هوش تجاری در کسب و کار چه تاثیری دارد؟

هوش تجاری یا BI در حقیقت به مجموعهای از برنامهها و نرمافزار انجام گرفته در یک کسبوکار گفته میشود که با هدف کشف فرصتهای تجاری و صرفهجویی در هزینهها صورت میگیرد. این هوش تجاری به کمک تجزیه و تحلیل دادههای شرکت، اطلاعات ارزشمندی در اختیار آن کسبوکار قرار میدهد که میتواند بخش مدیریت را در تصمیمگیری بهتر یاری کند.
تاثیر BI در کسب و کار ها
هوش تجاری می تواند با نشان دادن داده های موجود در چارچوب تجارت خود ، به شرکت ها در تصمیم گیری بهتر کمک کند. مدیران می توانند از BI برای ارائه عملکرد و معیارهای بهتر استفاده کنند تا سازمان کارآمدتری داشته باشد.آیا کسب و کار شما همگام با تکنولوژی پیشرفت میکند؟ اکنون که تمام شرکتهای بزرگ در سراسر دنیا به استراتژیهای داده محور دسترسی دارند، تاثیر هوش تجاری در کسب و کارها بیش از پیش نمایان میشود.
آشنایی با هوش تجاری و دلایل اهمیت آن برای تجارت
برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز تصمیمگیریهای اساسی بهرهگیری از هوش تجاری (Business Intelligence)، ضروری به نظر میرسد. وقتی کلمه اطلاعات را میشنوید، احتمال اینکه ابتدا به سازمان های اطلاعاتی دولتی مانند CIA، NSA یا MI6 انگلیس فکر کنید بسیار زیاد است. عملیات جمعآوری اطلاعات آنها بسیار گسترده است و آنها اطلاعات لازم را برای درک حوادث پیچیده در سراسر جهان در اختیار دولتهای خود قرار میدهند. دنیای تجارت نیز به هوش احتیاج دارد و هوش تجاری نیز تقریبا همان عملکرد را در جامعه دارد
هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری عبارت است از استراتژیها و فناوریهایی که شرکتها به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات تجاری از آنها بهره میگیرند. به بیان سادهتر، BI به شما این امکان را میدهد تا در مورد هر فرآیند یا روندی که عملکرد را تحت تأثیر قرار میدهد، چرایی وقوع اتفاقات و احتمال وقوع آنها در آینده، اطلاعاتی را کسب کنید.
یک عامل کلیدی در هوش تجاری فناوری و توانایی ایجاد داشبورد BI است. راهحلهای مناسب هوش تجاری دادههای عملیتر را نشان و بینش روشنی ارائه میدهد. همچنین، تصمیمگیری استراتژیک را تسهیل میکند. لازم به ذکر است که این یک تعریف کاملا هوش تجاری مدرن است. این در حالی است که هوش تجاری سنتی، در دهه 1960 به عنوان سیستمی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در بین سازمانها ظهور کرد. این فناوری در دهه 1980 در کنار مدلهای رایانهای برای تصمیمگیری و تبدیل دادهها به بینش عمیقتر توسعه یافت
مفهوم و تاثیر BI در کسب و کار
پیش از آن که به تاثیر و اهمیت هوش تجاری در کسب و کارها بپردازیم، ابتدا باید این مفهوم را به خوبی درک کنیم.هوش تجاری به فناوریها، برنامهها و روشهای جمعآوری، دادههای مربوط به تجارت گفته میشود. البته این اصطلاح تجزیه و تحلیل دادهها و یکپارچهسازی آنها را نیز دربر میگیرد.اما هدف از این مفهوم چیست؟ از این روشها و استراتژیها برای موفقیت در زمینههای مختلف از جمله فروش، امور مالی، بازاریابی و بسیاری از بخشهای حیاتی تجارت استفاده میکنند.
