تجسم نتایج سوالات انجام شده با Bl Answers را در اختیار دارد و Oracle Bl Administration Tool، پردازش اصلی را برای تجسم اطلاعات مصرف مشتری فراهم میکند. در نهایت، دادهها را از Oracle Bl Server دریافت کرده و در اختیار مشتری درخواستکننده قرار میدهد.
- سرور Oracle Bl OBIEE :
به طور مستقیم از یک پایگاه داده متا استفاده میکند. در این جزء میتوانید درخواستهای SQL پویا را به منابع دادههای فیزیکی ایجاد کرده و نتایج را در Bl Presentation Server ساختار دهید.
- مخزن Oracle Bl OBIEE :
فروشگاه فراداده مورد استفاده در Bl Server است. توسط ابزار مدیریت Oracle Bl OBIEE تولید شده و پایگاه متا را از منابع داده، وارد میکند. شما در این جزء میتوانید فرادادهها را در مدلهای کسب و کار خود را ساختاردهی و سازماندهی کرده و مدل تجاری را برای ارائه به کاربرانی که اطلاعات میخواهند، ایجاد کنید.
- منابع داده :
به دادههای تجاری دسترسی پیدا میکند که کاربران میخواهند آنها را تجزیه و تحلیل کنند و میتوانند در هر قالبی باشند. برای مثال:
- پایگاه دادههای رابطهای
- پایگاه داده پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)
- Flat files
- صفحات گسترده (Spreadsheets)
- XML برای تجزیه و تحلیل (XMLA)
Oracle Hyperion System
این سیستم به عنوان فراهم کننده سیستم مدیریت عملکرد سازمانی عمل میکند و هوشمندی کسبوکار را در حوزه استراتژی محصول، بهبود میدهد. هایپریون محصولات مکملی را به پیشنهادات OBI اضافه میکند که از جمله آنها میتوان راهکار برنامه ریزی سازمانی رهبر، محصولات نزدیک به سطح مالی جهانی و یک سرور OLAP چند-منبعی قدرتمند را نام برد.
Oracle Hyperion System
این سیستم به عنوان فراهم کننده سیستم مدیریت عملکرد سازمانی عمل میکند و هوشمندی کسبوکار را در حوزه استراتژی محصول، بهبود میدهد. هایپریون محصولات مکملی را به پیشنهادات OBI اضافه میکند که از جمله آنها میتوان راهکار برنامه ریزی سازمانی رهبر، محصولات نزدیک به سطح مالی جهانی و یک سرور OLAP چند-منبعی قدرتمند را نام برد.
Oracle BI Publisher
یک راهکار گزارشگیری آسانتر و سریعتر به منظور ساخت و تألیف، مدیریت و تحویل تمام گزارشها و مستندات است. میتوان از مرورگر وب یا ابزار آشنای دسکتاپ خود برای ایجاد هر گونه نمودار و گزارشات تعاملی از منابع دادهای مختلف استفاده و آنها را بصورت آنلاین مشاهده کرد یا با یک برنامه دستی، تعداد زیادی از آنها را در هر زمان بدون تأثیر گذاری بر روی سیستمهای تراکنشی، در دسترس قرار داد.
Oracle BI Answers
این برنامه قابلیت کاربرد موردی را به کاربران نهایی میدهد تا در یک معماری تحت وب خالص (pure)، با دید منطقی از اطلاعات در تعامل باشند و به سادگی نمودارها، pivot tables، گزارشها و داشبوردها را ایجاد، ذخیره، به اشتراک گذاری و اصلاح کنند و همچنین تغییر فرمت داده یا حتی در داشبورد شخصی OBI خود جا دهند.
۱۲ ابزار برتر BI (Business Intelligence)
ابزار های BI، جمع آوری داده ها را ساده تر کرده و آن ها را به طریقی مجسم سازی می کند که ما معنی آن ها را راحت تر و بهتر بفهمیم. اما این که چقدر این فرآیند ساده باشد و این که چگونه می توانید داده ها را تجسم کنید، به ابزار آن بستگی دارد: انتخاب گزینه مناسب برای نیاز های شما!در اینجا دوازده ابزار محبوب و مشهور BI را گردآوری کرده ایم تا به شما کمک کنند اطلاعاتی را که سازمان شما می تواند در مورد تجارت شما به خود شما بگوید، کشف کنید.انتخاب ابزار هوش تجاری برای تامین نیاز های شرکت شما، همیشه آسان نمی باشد. در اینجا ۱۲ گزینه جمع آوری شده است که می توانند برای شما مفید واقع شوند.
