آشنایی با ابزارها و مفاهیم مهم Business Intelligence
هوش تجاری چیست؟
Business Intelligence (هوش تجاری) طیف وسیعی از راهکار های کامپیوتری است که به یک شرکت یا سازمان کمک می کند تا بینش خوبی در خصوص عملیات حیاتی خود در برنامه های گزارش دهی و ابزار های تحلیلی بدست آورد.
ابزارهای هوش تجاری
برنامه های Business Intelligence ممکن است شامل ابزار های گوناگونی از جمله گزارشات جدولی، صفحه گسترده ها، نمودار ها و داشبورد ها باشند.اگرچه سیستم های سنتی هوش تجاری از طریق سیستم های گزارش دهی کاغذی یا اتصال به ترمینال های داده ای معنی پیدا می کرد اما پیاده سازیی مدرن و امروزی این سیستم ها تحت وب یا اینترنتی می باشد.برنامه های کاربردی هوش تجاری با ایجاد امکان درک بهتر امکانات اطلاعاتی و چگونگی تعامل آن ها با یکدیگر به هر فردی در سازمان قابلیت تصمیم گیری بهترر می دهند.این امکانات و قابلیت های اطلاعاتی می توانند شامل بانک اطلاعاتی مشتریان، اطلاعات زنجیره تامین، اطلاعات پرسنلی، تولید، فروش و بازاریابی و هر منبع داده ای که برای سازمان شما حیاتی هستند می باشد.یک برنامه کامل و جامع هوش تجاری که شامل امکانات تجمیع و یکپارچه سازی داده ها و ابزار های پاکسازی می باشد می تواند برای سازمان امکانات گزارش گیری و تحلیلی های دقیق را با اتصال داده های منابع محتلف و گردآوری آن ها در یک محل برای تحلیل های لحظه ای توسط هر فردی فراهم می کند.
ابزار های هوش تجاری سازمان را در تصمیم گیری یاری می دهند. این ابزار ها به کاربران این امکان را می دهند تا نه تنها به اطلاعات سازمان دسترسی خوبی داشته باشند بلکه گزارش دهی و تحلیل داده های حیاتی سازمان برای آن ها مقدور خواهد شد.
این فقط یک ساخت گزارش از انبار داده ها نیست، این گردآوری تعداد زیادی از افراد، مشتریان، شرکا و هرکسی است که به آن ها نیاز دارد.
بطور کلی هوش تجاری مجموعه ای از استراتژی ها، فرآیند ها، برنامه های کاربردی، داده ها، معماری های فنی و تکنولوژی هایی است که توسط سازمان ها برای گرد آوری، تحلیل و ارائه داده های جمع ثبت شده، یا تحلیل های پیش نگر استفاده می شود.
برنامه های Business Intelligence همچنین می توانند ترکیبی از انواع تجزیه و تحلیل پیشرفته را ارائه دهند ، مانند داده کاوی، تحلیل های پیشگویانه، متن کاوی، تحلیل های آماری و تحلیل کلان داده ها.
در بسیاری از موارد، پروژه های تجزیه و تحلیل پیشرفته بوسیله تیم های جداگانه ای از کارشناسان داده، متخصصین آمار، مدل سازان و سایر متخصصین تحلیل ، رهبری و مدیریت می شوند، در حالی که تیم هوش تجاری بیشتر بر پرس جو ها (Query) و تحلیل های داده های کسب و کار نظارت می کند.
بنابراین هدف از هوش تجاری تفسیر آسان حجم زیادی از داده ها با استفاده از مجموعه ای از ابزارها می باشد.
شناسایی فرصت های جدید و اجرای موثر یک استراتژی با بینشی عمیق، می تواند مزیت های رقابتی جدید و توسعه پایدار را برای سازمان ها به ارمغان آورد.
تکنولوژی های هوش تجاری عبارتند از:
- گزارش دهی
ریز جزئیاتی که در یک سازمان یا کسب و کار اتفاق می افتد باید در یک سیستم اطلاعاتی TPS ثبت شود.
