بسیاری از صاحبان مشاغل با پیروی از آنچه “احساس درونی” یا شهود می‌نامند، ثروت زیادی به دست آورده‌اند. کارشناسان معتقدند انجام معاملات میلیونی بدون توجه به هوش تجاری در کسب و کار منطقی نیست. توضیح شهود یا احساس درونی ساده است؛ اما نباید از آن به‌عنوان یک اصل کلی استفاده شود. هوش تجاری در برابر احساس درونی قرار می‌گیرد و به کمک صاحبان کسب‌وکار می‌آید.

در این متن قصد داریم با اهمیت هوش تجاری آشنا شویم. مهم‌ترین بحث در این زمینه، شناخت مزایای استفاده از هوش تجاری است؛ زیرا با شناخت این مزایا، به طبع اهمیت این راهکار اساسی را درک می‌کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از هوش تجاری چیست؟

مزایای عمده‌ای که هوش تجاری فراهم می‌کند رابطه مستقیمی با اهمیت آن دارد. به‌طورکلی هوش تجاری به صاحبان کسب‌وکار در موارد زیر کمک می‌کند:

فرایند تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر

داشتن یک کسب‌وکار یا داشتن تسلط محکم بر داده‌های سازمانی مهم است. بهره‌گیری از اطلاعات به معنای هوشمندی نیست؛ اما هوش تجاری در کسب و کار می‌تواند به این اطلاعات جان دهد. تنها هدف هوش تجاری این است که اطلاعات سازمانی شما منظم و قابل تجزیه‌وتحلیل باشند. هوش تجاری به کسب‌وکارها در تصمیم‌گیری استراتژیک کمک می‌‌کند. وجود سیستمی که سازمان شما را در یک مکان مشخص، متمرکز و به‌روز نگه دارد، منجر به تصمیمات تجاری بهتر و عملکرد مالی برتر می‌شود.

بهبود خدمات مشتری

هوش تجاری می‌تواند داده‌های تکراری مشتریان را جمع‌آوری کند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده، می‌توانید به‌راحتی استراتژی‌های جدید جهت جذب مشتریان بیشتر ایجاد کنید. هوش تجاری به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا تجربه‌ای مبتنی بر داده را به مشتریان ارائه دهند.

شناخت بهتر مشتری

مشتریان از چیزی که می‌خواهید با اجبار به آن‌ها بفروشید استقبال نمی‌کنند. آن‌ها باتوجه‌به پویایی بازار در حال تغییر هستند. تعامل با مشتری بر تبلیغات سنتی غلبه کرده است. تجربه مشتری (CX) یک نوع نبرد بازاریابی جدید به شمار می‌آید. هوش تجاری به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا دانش مشتری خود را بهبود بخشند و تجربه مشتری (cx) خود را هدایت کنند. امروزه هدف هر سازمانی ارائه بهترین سطح رضایت و حفظ مشتری است. هوش تجاری شما را قادر می‌سازد تا هر نقطه‌ای از ارتباط مشتری را به هم پیوند دهید.

دسترسی فوری به دیدگاه مشتری، موارد مربوط به خدمات مداوم، سابقه خرید و موقعیت فعلی آن‌ها در چرخه مرتبط با هوش تجاری در کسب و کار قرار می‌گیرد. با استفاده از چنین داده‌هایی، تقسیم‌بندی مشتریان بر اساس نوع آن‌ها آسان می‌شود. بر طبق این داده‌ها می‌توانید استراتژی‌های تجربه مشتری شخصی‌سازی‌شده را برای دسته‌های مختلف مشتریان خود ایجاد کنید. انجام این کار به صاحبان کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا از منابع محدودشان به طور بهینه برای مشتریان بالقوه استفاده کنند و با حفظ پایگاه مشتری فعلی، به رشد اهداف خود ادامه دهند.

بهره‌وری بهتر

با اجرای موفقیت‌آمیز هوش تجاری، کسب‌وکارها می‌توانند خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهند و از زمان فروش خود به طور مؤثرتری استفاده کنند. کارایی عنصر تجاری در سطوح ارشد با گزارش‌دهی خودکار و داشبوردهای بصری افزایش می‌یابد. این ویژگی به فروشندگان اجازه می‌دهد تا تک تک اطلاعات مربوط به مخاطبین و معاملات مربوطه را با چند کلیک ردیابی کنند.

با تمرکز بر نرم‌افزارهای هوش تجاری در کسب و کار، داده‌های مشتری توسط مدیریت بهتر در هر دستگاهی از طریق Cloud قابل‌دسترسی است و زمان موردنیاز برای مدیریت کاهش می‌یابد. دیگر نیازی به حضور فیزیکی صاحبان مشاغل در درون ادارات نیست. آن‌ها می‌توانند به‌روزرسانی‌های روزانه خود را داخل برنامه هوش تجاری اضافه کنند. همه اطلاعات به‌صورت خودکار به‌روز می‌شوند و سیستم مدنظر داده‌های کسب‌وکار را یکپارچه نگه می‌دارد.