اگر از هوش تجاری در جهت درست استفاده کنید، قدرت کسب و کار شما بیش از پیش افزایش مییابد.هوش تجاری در بخشهای مختلف یک کسب و کار برای این که این مفهوم را بهتر درک کنید، بهتر است که بدانید هوش تجاری در هر بخش از کسب و کار چه تاثیر میگذارد. در ادامه چند نمونه از تاثیر هوش تجاری در کسب و کارها را بررسی میکنیم
هوش تجاری و منابع انسانی
تاثیر هوش تجاری در حوزه منابع انسانی قابل چشمپوشی نیست. در این حوزه پیادهسازی هوش تجاری به کمک تجزیه و تحلیل دادههای زیر اثرات شگفتانگیزی در کسب و کار شما به وجود خواهد آورد
- افزایش میزان بهرهوری کارکنان
- شناسایی و جبران خسارات
- بررسی حقوق و دستمزد کارکنان
- بررسی میزان رضایت کارکنان
تاثیر هوش تجاری در سرمایه کسب و کار
هوش تجاری با ارائه بینشی عمیق و ارزشمند در مورد داشبوردهای مالی کمک شایانی به پیشرفت بخشهای مالی کسب و کار شما میکند.استفاده از هوش تجاری به ردیابی بودجههای سه ماهه و سالانه، بهبود سلامت کلی سازمانی و ثبات مالی کسب و کار کمک کند. البته نباید تاثیر این استراتژی را در شناسایی زمینههای احتمالی مشکل، دست کم گرفت.به این ترتیب، قبل از ایجاد هر گونه تاثیر منفی زمینههای به وجود آمدن این مشکل را رفع خواهید کرد. در این زمان تاثیر هوش تجاری در کسب و کار برای شما آشکار میشود
افزایش فروش با هوش تجاری
هوش تجاری با ارائه تجسماتی از چرخه فروش، تجزیه و تحلیل عمیق نرخ تبدیل و همچنین درآمد کل به فروش بیشتر کسب و کار شما کمک کند.با استفاده از این نتایج، نقاط ضعف تیم فروش را پیدا خواهید کرد و با رفع این نقاط، عملکرد فروش در شرکت شما به طرز چشمگیری بهبود مییابد
بازاریابی؛ قلب کسب و کار
تاثیر BI در کسب و کار ها در بخش بازاریابی نیز تاثیر مثبت خود را به وضوح نشان میدهد. در این بخش به تجزیه و تحلیل سرمایهگذاری و هزینه، تحلیل ترافیک سایت و بسیاری از اقدامات دیگر در زمینه بازاریابی میپردازید. باور کردنی نیست اما این تحلیلها روند شما را به اندازه زیادی تغییر خواهد داد
مزایای مهم هوش تجاری برای کسب و کار شما
وجود BI در یک کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که میتواند رشد چشمگیری در شاخصهای کلیدی آن سازمان ایجاد کند. مهمترین مزایای هوش کسب و کار بهصورت زیر است:
- مشخص شدن KPI های سازمان برمبنای اطلاعات بهدست آمده
- شناسایی و تعیین معیارهای سازمان
- شناسایی بازار و مشکلات موجود در آن
- کمک به تجسم دادهها و بالا بردن قدرت تصمیمگیری شرکت
- کمک به صرفهجویی در هزینههای جاری شرکت
چه نوع شرکتهایی از سیستم های هوش کسب و کار استفاده میکنند؟
در کسبوکارهای زیادی از BI استفاده میکنند اما مهمترین استفادهکنندگان آن فروشگاهها و رستورانهای تجاری هستند. استفاده از هوش کسب و کار به آنها کمک میکند تا بدانند چه محصولات و غذاییهایی را در منوی مشتریانشان قرار دهند یا میزان سود هر غذا/کالا را به خوبی محاسبه کنند. حتی گاهی اوقات به آنها کمک میکند تا شعبههای کم درآمد را تعطیل کنند و جلوی زیانهای چند صد میلیونی را بگیرند.
با هوش تجاری اهداف زیر قابل دستیابی هستند
به طور جامع به مفهوم هوش تجاری پرداختیم اما همچنان سوال اهمیت هوش تجاری به قوت خود باقی است. میخواهیم بدانیم که چرا این روزها هوش تجاری برای سازمانها اهمیت زیادی دارد. با ما همراه باشید؛ از جنبههای مختلف به این سوال پاسخ خواهیم داد
بینش جدید در رابطه با مشتری
یکی از دلایل اصلی که شرکتها هزینه و زمان خود را در زمینه پیادهسازی هوش تجاری خرج میکنند، افزایش توانایی تحلیل مشتری است. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید بدانید که مشتریان چه انگیزهای دارند. به این ترتیب، با توجه به انتظارات و نیازهای مشتری در بهبود محصولات خود موفق خواهید بود. دلیل از پا افتادن بسیاری از کسب و کارها نیز عدم توجه به نیازهای مشتری است. هوش تجاری آگاهی از این مورد را برای شما ممکن میسازد و مسیر را برای رسیدن به هدف روشن میکند
شناسایی اطلاعات و الگوهای موثر
از جمله تاثیر هوش تجاری در کسب و کارها ارائه ابزاری برای شناسایی الگوها و روندهای اصلی سازمانها است. به این صورت که، سازمان با حرکت در این مسیر موفقیت خود را تضمین میکند. این دقیقا همان چیزی است که سازمانهای قدیمی از آن بی بهره بودند
بهبود کارایی و بهرهوری با هوش تجاری
سیستمهایی که بر اساس هوش تجاری پیش میروند، در افزایش بهرهوری عملکرد بسیار خوبی دارند. از این رو، افزایش درآمد نیز در این چنین کسب و کارهایی دور از انتظار نخواهد بود.با کمک هوش تجاری دیگر نیاز به صرف زمان زیادی برای استخراج و تحلیل دادهها نخواهید داشت. این اطلاعات به سرعت به اشتراک گذاشته میشوند. از این رو، با حذف نقشهای اضافی، کارمندان تمرکز بیشتری بر کار خود خواهند داشت
تغییر عملکرد در حوزه فروش
یکی از ترفندهای بازاریابی پیگیری مداوم مشتریان است. برای این تکنیک نیاز به جمعآوری اطلاعات مشتریان خواهید داشت.هوش تجاری از این تکنیک در جهت پیشرفت کسب و کار استفاده میکند. به این صورت که دادهها و اطلاعات مشتریان را تفسیر کرده و در جهت بهبود عملکرد سیستم از آنها بهره میبرد.