به نوعی با اینکار داده های تاریخی (Historical) ثبت می شوند و با چاپ یا خروجی های فیلتر شده یا کامل این داده ها یک سیستم گزارش دهی شکل می گیرید.
- پردازش های تحلیلی آنلاین
این تکنولوژی فعالیت های کسب و کار را به صورت چندبعدی تجزیه و تحلیل میکند و بدین ترتیب توانایی انجام محاسبات پیچیده، تجزیه و تحلیل رویهها و مدلسازی دادههای پیچیده را فراهم میکند. به این تکنولوژی OLAP گفته می شود.
تحلیل های تجاری
تحلیل های آماری بدین صورت است که با کمک الگوریتم های آماری و اعمال آن ها به داده های آرشیوی گذشته ، تحلیل های پیش نگر انجام می شود.
این کار علاوه بر الگوریتم های آماری با سایر تحلیل های پیشرفته و تحلیل های خوشه ای و گروه بندی ها نیز انجام می شود.
بیشتر بخوانید : آنچه در مورد هوش تجاری باید بدانید
آشنایی با مفاهیم پایه هوش کسب و کار
هوش تجاری طیف وسیعی از راهکار های کامپیوتری است که به یک شرکت یا سازمان کمک می کند تا بینش خوبی در خصوص عملیات حیاتی خود در برنامه های گزارش دهی و ابزار های تحلیلی بدست آورد.
در ابتدا به ذکر تاریخچه ای از تعاریف معتبر و مطرح جهانی درباره مفهوم هوش تجاری خواهیم پرداخت.
سال 1958 : اولین بار، کلمه »هوش تجاری« در مقاله ای از یک محقق شرکت IBM استفاده شد. وی وسیله ارتباطی برای هدایت یک کسب و کار را ملزم به وجود یک سیستم هوشمند دانست، و هوش را چنین تعریف کرد: »قابلیت درک رابطه متقابل واقعیت های ارائه شده به صورتی که منجر به هدایت عمل در جهت هدف مطلوب شود«. 1 به کار رفت و معرفی شد.
در این سال 1971 :در این سال، در مقاله ای در دانشگاه MIT ،برای اولین بار واژه سیستم های تصمیم ساز 2 اموزش اینگونه عنوان شد که تمرکز سیستم های مدیریت اطلاعات عمدتاً بر تصمیم های ساخت یافته است و پیشنهاد گردید که سیستم های اطلاعاتی به منظور پشتیبانی از تصمیم های نیمه ساخت یافته و غیرساخت یافته، تحت عنوان DSS مطرح شوند. 3 ،هوش تجاری را به عنوان یک مفهوم چترگونه معرفی کرد که شامل مفاهیم و روش هایی
سال 1989 :یک محقق موسسه گارتنرکار می است به منظور بهبود تصمیم گیری کسب و کار با استفاده از سیستم های پشتیبان مبتنی بر واقعیت کند. این تعریف در اواخر دهه 90 همگانی گشت.
سال 2003 :تعریف خانم Moss در کتابش از Business Intelligence به این ترتیب است: »نه یک محصول و نه یک سیستم است. هوش تجاری یک معماری و مجموعه ای از سیستم های عملیاتی یکپارچه به همراه سیستم های پشتیبان تصمیم و پایگاه های داده است که دسترسی آسان کاربران کسب و کار به داده را مهیا میسازد.
سال 2004 :در مقاله ای تحت عنوان »هوش تجاری«، این مفهوم بدین صورت تعریف شد: »سیستم های هوش تجاری جمع آوری داده، ذخیره سازی داده و مدیریت دانش را با ابزارهای تحلیل ترکیب میکنند تا اطلاعات رقابتی و داخلی پیچیده را به برنامه ریزان و تصمیم گیران ارائه نمایند.
سال 2004 :طیف وسیعی از نرم افزارها و راه حل ها برای جمع آوری، یکی کردن، تحلیل و امکان دسترسی به داده، به صورتی که به کاربران کسب و کار امکان گرفتن تصمیمات بهتر را بدهد.
