دوره هوش تجاری
مقدمه
هوش تجاری یا BI (Business Intelligence) ، مجموعهای از فرایندهایی گفته می شود که به همه افراد در تمام سطوح ، اجازه تحلیل داده را میدهد. به عبارت دیگر هوش تجاری تلاش میکند با استفاده از اطلاعاتی که از سازمان در دست دارد، نسبت به تهیه یک تصویر بزرگ از کسب کار اقدام نماید و به مدیر درک صحیحی از کسب و کار خود را اعطا نماید.
گفتن اینکه هوش تجاری را یک نرم افزار بدانیم اشتباه است.در صورتیکه هوش تجاری فراتر از آن است. با پیاده سازی هوش تجاری در سازمان/ شرکت، عملا دیدگاه مدیران نیز ارتقا پیدا کرده و نوع دید انها به رقبا، مشتریان، و… متفاوت خواهد شد و چیزهایی را از امروز می ببنند که در گذشته به آن توجهی نمی شد.
هوش تجاری در عمل تولید داده نمی کند و فقط از داده های موجود استفاده می کند و کاملا واضح است اگر سازمان داده های خوبی را جمع آوری نکند امکان توسعه هوش تجاری بیشتر اوقات با مشکل روبرو می شود. البته می توان با جمع اوری اقلام اطلاعاتی مورد نیاز، از این به بعد نیازها را برآورده کرد. با پیاده سازی هوش تجاری و شناخت دقیق مدیران از داده و اقلام مدیران بدون شک همراهی مدیران کمک بسیار زیادی را برای رسیدن به مقصد خواهد کرد.
بعد از استقرار و پیاده سازی هوش تجاری ، شفاف سازی اولین برآورد آن است که دیگر کسی نمی تواند با توجیهات غیرواقعی و غیر استاندارد ، عملکرد خود را ثابت کند. زیرا ممکن است برخی با این رویکرد مخالف باشند و همراهی نکنند که می بایست آنها نیز در چارچوب سازمان قرارکیرند .مورد دیگر اینکه مدیران زین پس می توانند داشبوردهای خود را دقیق ملاحظه کنند و دیگر نیازی به تولید گزارشات لحظه ای برای مدیران بالادست نیست زیرا همه به تحلیل هایی که نیاز میباشد دسترسی دارند.
تعریف هوش تجاری
هوش تجاری (BI) که نام دیگر آن سیستم هوش کسب و کار نیز میباشد ، نوعی از سیستم های اطلاعات سازمانی مبتنی بر سطوح سازمان است که مدیریت میانی و ارشد را و همچنین پیش بینی آینده سازمان بر اساس داده های موجود در سازمان را یاری می رساند. با استفاده از این سیستم، سازمان دارای هوشی خواهد بود که مدیریت آن را در تحلیل و پیش بینی آینده در قالب نشان دادن فرصت ها و تهدیدهای سازمان، یاری خواهد کرد. به عبارت ساده تر ، با توجه به آنکه داده و اطلاعات نقشی اساسی در سازمان های امروز دارند، سیستم هوش تجاری (BI)، سیستمی است که داده های سازمان را به اطلاعات تبدیل کرده و آن اطلاعات را به زبان ساده در اختیار تصمیم گیرندگان آن قرار می دهد.
دوره هوش تجاری (Business Intelligence)
در حال حاضر یکی از پرکاربردترین مفاهیم در دنیای کسب و کارهای ایرانی و خارجی هوش تجاری میباشد .متخصصین هوش تجاری با استفاده از ابزارهایی که در دست دارند به مجموعهای از دانش و نگرش نسبت به وقایعی که در کسب و کار رخ داده است میرسند و به تصمیمگیری مدیران برای نقشه راه تحلیلگری سیستم را در بالاترین سطح قرار میدهند.
سیستم های هوش تجاری فعالیت هایی نظیر ذخیره سازی داده، جمع آوری داده، ، و مدیریت دانش را با تجزیه و تحلیل داده ها ترکیب می کنند تا بتوانند داده های پیچیده را به اطلاعات عملی و معقول تبدیل کند . این اطلاعات برای پشتیبانی از تصمیم گیری های موثر، استراتژیک و عملیاتی استفاده میشود .هوش تجاری ( بی آی ) افراد را قادر میسازد تا دادههایی که در اختیارشان قرار گرفته را به درستی تجزیه و تحلیل کنند و نتایج را با افراد دیگر سازمان به اشتراک بگذارند.یکی از این ابزارهای حرفه ای در زمینه هوش تجاری یا بی آی ” نرم افزاری است که شرکت مایکروسافت , با عنوان پاور بی آی منتشر کرده است.
این چهار نرم افزار عبارتند از :
- Power BI Mobile
- Power BI Desktop
- Power BI Service
- Power BI Report Server
که علاوه بر رساندن اطلاعات به افراد سازمان به آنها توانایی تحلیل داده هارا داده و قدرت شناسایی روابط را به آنها میدهد.
اجرای فرآیند SQL Server و مصورسازی دادهها در Visualization
هوش تجاری ( بی آی ) افراد را قادر میسازد تا دادههایی که در اختیارشان قرار گرفته را به درستی تجزیه و تحلیل کنند و نتایج را با افراد دیگر سازمان به اشتراک بگذارند. یکی ابزارهای حرفهای در زمینه هوش تجاری نرم افزاری است که شرکت Microsoft تحت عنوان Power BI منتشر کرده است. این نرم افزار ۴ ابزار کلی Power BI Desktop ، Power BI Mobile ، Power BI Service و Power BI Report Server را منتشر کرده که علاوه بر رساندن اطلاعات بهروز به افراد مختلف سازمان، آنها را قادر میسازد تا با ابزارهای متعدد، دادهها را تحلیل کرده و روابط بین آنها را شناسایی کنند. .
هوش تجاری ( بی آی ) افراد را قادر میسازد تا دادههایی که در اختیارشان قرار گرفته را به درستی تجزیه و تحلیل کنند و نتایج را با افراد دیگر سازمان به اشتراک بگذارند.یکی از این ابزارهای حرفه ای در زمینه هوش تجاری یا بی آی ” نرم افزاری است که شرکت مایکروسافت , با عنوان پاور بی آی منتشر کرده است.
بررسی نحوه کار با OLAP در اکسل وارتباط آن با Pivot table
بررسی کار با SSRS و نحوه راه اندازی آن
بررسی نحوه استفاده از Report Matrix Repor
بررسی نحوه ایجاد SSRS در KPI
بررسی تنظیمات امنیتی در SSRS
بررسی نحوه استفاده از POWER BI
بررسی نحوه نمایش گزارشات SSRS در POWER BI
بررسی کار و نحوه استفاده از Mobile Report Publisher
بررسی استفاده از فایل نقشه ایران (SHAPE)
بررسی نحوه استفاده از Bing Map برای نمایش شهرهای ایران
معرفی کامپوننت های مربوط به گزارش گیری با پشتیبانی از OLAP
این دوره برای چه کسانی مناسب است؟
هوشمندسازی کسب و کار شامل فرآیند، فناوری و راهکارهایی جهت تبدیل دادههای خام و بیمعنی به اطلاعات صحیح و کارآمد است. بررسیها نشان میدهد که در حدود 300 ابزار هوشمندسازی کسب و کار در دسترس است. در این بین، براساس بررسیهای مرجع معتبرGartner، مجموعه Microsoft Power BI از بهترین ابزارها به طور متمادی طی چند سال گذشته است و تجربههای موفق متعددی از بکارگیری آن در سازمانهای سرآمد گزارش شده است. نتایج بررسیهای مرجع معتبر Forrester نیز نتیجه مذکور را تائید مینماید. BI به عنوان یک ابزار Self Service BI معرفی و شناخته شده است. به عبارت بهتر، امکان دریافت و اصلاح و مدلسازی دادهها و توسعه گزارشها و داشبوردها و به اشتراکگذاری را در سطح حرفهای در اختیار کاربران بدون نیاز به دانش خاص در حوزه سیستمهای مدیریت بانکهای اطلاعاتی میگذارد.
این موضوع سبب شده تا روند بکارگیری آن توسط طیف وسیعی از کاربران در حوزههای مختلف با شتاب بالایی روبهرشد باشد. بخصوص افرادی که دارای مهارت در تحلیل دادهها و داشبوردسازی در محیط MS Excel هستند، میتوانند کیفیت و اثربخشی کار خود را با یادگیری و بکارگیری Power BI بطور چشمگیری افزایش دهند. متخصصان مدیریت اطلاعات و Business Intelligence، متخصصان مدیریت پروژه، متخصصان برنامهریزی استراتژیک، متخصصان مدیریت فرآیندها، متخصصین حوزههای فروش و تامین، متخصصین مدیریت منابع انسانی و مالی و مهندسین صنایع و سیستمها و فناوریاطلاعات میتوانند از مخاطبان این دوره هستند.
دوره هوش تجاری چه دوره ای است ؟
مخاطبان این دوره چه کسانی میتوانند باشند ؟
- کلیه رشتههای تحصیلی مهندسی و مدیریت
- علاقمندان به تحلیل کسب و کار
- علاقمندان به مباحث هوشمندسازی کسب و کار
- مدیران پروژه استقرار سیستمهای هوش تجاری
- صاحبان کسب و کارهای داده محور
- کارشناسان و مدیران میانی سازمانهای خصوصی و دولتی
- علاقمندان به راه اندازی یا اشتغال در استارتاپ ها
KPI در هوش تجاری
KPI مفهوم آن شاخص کلیدی عملکرد است. این شاخص بسیار با ارزش است که نشان میدهد تا چه اندازه به هدف کلیدی و اصلی شرکت نزدیک شدهاید؟ شاخص های KPI یرای هر سطحی اعم از مشارکت کننده تا مدیر اجرایی شرکت مورد ارزیابی قرار میگیرند.KPI به طور کلی شاخص اندازه گیری است و میتواند نشان دهد که یک شرکت چطور به اهداف تجاری خود برسد.
مزایای دوره جامع هوش تجاری
شرکت کردن در دوره جامع هوش تجاری باعث میشود فرد اطلاعات کامل و جامعی درباره تجارت و کسب و کار به دست آورد. با مطالعه کردن سرفصل های دوره هوش تجاری میتوانید به جواب تمامی سوالات تجاری خود برسید. هنگامی که ، میتوانید تصمیمگیریها و فعالیتهای خود را مطابق با استراتژی انجام دهید ..
دانش هوش تجاری کمک میکند تا روش استفاده بهتر از ابزارهای مدرن وجدید را بدانید و زمان کمتری برای کار با آنها صرف کنید. علاوه بر آن باعث میشود تا دیدگاه بهتری نسبت به مشتریان خود داشته باشید. یکی دیگر از مزیتهای داشتن دانش هوش تجاری این است که همیشه میتوانید دادهها را به صورت تاریخی و رقابتی بررسی کنید و از آنها برای بهبود کسب و کارتان استفاده کنید.
مزیت دیگر دوره جامع هوش تجاری این است که به شما کمک میکند با دانشی که بدست آوردید، تجزیه و تحلیلها را با توجه به مناطق مختلف انجام دهید تا کمترین هزینه را داشته باشد. شرکت کردن در دوره آموزشی هوش تجاری و کسب دانش باعث صرفهجویی در وقت میشود و به شما کمک میکند تا وقت خود را برای چیزهای مهمتری صرف کنید..
آیا در دوره هوش تجاری گواهینامه دریافت میشود؟
مدرک معتبر هوش تجاری مایکروسافت تایید می کند که شما مهارت های هوش تجاری در نرم افزار SQL Server را به خوبی فرا گرفته اید و می توانید داده های بیشتری را در سازمان مورد بهره برداری قرار دهید.
مدرک فوق شامل مهارت های ذیل می گردد:
- کوئری نویسی در SQL Server
- اداره کردن نرم افزار SQL Server
- پیاده سازی یک انبار داده در نرم افزار SQL Server
- پیاده سازی مدل های داده ای و گزارش ها (Data Wharehouse)
- طراحی راهکار هوش تجاری درSQL Server
تا سه مورد اول شما در واقع مدیر SQL Server هستید و این گواهی باید هر سه سال تمدید و معتبرسازی روی آن انجام شود.
شرایط ورود و فرآیند اخذ مدرک TDWI
- حداقل دو سال سابقه کار تمام وقت در زمینه کار با سیستم های اطلاعات کامپیوتری، مدلسازی داده ها و سیستم های مرتبط با داده ها و اطلاعات
- کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته هایی از قبیل حسابداری، مدیریت، MBA، نرم افزار ریاضیات، آمار و یا مهندسی. هرگونه تجربه کاری در این زمینه ها مورد قبول است و ضمیمه خواهد شد
مسیر شغلی در هوش تجاری
در مورد وظایف کارشناس هوش تجاری، لازم است بدانیم وظایف اصلی یک کارشناس هوش تجاری , تحلیل اطلاعات با هدف سازماندهی حوزههایی است که میتوانند در آن جمع آوری اطلاعات، تحلیل آنها و یافتن راه حل( بی آی) پیدا کنند.از آنجا که طراحی هوش تجاری طیف بزرگ و وسیعی از صنایع و … را پوشش میدهد، باید سعی کرد برنامههایی که شما را برای مسیرهای شغلی خاص در این زمینه آماده میکند، پیدا کرده و به فراگیری آنها بپردازید.برای یادگیری هوش تجاری راههای مختلف و معتبری وجود دارد. با شرکت در این دورهها میتوانید با فرصتهای شغلی و نیازهای مختلف در زمینه وظایف واحد هوش تجاری به خوبی آشنا شوید.
چگونه شغل خود را در مسیر هوش تجاری شروع کنیم؟
بیشتر مشاغل هوش تجاری نیاز به مدرک لیسانس دارند، اما بسیاری از آنها مدارک مرتبط با تجارت را در هر زمینهای میپذیرند. به عنوان مثال، تحلیلگران بخش مدیریت ممکن است مدرکی در زمینه تجارت، امور مالی، بازاریابی و… داشته باشند.برخی مواقع، متخصصان به مدرک جدید نیازی ندارند، اما تمایل دارند برخی دورهها را در رشته جدید خود بگذرانند و گواهینامه دریافت کنند. به این ترتیب از مهارتهایی که برای شغل جدید خود به آنها نیاز دارند، درک بهتری خواهند داشت.
گواهینامهها، آموزشها و مهارتهای بیشتری ارائه میدهند و متخصصان را در مورد فناوریهای و استانداردهای کسب و کار به روز نگه میدارند.تحلیلگران مالی باید گواهینامه تحلیلگر مالی را از موسسه CFA دریافت کنند. در حالی که تحلیلگران مدیریت باید گواهینامه مشاور مدیریت گواهی شده از موسسه مشاوران مدیریت را پیگیری کنند. همچنین، تحلیلگران تحقیقات بازار نیز میتوانند گواهینامه خود را از طریق انجمن حرفهای محققان دریافت کنند.
جایگاه شغلی دوره هوش تجاری
بر اساس آمار شغل «تحلیلگر هوش تجاری» جزو مشاغل پرتقاضا و پردرآمد در سازمانهای اروپایی و امریکایی به حساب میآید. توجه به این امر در سازمانهای ایرانی نیز روز به روز بیشتر میشود و مهارت مدیریت فرایند به یک مهارت کلیدی تبدیل شده است.
هوش تجاری ( بی آی ) چه تفاوتی با تجزیه و تحلیل یا آنالیز تجاری( بی ای ) دارد؟
هوش تجاری را آنالیز یا تجزیه و تحلیل توصیفی نیز مینامند، به این دلیل که وضعیت گذشته یا وضعیت فعلی را توصیف میکند. مایکل فورمن گرمن، استاد مدیریت عملیات و تصمیم گیری در دانشگاه دیتون در اوهایو میگوید: « هوش تجاری به شما نمیگوید چه باید بکنید، بلکه به شما میگوید یک کسب و کار قبلا چگونه بوده است و در حال حاضر چگونه است.»
این تعریف را با تعریف BI یا آنالیز تجاری مقایسه کنید. BI فرایندی است کمک گرفته از تکنولوژی که نرم افزار داده ها توسط آن مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا آنچه را اتفاق میافتد پیش بینی کند یا تجزیه و تحلیل تجربی در مورد آن انجام دهد. BA یا تجزیه و تحلیل تجاری در بعضی مواقع تجزیه و تحلیل پیشرفته نیز نامیده میشود
دوره های مرتبط
دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور
آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.
آموزش صفر تا صد طراحی؛ تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی
آموزش صفر تاصد طراحی، تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی در 98 ساعت و توسط اساتید مجرب آماده شده است.
دوره مقدماتی طراحی و ساخت داشبورد با Power BI
دوره مقدماتی طراحی و ساخت داشبورد با Power BI با تدریس مهندس ناهید خیرالدین
دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری
شما در این دوره آموزشی (دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری) با مفاهیم و مقدمات هوش تجاری در SQL آشنا می شوید و متوجه می شوید که برای ساخت یک داشبورد در هر نرم افزاری نیاز به چه مراحل و اصول و پایه هایی دارید همچنین با سیستم های هوش تجاری بزرگ آشنا شده و خود را برای تحلیل طراحی و پیاده سازی یک سامانه هوش تجاری آماده می کنید.
دوره آموزش SSAS یا سرویس آنالیز ماکروسافت
دوره آموزش SSAS شامل آموزش کامل تمامی مباحث آنالیز داده و ساخت کیوب در سرویس آنالیز
دیدگاهتان را بنویسید