جستجو برای:
  • معرفی پکیج های آموزشی
  • مسیرهای آموزشی
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در SQL
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle
    • مسیر راه صفر تا صد آنالیز داده در SSAS
    • مسیر راه داشبورد سازی به کمک زبان برنامه نویسی سی شارپ
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد نمایش داده در پاور بی آی
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد هوش تجاری در پاور بی آی (با رویکرد مدلسازی داده)
  • پروژه ها
    • پروژه های گروه ریسرچیار
    • دوره های هوش تجاری
  • انجمن هوش تجاری ایران
    • ویکی KPI
    • آوا ریسرچیار
  • بلاگ
  • مدرسین
گروه هوش تجاری ریسرچیار
  • معرفی پکیج های آموزشی
  • مسیرهای آموزشی
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در SQL
    • مسیر راه متخصص هوش تجاری در Oracle
    • مسیر راه صفر تا صد آنالیز داده در SSAS
    • مسیر راه داشبورد سازی به کمک زبان برنامه نویسی سی شارپ
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد نمایش داده در پاور بی آی
    • مسیر راه آموزش صفر تا صد هوش تجاری در پاور بی آی (با رویکرد مدلسازی داده)
  • پروژه ها
    • پروژه های گروه ریسرچیار
    • دوره های هوش تجاری
  • انجمن هوش تجاری ایران
    • ویکی KPI
    • آوا ریسرچیار
  • بلاگ
  • مدرسین
حساب کاربری
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید

وبلاگ

گروه هوش تجاری ریسرچیار > بلاگ > هوش تجاری > مفاهیم هوش تجاری > معماری هوش تجاری چیست؟

معماری هوش تجاری چیست؟

خرداد ۱۱, ۱۴۰۲
ارسال شده توسط محدثه مقیمی
مفاهیم هوش تجاری

معماری اطلاعات یا هوش تجاری به مجموعه­ ای از اقدامات گفته می­شود که جهت کار روی داده ­های ضروری یک سازمان و کسب­ و کار مورد استفاده قرار می­گیرد.

این معماری وظیفه دارد تا منابع اطلاعاتی را شناسایی کرده و داده­ های به­ دست آمده را به کاربر نمایش دهد. بنابراین می­توان آن را یک ابزار نامید که امکاناتی را جهت افزایش هوش بیزینس در اختیار شما قرار می­دهد.

معماری هوش بیزینس شامل چه خدماتی میشود؟

این معماری وظیفه دارد تا در وهله اول سیستم ­های منابع را شناسایی کرده، سپس مشغول به انجام فرآیندهای استخراج جهت تبدیل و بار شود. بعد از آن به مدل­سازی داده­ ها و انبارداری آن­ها پرداخته و در نهایت مشغول به مدیریت اطلاعات سازمانی خواهد شد.

از این رو می­توان نتیجه گرفت که معماری هوش تجاری وابسته به جمع­ آوری داده­ ها بوده و اساس کار خود را بر مبنای ذخیره اطلاعات و تجزیه ­تحلیل آن­ها تنظیم کرده است.

مبانی معماری هوش تجاری

مبانی معماری هوش بیزینس را طبق 5 فاکتور جمع آوری داده­ ها، یکپارچه­ سازی داده­ ها، ذخیره داده­ ها، تحلیل داده­ ها و در نهایت توزیع آن­ها پایه ­ریزی کرده ­اند که در ادامه به معرفی هر یک از آن­ها می ­پردازیم.

  • جمع آوری داده ها

تا زمانی که داده ­ای وجود نداشته باشد، نمی­توان هیچ عملیاتی روی آن­ها انجام داد. به همین دلیل قدم اول در معماری هوش کسب­ وکار، به دست آوردن داده ­ها از طریق نرم­ افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری و پرونده­ های موجود است.

در واقع باید گفت که وجود روش­های قابل اعتماد در دسترسی به داده­ های اولیه، یکی از موضوعاتی است که در اولویت تمام کسب وکارها قرار دارد و معماری هوش تجاری همان ابزاری است که به این نیاز پاسخ می­دهد.

  • یکپارچه سازی داده ها

بعد از جمع­ آوری داده­ ها نوبت به یکپارچه سازی آن­ها می­رسد. زیرا تا زمانی که اطلاعات به­ دست آمده منظم نشده و در دسته­ های مختلفی قرار نگیرند، نمی­توان آن­ها را تدوین و تجزیه و ­تحلیل کرد. بنابراین در روند یکپارچه سازی داده­ ها یک بار دیگر اهمیت معماری هوش کسب­ وکار مشخص می­شود.

  • ذخیره داده ها

زمانی که داده ­های به­ دست آمده تدوین و ادغام شدند، باید آن­ها را ذخیره کرد تا تحلیلگران شروع به تجزیه­ و تحلیل اطلاعات کنند.

شرکت­ها وظیفه دارند تا زیرساخت­هایی را جهت ذخیره ­سازی مستقر داده ­ها داشته باشند. این اقدام موجب می­شود که بازیابی اطلاعات در آینده، همچنین پیداکردن داده ­های گمشده روند ساده­ تری را طی کنند.