. 1 هوش تجاری را مجموعه ای از متدولوژی ها، فرآیندها، معماری ها و تکنولوژی هایی تعریف میکند که..
سال 2008 :مؤسسه فارِس تِر داده خام را به اطلاعات مفید و معنادار تبدیل میکنند.
سال 2010 :مؤسسه فارِس تِر تعریف خود را کامل تر کرده و Business Intelligence را به عنوان مجموعه ای از متدولوژی ها، فرآیندها، معماری ها و تکنولوژی هایی تعریف میکند که داده خام را به اطلاعات مفید و معنادار تبدیل میکند تا در بینش و تصمیم گیری استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی مؤثر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، این مؤسسه، یک پشته از مفاهیم موجود در هوش تجاری را ارائه داده است و در نسخه کوتاه تر تعریف خود، تنها به لایه های بالای این پشته از جمله گزارش گیری، تحلیل و داشبوردها بسنده میکند.
3 ،ابزارهای ، پرسوجوها سال 2010 :آقای Davenport Thomas پیشنهاد میکند که هوش تجاری تشکیل شده است از: گزارش گیری
4 ،تحلیل کسب هشدارده ی
5 کار و
6 OLAP میباشد.
سال 2010 :گروه مطالعاتی کیمبال7 ،هوش تجاری را توصیف کننده تمام سیستم ها و فرآیندهایی تعریف میکند که سازمان از آن در جهت جمع آوری، پردازش، دسترسی و تحلیل اطلاعات مربوط به کسب و کار استفاده میکند.
سال 2011 :در مقاله ای تحت عنوان »مروری بر فنآوری هوش تجاری برای سازمان تعریف میشود که هدف آن، ایجاد توانایی برای کاربران دانش از جمله مدیران و تحلیلگران در جهت اتخاذ تصمیم های بهتر و سریعتر است. حال با توجه به تعاریفی که درباره مفهوم هوش تجاری بیان شد به ذکر تعاریفی کاربردی تر درباره هوش تجاری میپردازیم. هوش تجاری مفهومی است که معمولا یکپارچگی و ارائه اطلاعات مفید کسب وکار در یک سازمان را در برمیگیرد. سازمان ها از Business Intelligence برای شناخت رویدادهای تأثیرگذار و تشخیص یا مانیتور کردن روندهای کسب وکار به منظور تطابق پیدا کردن سریع با تغییرات محیط بهره میبرند. اگر از هوش تجاری به صورت مؤثر و کارا در سازمان خود استفاده کنید، شما میتوانید فرآیندهای تصمیمگیری را در تمامی سطوح مدیریتی بهبود بخشیده و همچنین فرآیند مدیریت استراتژیک بهبود یابد. به عبارت دیگر میتوان گفت: به مجموعه تئوری ها، متدولوژی ها، فرایندها، معماری ها و فنّاوری هایی که داده های خام را به اطلاعات و دانش کارآمد و معنی دار تبدیل میکنند هوش تجاری یا Business Intelligence میگویند.
عبارت های: »هوشمندسازی کسب وکار« ، »هوشمندی کسب وکار« و »هوش کسب وکار« بعضی اوقات به عنوان مترادف معمول برای هوش تجاری بکار میرود. هوش تجاری با کمک انبارداده، میتواند حجم زیادی از داده های یکپارچه را پردازش نموده و از اطلاعات یا دانش معنادار حاصل از این پردازش فرصت های تازهای را برای توسعه کسب وکار ایجاد یا شناسایی نموده و از این راه به مزیت رقابتی مؤثر و پایداری دستیافت. این تأثیر و پایداری ازآن جهت بالاست که دانش و اطلاعات حاصله مبتنی بر داده های خام و واقعی کسب وکار و یا داده های خارجی مرتبط بوده و بیانگر رفتار موجودیته ای مطرح در سامانه های اطلاعاتی یا کسب وکار باشند. در نهایت میتوان گفت هوش تجاری یعنی داشتن دانشی فراگیر از همه عواملی که بر سازمان مؤثر است. داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان، رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی که تأثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان میگذارد، هوش تجاری است. هوش تجاری برای تصمیم گیری در همه عوامل مؤثر بر سازمان یا شرکت به شما کمک میکند.