دو بعد مهم هوش تجاری
هوش کسبوکار برای پیادهسازی موفق دو بعد مختلف دارد که اولی بعد فنی و تکنیکال و دومی بعد فرهنگی آن است. در ادامه هر کدام از این ابعاد را بررسی میکنیم
- بعد فنی و تکنیکال: پایه و اساس این بعد بر مبنای ساخت انبار داده و عملیاتهای مربوط به دیتابیس و انتقال دادهها است
- بعد فرهنگی: بعد از به دست آمدن اطلاعات بعد فنی نیاز است تا این دادهها به شکل درست و کاملی تفسیر شوند. تفسیر و تصمیمگیریهای مربوط به این بخش در بعد فرهنگی جای میگیرند
مراحل استقرار هوش تجاری
برای استقرار یک BI در سازمان به ۵ مرحله اساسی نیاز است که آنها را در ادامه ذکر کردهایم:
- شناسایی اطلاعات هوشمند مورد نیاز کسبوکار
- بهدستآوردن اطلاعات از منابع موجود
- متمرکزسازی دادهها در یک انبار اطلاعاتی مشخص
- استفاده از ابزار تحلیلی مناسب و تفسیر دادهها
- شروع عملیات
- شرایط بهره مندی از هوش تجاری
معمولا سازمانهایی که به صورت جزیرهای عمل میکنند و قسمتهای مختلف شرکت هیچ همپوشانی با یکدیگر ندارند نمیتوانند از هوش کسب و کار استفاده کنند، اما کسب و کارهایی که در لایههای زیرساختی خود از فناوری استخراج و انتقال دادهها استفاده میکنند میتوانند از هوش تجاری کمک بگیرند.
دلایل اهمیت سرمایهگذاری در هوش تجاری
دلایل مهم بسیاری برای سرمایهگذاری در BI حتی توسط مشاغل کوچک و متوسط وجود دارد. با ما همراه باشید تا با 6 دلیل مهم آن آشنا شوید:
- 1. BI , دادهها را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل میکند.دادههای خام به تنهایی به شما اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد در تجارت ارائه نمیدهند. سیستمهای BI امکان تجزیه و تحلیل جامع دادهها را فراهم میکنند. به عبارتی، شناسایی روندهای مهمی که میتوانند برای اصلاح یا اجرای برنامههای استراتژیک و درک ارتباطات بین عملکردها و جنبههای مختلف تجارت شما استفاده شوند را ممکن میسازد.
- 2. هوش تجاری دید اجزای اصلی کسب و کار را بهبود میبخشد. هوش تجاری، دید مناسبی برای هر بخش از کسب و کار شما از جمله مواردی که اغلب نادیده گرفته میشوند، ارائه میدهد. در نتیجه، شما میتوانید با سهولت بیشتری مولفههای نیازمند تغییرات برای ایجاد بهبود را شناسایی کنید.
- 3. BI میزان بازگشت سرمایه و توانایی شما در رسیدن به اهداف را بهبود میبخشد. تجزیه و تحلیل هوش تجاری به شما امکان میدهد تا به خوبی درک کنید که چگونه منابع مناسبی را برای دستیابی به اهداف خود به بهترین شکل ممکن اختصاص دهید. این موضوع به شما امکان میدهد تا با اطمینان از استقرار استراتژیک منابع، میزان بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید.
- 4. BI درک شما از رفتار مصرف کننده را بهبود میبخشد. تجزیه و تحلیل هوش تجاری به شما امکان میدهد تا الگوهای جهانی، منطقهای و محلی را برای درک بهتر روندهای فعلی ردیابی کنید. این مسئله به نوبه خود شرایطی را فراهم میکند تا شما محصولات و خدماتی را پیش بینی کنید که نیازهای بازار را برآورده میکنند.
