شاخص کلیدی عملکرد  (KPI) یک مقدار قابل اندازه گیری است که نشان می دهد شرکت چقدر به طور موثر به اهداف کلیدی تجاری دست می یابد. سازمان ها از KPI برای ارزیابی موفقیت در دستیابی به اهداف استفاده می کنند. KPIهای سطح بالا ممکن است بر عملکرد کلی کسب و کار تمرکز کنند، در حالی که KPIهای سطح پایین ممکن است بر فرآیندهای بین بخش هایی مانند فروش، بازاریابی، منابع انسانی یا پشتیبانی تمرکز کنند.

تعریف شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

KPI یا یک شاخص کلیدی عملکرد، مقادیر قابل اندازه گیری هستند که برای ارزیابی میزان موفقیت یک فرد یا سازمان در رسیدن به هدف مورد استفاده قرار می گیرند. شما می‌توانید KPIهای سطح بالایی داشته باشید که عملکرد کسب‌وکار شما را بررسی می‌کنند، یا KPIهایی که فرآیندها را در سطح فردی یا دپارتمان بررسی می‌کنند.

یک معیار قابل سنجش که برای ارزیابی موفقیت یک سازمان، کارمند و غیره در دستیابی به اهداف برای عملکرد استفاده می شود.

مجموعه ای از اندازه گیری های قابل سنجش که برای سنجش عملکرد کلی بلندمدت یک شرکت استفاده می شود.

روشی برای سنجش اثربخشی یک سازمان و پیشرفت آن در جهت دستیابی به اهدافش.

اصول استفاده از KPI ها

اکنون که KPI را تعریف کردیم، بیایید نگاهی به اصول استفاده از KPI بیندازیم.

 

آیا تا به حال از یک KPI شناخته شده در صنعت استفاده کرده اید، اما متوجه شده اید که برای کسب و کار شما کار نمی کند؟ مهم است که به یاد داشته باشید که KPI ها نوعی ارتباط هستند. به این معنی که آنها از همان نتایج و بهترین شیوه‌های ارتباطی پیروی می‌کنند: اطلاعات مختصر، واضح و مرتبط بیشترین تأثیر را دارد.

 

برای ایجاد استراتژی برای فرمول‌بندی KPI، با اصول اولیه شروع کنید: بدانید اهداف سازمانی شما چیست، چگونه برای دستیابی به آنها برنامه‌ریزی می‌کنید و چه کسی می‌تواند بر اساس اطلاعات عمل کند. با تکرار و توسعه، درک بهتری از اینکه کدام فرآیندهای تجاری می توانند در داشبورد KPI باشند و چه کسانی باید آن داشبورد را به اشتراک بگذارید، به دست خواهید آورد.

 

بیایید به هر مرحله از فرمول بندی KPI با جزئیات بیشتری نگاه کنیم:

نحوه تعریف KPI

اشتباه گرفتن KPIها با معیارهای تجاری آسان است . KPIها یا شاخص‌های کلیدی عملکرد باید با یک معیار عملکرد به یک نتیجه کسب‌وکار خاص مرتبط باشند.

بیایید به یک مثال نگاه کنیم.

بیایید بگوییم هدف شما افزایش درآمد ماهانه تکراری است – KPI رشد فروش شما. در اینجا نحوه تعریف KPI آمده است:

نتیجه دلخواه شما چیست؟          افزایش 20 درصدی درآمد در سال جاری

چرا این نتیجه مهم است؟           کسب و کار سودآورتر خواهد شد.

چگونه می خواهید پیشرفت را اندازه گیری کنید؟           افزایش درآمد ماهانه، به دلار اندازه گیری می شود.

چگونه می توانید بر نتیجه تأثیر بگذارید؟          با تشویق به گسترش MRR برای مشتریان فعلی، با انتقال MQL به SQL، انتقال فرصت‌ها برای برنده شدن، و همکاری بین بازاریابی و فروش.

چه کسی مسئول نتیجه کسب و کار است؟           مدیر فروش.

چگونه می دانید که به نتیجه خود رسیده اید؟      درآمد 20 افزایش می یابد.

هر چند وقت یکبار پیشرفت را به سمت نتیجه مرور می کنید؟   به صورت ماهانه.