ضرورت و اهمیت استراتژیک استفاده از هوش تجاری در سازمان ها
از اصلی ترین مزایای داشتن یک سیستم نرم افزاری هوش تجاری کارآ، قابلیت دستیابی به داده های کسب و کار در یک قالب داده با فرمتی واحد از سایر منابع دادهای متفاوت و مختلف است، همچنین وسیله ای برای اندازه گیری تحقق یافتن اهداف سازمان است. برخی از اصلی ترین مزایای داشتن یک سیستم هوش تجاری عبارتند از:
انجام ندادن امور بر اساس حدس و گمان: مدیران باید بر پایه صحیح ترین و درست ترین اطلاعات تصمیم گیری نمایند تا بتوانند شرکت خود را به آینده ای روشن تر راهنمایی کنند. این اطلاعات صحیح و درست را هوش تجاری براحتی در اختیار مدیران قرار خواهد داد.
به دست آوردن جواب های سریعتر به سؤلات کسب و کار: در صورت عدم وجود Business Intelligence برای ساختن یک گزارش مدیریتی، باید ساعت های زیادی صرف مطالعه و تحلیل گزارش های فیزیکی چاپ شده یا فایل های کامپیوتری گردد. که علاوه بر وقت گیر بودن احتمال خطای انسانی نیز وجود دارد. سیستم نرم افزاری هوش تجاری چنین تحلیل ها و گزارش هایی را به سادگی چند کلیک مهیا مینماید.
به دست آوردن معیارهای کلیدی کسب وکار در هر وقت و هرزمانی که نیاز داشته باشید: سیستم هوش تجاری به کاربران این امکان را میدهد که داشبوردهای مدیریتی از معیارهای کلیدی کسب وکار Performance Key Indicator در هرلحظه و بر روی هر پلتفرم سخت افزاری که در دسترس دارند، داشته باشند.
به دست آوردن بینش از رفتار مشتری: به وسیله هوش تجاری قادر خواهید بود روندهای خرید مشتریان فعلی را تحلیل و بررسی نمایید. وقتیکه شما درک کنید که مشتریانتان چه چیزهایی را بیشتر میخرند، میتوانید از این اطلاعات استفاده کرده و محصولات خود را توسعه دهید تا با روند مصرف موجود تطابق پیداکرده و درنتیجه سودآوری خود را بهبود بخشید.
شناسایی فرصت های فروش: چنانچه شما یک فروشنده یا بازاریاب باشید تمایل خواهید داشت که پیگیر مشتریان خود باشید و شاید از یک سیستم (Management Relationship Customer (CRM برای انجام این مهم بهره ببرید. سیستم مدیریت ارتباطات مشتریان، نرمافزاری است که تمامی جنبه های تعاملاتی سازمان با مشتریان را مدیریت و کنترل میکند. به عبارت دیگرCRM داده های مرتبط با مشتریان را جمع آوری کرده و سعی دارد که به شما احساسی در رابطه با مشتریانتان انتقال دهد، این کار را به وسیله ارائه داده ها در جدول ها و نمودارهای مختلف انجام خواهد داد. احتمال دارد که این کار شامل تمامی پروسه فروش باشد، از جذب مشتری جدید گرفته تا سرویس دهی و پیگیری مشتریان موجود، و همچنین تأمین سرویس دهی به فروش های گذشته خواهد بود. سیستم هایCRM امروزه بیشتر از گذشته در پروسه های سیستم های هوش تجاری قرارگرفته اند. Business Intelligence میتواند کمک زیادی در افزایش مؤثر فروش داشته باشد و بینشی بیشتر و بهتر نسبت به فروش حال حاضرتان داشته باشید.