با توجه به اطلاعاتی که به شکل روزانه بیشتر و بیشتر در دسترس ما قرار می گیرند، تمرکز روی اطلاعات مربوط به مشکلات خودمان دشوار تر شده است. هوش تجاری مربوط به همین است.در اینجا دوازده ابزار محبوب و مشهور BI را گردآوری کرده ایم تا به شما کمک کنند اطلاعاتی را که سازمان شما می تواند در مورد تجارت شما به خود شما بگوید، کشف کنید.
۱۲ ابزار برتر هوش تجاری
- Board
- Domo
- Dundas BI
- Google Data Studio
- Looker
- Microsoft Power BI
- QLik
- Salesforce
- SAS
- Sisense
- Tableau
- Tibco
Board
شرکت Board International سه ابزار را در یک ابزار ترکیب می کند: هوش تجاری، تجزیهو تحلیل پیش بینی و مدیریت عملکرد. در حالی که هدف آن ارائه ابزاری برای همه است، بیشتر در بحث مالی هوش تجاری تمرکز دارد. ماژول هایی برای امور مالی (برنامه ریزی، تلفیق)، منابع انسانی (نقشه برداری مهارت ها، برنامه ریزی نیروی کار) ، بازاریابی (تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی، نظارت بر وفاداری و حفظ)، زنجیره تامین (بهینه سازی تحویل، مدیریت تامین کننده)، فروش ( cross-selling و up-selling) دارد و در نظر گرفتن KPI. این شرکت سوئیسی می باشد اما این نرم افزار به زبان های انگلیسی، اسپانیایی، چینی، ژاپنی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی در دسترس است. آخرین نسخه از سیستم عامل آن، موتور محاسبه حافظه را جایگزین رویکرد پردازش تحلیلی آنلاین چند بعدی (MOLAP) کرده است.
- مخاطبان هدف: کل شرکت ها اما معمولاً از طریق بخش مالی وارد می شود
- ویژگی های قابل توجه: پشتیبانی از زبان
- قیمت گذاری: هزینه مجوز برای هر کاربر بسته به نقش متفاوت است
Domo
برنامه یک پلتفرم مبتنی بر فضای ابری (Cloud) می باشد که برای داشبورد های مخصوص کاربران تجاری و برای سهولت استفاده طراحی شده است. Domo ابزار های تجاری را متناسب با صنایع مختلف (مانند خدمات مالی، بهداشت، تولید و آموزش) و نقش ها (از جمله مدیران عامل، فروش، متخصصان BI و کارگران فناوری اطلاعات) ارائه می دهد.
- مخاطبان هدف: مدیران عامل، فروش و بازاریابی، متخصصان BI
- ویژگی های قابل توجه: رابط کاربری موبایل قوی
- قیمت گذاری: در صورت درخواست
Dundas BI
از Dundas Data Visualization عمدتا برای ایجاد داشبورد و نقاط قوت پیشیناین شرکت استفاده می شود، اما این اپلیکیشن می تواند گزارش استاندارد و موقت را نیز ارائه دهد. تجزیه و تحلیل و تجسم از طریق یک رابط وب انجام می شود که می تواند با مهارت کاربران سازگار باشد: کاربران متوسط و کاربران حرفه ای، ویژگی های مختلفی را مشاهده می کنند. آخرین نسخه دارای یک موتور حافظه جدید، یک قابلیت جستجوی زبان طبیعی جدید و تجزیه و تحلیل روند اشاره و کلیک، پشتیبانی از Linux و یک محیط توسعه برنامه برای برنامه های تحلیلی سفارشی را اضافه می کند. Dundas BI علاوه بر گزینه های همیشگی معمول مانند خدمات بانکی و بهداشتی، برای ۱۹ صنعت از جمله clean tech، معدن و ساخت و ساز طراحی شده است. این گروه به شرکت های بزرگ می فروشد اما در BI تخصص جداگانه ای دارد.