این مقالات بهت کمک میکنن تا درباره KPI بیشتر بدونی و یاد بگیری

نحوه نوشتن KPI

مهم است که KPIها با شرایط کسب و کار شما سفارشی شده و برای کمک به شما در دستیابی به اهداف خود توسعه داده شوند. این مراحل را برای نوشتن KPIهای واضح و قابل اندازه گیری دنبال کنید.

KPI شما باید با یک هدف تجاری کلیدی مرتبط باشد. بدون تراز کردن KPI خود با یک هدف تجاری، در حال کار به سمت هدفی هستید که هیچ تأثیری برای سازمان خود ندارد. یک KPI نیز باید بیشتر از یک عدد دلخواه باشد. KPIها باید اهداف استراتژیک سازمان شما را بیان کنند. مهمتر از همه، KPIها باید داستان شرکت شما را بازگو کنند.

زمانی را به خاطر دارید که گفتیم KPI ها نوعی ارتباط هستند؟ KPIها برای مؤثر بودن به زمینه نیاز دارند. شما باید توضیح دهید که چه چیزی را اندازه گیری می کنید و چرا آن را اندازه می گیرید. KPI های خود را با کارمندان و ذینفعان به اشتراک بگذارید تا آنها از مسیر سازمان شما آگاه باشند. پنهان نگه داشتن این اطلاعات باعث ایجاد ناهماهنگی در بین تیم ها می شود. به بازخوردها و سؤالات گوش دهید تا بتوانید نحوه برقراری ارتباط با اهداف و KPIهای خود را شناسایی و اصلاح کنید.

 

ضروری است که KPI های خود را به طور مداوم بررسی کنید. KPI های خود را از دو منظر بررسی کنید: پیشرفت خود در برابر KPI و پیشرفت خود برای تعیین اثربخشی KPI. اگر هیچ پیشرفتی ندارید، ممکن است هدف KPI شما علامت خود را از دست داده باشد و زمان آن رسیده است که آن را تکرار کنید.

این 5 مرحله را برای ایجاد KPIهای قابل اجرا دنبال کنید.

 

اهداف کسب و کار را مرور کنید: به یاد داشته باشید، KPI ها ثابت نیستند! شاخص های کلیدی عملکرد شما باید با تکامل اهداف کسب و کار شما تکامل یابد.

عملکرد فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید: آیا اهداف قابل دستیابی را تعیین می کنید؟ تجزیه و تحلیل عملکرد شما برای درک زمینه های موفقیت و زمینه های بهبود ضروری است. به داده‌های عملکرد تاریخی خود نیز نگاه کنید تا با استفاده از پلتفرمی مانند PowerMetrics ، مبنایی برای آنچه در گذشته انجام داده‌اید تعیین کنید .

اهداف KPI کوتاه و بلندمدت را تعیین کنید: اهداف بلندمدت خود را (چه فصلی یا سالانه) تنظیم کنید و سپس برای شناسایی نقاط عطف (یا اهداف کوتاه مدت) که باید در طول مسیر به آنها برسید، به عقب کار کنید. به این ترتیب شما می توانید به طور مداوم ارزیابی مجدد و مسیر خود را در حالی که به سمت اهداف بزرگتر خود کار می کنید تغییر دهید.

اهداف را با تیم خود مرور کنید: کار تیمی باعث می شود رویاها عملی شوند! این یک ضرب المثل قدیمی است، اما همچنان صادق است. مهم است که همه آگاه باشند، بنابراین همه شما برای رسیدن به یک هدف نهایی کار می کنید.

بررسی پیشرفت و تنظیم مجدد: بررسی وضعیت خود را به عادت تبدیل کنید. KPI ها تنظیم و فراموش نمی شوند. به طور منظم نسبت به عملکرد و ارتباط KPI خود بررسی کنید. و هنگامی که آن را به عادت تبدیل کنید، هر بار آسان تر می شود.

نحوه اندازه گیری KPI

یکی از راه‌های اندازه‌گیری عملکرد KPIها استفاده از چارچوب SMART است . چارچوب SMART چیست؟

 

بیایید مخفف را بشکنیم:

 

آیا هدف شما مشخص است ؟

آیا می توانید پیشرفت به سمت هدف خود را اندازه گیری کنید؟

آیا هدف واقع بینانه قابل دستیابی است ؟

هدف چقدر با سازمان شما مرتبط است؟

بازه زمانی دستیابی به این هدف چیست؟

خاص، اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط، بازه زمانی = SMART.