بهبود بخشیدن به دید خود: هوش تجاری دید شما درباره این فرآیندها را بهبود داده و تشخیص زمینه های موردنیاز برای بهبود بخشیدن بیشتر امکان پذیر خواهد شد. یک سیستم هوش تجاری خوب باید در قلب هر سازمانی موجود باشد تا بتوان کنترل بر اجرای صحیح فرآیندها را افزایش داد. دید و نگاه درست به کسب وکار یک امر ضروری است که با هوش تجاری به این نتیجه دست خواهید یافت.
بهبود بهره وری: سیستم هوش تجاری بهره وری در سازمان را افزایش میدهد. بوسیله هوش تجاری، اطلاعات بخش هایِ مختلف سازمان به اشتراک گذاشته میشوند. اشتراک گذاری اطلاعات به شما این امکان را میدهد که در زمان صرفه جویی کنید و نیاز به پروسه های گزارش سازی طولانی مدت نداشته باشید و به راحتی تحلیل ها و گزارش های موردنیاز را بسازید.
هوش رقابتی: سامانه های Business Intelligence میتوانند به شما این بینش را بدهند که شما برای رقابت بهتر چه کاری باید انجام دهید. این امر قابلیتهای سازمان را برای تصمیم گیری و طرح ریزی آینده، همچنین رقابت با رقبا را تقویت خواهد کرد.
تبدیل کردن داده ها به اطلاعات علمی کسب وکار: هوش تجاری یک ابزار تحلیلی است، که بینش و بصیرت موردنیاز برای طراحی استراتژیِ موفقیتِ سازمان را به شما خواهد داد. این امر بدان دلیل است که چنین سیستم هایی قادر به کشف و تشخیص روندها و الگوهای کلیدی از داده های کسب وکار هستند و درنتیجه شما میتوانید به راحتی بین زمینه های مختلف کسب وکار ارتباطات مهم را بسازید، این در حالی است که در ظاهر به نظر میرسد این زمینه ها باهم ارتباطی ندارند. به این ترتیب یک سیستم هوش تجاری میتواند به شما کمک کند تا مفاهیم فرآیندهای مختلف کسب وکار را بهتر درک کنید و توانایی خود در شناسایی فرصت های مناسب برای سازمان افزایش دهید، در نهایت قادر خواهید بود موفقیت آینده سازمان را طرح ریزی و برنامه ریزی نمایید.
کسب وکار شما در حال حاضر کجاست و به کجا خواهد رفت: سیستم Business Intelligence میتواند به صورت صحیح توضیح دهد که در بازه های زمانی تعریف شده در کسب وکار شما چه اتفاقاتی افتاده و یا خواهد افتاد.
ابزارهای هوش تجاری
در این مستند راهکار هوش تجاری Business Intelligence = BI ، انبارداده warehouse Data = DW ، و ابزارهای پیشنهادی OBIEE و ODI و OWB و BI Microsoft و تکنولوژی های آنها توسط اوراکل توضیح و تبیین شده است. همچنین راهکار هوش تجاری اوراکل و نقشه راه اجرای آن توسط اوراکل توضیح و تبیین شده است.