- مخاطبان هدف:C-suite ، HR، امور مالی، فروش، بازاریابی، خدمات به مشتری
- ویژگی های قابل توجه: رابط انعطاف پذیر HTML5 که با هر دستگاه سازگار است
- قیمت گذاری: بر اساس کاربران ، کاربران بی نام و نشان، بدون هیچ ارتباطی با تعداد سرور ها یا هسته ها
بیشتر بخوانید : Dundas چیست و چه کاربردی در هوش تجاری دارد؟
Google Data Studio
ما می دانیم که Google دائماً در حال تجزیه و تحلیل وب است، اما با داده های سازمانی ما چه کاری می تواند انجام دهد؟ Google Data Studio به عنوان ابزاری برای داشبورد سازی و گزارش دهی اطلاعات وب سایت از Google Analytics شروع به کار کرد. با دسترسی به اطلاعات استخدام، بازاریابی و فروش نیز از طریق اتصال به Criteo،LinkedIn ،MailChimp ،PayPal ،Salesforce ،Stripe ، Twitter و هر چیزی که می توانید در یک صفحه گسترده یا پایگاه داده SQL قرار دهید، هزینه آن اضافه شده است. به طور طبیعی، این برنامه در فضای ابری میزبانی می شود و دارای رابط وب است.
- مخاطبان هدف: هرکسی که حساب Google دارد
- ویژگی های قابل توجه: قیمت آن
- قیمت گذاری: رایگان!
Looker
نرم افزار Looker یک رویکرد دو جانبه را برای ارائه هوش تجاری اتخاذ کرده است: اینبه کاربران اجازه می دهد تا داده ها را به روش خود کاوش کنند، اما همچنین با متخصصان کار می کند تا به کسانی که واقعاً نمی دانند دنبال چه چیزی هستند کمک کند تا هر چیزی که لازم دارند را به راحتی پیدا کنند. Looker از پایگاه داده های تحلیلی مبتنی بر Cloud، از جمله Amazon Redshift و Athena ،Google BigQuery ،Microsoft Azure و Snowflake پشتیبانی می کند. گوگل خرید ۲.۶ میلیارد دلاری Looker خود را در فوریه ۲۰۲۰ بسته و آن را بخشی از Google Cloud Platform کرده است اما، همچنان متعهد به حفظ پشتیبانی از سایر پایگاه های تحلیلی مبتنی بر ابر نیز می باشد.
- مخاطبان هدف: SME ها (شرکت های کوچک و متوسط)
- ویژگی های قابل توجه: مبتنی بر وب، می تواند از هر پایگاه داده SQL به داده های زنده دسترسی پیدا کند
- قیمت گذاری: در صورت تقاضا، با تعداد کاربران و اتصالات پایگاه داده متفاوت است
Looker یکی دیگر از ابزارهای هوش تجاری است که برای همه نوع کسب و کار اعم از:
- استارتاپ ها
- مشاغل متوسط
- مشاغل درجه یک مناسب
است. از قابلیت های جذاب این نرم افزار می توان به امکان اتصال به تمامی پایگاه داده های SQL اشاره کرد.
برخی از ویژگی های این برنامه عبارت اند از:
- سهولت استفاده
- مصور سازی داده ها
- اشتراک گذاری داده ها
- گزارش ها از طریق ایمیل و پشتیبانی
همچنین این شرکت با شرکت های تحلیل داده و کارشناسان این حوزه به صورت موازی برای کمک به کاربران همکاری میکند و با توجه به داده های شما نظر تخصصی درباره کسب و کار شما می دهد.
Microsoft Power BI
با استفاده از برنامه Power BI Desktop برای ویندوز، کاربران می توانند داده هایمنابع Local یا ابری را تجزیه و تحلیل و تجسم کنند و گزارشات خود را در بستر Power BI منتشر کنند. این برنامه آماده سازی داده ها، کشف مبتنی بر مجسم سازی، داشبورد تعاملی و تجزیه و تحلیل تقویت شده را ارائه می دهد. نسخه رایگان Power BI Desktop برای کاربران تکی مناسب است. نسخه Pro با استفاده از Microsoft Office365 ، SharePoint و Teams برای کنترل دسترسی به داده های خام و گزارش های منتشر شده، تجزیه و تحلیل مشترک را آسان تر می کند، البته با پرداخت هزینه ای ماهانه. برای شرکت هایی که می خواهند همه کار کنند، سطح Premium با اتصال دهنده های از پیش ساخته شده به داده های شرکتی که در Microsoft Dynamics 365 ، Azure SQL Data Warehouse یا منابع دیگر مانند Salesforce نگهداری می شوند، آماده سازی داده های سلف سرویس را ممکن می سازد
- مخاطبان هدف: فروشگاه های مایکروسافت
- ویژگی های قابل توجه: برنامه موبایل اجازه می دهد تا بتوان با صفحه نمایش لمسی موبایل، گزارش ها را دستکاری کرد
- قیمت گذاری: سه طبقه: دسکتاپ (رایگان)، Premium (بر اساس ظرفیت)، Pro (برای هر کاربر ماهیانه ۹/۹۹ دلار)
محصول Power BI از شرکت مایکروسافت ابزار تحلیل کسب و کار بر بستر وب است که در بعد مصورسازی دادهها بسیار کارآمد است. این ابزار این امکان را به شما می دهد که به صورت آنی به روندهای موجود در دادهها پی ببرید و در مقایسه با سایر ابزارهای موجود، به صورت بهینه از داده ها و روندهای موجود در آن ها استفاده کنید.