- 5. BI هوش بازاریابی و فروش شما را بهبود میبخشد. BI با پیگیری اطلاعات مربوط به مشتریان خود، به شما امکان میدهد تا نحوه تعامل آنها با سازمان خود را در سطح عمیقتری درک کنید، بنابراین میتوانید راه حلهای مربوط به مصرف کننده را شناسایی کرده و به طور هدفمند، مشتریان خود و میزان فروشتان را افزایش دهید.
- 6. BI بهره وری را بهبود میبخشد. هوش تجاری فرآیند تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها را سریعتر و کارآمدتر میکند. همچنین، به شما قدرت میدهد تا دادههای تجاری را به محض ورود شناسایی کنید. این امر زمان بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد تا به جای تجزیه و تحلیل، به مدیریت تجارت خود بپردازید.
در ادامه به ذکر چندین راهکار مختلف برای کمک به شرکتها در امر تصمیمگیری هوشمند از طریق هوش تجاری پرداخته شده است
- راههای افزایش سود را مشخص کنید
- رفتار مشتری را تحلیل کنید
- دادهها را با رقبا مقایسه کنید
- عملکرد را دنبال کنید
- عملیات را بهینه کنید
- موفقیت را پیشبینی کنید
- مسائل یا مشکلات را کشف کنید
- هوش تجاری (BI) چطور میتواند به کسب و کار شما کمک کند؟
هوش تجاری چیست و چرا با توجه به محیط کنونی بازار ما تا این اندازه اهمیت دارد؟
برای بررسی عمیق تر این موضوع ما از رهبران، مدیران و مشاوران خواسته ایم تا بینش خود را درباره آن به اشتراک بگذارند. این کارشناسان مزایای قانع کننده ای از هوش تجاری را که باعث گسترش فروش از طریق بازاریابی میشود شرح دادند. در اینجا چند راه که یک کسب و کار هوشمند میتواند سازمان شما را ارتقا دهد و به تصمیم گیری های شما کمک کند تا انتخاب موثرتری داشته باشید آورده ایم.
تعیین نرخ بازگشت سرمایه یا ROI برای شرکت شما
در بازاری که با برنامه ها، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی، ابزارهای تجزیه و تحلیل و هزینه های تبلیغاتی اشباع شده است، هوش تجاری کمک زیادی به کسب و کارهای کوچک میکند تا از این طریق استراتژی بازاریابی که در آن سرمایه گذاری کرده اند تا ROI یا بازگشت نرخ سرمایه را داشته باشند را پیدا کنند. هوش تجاری را میتوان به گزارش های تجزیه و تحلیل که در آن کسب و کار میتواند در مورد تحقیق های جامع، داده ها و حقایق، فرضیه ها، غریزه ها و غیره تصمیم گیری کند معنی کرد. این گزارش ها به شما کمک میکند تا بفهمید چه چیزی در مورد کسب و کار شما درست کار میکند و چه چیزی نه.
درک آنچه که باعث کسب درآمد بیشتر برای کسب و کار شما میشود
در حالی که هوش تجاری میتواند یک واژه بسیار گسترده باشد، برای من دقیقا به معنای دانستن آنچه برای کسب و کار شما درآمد کسب میکند است. برای دانستن اینکه بدانید چه کسی کاربر نهایی شما است، چه چیزی بر تصمیمات او تاثیر میگذارد و چگونه اطلاعات خود را مصرف میکند به هوش تجاری نیاز دارید. در بازار امروز، هزاران رسانه که اطلاعات را منتشر میکنند وجود دارد و همه افراد نمیتوانند از همه اطلاعات استفاده کنند. هوش تجاری به شما میفهماند که مشتریان ایده آل شما کجا و چگونه اطلاعات خود را مصرف میکنند و چه چیزی در اختیار آنها قرار میگیرد تا آنها را به خرید و اشتراک هدایت کند.
اجتناب از تنگناها و مشکلات در یک بازار شکننده
هوش تجاری برای مدیران و صاحبان سهام نیز به همین اندازه اهمیت دارد، چرا که بینش های مربوط به سلامت کاری واقعی یک سازمان را برای آنها فراهم میکند که تشخیص سود و زیان را برای آنها به راحتی قابل انجام باشد. امروزه بسیاری از برنامه های کاربردی BI در بازار وجود دارد که با نرم افزار حسابداری شما قابل ادغام است. کلید موفقیت شما این است که بدانید کدام نوع برای کسب و کار شما بهتر است چرا که هرکدام دارای مزایا و معایب و ویژگی های خاص خود هستند. BI شامل اجتناب از تنگناها و ارائه زمان مناسب برای تصمیم گیری در مواردی مثل خرید یا استخدام جدید است.