برنامه های Business Intelligence ممکن است شامل ابزار های گوناگونی از جمله گزارشات جدولی، صفحه گسترده ها، نمودار ها و داشبورد ها باشند.اگرچه سیستم های سنتی هوش تجاری از طریق سیستم های گزارش دهی کاغذی یا اتصال به ترمینال های داده ای معنی پیدا می کرد اما پیاده سازیی مدرن و امروزی این سیستم ها تحت وب یا اینترنتی می باشد.برنامه های کاربردی هوش تجاری با ایجاد امکان درک بهتر امکانات اطلاعاتی و چگونگی تعامل آن ها با یکدیگر به هر فردی در سازمان قابلیت تصمیم گیری بهترر می دهند.این امکانات و قابلیت های اطلاعاتی می توانند شامل بانک اطلاعاتی مشتریان، اطلاعات زنجیره تامین، اطلاعات پرسنلی، تولید، فروش و بازاریابی و هر منبع داده ای که برای سازمان شما حیاتی هستند می باشد.یک برنامه کامل و جامع هوش تجاری که شامل امکانات تجمیع و یکپارچه سازی داده ها و ابزار های پاکسازی می باشد می تواند برای سازمان امکانات گزارش گیری و تحلیلی های دقیق را با اتصال داده های منابع محتلف و گردآوری آن ها در یک محل برای تحلیل های لحظه ای توسط هر فردی فراهم می کند.ابزار های هوش تجاری سازمان را در تصمیم گیری یاری می دهند. این ابزار ها به کاربران این امکان را می دهند تا نه تنها به اطلاعات سازمان دسترسی خوبی داشته باشند بلکه گزارش دهی و تحلیل داده های حیاتی سازمان برای آن ها مقدور خواهد شد.
این فقط یک ساخت گزارش از انبار داده ها نیست، این گردآوری تعداد زیادی از افراد، مشتریان، شرکا و هرکسی است که به آن ها نیاز دارد. بطور کلی هوش تجاری مجموعه ای از استراتژی ها، فرآیند ها، برنامه های کاربردی، داده ها، معماری های فنی و تکنولوژی هایی است که توسط سازمان ها برای گرد آوری، تحلیل و ارائه داده های جمع ثبت شده، یا تحلیل های پیش نگر استفاده می شود.برنامه های Business Intelligence همچنین می توانند ترکیبی از انواع تجزیه و تحلیل پیشرفته را ارائه دهند ، مانند داده کاوی، تحلیل های پیشگویانه، متن کاوی، تحلیل های آماری و تحلیل کلان داده ها.در بسیاری از موارد، پروژه های تجزیه و تحلیل پیشرفته بوسیله تیم های جداگانه ای از کارشناسان داده، متخصصین آمار، مدل سازان و سایر متخصصین تحلیل ، رهبری و مدیریت می شوند، در حالی که تیم هوش تجاری بیشتر بر پرس جو ها (Query) و تحلیل های داده های کسب و کار نظارت می کند.
بنابراین هدف از هوش تجاری تفسیر آسان حجم زیادی از داده ها با استفاده از مجموعه ای از ابزارها می باشد.شناسایی فرصت های جدید و اجرای موثر یک استراتژی با بینشی عمیق، می تواند مزیت های رقابتی جدید و توسعه پایدار را برای سازمان ها به ارمغان آورد.
بیشتر بخوانید : پنج ابزار BI که باید بدانید
فعالیت های عمده تکنولوژی های هوش تجاری عبارتند از:
- گزارش دهی
ریز جزئیاتی که در یک سازمان یا کسب و کار اتفاق می افتد باید در یک سیستم اطلاعاتی TPS ثبت شود.
به نوعی با اینکار داده های تاریخی (Historical) ثبت می شوند و با چاپ یا خروجی های فیلتر شده یا کامل این داده ها یک سیستم گزارش دهی شکل می گیرید.
- پردازش های تحلیلی آنلاین
این تکنولوژی فعالیت های کسب و کار را به صورت چندبعدی تجزیه و تحلیل میکند و بدین ترتیب توانایی انجام محاسبات پیچیده، تجزیه و تحلیل رویهها و مدلسازی دادههای پیچیده را فراهم میکند. به این تکنولوژی OLAP گفته می شود.
- تحلیل های تجاری
تحلیل های آماریبدین صورت است که با کمک الگوریتم های آماری و اعمال آن ها به داده های آرشیوی گذشته ، تحلیل های پیش نگر انجام می شود.
این کار علاوه بر الگوریتم های آماری با سایر تحلیل های پیشرفته و تحلیل های خوشه ای و گروه بندی ها نیز انجام می شود.