از آن جایی که Power BI در بستر وب است، در هر مکان و زمانی امکان اتصال به آن وجود دارد. همچنین این ابزار این امکان را به شما می دهد که سیستمها و نرمافزارهای مختلف را با یکدیگر ترکیب و یکپارچه کنید و بر اساس مدل نهایی، نسبت به ساخت گزارشات و داشبوردهای مورد نیاز خود اقدام نمایی
بیشتر بخوانید : ویژگی های کلیدی پاور بی آی
Qlik Sense
هدف Qlik این است که به هر شخصی در سازمان، امکان دسترسی به همه داده های خود را بدهد که البته موضوع سیاست های امنیتی حاکم بر داده های شرکتی نیز ملاک است. تمام این داده ها باید کافی باشند تا اکثر موتور های پایگاه داده را خنثی کند، اما Qlik می گوید Associative Engine آن می تواند هر داده را با هر قطعه دیگر ارتباط دهد، تا جستجوی اتصالات را آسان تر کند. Associative Engine اکنون دارای قابلیت های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است که به لطف موتور شناختی Qlik، پیشنهادات بینشی آگاه از زمینه را ارائه می دهد. Qlik Sense، ابزار سلف سرویس برای دسترسی به این قابلیت تحلیلی، در نسخه های ابری و داخلی ارائه می شود.
- مخاطبان هدف: کل شرکت
- ویژگی های قابل توجه: Associative Engine می تواند تمام داده های شما را آنالیز کند
- قیمت گذاری: نسخه های محدود رایگان هستند و کارکرد های همکاری برای هر کاربر در هر ماه از ۱۵ دلار برای Qlik Sense Cloud Business هزینه می شود
QlikSense محصول شرکت Qlik است؛ شرکتی که دارای ابزار هوش تجاری دیگری به نام QlikView نیز است.
شما میتوانید در هر زمان و مکانی به QlikSense دسترسی داشته باشید. محیط کاربری QlikSense برای صفحات لمسی بهینه شده است که آن را به ابزار هوش تجاری محبوبی تبدیل کرده است.
تفاوت اصلی QlikSense با QlikView در قابلیت داستانگویی آن است. شما میتوانید برای به اشتراک گذاشتن آن چه از دادهها متوجه شدهاید، با قابلیت Snapshot از ویژوالهای مختلف خود عکس بگیرید و یادداشتی مرتبط را به عنوان annotation در آن بنویسید. در نهایت قادر خواهید بود موارد مختلفی را که عکس گرفتهاید و توضیحاتی را که درباره هر یک نوشتهاید به تفکیک تاریخ در کنار هم ببینید که برای داستانگویی با دادهها بسیار موثر خواهد بود.
Salesforce
هدف آن گسترش دسترسی سلف سرویس به داده ها به کاربران در سراسر کسب و کار است که با ظاهری و احساسی شبیه به رابط های Salesforce’s Reports و Dashboard ها. Einstein Discovery به کاربران اجازه می دهد تا از داده های خود مدل هایی را پیش بینی کنند، که فقط به داده های موجود در ابر Salesforce محدود نمی شود: Einstein می تواند داده های Oracle ، SAP و منابع دیگر را بگیرد. الگو های خاص صنعت و ابزار های متناسب برای بخش های فروش، خدمات، بازاریابی و فناوری اطلاعات وجود دارد. سه طبقه وجود دارد:
Salesforce برنامه Tableau را در آگوست ۲۰۱۹ خریداری کرد. هم زمان با خط تولید Salesforce و Tableau همپوشانی زیادی وجود داشت. هنوز نحوه ادغام این دو خط محصول مشخص نیست.