هوش تجاری بخش های مختلفی دارد

بازگشت سرمایه بیشتر

نکاتی که در بخش قبل گفته شد تنها به یک واقعیت اشاره می‌کند: بهبود بازده بازگشت سرمایه (ROI) سازمان. بازده سرمایه‌گذاری اولویت هر کسب‌وکاری است؛ زیرا از این طریق می‌توانند به‌سرعت تمرکز خود را روی ایجاد درآمد و توسعه بیشتر بگذارند. سیستم CRM که با هوش تجاری داخلی ارائه می‌شود، به کسب‌وکارها در بهبود مستمرشان کمک می‌کند. این سیستم‌ها در زمینه تجزیه‌وتحلیل داده‌های انبوه بدون صرف زمان زیاد فعالیت می‌کنند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا استراتژی‌های آینده خود را با شرایط موجود تطبیق دهند.

برنامه‌ریزی برای آینده‌ای بهتر

سرمایه‌گذاری روی نرم‌افزار هوش تجاری در کسب و کار موجب می‌شود تا کسب‌وکارهای موجود بتوانند توانایی خود را برای پیش‌بینی روند بازار و ویژگی‌های مرتبط با مصرف‌کننده افزایش دهند. هنگامی که کسب‌وکارها الگوی خرید مصرف‌کننده را درک کردند، می‌توانند طرحی ایجاد کنند که از مقایسه تاریخ خرید و پیش‌بینی‌های انجام شده توسط ابزار هوش تجاری مشتق شده باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت آینده سازمان شما وابسته به استفاده از هوش تجاری است. هر سازمان و شرکتی که این اصل را نادیده بگیرد، با آینده‌ای تیره روبه‌رو می‌شود.

هوش تجاری به برنامه ریزی بهتر کمک میکند

تبدیل داده‌ها به اطلاعات عملی

کلان‌داده (big data) نقش مهمی در کشف نحوه تفکر، تحقیق، خرید و سرکوب مصرف‌کنندگان ایفا می‌کند. سرعت ایجاد داده تنها در زمان آینده تسریع خواهد شد. دلیل اصلی این شتاب، رونق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی است. پست‌های آپلود شده، عکس‌ها و ویدئوهای اضافه شده به جدول زمانی، توییت‌های ارسال شده و… فقط جریان داده‌ها را به دنیای دیجیتال افزایش می‌دهند. بدون استفاده از اطلاعات هوش تجاری در کسب و کار، ‌ این داده‌های اضافی هیچ فایده‌ای برای کاربران نخواهند داشت.

سخن پایانی

یک افسانه بزرگ وجود دارد که می‌گوید هوش تجاری آن‌قدر پیچیده است که تنها شرکت‌های بزرگ می‌توانند از آن استفاده کنند. این مسئله درست نیست؛ زیرا باتوجه‌به اهمیت هوش تجاری و نقش آن در پیشرفت کسب‌وکار، همه فروشندگان باید از آن کمک بگیرند تا میزان سوددهی شرکت خود را افزایش دهند.

اهمیت هوش تجاری در کسب و کار تنها به مواردی که ما به آن‌ها پرداختیم محدود نمی‌شود. این مبحث یک موضوع بسیار گسترده است که هر فردی می‌‌تواند برداشت خاص خود را از آن داشته باشد. با استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به هوش تجاری می‌توانید کسب‌وکار خود را رونق دهید.

دوره های مرتبط

دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور

 

آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی  صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.

آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL

 

شما در این دوره آموزشی (آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL) با مفاهیم و اصول هوش تجاری در SQL آشنا می شوید.

آموزش صفر تا صد داشبورد سازی در سی شارپ

 آموزش کامل و پروژه محور مباحث به همراه مثال کاملا عملی در محیط سی شارپ که یک محیط برنامه نویسی ماکروسافتی می باشد. دوره آموزش داشبورد سازی در سی شارپ شامل ساخت یک داشبود زیبا در محیط سی شارپ به کمک کامپوننتهای ssrs و Chart.js می باشد. 

آموزش کاملا حرفه ای ویدیویی هوش تجاری در Oracle

آموزش ویدیویی هوش تجاری در Oracle ابتدا به بررسی ساختار کلی هوش تجاری اوراکل پرداخته و سپس به مراحل نصب نرم افزارهای مرتبط با کار خود می پردازیم. سپس مباحث آنالیز داده و فاندامنتال کار را بررسی کرده و در خصوص ریپازیتوری و مسایل مربوط به ان صحبت می کنیم.