 

اگر می‌خواهید چارچوب SMART را گسترش دهید، می‌توانید با افزودن ارزیابی و ارزیابی مجدد به مراحل اندازه‌گیری، آن را هوشمندتر کنید. KPI ها نباید یکباره باشند – شما باید به طور مداوم KPI های خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که آنها قابل دستیابی و در مسیر هستند.

نحوه گزارش گیری از KPI ها

ساده ترین راه برای گزارش KPI با داشبورد KPI است. داشبورد KPI یک نمای کلی از عملکرد کسب و کارتان را در زمان واقعی در اختیار شما قرار می دهد. داشبورد KPI، که به عنوان گزارش KPI نیز شناخته می‌شود، نحوه تطبیق عملکرد فعلی شما با اهدافتان را به تصویر می‌کشد. به طور سنتی، گزارش KPI به صورت سه ماهه انجام می شود، اما با داشبورد KPI، می توانید به راحتی عملکرد خود را در یک نگاه و در هر زمان گزارش دهید!

نحوه استفاده از نرم افزار KPI

نرم افزار KPI نباید ترسناک باشد. در واقع، در یک ابزار BI سبک وزن مانند PowerMetrics ، در واقع بسیار ساده است.

 

با استفاده از PowerMetrics یا سایر ابزارهای مشابه، می توانید تصاویری در زمان واقعی از KPI های خود ایجاد کنید. ممکن است از خود بپرسید: “چرا به نرم افزار KPI نیاز دارم در حالی که می توانم فقط از یک صفحه گسترده استفاده کنم؟”

 

در یک ابزار سبک BI، می توانید با چند کلیک به منابع داده خود متصل شوید و مهم ترین KPI های خود را روی داشبورد بیاورید. از آنجا می‌توانید بخش‌بندی کنید، ابعاد اضافه کنید، و معیارها را ترکیب کنید تا یک گزارش قابل تنظیم و روشن‌تر برای خود و تیمتان داشته باشید.

چرا KPI ها مهم هستند؟

KPIها به عنوان یک راهنمای برای کمک به شما و سازمانتان در رسیدن به اهدافتان عمل می کنند. و پیگیری اهداف شما به ارائه متمرکز و ثابت نتایج بستگی دارد

KPI ها کارکنان را درگیر می کنند

قبلاً به آن اشاره کرده‌ایم، اما ارزش یک بار دیگر را دارد: KPIها کارمندان را متحد می‌کنند تا در جهت یک هدف مشترک کار کنند.

 

مشارکت کارکنان، موضوعی که بسیاری از سازمان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند مستقیماً بر نتیجه شما تأثیر بگذارد. اما KPI ها می توانند کمک کنند. KPIها، چه فردی و چه سازمانی، مکانیزمی مفید برای سنجش عملکرد هستند که ارتباط مستقیمی با مشارکت کارکنان دارد.

 

در واقع، سازمان‌هایی که نیروی کار متعهد دارند، درگیر شدن با مشتری، بهره‌وری و 21 درصد سود بیشتر را مشاهده می‌کنند.

 

از طرف دیگر، کارمندان غیرمتعهد به همین مسائل اشاره می کنند: ارتباط ضعیف در مورد استراتژی بین مدیریت و مشارکت کنندگان فردی. KPI ها به حل این مشکل کمک می کنند.

KPIها هدف و فرهنگ شما را به هم متصل می کنند

KPIهای شما باید به ماموریت سازمان شما مرتبط باشد. “پول درآوردن” یک ماموریت نیست و همچنین چیزی نیست که کارمندان در سطح عمیق تری با آن ارتباط برقرار کنند. هدف شما باید کارکنان را تشویق کند تا هر روز با حسی تازه از هیجان در محل کار حاضر شوند. باید ارتباط مستقیمی بین ماموریت شما و KPIهای شما وجود داشته باشد تا کارمندان احساس کنند کارشان برای دستیابی به هر دو هدفمند است. هر گونه ابهام را حذف کنید: اطمینان حاصل کنید که KPI های شما در جهت هدف نهایی شما کار می کنند و کارمندان به وضوح درک می کنند که چگونه و چرا در راستای آن کار می کنند.