- مخاطبان هدف: کاربران Salesforce.com
- ویژگی های قابل توجه: هوش مصنوعی برای BI، در فضای ابری Salesforce
- قیمت گذاری: ۷۵ دلار برای هر کاربر در هر ماه برای Einstein Predictions، ۱۲۵ دلار برای Einstein Analytics، ۱۵۰ دلار برای Einstein Analytics Plus
SAS Visual Analytics
سازمان SAS هوش تجاری را از دید تجزیه و تحلیل مجسم سازی ها می بیند که از طریق پلتفرم SAS Viya مبتنی بر فضای ابری و سرویس های کوچک ارائه می شوند. هدف این است که به طور خودکار روابط کلیدی در داده ها را برجسته کند: آخرین نسخه پیشنهادات خودکار برای عوامل مربوطه، همراه با بینش بیان شده از طریق تجسم و زبان طبیعی را اضافه می کند. از دیگر ویژگی ها می توان به تجزیه و تحلیل احساسات برای استخراج داده ها از رسانه های اجتماعی و سایر متون، تولید خودکار نمودار ها، تهیه نقشه و تهیه اطلاعات خود سرویس اشاره کرد. استقرار می تواند در محل، در ابر های عمومی یا خصوصی یا در بستر Cloud Foundry به عنوان یک سرویس ارائه شوند.
- مخاطبان هدف: کاربران در شرکت های بزرگ
- ویژگی های قابل توجه: توابع تجزیه و تحلیل خودکار
- قیمت گذاری: در صورت درخواست
درحالیکه بیشتر ما SAS را به عنوان یک برنامه آنالیز و پیشبینی می شناسیم. این شرکت نسل آخر نرم افزار هوش تجاری خود را نیز ارائه داده است.SAS Visual Analytics به طور خاص بر روی ارتباط میان داده ها تمرکز کرده است. در این برنامه می توانید به بررسی تاثیرات هر یک از المان ها بر روی متغیر خاص بپردازید.
از ویژگی های جذاب این نرم افزار، بررسی sentiment analysis (تحلیل احساسات) در داده های شبکه اجتماعی است. از دیگر قابلیت های مهم این نرم افزار نیز می توان به آنالیز و تحلیل خودکار داده ها اشاره کرد که در نمونه های مشابه وجود ندارد.
Sisense
هوش تجاری Sisense از دیتابیس از طریق ETL و تجزیه و تحلیل گرفته تا تجسمرا پوشش می دهد و ادعا می کند موتور پایگاه داده In-Chip آن حتی از پایگاه های داده حافظه نیز سریع تر است. این بیشتر به دلیل استفاده های جاسازی شده BI شناخته می شود. آخرین نسخه قابلیت های جدید یادگیری ماشین را اضافه می کند. Sisense در محیط یا ابر موجود است. راه حل هایی برای امور مالی، بازاریابی، فروش، منابع انسانی و فناوری اطلاعات و همچنین خدمات مشتری و بخش های عملیات و تدارکات وجود دارد. Sisense همچنین امکان قرار دادن ابزار های تجزیه و تحلیل به کاربران خارج از شرکت را با قرار دادن آن ها در برنامه های وب فراهم می کند. Sisense در سپتامبر ۲۰۱۹ Periscope Data را به ارائه کرد و در مرحله ادغام قابلیت های تجزیه و تحلیل پیشرفته به دست آمده، از طریق کسب و کار می باشد.
- مخاطبان هدف: معمولاً SME ها
- ویژگی های قابل توجه: مشتری کاملاً مبتنی بر وب، از جمله برای آماده سازی داده ها
- قیمت گذاری: بر اساس تقاضا، بر اساس هزینه سالانه نرم افزار و خدمات
اگر خیلی طرفدار تکنولوژی نیستید. و کار کردن با ابزار های قبلی برایتان مشکل است، پس احتمالا sisense برنامه مناسب شماست. این برنامه کاربر پسند به هر کس این امکان را می دهد که بتواند با دیتاهای پیچیده به راحتی کار کند.
از مزیت های این برنامه می توان به سرعت بالا ی آن برای کار با داده های بزرگ اشاره کرد. که این نرم افزار را برای شرکت های بزرگ مناسب می سازد.
Tableau
با استفاده از Tableau، نرم افزار Tableau تمام مبانی را پوشش می دهد:شما می توانید نرم افزار آن را در محیط اجرا کنید، یک cloud عمومی انتخاب کنید یا این که میزبان آن به طور کامل توسط Tableau انتخاب شود. این نسخه برای بیش از ده صنعت از جمله بانکداری، بهداشت و درمان و تولید با پشتیبانی از بخش های مالی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، بازاریابی و فروش ارائه می شود، اگر چه این دوره تقریباً مطابق با دوره آموزشی است. از قابلیت های Tableau می توان نقشه برداری و تجزیه و تحلیل نظرسنجی ها و داده های سری زمانی را نام برد. آخرین ترفند آن استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی پردازش زبان طبیعی است که به کاربران اجازه می دهد آن چه را که می خواهند ببینند، توصیف کنند، نه کلیک و کشیدن برای ایجاد نمایش داده های فرمولی.