این مقالات بهت کمک میکنن تا درباره هوش تجاری بیشتر بدونی و یاد بگیری
ایجاد یک مدل کسب و کار موثرتر
چرا امروزه BI بیشتر از همیشه اهمیت دارد؟ جواب آن در یک کلمه به دلیل «اشباع» است. اینترنت و رشد مدوام تجارت الکترونیک هر بازاری را اشباع کرده است. شما حتی اگر بخواهید لباس، مبلمان یا غذا بخرید، ده ها هزار گزینه در اطرافتان وجود دارد که فقط با یک کلیک میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. برای صاحبان کسب و کار این به معنای تصمیم گیری هوشمندانه و تلاش برای شناخت اینکه کجا باید سرمایه گذاری کند و کجا نباید برای بازاریابی خود هزینه کند میباشد. هوش تجاری به شما امکان این شناخت و تصمیم گیری را میدهد و با استفاده از آن به راحتی میتوانید مسیر درست را در کسب و کار خود تشخیص دهید.
۳ اثر مهم هوش تجاری (BI) در کسب وکار
- تصویر جامع بهتر
باتوجه به اینکه BI تصویری از اتفاقات گذشته و حال کسب وکار شما را ارائه میدهد، شما میتوانید به داده های سازمان خود در هر لحظه دسترسی داشته باشید. ابزارهای BI با قدرت محاسباتی بالایی که دارند موجب میشوند که شما به همه داده ها در لحظه دسترسی داشته باشید و آن ها را تحلیل کنید. بنابراین با بررسی درست اطلاعات و بینشهای استخراج شده، می توانید از وقوع اتفاقات آسیب زننده به کسب و کار خود جلوگیری کنید.
تحلیلهای Real time باعث میشود که شما همواره از وضعیت کسب وکار خود مطلع باشید و روندها را با توجه به دادههای فعلی شناسایی کنید.
همچنین از آنجاییکه با استفاده از BI، شما داده ها را به صورت real time جمع آوری و تفسیر میکنید، به اشتراک گذاری اطلاعات استخراج شده با کارمندان، بسیار راحت تر از قبل خواهد بود. همچنین اگر داده ها مصورسازی شوند، کارمندان به یک تصویر کلی از وضعیت کسب وکار دست خواهند یافت بنابراین به درک بهتری از داده های کسب وکار دست خواهند یافت.
- هوشمندانه تر کار کردن
همه ما می دانیم که در دنیای کسب و کار امروزی،به کار گیری تصمیم گیری داده محور (Data Driven Decision Making) اجتناب ناپذیر است. یکی از کاربردهای آن این است که از میزان رضایت مشتریان و بازدهی کارمندان، مطلع میشوید. کار کردن با ابزارهای BI (مثل Power BI)برای تحلیل دادههای تاریخی و داده های فعلی کسب وکار بسیار راحت است و از طرفی مشاهده روندها (trends) به شما کمک میکند که آینده را پیشبینی کنید. پیشبینی آینده اهمیت زیادی در تصمیمگیری هوشمندانه دارد. یک ابزار خوب BI به شما کمک میکند تا تصویر بهتری از آینده کسب وکار خود داشته باشید. بنابراین میتوان گفت که BI نقش کلیدی در پیاده سازی بهتر تصمیم گیری داده محور در سازمان خواهد داشت. آنالیز و مصورسازی بهتر داده ها موجب میشود که سریعتر و راحت تر داده ها را تفسیر کنید و از آن ها بینش (insight) دریافت کنید. با دریافت insight از داده ها شما روی مواردی تمرکز میکنید که اهمیت بیشتری دارد.
ابزارهای BI موجب افزایش بهره وری می شوند به این دلیل که شما میتوانید ببینید آیا منابع سازمان (مثل منابع انسانی) از حداکثر ظرفیت های خود استفاده میکنند یا نه. پلتفرمهای BI این قابلیت را دارند که میزان درست سرمایه گذاری زمان را برای فعالیتها، محصولات یا خدمات موثر بر سازمان تعیین کنند. تحلیلهای عمیق داده موجب میشود که نظارت و ارزیابی بهتری بر کسب وکار داشته باشید. در نهایت باید گفت که هوش تجاری (هوش کسب و کار ) شما را در جهت تصمیم گیری بهتر قدرتمند میکند. این تصمیم گیری ها در زمینههای مختلفی مانند مشتریان، کارمندان و آینده کسب و کار است.