  • تجزیه و تحلیل داده ها

تا زمانی که ابزارهای معماری هوش بیزینس وجود داشته باشند، خیال کسب­ وکارها از بابت عدم استخدام نیروی اضافه راحت خواهد بود؛ زیرا این ابزارها فرآیند تحلیل داده ها و گزارش­گیری خودکار آن­ها را بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می­دهند.

باید اضافه کنیم که درصد خطای گزارش­ های تحلیلی این ابزارها بسیار پایین بوده و نمونه تحلیل­ هایی که توسط آن­ها به کسب­ وکارها تحویل داده می­شود، قادر به آموزش نیروهای انسانی هستند.

  • توزیع داده ها

آخرین مرحله­ ای که در زیرمجموعه مبانی معماری هوش تجاری قرار می­گیرد، توزیع داده­ ها بوده که منجر به تصمیم­ گیری بهتر کسب و کارها در زمینه­ های تجارت و تغییر در شرایط ضروری بازار می­شود.

مرحله توزیع داده­ ها را معمولا به 3 روش انجام می­دهند که این روش­ها همان استفاده از ایمیل­های خودکار، جاسازی و گزارش از طریق داشبورد است که انتخاب هر یک از آن­ها به صاحبین کسب ­وکارها بستگی دارد.

مزایای استفاده از معماری هوش کسب و کار

حال که در رابطه با اجزای معماری چند لایه هوش تجاری و مبانی آن صحبت کردیم، وقت آن رسیده تا شما را با مزیت­ های استفاده از این معماری آشنا کنیم. مزیت­ های استفاده از معماری هوش بیزینس عبارت­ند از:

  • انسجام چارچوب بیزینس : جمع آوری مداوم داده ها و تجزیه و تحلیل کردن آن ها باعث میشود تا چارچوب کلی کسب و کار بهبود پیدا کرده و منسجم شود.
  • ایجاد امکان مقیاس پذیری : مقیاس پذیری فاکتوری است که باعث می شود تا گزارش نهایی داده های بیزینس خود را در شرایط بهتری با سایر رقبا مورد بررسی قرار دهید.
  • انعطاف پذیری : داشتن اطلاعات کافی و گزارش از داده های مختلف شرکت باعث می شود تا انعطاف پذیری مجموعه افزایش بیشتری پیدا کند.
  • افزایش قابلیت استفاده : این مزیت ارتباط مستقیمی با استفاده بهینه از تک تک اطلاعاتی دارد که به مرور زمان از ارتباط با مشتری و محصولات جمع آوری شده اند. در واقع معماری هوش تجاری باعث می شود تا ذخیره هیچ اطلاعاتی بی فایده باقی نماند.
  • کاهش زمان گزارش گیری : با توجه به اینکه نیروهای انسانی محدودیت های زمانی و جسمی زیادی دارند، استفاده از ابزارهای هوش تجاری باعث می شود تا زمان گزارش گیری بالا رفته و اطلاعات تحلیل شده با سرعت بیشتری در اختیار مدیران کسب و کارها قرار بگیرد.

معرفی یک ابزار معماری هوش کسب و کار

یکی از معروف­ ترین ابزارهایی که تمام مراحل هوش تجاری را برای شما انجام می­دهد، توسط شرکت مایکروسافت تولید شده که با نام SQL Server شناخته میشود.

این ابزار 3 سرویس کاربردی با عناوین SSIS (Integration Service)، SSRS Reporting Service و SSAS Analysis Service دارد که هر کدام از آن­ها وظایف مربوط به خود را بر عهده گرفته­ اند.

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با SSRS

SSIS مرحله یکپارچه­ سازی داده­ ها را انجام می­دهد و SSRS  مربوط به بخش گزارش­گیری اطلاعات می­شود. در نهایت SSAS تمام امور مربوط به تحلیل داده ­ها را به اتمام می­رساند.

جمع بندی

معماری هوش تجاری چارچوبی است که به شما این امکان را می­دهد تا از تک­ تک داده­ های موجود در بیزینس خود، اطلاعات ارزشمندی را استخراج کنید که موجب افزایش بهره ­وری کسب­ و کار شما خواهند شد.

این معماری شامل اجزای مختلفی از جمله جمع ­آوری داده­ ها، یکپارچه­ سازی آن­ها، تجزیه­ تحلیل و در نهایت توزیع داده­ ها می­شود که نتیجه همه این اقدامات مزایای زیادی را در پی دارد.

از جمله این مزایا می­توان به انسجام چارچوب بیزینس، ایجاد امکان مقیاس پذیری، انعطاف­ پذیری کسب ­وکار، افزایش قابلیت استفاده و کاهش زمان گزارش گیری اشاره کرد.

از این رو اگر شما هم به­ عنوان مدیر یک مجموعه به ­دنبال یک سیستم سریع و کاربردی جهت تحلیل داده­ های خود هستید، پیشنهاد می­کنیم که از این معماری و مزایای آن بهره­ مند شوید.

بیشتر بخوانید : آموزش هوش تجاری در SQL server و کاربردهای آن

 

همچنین لازم به ذکر است که ابزارهای زیادی جهت انجام فرآیند تحلیل داده ­ها , طراحی و تولید شده ­اند که SQL server مایکروسافت یکی از آن­ها است.

کانال تلگرام ما را دنبال کنید
صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید

دوره های مرتبط

دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور

 

آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی  صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.

مشاهده دوره

آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL

 

شما در این دوره آموزشی (آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL) با مفاهیم و اصول هوش تجاری در SQL آشنا می شوید.

مشاهده دوره

آموزش صفر تا صد طراحی؛ تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی

 

آموزش صفر تاصد طراحی، تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی در 98 ساعت و توسط اساتید مجرب آماده شده است.

مشاهده دوره

آموزش صفر تا صد داشبورد سازی در سی شارپ

 آموزش کامل و پروژه محور مباحث به همراه مثال کاملا عملی در محیط سی شارپ که یک محیط برنامه نویسی ماکروسافتی می باشد. دوره آموزش داشبورد سازی در سی شارپ شامل ساخت یک داشبود زیبا در محیط سی شارپ به کمک کامپوننت های ssrs و Chart.js می باشد. 

مشاهده دوره

آموزش کاملا حرفه ای ویدیویی هوش تجاری در Oracle

آموزش ویدیویی هوش تجاری در Oracle ابتدا به بررسی ساختار کلی هوش تجاری اوراکل پرداخته و سپس به مراحل نصب نرم افزارهای مرتبط با کار خود می پردازیم. سپس مباحث آنالیز داده و فاندامنتال کار را بررسی کرده و در خصوص ریپازیتوری و مسایل مربوط به ان صحبت می کنیم.

 
مشاهده دوره
برچسب ها: ابزارهای هوش تجاریمعماری هوش تجاریمفاهیم هوش تجاریهوش تجاری (BI)
قبلی آشنایی با انواع پارامترهای هوش تجاری
بعدی کلیدهای ایجاد یک تیم هوش تجاری موفق

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو
جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • مزایای هوش تجاری در مراقبت های بهداشتی چیست ؟
  • نقش هوش تجاری در سلامت
  • خدمات مشاوره هوش تجاری (BI)
  • تحلیل نیازمندی‌ها در مراحل پیاده‌سازی هوش تجاری (BI)
  • اهمیت هوش تجاری
دسته‌ها
  • DataWareHouse
  • DAX
  • DBMS
  • ETL
  • OBIEE
  • ODI
  • RDBMS
  • SQL
  • آموزش هوش تجاری
  • ابزارهای نمایش داده
  • ابزارهای هوش تجاری
  • امنیت هوش تجاری
  • اوراکل
  • پایگاه داده
  • داده کاوی
  • داشبوردسازی
  • دسته بندی نشده
  • دسته‌بندی نشده
  • دوره هوش تجاری
  • زبان برنامه نویسی
  • سی شارپ
  • شیرپوینت (SharePoint)
  • کسب و کار
  • مفاهیم پایگاه داده
  • مفاهیم هوش تجاری
  • نرم افزار Dundas
  • نرم افزار Power BI
  • نرم افزار Power View
  • نرم افزار Qlickview
  • نرم افزار Rapidminer
  • نرم افزار SQL Server
  • نرم افزار SSDT
  • نرم افزار Tableau
  • نرم افزار های داده کاوی
  • نرم افزار های هوش تجاری
  • نرم افزارهای پایگاه داده
  • هوش تجاری
  • ویدئو
نمادها
logo-enamadlogo-enamad

درباره ما

گروه هوش تجاری ریسرچیار زیر مجموعه فناوری اطلاعات تک یار می باشد که بیش از ده سال است که در زمینه فناوری هوش تجاری و هوشمندی کسب و کار فعالیت می کند. مشتریان قدرتمند وی مانند بانک ملی و بیمه مرکزی ج ا ا قدرت این مجموعه را منعکس می کند. طراحی و تحلیل؛ پیاده سازی سامانه های هوش تجاری مبتنی بر پرتال و امنیت؛ مهمترین مسئولیت این مجموعه می باشد.

تماس با ما
  • نیاوران خیابان پور ابتهاج کوچه 19 پلاک 16
  • شهرری خیابان غیوری شمالی کوچه حسن زاده پلاک 82
  • 09367938018 - سوالات پیش از خرید پکیج آموزشی - مهندس مقیمی
  • 09120939879 - آرش منصوری - سوالات مرتبط با استقرار هوش تجاری سازمانی
  • 021-33750743
  • manager@researchyar.ir
  • 09384966927 - پشتیبانی سایت و مشکلات سایت - الله بخش
نمادها

logo-samandehi

شبکه های اجتماعی
Whatsapp Telegram Instagram Linkedin M-icon-eitaa M-icon-aparat
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://researchyar.ir/?p=26677
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.