- مخاطبان هدف: شرکت های متوسط و بزرگ تر
- ویژگی های قابل توجه: Tableau از پردازش زبان طبیعی استفاده می کند تا کاربران را قادر به گفتن آن چه می خواهند بکند
- قیمت گذاری: هر استقرار حداقل به یک Tableau Creator (۷۰ دلار در ماه) نیاز دارد. دیگران می توانند بیننده (از ۱۲ دلار در ماه، حداقل ۱۰۰) یا کاوشگر (از ۳۵ دلار در ماه، حداقل ۵) باشند. یک افزودنی مدیریت داده های Tableau با ۵.۵۰ دلار برای کاربر در ماه و یک افزودنی مدیریت سرور با ۳ دلار برای کاربر در ماه موجود است.
Tableau ابزار هوش تجاری برای تحلیل و مصورسازی داده است. با این ابزار، میتوانید به آسانی به تحلیل، مصورسازی داده و به اشتراک گذاری آن بدون نیاز به واحد IT اقدام کنید.
Tableau منابع دادههای مختلفی از قبیل Excel، Oracle، SQL و … را پشتیبانی میکند.
Tableau برای استفاده ی شخصی رایگان است. اما اگر بخواهید از قابلیتهای مهم آن بهرهمند شوید هزینه ی آن به تناسب قابلیت های مد نظر شما افزایش مییابد. اما در نهایت، داشبوردی با طراحی مناسب خواهید داشت که استفاده از آن آسان است.
بیشتر بخوانید : Tableau چیست و چه کاربردی در هوش تجاری دارد؟
TIBCO Software
شرکت TIBCO Spotfire یک سیستم سلف سرویس، عامل تجسم داده بااستفاده از هوش مصنوعی برای داشبورد، تجسم تعاملی، آماده سازی داده ها و گردش کار است. این پلتفرم قابلیت تهیه داده مبتنی بر یادگیری ماشین را برای پشتیبانی از ساخت مدل های پیچیده داده ارائه می دهد. این سرویس در بسیاری از موارد عمودی مستقر شده است، از جمله: خدمات مالی، انرژی، تولید، کالا های بسته بندی شده مصرفی، دولت، سفر و تدارکات، مراقبت های بهداشتی و علوم زندگی. آخرین نسخه پشتیبانی از پایتون را اضافه می کند.
- مخاطبان هدف: تحلیل گران و دانشمندان داده
- ویژگی های قابل توجه: توانایی استفاده از تکنیک های علم داده، تجزیه و تحلیل جغرافیایی و داده های جریان در زمان واقعی با استفاده از جستجوی زبان طبیعی و تولید زبان طبیعی.
- قیمت گذاری: قیمت TIBCO Spotfire Platform (در سرورهای شما) و TIBCO Cloud Spotfire Enterprise (سرویس خصوصی) در صورت درخواست در دسترس است. Spotfire برای خدمات وب آمازون از ۰.۹۹ دلار در ساعت شروع می شود. TIBCO Cloud Spotfire ماهانه ۱۲۵ دلار یا ۱۲۵۰ دلار در سال برای تحلیل گر است. ۶۵ دلار در ماه یا ۶۵۰ دلار در سال برای نویسنده کسب و کار؛ ۲۵ دلار در ماه یا ۲۵۰ دلار در سال برای مصرف کننده؛ و ۲۵ دلار در ماه یا ۲۵۰ دلار در سال برای ۲۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی کتابخانه
Datapine
دومین ابزار که در لیست بلند بالای ابزارهای BI قرار دارد؛ Datapine است. Datapine یک پلتفرم هوش تجاری همه جانبه است که فرایند پیچیده تجزیه و تحلیل دادهها را حتی برای کاربران غیر فنی تسهیل میکند. در اصل ما کمال قدردانی را از یک رویکرد تجزیه و تحلیل خودکار جامع داریم. در اصل راه حل datapine به تحلیل گران داده و کاربران تجاری امکان میدهد منابع دادههای مختلف را به راحتی ادغام کرده، تجزیه و تحلیل دادههای پیشرفته را انجام دهند، داشبوردهای تجاری تعاملی بسازند و بینش های تجاری کاربردی ایجاد کنند. بنابراین این پلتفرم نیز میتواند بسیار به شما کمک کند و شاید قیمت مناسبتری نسبت به ابزار قبلی داشته باشد. این مورد از ابزار هوش تجاری را به خاطر بسپارید.