KPIها همه را مسئول عملکرد می کند

به طور سنتی، چارچوب های مدیریت عملکرد فردی در مورد تعیین اهداف، اندازه گیری عملکرد و مدیریت فعالیت های مرتبط است. پس چرا KPIها را در مدیریت عملکرد نیز وارد نکنیم؟

 

KPIهای عملکرد به کارکنان کمک می‌کنند تا تأثیر خود را اندازه‌گیری کنند و اینکه چگونه فعالیت‌های روزانه‌شان، احتمالاً اساس نقش آنها، در موفقیت اهداف سازمانی بزرگ‌تر بازی می‌کند. شاخص‌های کلیدی عملکرد همه را در یک جهت هدایت می‌کند و همه را به مشارکتی خوشحال در موفقیت شما تبدیل می‌کند.

بهترین KPI ها کدامند؟

ما در طول این مقاله زیاد گفته‌ایم: KPI شما باید مستقیماً با اهداف و مأموریت سازمانی شما مرتبط باشد. با این معیارها شروع به ساخت داشبورد KPI خود کنید.

بهترین KPIهای اجرایی

حاشیه سود خالص

حاشیه سود خالص سود خالص را به عنوان درصدی از کل درآمد نشان می دهد.

نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام

نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام نشان می دهد که سازمان شما چگونه بودجه رشد خود را تامین می کند و چگونه به طور موثر از سرمایه گذاری سهامداران استفاده می کنید.

با مسئولیت محدود

نسبت ارزش طول عمر به هزینه اکتساب

به شما می گوید که آیا درآمد نظری مادام العمری که از یک مشتری دریافت می کنید بیشتر یا کمتر از هزینه های فروش و بازاریابی مورد نیاز برای به دست آوردن آن مشتری است.

دوره بازپرداخت CAC

دوره بازپرداخت CAC زمانی است که یک شرکت طول می کشد تا هزینه های جذب مشتری خود را بازگرداند.

بهترین شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی

هزینه جذب مشتری

هزینه جذب مشتری (CAC) هزینه ای است که یک کسب و کار برای به دست آوردن مشتری جدید متحمل می شود.

نرخ تبدیل سرب

نرخ تبدیل سرنخ درصد بازدیدکنندگانی است که به وب سایت شما می آیند و به عنوان سرنخ جذب می شوند.

رهبران واجد شرایط بازاریابی

سرنخ واجد شرایط بازاریابی (MQL) یک معیار جهانی است که توسط تیم‌های بازاریابی برای اندازه‌گیری کیفیت سرنخ‌هایی که تولید می‌کنند و به فروش منتقل می‌کنند، استفاده می‌شود.

بازگشت سرمایه در بازاریابی

معیار بازگشت سرمایه گذاری در بازاریابی (ROMI) میزان درآمد یک کمپین بازاریابی را در مقایسه با هزینه اجرای آن کمپین اندازه گیری می کند.

بهترین KPIهای فروش

نرخ Lead To Win درصدی از سرنخ‌هایی است که وارد قیف فروش شده‌اند و اکنون مشتریان «برنده بسته» هستند

نرخ رشد درآمد مکرر ماهانه (MRR) سرعتی است که MRR در آن به کسب و کار اضافه می شود که به صورت درصد بیان می شود.

میانگین قیمت فروش

میانگین قیمت فروش (ASP) میانگین قیمتی است که یک محصول معین به آن فروخته می شود.

بهترین KPIهای مالی

دوره های مرتبط

دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور

 

آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی  صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.

آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL

 

شما در این دوره آموزشی (آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL) با مفاهیم و اصول هوش تجاری در SQL آشنا می شوید.

آموزش صفر تا صد داشبورد سازی در سی شارپ

 آموزش کامل و پروژه محور مباحث به همراه مثال کاملا عملی در محیط سی شارپ که یک محیط برنامه نویسی ماکروسافتی می باشد. دوره آموزش داشبورد سازی در سی شارپ شامل ساخت یک داشبود زیبا در محیط سی شارپ به کمک کامپوننتهای ssrs و Chart.js می باشد. 

آموزش کاملا حرفه ای ویدیویی هوش تجاری در Oracle

آموزش ویدیویی هوش تجاری در Oracle ابتدا به بررسی ساختار کلی هوش تجاری اوراکل پرداخته و سپس به مراحل نصب نرم افزارهای مرتبط با کار خود می پردازیم. سپس مباحث آنالیز داده و فاندامنتال کار را بررسی کرده و در خصوص ریپازیتوری و مسایل مربوط به ان صحبت می کنیم.