- ایجاد زیرساخت بهتر برای کسب و کار
ارزشمندترین جنبه یک ابزار خوب BI، این است که شما میتوانید زیرساخت (bottom line ) سازمان خود را بهبود بخشید. فرقی ندارد که شما این کار را از طریق صرفه جویی در هزینهها یا سرمایه گذاری انجام میدهید، BI به شما کمک میکند این کار را بهتر انجام دهید. یک ابزار درست BI به شما کمک میکند که دادههای کنونی خود را مصورسازی کنید و الگوهای بلندمدت و پیش رونده را شناسایی کنید.
برای نمونه، با استفاده از داشبوردهای BI یک نگاه دقیقتر به زمان و هزینههای صرف شده در کارهای مختلف، شما میتوانید بفهمید که چه چیزی برای شما کارامد است و چه چیزی نیست. همچنین با ارزیابی داشبوردها میتوان فهمید که هزینه ها چه جاهایی کارامد نیستند. پیاده سازی BI در سازمان به شما کمک میکند که از مزایای رقابتی بیشتری بهره مند شوید. به این علت که از نیازهای مشتریان مطلع هستید و می دانید که چگونه به نحو بهتری به آن ها پاسخ دهید.در پایان باید گفت که BI به شما این توانایی را می دهد که از داده های خود برای کسب مزیت رقابتی در میان رقبای کسب وکار خود استفاده کنید.
چرا شرکت ها از ابزارهای هوش تجاری استقبال می کنند؟
از آنجا که ابزارهای هوش تجاری تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی عملکرد شرکت را سرعت می بخشند، برای کمک به شرکت ها در جهت کاهش ناکارآمدی، شناسایی مشکلات احتمالی، شناسایی جریان های درآمدی جدید و شناسایی زمینه های رشد بسیار اثرگذار هستند.
چگونه در BI، تجزیه و تحلیل دادهها و تجزیه و تحلیل تجارتی کسب و کار با هم کار میکنند؟
همانطور که قبلا بیان شد، هوش تجاری شامل تجزیه و تحلیل دادهها و تجارت است، اما از آنها فقط به عنوان بخشی از کل فرآیند استفاده میکند. BI به کاربران کمک میکند تا از تجزیه و تحلیل دادهها نتایج مناسبی را دریافت کنند.
دانشمندان با استفاده از آمار پیشرفته و تجزیه و تحلیل دادهها به پیشبینی الگوهای آینده میپردازند. به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل دادهها تعیین میکند که “چرا این اتفاق افتاد و چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد؟” این در حالی است که هوش تجاری با دریافت مدلها و الگوریتمها، نتایج مناسب را به زبان عملی ارائه میدهد. به طور خلاصه، سازمانها تجزیه و تحلیلهای تجارتی را به عنوان بخشی از فعالیتهای بزرگ خود انجام میدهند.
هوش تجاری برای پاسخ به سوالات خاص و ارائه تجزیه و تحلیل برای تصمیمات یا برنامهریزیهای مهم طراحی شده است. با این حال، شرکتها میتوانند از فرایندهای تجزیه و تحلیل برای بهبود مستمر سوالات استفاده کنند.
تجزیه و تحلیل تجارتی نباید فرآیندی خطی باشد، زیرا پاسخ دادن به یک سوال احتمالا منجر به سوالات تکراری خواهد شد. بلکه باید کل فرایند را به عنوان چرخه دسترسی به دادهها، اکتشاف و اشتراک اطلاعات در نظر بگیرید
کاربرد و اهمیت هوش تجاری در سازمانها
هر سازمان و کسبوکاری اهداف مشخصی دارد. بهمنظور رسیدن به این اهداف، میبایست عملکرد بخشهای مختلف سازمان را رهگیری و بررسی نمود. با جمعآوری دادههای ضروری و تجزیهوتحلیل آن میتوان اقدامات مناسب در جهت رسیدن به اهداف سازمان را تشخیص داد. هوش تجاری با فراهم آوردن دادههای فعلی و گذشتهی سازمان، به سازمانها کمک میکند بتوانند با توجه به وضعیت کسبوکار خود تصمیمگیری نمایند. تحلیلگران میتوانند بهوسیلهی هوش تجاری معیارهایی برای سطح عملکرد بخشهای مختلف تعیین کنند تا سازمان بهصورت مؤثر و کارامد اداره شود. همچنین با تشخیص روندهای بازار، میتوان درامد یا میزان فروش محصولات و خدمات را افزایش داد. هر سازمانی میتواند با استفادهی صحیح از دادههای مفید عملکرد جنبههای مختلف خود (از ضوابط قانونی گرفته تا مدیریت منابع انسانی) را بهبود ببخشد. هوش تجاری از راههای مختلفی به هوشمندسازی فرایند تصمیمگیری شرکتها کمک میکند.