MicroStrategy
MicroStrategy یک ابزار هوش تجاری سازمانی است که داشبورد قدرتمند (و با سرعت بالا) و تجزیه و تحلیل دادهها، راه حلهای ابری و ابر هوشمند را ارائه میدهد. با استفاده از این راه حل، کاربران میتوانند روندها را شناسایی کنند، فرصتهای جدید را تشخیص دهند، بهره وری را بهبود بخشند و موارد دیگر که شامل آن میشود. کاربران همچنین میتوانند به یک یا منابع مختلف متصل شوند، خواه دادههای ورودی از صفحه گسترده، نرم افزار دادههای مبتنی بر ابر یا سازمانی باشد. می توان از طریق دسکتاپ یا از طریق تلفن همراه به آن دسترسی داشت. با این حال، راه اندازی میتواند شامل چندین طرف و دانش نسبتاً گستردهای از برنامه برای شروع باشد. به هر حال این مورد هم تو لیست برترین ابزارهای BI نقش پررنگی دارد.
انواع ابزارها و اپلیکیشن های هوش تجاری
هوش تجاری مجموعهای از اپلیکیشنهای تحلیل اطلاعات رو در دسترس قرار میده. اکثر این اپلیکیشنها توسط نرم افزار BI و یا پلتفرمهای جانبی BI پشتیبانی میشن. لیستی از تکنولوژیهای BI که در دسترس سازمانها قرار داره شامل موارد زیر میشه:
تحلیل Ad hoc
تحلیل ادهاک که با عنوان کوئری اد هاک هم شناخته میشه در واقع یکی از اجزای بنیادین در اپلیکیشنهای BI مدرن و یکی از قابلیت های اصلی در ابزارهای هوش تجاری نرم افزارهای سلف سرویس هستش. تحلیل اد هوک در واقع فرآیند نوشتن و اجرای کوئریهایی برای تحلیل مسائل یک کسب و کاره.
با اینکه کوئریهای ادهاک معمولا در لحظه ایجاد میشن، اما اغلب اوقات به صورت منظم اجرا میشن و نتایج تحلیلی اونها در داشبوردها و گزارشها قابل مشاهده هستش.
پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)
ابزارهای OLAP یا Online analytical processing امکان تحلیل داده در ابعاد مختلف رو برای کاربر میسر میکنه که برای کوئریها و محاسبات پیچیده مناسبه. در گذشته، داده از طریق یک انبار داده استخراج و بعد در مکعبهای چندبعدی OLAP ذخیره میشد. اما حالا این امکان وجود داره تا تحلیلهای OLAP رو به صورت مستقیم در دیتابیسهای ستونی انجام داد.
بیشتر بخوانید : پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)
هوش تجاری در موبایل (Mobile BI)
Business Intelligence موبایل به ما این امکان رو میده تا از طریق گوشیهای هوشمند و تبلتها به اپلیکیشنها و داشبوردهای BI دسترسی داشته باشیم. اغلب از این امکان برای مشاهده داده استفاده میشه تا تحلیل اونها، اما به طور کلی ابزارهای هوش تجاری موبایل برای تسهیل کارها طراحی شدن.
برای مثال، داشبوردهای موبایل میتونن دو یا سه ستون داده و KPI رو ترسیم کنن تا به راحتی در نمایشگر گوشی و تبلت قابل نمایش باشه.
هوش تجاری بیدرنگ (Real-time BI)
در اپلیکیشن های هوش تجاری ریل تایم، درست در همان لحظهای که داده ایجاد شد، تحلیل انجام میشه و کاربران میتونن روی عملیاتهای کسب و کار، رفتار مشتری، بازارهای مالی و سایر موارد دید لحظهای داشته باشن.
تحلیلهای بی درنگ اغلب شامل استریمینگ داده میشه و برای تصمیم گیری در خصوص امتیازدهی اعتبار، خرید و فروش سهام و پیشنهادات ویژه هدفمند به کاربر کمک میکنه.
هوش عملیاتی (OI)
intelligence ابزاریست که با عنوان هوش تجاری عملیاتی هم شناخته میشه و در واقع نوعی از تحلیلهای ریل تایم هستش که اطلاعات رو در دسترس مدیران و کارمندان در خط مقدم عملیاتهای کسب و کار قرار میده.
