هوش تجاری در مقابل داده کاوی

تفاوت بین هوش تجاری در مقابل داده کاوی
هوش تجاری داده ها را به اطلاعات عملی تبدیل می کند. این امر در بهینه سازی تصمیمات استراتژیک و تجاری سازمان با استفاده از برنامه ها ، زیرساخت ها و…؛ بهترین شیوه را برای دسترسی به حقایق عملیاتی یک سازمان تسهیل می کند. اما داده کاوی فرآیند ارزیابی الگوهای ناشناخته در مجموعه داده های بزرگ خام است طوری که طبق دیدگاه های مختلف هدف از آن رسیدن به اطلاعات مفید از دسته بندی داده های خام و در نتیجه کسب بینش کسب و کار برای حل مسائل ناشناخته می باشد.
هوش تجاری (BI)
Business Intelligence داده های خام پیچیده یک سازمان را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را به اطلاعات مفیدی که مورد نیاز تجارت است تبدیل می کند. با استفاده از این اطلاعات مفید ، کسب و کار می فهمد چه چیزی کار می کند ، چه چیزی مفید نیست ، چه آینده ای دارد و چگونه می توانید تجارت خود را بهبود ببخشید.
در زیر روند مربوط به هوش تجاری آورده شده است:
داده های خام پیچیده یک سازمان را جمع آوری کنید
داده ها را تجزیه و تحلیل کنید
به داده ها معنی دهید.
بر اساس این واقعیت ها ، هوشمندی کسب و کار برای سلامت سازمان تصمیمات هوشمندانه ای اتخاذ می کند
ابزارهای زیادی برای هوش تجاری در بازار موجود است و هر سازمانی می تواند از این ابزار برای بهبود تجارت خود استفاده کند:
SSDT
میکرو استراتژی
تابلو
QlikView
Oracle Bi
IBM Cognos Intelligence
icCube
ابزار دقیق اطلاعات و گزارشگری تجاری (BIRT)
DOMO
SAP
داده کاوی
همانطور که خود این کلمه توضیح می دهد ، در زبان عامیانه آن را استخراج اطلاعات یا دانش مفید می نامند. داده کاوی به یافتن اطلاعات یا دانش مفید از اقیانوس داده کمک می کند.
اقیانوسی از داده ها در یک سازمان موجود است. تا زمانی که آن را به اطلاعات ارزشمند تبدیل نکنید ، هیچ ارزشی برای داده ها وجود ندارد. تجزیه و تحلیل این داده ها و تبدیل آنها به اطلاعات ارزشمند مورد نیاز است. بنابراین ، داده کاوی به استخراج این اطلاعات ارزشمند از مجموعه عظیمی از داده های موجود کمک خواهد کرد. سایر فرآیند های داده کاوی عبارتند از:
- پاک کردن داده ها
این داده های بدرد نخور، بی ربط ، نادرست ، Missing را مدیریت خواهد کرد.
- یکپارچه سازی داده ها
چندین منبع داده را در اطلاعات معنی دار ترکیب کنید.
- انتخاب داده ها
داده هایی که برای تجزیه و تحلیل معنی دار هستند ، از پایگاه داده بازیابی می شوند.
- تحول داده ها
داده ها را به فرم خاصی که مربوط به استخراج است تبدیل می کند.
داده کاوی الگوهای مورد نیاز را استخراج می کند.
- ارزیابی الگوها در Data
بسته به اقدامات جالب ، الگوهای نمایانگر اطلاعات یا دانش را استخراج می کند.
- ارائه اطلاعات یا دانش
با استفاده از تجسم های مختلف ، دانش استخراج شده را به هوش تبدیل می کند.
اطلاعات یا دانش ارزشمندی که از داده کاوی استخراج می شود می تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود ، مانند:
تجزیه و تحلیل مدیریت
تحلیل بازار
مدیریت ریسک
تجزیه و تحلیل شرکت
مدیریت مشتری
تشخیص تقلب
ابزارهای داده کاوی زیادی در دسترس است ، برخی از بهترین ابزارهای بازار در زیر ذکر شده است:
R-Programing
RapidMiner (YALE)
WEKA
Orange
Knime
DataMelt
SPARK
Hadoop

تفاوت های کلیدی بین هوش تجاری و داده کاوی
- هوش تجاری داده محور است در حالی که Data Mining الگوها را در داده ها تجزیه و تحلیل می کند.
- هوش تجاری در تصمیم گیری کمک می کند اما داده کاوی مسئله خاصی را حل می کند و به تصمیم گیری کمک می کند.
- حجم داده های درگیر در هوش تجاری بسیار زیاد است در حالی که در داده کاوی حجم داده ها کم است.
- هوش تجاری شامل فرآیند تجارت و روش های تجزیه و تحلیل داده است در حالی که در داده کاوی از اطلاعات محاسباتی برای کشف راه حل یک عامل تجاری استفاده می کند.
- هوش تجاری شامل تولید ، تجمیع ، تجزیه و تحلیل و تجسم داده ها است. با این حال ، در داده کاوی شامل پاک کردن ، تلفیق ، تغییر شکل و ارزیابی الگوها در داده ها است.
- هوش تجاری مدیریت و مدیران مشاغل را آگاه و تسهیل می کند در حالی که داده کاوی KPI را ارائه می دهد تا در نتایج BI ارائه شود.