هوش تجاری
عوامل و تغییرات سریع در محیط عملیات شرکت ها و سازمان ها، آنها را به سوی پشتیبانی رایانه ای از عملیاتشان سوق می دهد. بدین معنی که فشارهای خارج از شرکت ها منجر به ایجاد رویکرد پاسخ در سازمان ها می شود که با توجه به سرعت محیط، این پاسخ ها باید با سرعت همراه باشد؛ چرا که محیط بسیار رقابتی است و لذا برای دستیابی به پاسخ های سریع، لازم است سامانه های رایانه ای به کمک شرکت ها بیایند. سامانه های رایانه ای می توانند فرآیند پاسخ را تسهیل و تسریع نمایند.
در ذیل مدلی از فضا و فشارهای خارجی کسب و کار ها و نیز پاسخ ها و چگونگی حضور سامانه های رایانه ای ارایه شده است.
سامانه های رایانه ای به مدیران و کسب و کارها به روش های مختلفی کمک می کنند:
محاسبات را تسهیل می کنند و سرعت انجام آنها را افزایش می دهد.
ارتباطات و همکاری ها را بهبود می دهند.
بهره وری افراد را افزایش می دهند.
مدیریت داده ها را ممکن می کند و آن را بهبود می دهد.
قابلیت دسترسی ها را افزایش می دهد.
این روش ها منجر به ساخت تصمیم های اساسی برای کسب و کارها می شود که در مجموع سازنده سیستم های تصمیم یار برای سازمان ها، شرکت ها و در مجموع کسب و کار می شود. استفاده از سیستم های تصمیم یار سابقه دیرینه ای دارد که به طور خلاصه می توان به روند ذیل اشاره کرد:
اولین بار در سال ۱۹۷۱ واژه «سامانه های تصمیم یار» (Decision Support System) در دانشگاه MIT به کار برده شد که مرکز اصلی آن بر اتخاذ تصمیمات نیمه ساخت یافته و ناساخت یافته عنوان گردید.
در سال ۱۹۸۹، گروه گارتنر هوش تجاری را به عنوان یک واژه چترگونه (Umbrella Term) معرفی نمود که شامل مفاهیم و روش هایی می شد که به بهبود تصمیم گیری در کسب و کار مبتنی بر واقعیت ها تاکید داشت.
در سال ۲۰۰۸ موسسه فارستر (Forrester) هوش تجاری را مجومعه از متدلوژی ها، فرآیندها، معماری ها و تکنولوژی هایی تعریف کرد که داده های خام را به اطلاعات مفید و معنادار تبدیل می کند.توماس داونپورت (Thomas Davenport) در سال ۲۰۱۰ Business Intelligence را شامل تحلیل های کسب و کار (Business Analytics)، پردازش تحلیلی بر خط (OLAP)، پرس و جوها (Queries)، گزارش ها (Reports) و ابزارهای هشدار (Alert Tools) تعریف کرد.
رویکردهایی که در اکثر تعاریف از هوش کسب و کار به آنها اشاره شده است، ناظر بر سه حوزه در این مفهوم می باشد که شامل رویکردهای مدیریتی- فرآیندی، رویکردهای تکنولوژیکی و رویکرد محصول که در جدول ذیل به آنها اشاره شده است.
چشم انداز هوش تجاری
محصول | تکنولوژیکی | مدیریتی / فرآین |
تمرکز بر روی فرآیند جمع آوری داده از منابع داخلی و خارجی، و تحلیل آنها به منظور تولید اطلاعات مرتبط برای بهبود در تصمیم گیری. | تمرکز بر روی ابزارها و تکنلوژیهایی که ثبت، ترمیم، دستکاری و تحلیل اطلاعات را ممکن میسازند | توصیف هوش تجاری به عنوان یک محصول نوظهور که نتیجه تحلیل عمیق دادههای دقیق کسب و کار، و همچنین شیوههای تحلیل با استفاده از ابزار هوش تجاری |
شاید بتوان به طور خلاصه چشم انداز هوش تجاری را اینگونه مطرح کرد:
ارتقاء عملیات و فرایندهای کلیدی کسب و کار از طریق تامین اطلاعات و دانش حیاتی کسب و کار در زمان درست، قالب درست و برای همه سطوح سازمانی
اهداف هوش تجاری
لذا اهدافی را که Business Intelligence به دنبال آن است را می توان به صورت ذیل خلاصه کرد:
«بهینه سازی، تحلیل،کنترل و دیده بانی عملیات و فرایندهای کسب و کار».
کارکردهای هوش تجاری
به دنبال اهداف هوش تجاری، سه کارکرد اصلی در کسب و کارهای مختلف ایجاد می شود که عبارتند از
ایجاد دید: گذشته و حال کسب و کار ها را برای پیش بینی آینده به کار می گیرد.
مدیریت و تحلیل عملکرد کسب و کار: شاخص های عملکردی کلیدی (Key Performance Indicators, KPI) را تعریف می کند.
گزارش دهی: گزارش های لحظه ای و دست ای ایجاد می کند.
- رویکردهای تکنیکی
از سوی دیگر لازم است تکنیک های لازم برای تحلیل داده های مختلف به کار رود. در شکل زیر رویکردهای مختلف تکنیکی برای استفاده از انواع داده ها نشان داده شده است.
برای رسیدن به این اهداف لازم است کسب و کار از دیدگاه عملیات و فرایندهای بنگاه به درستی تحلیل گردد که در شکل زیر به آن اشاره شده است.
- تحلیل داده ها
امروزه تحلیل داده ها با استفاده از ابزارها و تکنیک هایی که در این زینه وجود دارند، بسیار ساده شده است. تحلیل داده ها انواع مختلفی دارد که در ذیل به آنها اشاره می شود:
تحلیل آماری (Statistical Analytics): بسته های تحلیل آماری مانند (S++)که میتوانند با پایگاه داده ها در ارتباط باشند.
داده کاوی (Data Mining): داده کاوی جستجو میکند تا دانش را به شکل الگوها و قواعد آماری از پایگاه داده های بزرگ به طور خودکار کشف نماید.
پایگاه داده تحلیلی (Analytical DB): یک پایگاه داده تحلیلی، اطلاعات جمع آوری شده از منابع متعدد را بایگانی نموده و آنها را بر اساس یک طرح یکپارچه در یک سایت ذخیره میکند. برای کسب و کارهای بزرگ مهم است که از بخش های متعدد و در صورت امکان در سایت های متعدد، داده تولید نمایند.
دوره های مرتبط
دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور
آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.
دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری
شما در این دوره آموزشی (دوره کامل مقدماتی آموزش هوش تجاری) با مفاهیم و مقدمات هوش تجاری در SQL آشنا می شوید و متوجه می شوید که برای ساخت یک داشبورد در هر نرم افزاری نیاز به چه مراحل و اصول و پایه هایی دارید همچنین با سیستم های هوش تجاری بزرگ آشنا شده و خود را برای تحلیل طراحی و پیاده سازی یک سامانه هوش تجاری آماده می کنید.
دوره آموزش SSAS یا سرویس آنالیز ماکروسافت
دوره آموزش SSAS شامل آموزش کامل تمامی مباحث آنالیز داده و ساخت کیوب در سرویس آنالیز
دوره آموزش SSIS یا سرویس یکپارچه ساز ماکروسافت
دوره غیر حضوری SSIS شامل آموزش کامل تمامی مباحث ای تی ال (ETL ) داده ها به صورت کاملا عملی در محیط عملیاتی و مطابق با تکنولوژی های روز دنیا
آموزش کامل دوره غیر حضوری SSRS یا سرویس نمایشگر ماکروسافت
دوره آموزش SSRS شامل آموزش کامل تمامی مباحث مربوط به نمایش اطلاعات در محیط SSRS به صورت کاملا عملی در محیط عملیاتی و مطابق با تکنولوژی های روز دنیا
دیدگاهتان را بنویسید