- شناسایی راههای افزایش سود
- تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان
- مقایسهی دادهها با رقبا
- رهگیری عملکردها
- بهینهسازی عملیاتهای سازمان
- پیشبینی احتمال موفقیت
- تشخیص روندهای بازار
- شناسایی مشکلات و مسائل مختلف
مزایای و معایب استفاده از Business Intelligence
در کارهای مختلفی مانند استخدام، اطمینان از پایبندی به اصول قانونی، تولید و بازاریابی استفاده میکنند. هوش تجاری، یکی از ارزشهای محوری سازمان بهشمار میرود. بهسختی میتوانید حوزهای از کسبوکار پیدا کنید که در آن استفاده از اطلاعات بهتر، سودمند نباشد. بهکارگیری Business Intelligence در مدلهای تجاری شرکتها مزایای بسیاری خواهد داشت. ازجمله تجزیهوتحلیل و گزارشدهی دقیقتر و سریعتر، بهبود کیفیت دادهها، رضایت شغلی بهتر برای کارکنان، کاهش هزینهها، درآمد بیشتر و کمک به تصمیمگیریهای تجاری بهتر.“هوش تجاری بهوجود آمده تا به کسبوکارها کمک کند تا در دام وضعیت «ورودی اشتباه، خروجی اشتباه» و درنتیجه تحلیل نادرست یا ناقص دادهها نیفتند.”بهطور مثال، فرض کنید شما مسئول برنامههای تولید چند کارخانه تولید نوشیدنی هستید.
آمار فروش نشان میدهد در منطقهای بهخصوص با رشد ماهانه بسیار زیادی روبهرو شدهاید. دراینصورت میتوانید فورا شیفتهای کاری را افزایش دهید تا مطمئن شوید کارخانههای شما از پس میزان تقاضا برمیآیند.بهطور مشابه، اگر با یک تابستان نسبتا خنک مواجه شوید، در میزان فروشتان تأثیر منفی خواهد گذاشت. در این حالت میتوانید بهسرعت بخشی از توان تولید خود را کاهش دهید. تغییرات در حجم تولید، تنها یکی از روشهایی است که در آن استفاده صحیح از هوش تجاری میتواند سود را افزایش و هزینهها را کاهش دهد.
هوش تجاری و بازاریابی
امروزه مارکترها بیش از هر زمان دیگری به BI احتیاج دارند. هوش تجاری با فراهم کردن اطلاعات دقیقتر، به بهینهسازی فرآیند تصمیمگیری بازاریابی کمک میکند. برای درک بهتر نقش BI در یک سازمان، میتوان به سه مزیت اساسی زیر اشاره کرد:
- ۱. شناخت بهتر جامعهی هدف:
یکی از دلایل شکست کمپینهای بازاریابی این است که شرکتها شناخت دقیقی از جامعهی هدف خود ندارند. شکست پیدرپی کمپینهای بازاریابی هزینهی زیادی را برای سازمان در بر خواهد داشت. برای موفقیت کمپینهای بازاریابی نیاز دارید تا با استفاده از روشهای درست، پیغام خود را در موقع مناسب به دست افراد مناسب برسانید. هوش تجاری با ساماندهی دادههایی که از جامعهی هدف خود بهدست میآورید، شما را قادر میسازد تا با استفاده از اطلاعات مفید استراتژی بازاریابی مؤثرتری را طراحی کنید.
- ۲. بهینه سازی کمپینهای بازاریابی:
با استفاده از داشبوردهای تحلیل اطلاعات که نرمافزارهای هوش تجاری در اختیار شما قرار میدهند، میتوانید عملکرد کمپینهای مختلف خود را بهطور آنی بررسی کنید. با مقایسهی سوابق تاریخی عملکرد کمپینهای بازاریابی، پربازدهترین روشهای بازاریابی را شناسایی خواهید کرد. هوش تجاری به شما کمک میکند تا با بهینهسازی فعالیتهای خود در راستای جذب مشتری آمار فروش خود را بهبود ببخشید.
- ۳. گزارش دهی سریع اطلاعات مفید:
کسبوکارهای امروزی باید تا سرحد امکان درمورد بازار هدف خود داده و اطلاعات کسب کنند. اما این امر میتواند با گزارشدهی سریع و دقیق همراه باشد. داشبوردهای نرمافزارهای هوش تجاری، اطلاعات کسب شده را در قالب نمودارهای مفید و گیرا بهنمایش میگذارند. این امر به مدیران بخش بازاریابی سازمان کمک میکند تا بهسرعت از نتایج پردازش اطلاعات آگاه شوند و فرآیند تصمیمگیری آنها با خطای کمتری همراه باشد. هوش تجاری به مدیران بازاریابی کمک میکند تا بیشتر وقت و هزینهی خود را بهجای فعالیتهای اداری، در مسائل بنیادی سازمان (افزایش رضایت مشتریان و طراحی استراتژی توسعهِّی بازار) متمرکز کنند.