- هوش تجاری داشبورد فراهم می کند، گزارش ها در قالب گرافیک و نمودار ظاهر می شوند، در حالی که داده کاوی گزارش ها را طوری نمایش می دهد تا مدیران را به مشارکت در تصمیم گیری فراخواند.
جدول مقایسه هوش تجاری و داده کاوی
مبانی مقایسه | هوش تجاری | داده کاوی |
معنی | تبدیل داده های خام به اطلاعات مفید برای تجارت. | برای کاوش داده ها و یافتن راه حل برای یک مسئله در تجارت طراحی شده است. |
برای تجارت استفاده کنید | داده محور در تصمیم گیری برای یک کسب و کار کمک می کند. | پاسخ های یک موضوع یا یک مشکل در تجارت را پیدا می کند. |
حجم داده | مجموعه داده های بزرگ پردازش شده در پایگاه داده های تک بعدی/ رابطه ای | مجموعه داده های کوچک روی قسمت کوچکی از داده ها پردازش می شوند. |
کیفیت راه حل ها | ماهیت حجمی و ارائه نتیجه دقیق با استفاده از تجسم اطلاعات. | از الگوریتم ها برای شناسایی الگوهای دقیق برای یک مسئله استفاده می کند و نقاط کور را شناسایی می کند. |
ارائه نتایج | داشبورد و گزارش ها را به نمودارها و نمودارها را با KPI تبدیل و نمایش می دهد. | راه حل مسئله را به عنوان یکی از KPI ها در داشبورد یا گزارش نشان می دهد. |
تحلیل و بررسی | وابسته به مقیاس کوچک داده های گذشته ، هیچ اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد. مدیریت باید براساس اطلاعات تصمیم بگیرد. | برای یافتن راه حل ، با استفاده از الگوریتم ها بر روی یک موضوع خاص در تجارت با داده های در مقیاس کوچک تمرکز می کند. |
تمرکز | ارزش قیمت ، سود ، هزینه کل و غیره را به عنوان KPI نشان می دهد | راه حل مسئله ای را که KPI جدیدی برای BI ایجاد می کند شناسایی می کند |
نتیجه
اگرچه در این نوشتار هر چند کوتاه ، ما فقط چند ویژگی را مشخص کرده ایم ، اما نتیجه نشان می دهد که تفاوت مهم و اساسی بین این دو گزینه وجود دارد.
افزایش استفاده از اینترنت ، برنامه های تلفن همراه ، نرم افزارهای مختلف و خدمات ابری در فرآیندهای تجاری و فناوری اطلاعات وجود دارد ، این امر باعث افزایش چشمگیر تقاضا برای داده کاوی و هوش تجاری برای تجارت می شود. از این رو ، درک تفاوت کلیدی بین فرآیند هوش تجاری و داده کاوی مهم است. (مقاله آشنایی با داده کاوی بهت کمک میکنه تا درباره داده کاوی بیشتر بدونی.)
مهمترین نکات عبارتند از:
سازمانی که از راهکار Business Intelligence استفاده می کند ، از موفقیت بالایی برخوردار است و بلوغ بیشتری برای مدیریت کلیه پروژه های داده کاوی دارد. دانش کشف شده توسط داده کاوی می تواند به سرعت بر روی راه حل های BI آزمایش شود و نتایج دقیق است.
BI با استفاده از تکنیک های داده کاوی به رمزگشایی داده های خام پیچیده کمک می کند و با استفاده از تجسم های مختلف ، با استفاده از نمودارها ، داده های پیچیده را به روشی قابل درک ارائه می دهد. این به مدیریت بالاتر کمک می کند تا تصمیم لازم را برای سلامتی شرکت اتخاذ کنند.
نتیجه Data Mining و BI باعث ایجاد هوش برای تجارت می شود. با این حال ، ارزیابی اینکه آیا تأمین خواسته های یک شرکت ضروری است یا خیر ، بسیار مهم است.
داده ها هرگز متوقف نمی شوند ، حجم داده ها و پیچیدگی آنها روز به روز بزرگ می شود و داده ها هرگز یکسان نیستند و همیشه تغییر می کنند. این نشان دهنده افزایش تقاضا برای راه حل های BI و داده کاوی برای یک سازمان در بالای بازار است.
دوره های مرتبط
دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور
آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.
آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL
شما در این دوره آموزشی با مفاهیم و اصول هوش تجاری در SQL آشنا می شوید و متوجه می شوید که برای ساخت یک داشبورد در هر نرم افزاری نیاز به چه مراحل و اصول و پایه هایی دارید همچنین با سیستم های هوش تجاری بزرگ آشنا شده و خود را برای تحلیل طراحی و پیاده سازی یک سامانه هوش تجاری آماده می کنید.
دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری
شما در این دوره آموزشی (دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری) با مفاهیم و مقدمات هوش تجاری در SQL آشنا می شوید و متوجه می شوید که برای ساخت یک داشبورد در هر نرم افزاری نیاز به چه مراحل و اصول و پایه هایی دارید همچنین با سیستم های هوش تجاری بزرگ آشنا شده و خود را برای تحلیل طراحی و پیاده سازی یک سامانه هوش تجاری آماده می کنید.
آموزش کامل دوره مقدماتی داده کاوی
شما در دوره مقدماتی داده کاوی با مفاهیم و اصول داده کاوی در SQL آشنا می شوید و متوجه می شوید که برای ساخت یک داشبورد در هر نرم افزاری نیاز به چه مراحل و اصول و پایه هایی دارید.
دیدگاهتان را بنویسید