اپلیکیشنهای OI برای کمک به تصمیم گیری عملیاتی و اقدام سریعتر پیرامون یک مشکل طراحی شده. مثلا یکی از کاربردهای این اپلیکیشنها کمک به نیروهای مرکز تماس برای رفع مشکلات مشتریان و یا مدیران بخش لجستیک برای تسهیل گلوگاههای توزیع هستش.
ابزارهای SaaS BI
ابزار Software-as-a-service BI از سرویسهای پردازش ابری برای تحلیل داده بهره میبرن و معمولا با متد عضویت پولی ارائه میشن. این ابزارها که با عنوان هوش تجاری ابری هم میشناسن، پشتیبانی چندگانه در فضای ابری رو ارائه میدن. این قابلیت به سازمان ها اجازه میده تا اپلیکیشنهای BI رو در پلتفرمهای ابری مختلف و متناسب با نیازشون پیاده سازی کنن.
هوش تجاری اپن سورس (OSBI)
نرم افزار هوش تجاری اپن سورس یا همان Open source BI معمولا شامل دو نسخه Community یا رایگان و Commercial یا تجاری میشه. تیمها میتونن به سورس کد دسترسی داشته باشن و متناسب با نیازشون ویژگیهای جدیدی رو توسعه بدن. علاوه بر این، بعضی از شرکتهای ارائه دهنده ابزارهای BI انحصاری معمولا نسخههای رایگان رو برای کاربران حقیقی در دسترس قرار میدن.
هوش تجاری Embedded
ابزار های هوش تجاری درون ریزی شده یا Embedded BI، هوش تجاری و قابلیت ترسیم داده را مستقیما در اپلیکیشنهای کسب و کار ادغام میکنن. این به کاربران کسب و کار اجازه میده تحلیل دادههای مورد نیاز رو درون اپلیکیشنها انجام بدن.
ویژگیهای تحلیلی درون ریزی شده معمولا توسط شرکتهای ارائه دهنده نرم افزار در دسترس قرار میگیرن اما توسعه دهنده های نرم افزار هم میتونن اونها رو در اپلیکیشنهای انحصاری خودشون ارائه بدن.
هوش تجاری مبتنی بر همکاری ( Collaborative BI ) Collaborative BI، در واقع یک فرآینده که شامل اپلیکیشنهای BI و ابزارهای مشارکتی برای همکاری در تحلیل داده و به اشتراک گذاری اطلاعات با افراد دیگر میشه.مثلا کاربران قابلیت کامنت گذاشتن روی تحلیل داده و به اشتراک گذاری اطلاعات و سوالات یا هایلایت با استفاده از چت آنلاین و ابزارهای گفتگو رو دارن.
هوش مکانی (LI)
Location intelligence نوعی ویژه از هوش تجاریه که به کاربران اجازه میده اطلاعات مکانی و جغرافیایی رو تحلیل کنن و به قابلیت ترسیم داده مبتنی بر نقشه دسترسی داشته باشن. هوش مکانی پیرامون المانهای ژئوگرافیک دادهها و عملیاتهای کسب و کار بینش خوبی رو در اختیار کاربر قرار میده.
دوره های مرتبط
دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور
آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.
آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL
شما در این دوره آموزشی (آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL) با مفاهیم و اصول هوش تجاری در SQL آشنا می شوید.
آموزش صفر تا صد طراحی؛ تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی
آموزش صفر تاصد طراحی، تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی در 98 ساعت و توسط اساتید مجرب آماده شده است.
آموزش صفر تا صد داشبورد سازی در سی شارپ
آموزش کامل و پروژه محور مباحث به همراه مثال کاملا عملی در محیط سی شارپ که یک محیط برنامه نویسی ماکروسافتی می باشد. دوره آموزش داشبورد سازی در سی شارپ شامل ساخت یک داشبود زیبا در محیط سی شارپ به کمک کامپوننتهای ssrs و Chart.js می باشد.
آموزش کاملا حرفه ای ویدیویی هوش تجاری در Oracle
آموزش ویدیویی هوش تجاری در Oracle ابتدا به بررسی ساختار کلی هوش تجاری اوراکل پرداخته و سپس به مراحل نصب نرم افزارهای مرتبط با کار خود می پردازیم. سپس مباحث آنالیز داده و فاندامنتال کار را بررسی کرده و در خصوص ریپازیتوری و مسایل مربوط به ان صحبت می کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید