جستجو برای:
  • معرفی پکیج های آموزشی
  • مسیرهای آموزشی
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در SQL
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle
    • مسیر راه صفر تا صد آنالیز داده در SSAS
    • مسیر راه داشبورد سازی به کمک زبان برنامه نویسی سی شارپ
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد نمایش داده در پاور بی آی
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد هوش تجاری در پاور بی آی (با رویکرد مدلسازی داده)
  • پروژه ها
    • پروژه های گروه ریسرچیار
    • دوره های هوش تجاری
  • انجمن هوش تجاری ایران
    • ویکی KPI
    • آوا ریسرچیار
  • بلاگ
  • مدرسین
گروه هوش تجاری ریسرچیار
  • معرفی پکیج های آموزشی
  • مسیرهای آموزشی
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در SQL
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle
    • مسیر راه صفر تا صد آنالیز داده در SSAS
    • مسیر راه داشبورد سازی به کمک زبان برنامه نویسی سی شارپ
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد نمایش داده در پاور بی آی
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد هوش تجاری در پاور بی آی (با رویکرد مدلسازی داده)
  • پروژه ها
    • پروژه های گروه ریسرچیار
    • دوره های هوش تجاری
  • انجمن هوش تجاری ایران
    • ویکی KPI
    • آوا ریسرچیار
  • بلاگ
  • مدرسین
حساب کاربری
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید

وبلاگ

گروه هوش تجاری ریسرچیار > بلاگ > دسته بندی نشده > دیدگاه ها یا Perspective در مدل های جدولی

دیدگاه ها یا Perspective در مدل های جدولی

تیر ۲۲, ۱۴۰۱
ارسال شده توسط محدثه مقیمی
دسته بندی نشده

دیدگاه‌ها، در مدل‌های جدولی، زیرمجموعه‌های قابل مشاهده یک مدل را تعریف می‌کنند که دیدگاه‌های متمرکز، ویژه کسب‌وکار یا برنامه‌های خاص را از مدل ارائه می‌کنند.

مدل‌های جدولی می‌توانند برای کاربران بسیار پیچیده باشند. یک مدل واحد می تواند محتویات یک انبار داده کامل را با جداول، اندازه گیری ها و ابعاد بسیار نشان دهد. چنین پیچیدگی می‌تواند برای کاربرانی که ممکن است فقط نیاز به تعامل با بخش کوچکی از مدل داشته باشند تا هوش تجاری و الزامات گزارش‌دهی خود را برآورده کنند، دلهره‌آور باشد.

در یک پرسپکتیو، جداول، ستون‌ها و معیارها (از جمله KPI) به عنوان اشیاء میدانی تعریف می‌شوند. می توانید فیلدهای قابل مشاهده را برای هر پرسپکتیو انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک مدل واحد ممکن است حاوی داده های محصول، فروش، مالی، کارکنان و جغرافیایی باشد. در حالی که یک بخش فروش به اطلاعات محصول، فروش، تبلیغات و اطلاعات جغرافیایی نیاز دارد، آنها احتمالاً به اطلاعات کارمند و مالی نیاز ندارند. به طور مشابه، بخش منابع انسانی به اطلاعاتی در مورد تبلیغات فروش و جغرافیا نیاز ندارد.

هنگامی که کاربر به یک مدل (به عنوان منبع داده) با Perspective  های تعریف شده متصل می شود، کاربر می تواند Perspective  ی را که می خواهد استفاده کند انتخاب کند. به عنوان مثال، هنگام اتصال به یک منبع داده مدل در اکسل، کاربران در منابع انسانی می توانند Perspective   منابع انسانی را در صفحه Select Tables and Views در ویزارد اتصال داده انتخاب کنند. فقط فیلدهایی (جدول، ستون ها و معیارها) تعریف شده برای Perspective   منابع انسانی در فهرست فیلد جدول محوری قابل مشاهده خواهند بود.

منظور از دیدگاه ها به عنوان مکانیزم امنیتی نیست، بلکه به عنوان ابزاری برای ارائه تجربه کاربری بهتر مورد استفاده قرار می گیرد. تمام امنیت برای یک دیدگاه خاص از مدل زیربنایی به ارث رسیده است. دیدگاه ها نمی توانند دسترسی به اشیاء مدلی را که کاربر قبلاً به آنها دسترسی ندارد، فراهم کند. امنیت پایگاه داده مدل باید قبل از اینکه دسترسی به اشیاء در مدل از طریق پرسپکتیو فراهم شود، حل شود. نقش های امنیتی را می توان برای ایمن سازی ابرداده ها و داده های مدل استفاده کرد.

ایجاد و مدیریت دیدگاه ها

برای ایجاد، ویرایش، حذف، کپی و مشاهده پرسپکتیو برای یک پروژه مدل، از کادر محاوره ای  Perspectives استفاده کنید. در ویژوال استودیو، روی Extensions > Model > Perspectives کلیک کنید .

برای افزودن دیدگاه

برای افزودن دیدگاه جدید، رویNew Perspective کلیک کنید . سپس می توانید تیک اشیاء فیلد را که باید اضافه شوند را علامت بزنید و علامت آن را بردارید و نامی برای پرسپکتیو جدید ارائه دهید.

اگر یک پرسپکتیو خالی با تمام فیلدهای شی فیلد ایجاد کنید، کاربری که از این پرسپکتیو استفاده می کند یک لیست فیلد خالی را می بیند. پرسپکتیوها باید حداقل شامل یک جدول و ستون باشند.

برای ویرایش یک Perspective

برای تغییر یک پرسپکتیو، فیلدهای ستون پرسپکتیو را علامت بزنید و علامت آن را بردارید، که اشیاء میدان را از پرسپکتیو اضافه و حذف می کند.

آموزش صفر تا صد هوش تجاری در Tableau
tableau

برای تغییر نام یک Perspective

هنگامی که ماوس را روی سربرگ ستون پرسپکتیو (نام پرسپکتیو) می‌برید، دکمه تغییر نام ظاهر می‌شود. برای تغییر نام Perspective  ، روی تغییر نام کلیک کنید و سپس یک نام جدید وارد کنید یا نام موجود را ویرایش کنید.

برای حذف یک Perspective

هنگامی که ماوس را روی سربرگ ستون پرسپکتیو (نام پرسپکتیو) می‌برید، دکمه Delete ظاهر می‌شود. برای حذف پرسپکتیو، روی دکمه Delete کلیک کنید و سپس در پنجره تایید بر روی Yes کلیک کنید.

برای کپی کردن یک Perspective

هنگامی که ماوس را روی سرصفحه ستون پرسپکتیو قرار می دهید، دکمه کپی ظاهر می شود. برای ایجاد یک کپی از آن پرسپکتیو، روی دکمه کپی کلیک کنید. یک کپی از پرسپکتیو انتخاب شده به عنوان یک پرسپکتیو جدید به سمت راست Perspective  های موجود اضافه می شود. پرسپکتیو جدید نام پرسپکتیو کپی شده را به ارث می برد و یک – حاشیه نویسی کپی به انتهای نام اضافه می شود. به عنوان مثال، اگر یک کپی از دیدگاه فروش ایجاد شود، دیدگاه جدید Sales – Copy نامیده می شود .

آزمایش دیدگاه ها

هنگام نوشتن یک مدل، می‌توانید از ویژگی آنالیز در اکسل در طراح مدل برای آزمایش اثربخشی دیدگاه‌هایی که تعریف کرده‌اید استفاده کنید. از منوی Model در طراح مدل، وقتی روی Analyze in Excel کلیک می‌کنید ، قبل از باز شدن اکسل، کادر محاوره‌ای Choose Credentials and Perspective ظاهر می‌شود. در این گفتگو، می‌توانید نام کاربری فعلی، کاربر متفاوت، نقش و چشم‌اندازی را که برای اتصال به پایگاه داده فضای کاری مدل به‌عنوان منبع داده و مشاهده داده‌ها استفاده می‌کنید، مشخص کنید.

Kpi در مدل های جدولی

یک KPI (شاخص عملکرد کلیدی)، در یک مدل جدولی، برای سنجش عملکرد یک مقدار، که با یک معیار پایه تعریف شده است، در برابر یک مقدار هدف ، که با یک معیار یا یک مقدار مطلق نیز تعریف می‌شود، استفاده می‌شود. این مقاله به نویسندگان مدل جدولی , یک درک اساسی از KPI در یک مدل جدولی ارائه می دهد.

فواید

در اصطلاحات تجاری، شاخص عملکرد کلیدی (KPI) یک اندازه گیری قابل سنجش برای سنجش اهداف کسب و کار است. KPI اغلب در طول زمان ارزیابی می شود. به عنوان مثال، بخش فروش یک سازمان ممکن است از KPI برای اندازه گیری سود ناخالص ماهانه در برابر سود ناخالص پیش بینی شده استفاده کند. بخش حسابداری ممکن است مخارج ماهانه را در برابر درآمد اندازه گیری کند تا هزینه ها را ارزیابی کند، و بخش منابع انسانی ممکن است گردش مالی سه ماهه کارکنان را اندازه گیری کند. هر کدام نمونه ای از KPI هستند. متخصصان کسب‌وکار اغلب KPIهایی را مصرف می‌کنند که با هم در یک کارت امتیازی کسب‌وکار گروه‌بندی می‌شوند تا خلاصه‌ای تاریخی سریع و دقیق از موفقیت کسب‌وکار به دست آورند یا روندها را شناسایی کنند.

یک KPI در یک مدل جدولی شامل:

  • ارزش : پایه یک مقدار پایه با معیاری تعریف می شود که به یک مقدار تبدیل می شود. این مقدار، برای مثال، می‌تواند مجموع فروش واقعی یا معیاری محاسبه‌شده مانند سود برای یک دوره معین باشد.
  • مقدار هدف : یک مقدار هدف با معیاری تعریف می‌شود که به یک مقدار یا با یک مقدار مطلق تبدیل می‌شود. به عنوان مثال، یک ارزش هدف می تواند مقداری باشد که مدیران تجاری یک سازمان می خواهند فروش یا سود را افزایش دهند.
  • آستانه وضعیت آستانه : وضعیت با محدوده بین آستانه پایین و بالا یا با یک مقدار ثابت تعریف می شود. آستانه وضعیت با یک گرافیک نمایش داده می شود تا به کاربران کمک کند به راحتی وضعیت مقدار پایه را در مقایسه با مقدار هدف تعیین کنند.

بیشتر بخوانید : Tableau چیست و چه کاربردی در هوش تجاری دارد؟

مثال

مدیر فروش در Adventure Works می‌خواهد یک PivotTable ایجاد کند که بتواند به سرعت نشان دهد که آیا کارکنان فروش سهمیه فروش خود را برای یک دوره (سال) برآورده می‌کنند یا خیر. برای هر کارمند فروش، او می خواهد که PivotTable مقدار واقعی فروش را به دلار، مقدار سهمیه فروش را به دلار، و یک نمایش گرافیکی ساده نشان دهد که وضعیت هر کارمند فروش زیر، در یا بالاتر از سهمیه فروش خود است یا نه. . او می‌خواهد بتواند داده‌ها را بر اساس سال تقسیم کند.

 

برای انجام این کار، مدیر فروش از توسعه دهنده راه حل BI سازمانش کمک می گیرد تا یک KPI فروش به مدل جدولی AdventureWorks اضافه کند. سپس مدیر فروش از اکسل برای اتصال به Adventure Works Tabular Model به عنوان منبع داده استفاده می کند و یک PivotTable با فیلدها (اندازه گیری ها و KPI) و برش دهنده ها ایجاد می کند تا تجزیه و تحلیل کند که آیا نیروی فروش سهمیه های خود را برآورده می کند یا خیر.

در این مدل، یک اندازه گیری در ستون SalesAmount در جدول FactResellerSales، که مقدار واقعی فروش را به دلار برای هر کارمند فروش نشان می دهد، ایجاد می شود. این اندازه گیری مقدار پایه KPI را تعیین می کند.

معیار فروش با فرمول زیر ایجاد می شود:

Sales:=Sum(FactResellerSales[SalesAmount]) 

ستون SalesAmountQuota در جدول FactSalesQuota دارای سهمیه مقدار فروش است که برای هر کارمند تعریف شده است. مقادیر موجود در این ستون به عنوان معیار (مقدار) هدف در KPI عمل خواهند کرد.

اندازه گیری SalesAmountQuota با فرمول زیر ایجاد می شود:

 

Target SalesAmountQuota:=Sum(FactSalesQuota[SalesAmountQuota]) 

 توجه داشته باشید

 

بین ستون EmployeeKey در جدول FactSalesQuota و EmployeeKey در جدول DimEmployees رابطه وجود دارد. این رابطه ضروری است تا هر کارمند فروش در جدول DimEmployee در جدول FactSalesQuota نمایش داده شود.

 

اکنون که معیارها برای خدمت به عنوان ارزش پایه و ارزش هدف KPI ایجاد شده‌اند، معیار فروش به یک KPI فروش جدید گسترش می‌یابد. در Sales KPI، اندازه گیری Target SalesAmountQuota به عنوان مقدار Target تعریف می شود. آستانه وضعیت به‌عنوان محدوده‌ای براساس درصد تعریف می‌شود که هدف آن 100٪ است، به این معنی که فروش واقعی تعریف‌شده توسط معیار فروش، مقدار سهمیه تعریف‌شده در معیار SalesAmoutnQuota را برآورده می‌کند. درصدهای کم و زیاد روی نوار وضعیت تعریف می شوند و یک نوع گرافیکی انتخاب می شود.

 

مدیر فروش اکنون می تواند یک PivotTable ایجاد کند که ارزش پایه، ارزش هدف و وضعیت KPI را به فیلد Values اضافه کند. ستون Employees به قسمت RowLabel و ستون CalendarYear به عنوان Slicer اضافه می شود.

 

مدیر فروش اکنون می تواند مقدار واقعی فروش، مقدار سهمیه فروش و وضعیت هر کارمند فروش را بر اساس سال برش دهد. او می تواند روندهای فروش را در طول سال ها تجزیه و تحلیل کند تا مشخص کند که آیا نیاز به تنظیم سهمیه فروش برای یک کارمند فروش دارد یا خیر.

  • KPI ها را ایجاد و ویرایش کنید

برای ایجاد KPI، در طراح مدل، از کادر محاوره‌ای Key Performance Indicator استفاده می‌کنید. از آنجایی که KPI ها باید با یک اندازه گیری مرتبط باشند، شما با گسترش اندازه گیری که به یک مقدار پایه ارزیابی می شود، و سپس ایجاد معیاری که به یک مقدار هدف ارزیابی می شود یا با وارد کردن یک مقدار مطلق، یک KPI ایجاد می کنید. پس از اینکه معیار پایه (مقدار) و مقدار هدف تعریف شد، می توانید پارامترهای آستانه وضعیت را بین مقادیر پایه و هدف تعیین کنید. وضعیت در قالب گرافیکی با استفاده از نمادها، میله ها، نمودارها یا رنگ های قابل انتخاب نمایش داده می شود. سپس مقادیر Base و Target و همچنین Status را می‌توان به عنوان مقادیری که می‌توان در برابر سایر فیلدهای داده تقسیم کرد به گزارش یا PivotTable اضافه کرد.

 

برای مشاهده کادر محاوره ای شاخص عملکرد کلید، در شبکه اندازه گیری یک جدول، روی معیاری که به عنوان مقدار پایه عمل می کند کلیک راست کرده و سپس روی Create KPI کلیک کنید . پس از اینکه یک اندازه به یک KPI به عنوان یک مقدار پایه گسترش یافت، یک نماد در کنار نام اندازه گیری در شبکه اندازه گیری ظاهر می شود که اندازه گیری را به عنوان یک KPI مرتبط می کند.

کانال تلگرام ما را دنبال کنید
صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید

دوره های مرتبط

آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL

 

شما در این دوره آموزشی (آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL) با مفاهیم و اصول هوش تجاری در SQL آشنا می شوید.

مشاهده دوره

آموزش صفر تا صد طراحی؛ تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی

 

آموزش صفر تا صد طراحی؛ تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی در 91 ساعت و توسط اساتید مجرب آماده شده است.

 
مشاهده دوره

آموزش صفر تا صد داشبورد سازی در سی شارپ

 آموزش کامل و پروژه محور مباحث به همراه مثال کاملا عملی در محیط سی شارپ که یک محیط برنامه نویسی ماکروسافتی می باشد. دوره آموزش داشبورد سازی در سی شارپ شامل ساخت یک داشبود زیبا در محیط سی شارپ به کمک کامپوننتهای ssrs و Chart.js می باشد. 

مشاهده دوره

آموزش کاملا حرفه ای ویدیویی هوش تجاری در Oracle

آموزش ویدیویی هوش تجاری در Oracle ابتدا به بررسی ساختار کلی هوش تجاری اوراکل پرداخته و سپس به مراحل نصب نرم افزارهای مرتبط با کار خود می پردازیم. سپس مباحث آنالیز داده و فاندامنتال کار را بررسی کرده و در خصوص ریپازیتوری و مسایل مربوط به ان صحبت می کنیم.

 
مشاهده دوره

دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور

 

آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی  صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.

مشاهده دوره
قبلی RDBMS
بعدی اعضا، Tuple ها و Set ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • مزایای هوش تجاری در مراقبت های بهداشتی چیست ؟
  • نقش هوش تجاری در سلامت
  • خدمات مشاوره هوش تجاری (BI)
  • تحلیل نیازمندی‌ها در مراحل پیاده‌سازی هوش تجاری (BI)
  • اهمیت هوش تجاری
دسته‌ها
  • DataWareHouse
  • DAX
  • DBMS
  • ETL
  • OBIEE
  • ODI
  • RDBMS
  • SQL
  • آموزش هوش تجاری
  • ابزارهای نمایش داده
  • ابزارهای هوش تجاری
  • امنیت هوش تجاری
  • اوراکل
  • پایگاه داده
  • داده کاوی
  • داشبوردسازی
  • دسته بندی نشده
  • دسته‌بندی نشده
  • دوره هوش تجاری
  • زبان برنامه نویسی
  • سی شارپ
  • شیرپوینت (SharePoint)
  • کسب و کار
  • مفاهیم پایگاه داده
  • مفاهیم هوش تجاری
  • نرم افزار Dundas
  • نرم افزار Power BI
  • نرم افزار Power View
  • نرم افزار Qlickview
  • نرم افزار Rapidminer
  • نرم افزار SQL Server
  • نرم افزار SSDT
  • نرم افزار Tableau
  • نرم افزار های داده کاوی
  • نرم افزار های هوش تجاری
  • نرم افزارهای پایگاه داده
  • هوش تجاری
  • ویدئو
نمادها
logo-enamadlogo-enamad

درباره ما

گروه هوش تجاری ریسرچیار زیر مجموعه فناوری اطلاعات تک یار می باشد که بیش از ده سال است که در زمینه فناوری هوش تجاری و هوشمندی کسب و کار فعالیت می کند. مشتریان قدرتمند وی مانند بانک ملی و بیمه مرکزی ج ا ا قدرت این مجموعه را منعکس می کند. طراحی و تحلیل؛ پیاده سازی سامانه های هوش تجاری مبتنی بر پرتال و امنیت؛ مهمترین مسئولیت این مجموعه می باشد.

تماس با ما
  • نیاوران خیابان پور ابتهاج کوچه 19 پلاک 16
  • شهرری خیابان غیوری شمالی کوچه حسن زاده پلاک 82
  • 09367938018 - سوالات پیش از خرید پکیج آموزشی - مهندس مقیمی
  • 09120939879 - آرش منصوری - سوالات مرتبط با استقرار هوش تجاری سازمانی
  • 021-33750743
  • manager@researchyar.ir
  • 09384966927 - پشتیبانی سایت و مشکلات سایت - الله بخش
نمادها

logo-samandehi

شبکه های اجتماعی
Whatsapp Telegram Instagram Linkedin M-icon-eitaa M-icon-aparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://researchyar.ir/?p=18183
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.