اجرای سیستمهای هوش تجاری، در کنار مزایای متعدد آن، معایبی نیز به همراه دارد. سازمانها برای سرمایهگذاری بهتر در هوش تجاری، باید به جنبههای منفی آن نیز توجه کافی داشته باشند.
- انباشت سوابق دادهها: رایجترین مشکل سیستمهای هوش تجاری این است که در طولانی مدت، حجم دادههای ثبت شده بهشدت افزایش مییابد. نکتهی دیگر این است که متخصصان تحلیل داده برای تصمیمگیری تنها به بخش کوچکی از این دادهها احتیاج دارند. همچنین با گذر زمان با تغییرات سازمان و بازار، دادههای قدیمی ارزش خود را از دست خواهند داد.
- هزینه: ممکن است هزینهی راهاندازی هوش تجاری برای کسبوکارهای کوچک و متوسط زیاد باشد. صرفه اقتصادی استفاده از چنین سیستمهایی بستگی به نوع و اندازهی کسبوکار دارد.
- پیچیدگی: یکی دیگر از معایب هوش تجاری، پیچیدگی بهکارگیری دادهها است. گاهی اوقات ممکن است سیستم هوش تجاری در رویههای رایج در سازمان تداخل ایجاد کند و باعث کاهش انعطاف کسبوکار شود.
- کاربرد محدود: همانند سایر فناوریهای پیشرفته، هوش تجاری نیز در ابتدا برای ایجاد مزیت رقابتی در شرکتهای بزرگ به وجود آمد. اگرچه در سالهای اخیر ارائه دهندگان این نوع خدمات سازگاری بیشتری با کسب و کارهای کوچک و متوسط پیدا کرده اند، اما هنوز تمام شرکتها توان پیادهسازی سیستم هوش تجاری را ندارند.
- اجرای زمانبر: امروزه سرعت رشد صنایع به قدری بالاست که بسیاری از سازمانها صبر کافی برای فرآیندهای بلندمدت ندارند. به طور معمول اجرای کامل یک سیستم BI ، حداقل ۱۸ ماه زمان برای جمعآوری داده احتیاج دارد
تفاوت بین BI سنتی و BI مدرن
در گذشته، ابزارهای هوش تجاری مبتنی بر یک مدل سنتی بودند که دارای رویکردی از بالا به پایین میباشد و در آن BI توسط سازمان فناوری اطلاعات هدایت میشود. همچین، بیشتر سوالات تحلیلی از طریق گزارشهای استاتیک پاسخ داده میشوند. این بدان معنی است که اگر کسی در مورد گزارشی که دریافت کرده است، سوالاتی داشته باشد، درخواست او به انتهای صف گزارش منتقل و باید روند را از نو شروع کند. این نقطه ضعف در مدلهای سنتی، منجر به چرخه گزارش کند و ناامیدکنندهای شد که افراد قادر به استفاده از دادههای فعلی برای تصمیمگیری نبودند.
هوش تجاری سنتی هنوز هم یک رویکرد رایج برای گزارش منظم و پاسخ به سوالات ثابت است. این در حالی است که هوش تجاری مدرن فرآیندی تعاملی است. با وجود اینکه، فناوری اطلاعات بخش مهمی در فرآیند مدیریت دسترسی به دادهها میباشند، اما کاربران در سطوح مختلف خواهند توانست داشبورد را شخصیسازی و گزارشهای مناسب را ایجاد کنند. با استفاده از نرم افزار مناسب، آنها قادر هستند تا به تجسم دادهها پرداخته و پاسخ به سوالات خود را بیابند.
دوره های مرتبط
دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور
آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.
آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL
شما در این دوره آموزشی (آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL) با مفاهیم و اصول هوش تجاری در SQL آشنا می شوید.
آموزش صفر تا صد داشبورد سازی در سی شارپ
آموزش کامل و پروژه محور مباحث به همراه مثال کاملا عملی در محیط سی شارپ که یک محیط برنامه نویسی ماکروسافتی می باشد. دوره آموزش داشبورد سازی در سی شارپ شامل ساخت یک داشبود زیبا در محیط سی شارپ به کمک کامپوننتهای ssrs و Chart.js می باشد.
آموزش کاملا حرفه ای ویدیویی هوش تجاری در Oracle
آموزش ویدیویی هوش تجاری در Oracle ابتدا به بررسی ساختار کلی هوش تجاری اوراکل پرداخته و سپس به مراحل نصب نرم افزارهای مرتبط با کار خود می پردازیم. سپس مباحث آنالیز داده و فاندامنتال کار را بررسی کرده و در خصوص ریپازیتوری و مسایل مربوط به ان صحبت می کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید