آشنایی با داشبورد و توصیه هایی برای بهینه سازی داده های خود
این راز مشخص شده است و مدتی است که وجود داشته است: برای حفظ رقابت، مشاغل در هر اندازه، از استارتاپ گرفته تا شرکت، به هوش تجاری (BI) و انواع مختلف داشبورد نیاز دارند.
هوش تجاری به راهحلهای هوشمندی تبدیل شده است که مدیریت دادههای مؤثری را ارائه میکند – از استخراج، نظارت، تجزیه و تحلیل، و استخراج بینش های (insights) عملی مورد نیاز برای رقابتی ماندن در بازار، تا تجسم های (Visualize) قدرتمند ایجاد شده با سازنده داشبورد که کاربران تجاری را قادر میسازد تا با دادهها تعامل داشته باشند و تمرین کنند. به تکهها و تکههای اطلاعاتی که ممکن است در هر زمان و مکان به آن نیاز داشته باشند.
اما با این همه هوش تجاری چه می کنید؟ شما می توانید قوی ترین زیرساخت BI را در محل خود داشته باشید. با این حال، اگر دسترسی، تجزیه و تحلیل یا درک اطلاعات زیربنایی آسان نباشد، بی معنی است. اینجاست که قدرت داشبوردهای کسب و کار ظاهر می شود. داشبوردها اغلب بهترین راه برای به دست آوردن بینش (insights) سازمان و بخش های مختلف، عملیات و عملکرد آن هستند. داشبوردهای خوش ساخت و متمرکز به راحتی خلاصه ها و گزارش های BI را که برای سازمان , بسیار حیاتی است ارائه می کنند. علاوه بر این، انواع مختلف داشبورد به شما این امکان را میدهد که پیام بهبودیافتهای را به مخاطبان خود منتقل کنید، دادههای خود را به طور مؤثرتری سازماندهی کنید و فرآیندهای تجاری را در سراسر صفحه تقویت کنید.
با توجه به آنچه گفته شد، در این پست، داشبورد در تجارت چیست، ویژگیهای داشبوردهای استراتژیک، تاکتیکی، عملیاتی و تحلیلی را توضیح میدهیم و نمونههایی را توضیح میدهیم که میتوان از این انواع مختلف داشبورد استفاده کرد. بیایید شروع کنیم.
بیشتر بخوانید : هوش تجاری «Business Intelligence» چیست؟
داشبورد در تجارت چیست؟
داشبورد در تجارت ابزاری است که برای مدیریت تمام اطلاعات کسب و کار از یک نقطه دسترسی واحد استفاده می شود. این به مدیران و کارمندان کمک می کند تا KPI های شرکت را پیگیری کنند و از هوش تجاری برای کمک به شرکت ها در تصمیم گیری های مبتنی بر داده استفاده می کند.
بیایید یک قیاس برای توضیح بیشتر این مفهوم در نظر بگیریم: داشبورد خودرو فوراً وضعیت خودرو را شناسایی و بازخورد ارائه میکند : سرعت، نیازهای سرویس، فشار تایر، سطح سوخت، و غیره. از طریق داشبورد، سازمان ها می توانند به سرعت عملکرد فعلی و تاریخی را شناسایی کنند. سازمانها همچنین میتوانند از دادهها , برای تعریف معیارها و تعیین اهداف استفاده کنند. با ادغام این شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) و اهداف در داشبورد خود، شرکتها میتوانند به طور فعال مسائل را شناسایی کنند، هزینهها را به حداقل برسانند و تلاش کنند تا از انتظارات عملکرد فراتر بروند. البته، انتخاب KPI مناسب نیز مهم است.
در سالهای اخیر، داشبوردها توسط صنایع مختلف از جمله مراقبتهای بهداشتی، منابع انسانی، بازاریابی، فروش، تدارکات یا فناوری اطلاعات مورد استفاده و پیادهسازی قرار گرفتهاند که همگی اهمیت اجرای داشبورد را به عنوان راهی برای کاهش هزینه و افزایش بهرهوری تجربه کردهاند. کسب و کار محترمشان مهم نیست که از کدام کسب و کار می آیید یا شرکت شما چقدر بزرگ است، شما همیشه می خواهید نتایج موثر و اقدامات روشنی پس از کشف یک موضوع انجام شود.
بیایید آن را با یک مثال داشبورد توضیح دهیم:
داشبورد عملکرد فروش بالا یک فروشگاه تک مرحله ای برای اطلاعات فروش است. داشبورد با تمرکز بر KPI های مختلف فروش، نمای کلی کاملی از پیشرفت بخش فروش ارائه می دهد : رشد فروش، اهداف فروش، میانگین درآمد هر واحد (ARPU)، هزینه جذب مشتری (CAC) و ارزش طول عمر مشتری (CLV).
در یک نگاه، مدیران فروش می توانند ببینند که آیا تیم آنها به اهداف فردی آنها می رسد یا خیر. مدیران همچنین می توانند ببینند که آیا تیم به طور کلی به اهداف خود می رسد یا خیر. ارزشی که این برای کسب و کار به ارمغان می آورد قابل توجه است. هنگامی که شرکت ها بینش (insights) منظمی در مورد KPI های خود به دست می آورند، به داده های خود عمیق تر می بینند و بینش(insights) عملی ایجاد می کنند.
این نوع تجزیه و تحلیل با گزارش های کاغذی سنتی و ابزارهای صفحه گسترده (SpreadSheet) امکان پذیر نیست. انواع سنتی گزارشدهی الزامات مدیریت دادههای امروزی را برآورده نمیکنند و نمیتوانند مانند یک داشبورد تعاملی که در آن مجموعههایی از دادهها به صورت مکمل ارائه میشوند، کارایی ایجاد کنند. یک داشبورد موثر اطلاعات را به صورت پویا برای سنجش عملکرد و هدایت استراتژی کسب و کار ترکیب می کند. این تعامل در واقع همان چیزی است که با نمایش بصری دادههای مهمی که بخشهای مختلف میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند، نتیجه سودآوری را به همراه دارد. نرمافزار تجسم دادههای آنلاین و بیدرنگ مبتنی بر ابر، اقدام سریع و مبتنی بر داده را توسط تصمیمگیرندگان ممکن میسازد.
عصر دیجیتال به داده های دیجیتالی نیاز دارد. اکنون که اطلاعات زیادی در مورد داشبورد دارید، بیایید نگاهی دقیقتر به هر نوع، و نحوه انتخاب نوع مورد نیاز خود در عملیات روزانه یا اهداف استراتژیک بیندازیم.
انواع داشبورد برای هر نیاز تجاری
عامل مهم دیگری برای موفقیت داشبورد، به غیر از اجتناب از “پاک کردن داده” وجود دارد. به سادگی انتخاب نوع داشبورد مناسب است.
همانطور که گفته شد، هدف داشبورد هدایت عمل است. در این دنیای مبتنی بر داده، بسیاری از انواع داشبورد در حال تغییر شیوه اجرای استراتژی هوش تجاری موفق هستند. این بدان معناست که اگرچه میتوانید رویکردی سالم برای توسعه کسبوکار خود داشته باشید، اما اگر مجموعههای درستی از دادهها را به افراد مناسب در شرکت خود انتقال ندهید، موفقیت بلندمدت میتواند به خطر بیفتد و هزینه بر باشد. به همین دلیل است که انتخاب نوع مناسب داشبورد می تواند نتایج ماندگار و مقرون به صرفه ای را به همراه داشته باشد.
اما این کار آسانی نیست. با وجود حجم زیادی از داده های این روزها، و تمام اهداف و اهدافی که مدیران باید در یک بازه زمانی کوتاه به آن دست یابند، عجیب نیست که با همه داشبوردهای موجود گیج و غرق شوید. اول از همه، شما باید سوال تمام سوالات را از خود بپرسید:
برای حل چه مشکلاتی تلاش می کنید؟
برای کمک به شما در تعیین نوع مشکلاتی که باید حل کنید، باید با این سوالات شروع کنید: هدف اصلی داشبورد چیست؟ و آیا داشبورد شما تحلیلی است یا عملیاتی؟ تعیین اینکه داشبورد شما در کدام دسته کلی قرار می گیرد اولین کار است.
داشبوردهای عملیاتی عملکرد فعلی مربوط به KPI های شما را بررسی می کنند. آنها به سازمانها کمک میکنند تا در زمان واقعی بفهمند که آیا عملکردشان هدف است یا خیر. آنها اغلب در سطوح مختلف یک سازمان استفاده می شوند.
داشبوردهای تحلیلی به سازمان ها کمک می کنند تا اهدافی را بر اساس بینش (insights) در داده های تاریخی تعیین کنند. آنها اغلب پیچیده هستند: استفاده از مدل های پیچیده و عبارات what-if. مالکیت داشبورد تحلیلی معمولاً بر عهده تحلیلگران/متخصصان تجاری است.
هنگام بحث درباره انواع داشبورد، به راحتی می توان درگیر یک بازی معناشناسی شد. البته، بین این دو ژانر همپوشانی وجود دارد و قراردادهای نامگذاری داشبورد با این رشته در حال تغییر است. نکته مهم این است که قبل از ساختن داشبورد مشخص کنید به چه سوالاتی می خواهید پاسخ دهید.
بنابراین چه نوع داشبورد برای کسب و کار شما بهتر کار می کند؟
اکنون که داشبوردها را به دو دسته بزرگ تفکیک کردیم، بیایید عمیقتر بگردیم. 4 زیرنوع کلی داشبورد وجود دارد:
- استراتژیک - متمرکز بر استراتژی های بلند مدت و معیارهای سطح بالا
- عملیاتی - بازههای زمانی کوتاهتر و فرآیندهای عملیاتی را نشان میدهد.
- تحلیلی - حاوی مقادیر زیادی داده ایجاد شده توسط تحلیلگران است.
- تاکتیکی - توسط مدیران میانی برای پیگیری عملکرد استفاده می شود.
بله، با سلسله مراتب فعلی ما می توانید یک داشبورد عملیاتی-عملیاتی داشته باشید. ما به شما گفتیم که میتوانیم وارد برخی از معنای داشبورد شویم. هر یک از این انواع داشبورد دارای الزامات متفاوتی برای سطح خلاصه، قابلیت های تحلیلی و رابط کاربری است.
داشبورد استراتژیک چیست؟
داشبورد استراتژیک ابزار گزارشگری برای نظارت بر استراتژی بلند مدت شرکت با کمک عوامل حیاتی موفقیت است. آنها معمولاً در ایجاد خود پیچیده هستند، تأثیر گسترده ای را برای یک کسب و کار ایجاد می کنند و عمدتاً توسط مدیریت سطح ارشد استفاده می شوند.
داشبوردهای استراتژیک معمولاً در طیف گسترده ای از انواع کسب و کار استفاده می شوند و در عین حال اهداف استراتژیک یک شرکت را همسو می کنند. آنها معیارهای عملکرد را در برابر اهداف استراتژیک کل شرکت دنبال می کنند. در نتیجه، این داشبوردها تمایل دارند عملکرد را در بازههای زمانی تعیینشده خلاصه کنند: ماه، سه ماهه یا سال گذشته. هنگامی که داشبورد استراتژیک به درستی توسعه، طراحی و اجرا شود، میتواند به طور موثر مدت زمان مورد نیاز برای انجام یک شاخص عملکرد کلید کسب و کار را کاهش دهد و در عین حال هزینههای عملیاتی را کاهش دهد. برای اینکه بدانید داشبورد در برنامهریزی استراتژیک چه کاری انجام میدهد و چرا اهمیت دارد، مهم است که به خاطر داشته باشید که این داشبوردها میتوانند تصویر روشنی از مسائل استراتژیک به تیمهای ارشد ارائه دهند و بنابراین به آنها این فرصت را میدهند تا یک دوره کاری خاص را انجام دهند.
اگرچه آنها می توانند فرصت هایی را برای عملیات بخش های خاص و تجزیه و تحلیل بیشتر فراهم کنند، گزارش های استراتژیک و داشبوردها معمولاً سطح بالایی دارند. همانطور که گفته شد، اعضای ارشد یک تیم می توانند نگرانی های استراتژیک را نسبتاً سریع شناسایی کنند و گزارش های استراتژیک جامعی را با داده های تحلیل شده ارائه دهند. اهمیت در تجزیه و تحلیل فرآیندهای مدیریت، استفاده از زبان کمی و کیفی مشترک و شناسایی یک سیستم خاص است که باید در داشبورد گنجانده شود تا هر تصمیم گیرنده داده های ارائه شده را درک کند.
بیایید این را از طریق 5 نمونه داشبورد استراتژیک ببینیم.
- الف) داشبورد استراتژیک مدیریت
این داشبورد مدیریتی زیر یکی از بهترین نمونه های داشبورد استراتژیک است که می تواند به راحتی در یک جلسه هیئت مدیره نمایش داده شود. به هم ریخته نیست، اما به سرعت یک داستان داده منسجم را بیان می کند. داشبورد روی درآمد در کل و همچنین در سطح مشتری به اضافه هزینه جذب مشتریان جدید تمرکز دارد. داشبورد روی یک چارچوب زمانی خاص تنظیم شده است و شامل KPIهای قابل توجهی است: هزینه های جذب مشتری، ارزش طول عمر مشتری و هدف فروش .
این داشبورد به موارد زیر پاسخ می دهد: میزان مشتری و درآمد من نسبت به این زمان در سال گذشته چقدر است؟ این داشبورد ضمن پرداختن به مقادیر خاص، ترکیب شاخصهای عملکرد کلیدی خاص، و استفاده از زبان کیفی و کیفی مشترک، ارزش واضح هیئت مدیره و مسیر عمل خاص را نشان میدهد، در حالی که از معیارهای مقایسه و تحلیل استفاده میکند.
- ب) داشبورد استراتژیک CMO
مثال دیگر از بخش بازاریابی می آید. مدیران ارشد بازاریابی (CMO) اغلب وقت ندارند اعدادی مانند ترافیک یا CTR کمپین های خاص را بررسی کنند. اما آنها باید نگاهی دقیقتر به سطح استراتژیکتری از تلاشهای بازاریابی داشته باشند، حتی با فروش همکاری کنند تا به بهترین نتایج بازاریابی ممکنی که یک کسبوکار میتواند داشته باشد، برسند و در نتیجه سود ایجاد کنند. این داشبورد بازاریابی این KPIهای استراتژیک مهم را به روشی بصری، آموزنده و مستقیم نشان می دهد.
مثال داشبورد استراتژیک بالا هزینه جذب هر مشتری، سرنخ ها، MQL را توضیح می دهد و آنها را با دوره های قبلی مقایسه می کند و اهداف تعیین می کند. یک CMO باید دید چشم پرنده ای از اهداف استراتژیک داشته باشد تا بتواند به سرعت واکنش نشان دهد و نتایج بخش را تحت کنترل داشته باشد. یک مدیر میتواند فوراً ببیند که اهدافش کجا هستند، که به آنها این توانایی را میدهد تا بیشتر به این KPIهای بازاریابی بپردازند و ببینند چه چیزی میتواند در قیف بازاریابی کلی بهبود یابد.
برای ساخت این داشبورد استراتژی، نیازی به داشتن مهارت های IT گسترده یا دانش پیشرفته مدیریت پایگاه داده ندارید. بخش مهم این است که شما اهداف استراتژیک خود و KPIهایی که برای دستیابی به آنها نیاز دارید را درک می کنید. بقیه کارها توسط یک رابط ساده کشیدن و رها کردن یک نرم افزار KPI انجام می شود که به شما امکان می دهد وظایف دستی مدیریت داده را کاهش دهید و با تعامل با هر معیار، سریعتر به داده های خود بپردازید.
- ج) داشبورد مدیریت SaaS
مثال بعدی ما یک داشبورد مدیریتی دیگر است اما بر سطح اجرایی یک تجارت SaaS تمرکز دارد. در اینجا، مدیران یک مرور کلی از سه حوزه مهم برای هر شرکت نرم افزاری به عنوان خدمات دریافت می کنند: مشتریان، درآمد و هزینه ها. ردیابی این معیارها از نزدیک و در طول زمان به شما امکان میدهد تا به معیارهای مربوطه از عملکرد گذشته، حال و آینده نگاهی بیندازید تا فرآیندها را بهینه کنید و از سودآوری کسبوکارتان در طول زمان اطمینان حاصل کنید.
با نگاهی دقیق تر به این داشبورد استراتژیک که از سمت چپ شروع می شود، دو نمودار خطی را می بینیم که معیارهای مربوط به مشتریان را نشان می دهد. در نمودار بالا، مشتریان پرداخت کننده، مشتریان از دست رفته و نرخ ریزش را می بینیم. همه آنها در یک دوره یک ساله نمایش داده می شوند که به شما امکان می دهد ببینید که هر ارزش چگونه توسعه یافته است و آیا استراتژی های شما موفقیت آمیز بوده و اهداف شما محقق شده اند یا خیر. وضعیت مشابهی را در نمودار پایین داریم. این یکی توسعه CAC، ARPU، و CLTV را نشان می دهد. به این ترتیب می توانید درک کنید که هر یک از مشتریان شما چقدر به کسب و کار شما آورده اند.
بخش سمت راست داشبورد اطلاعات مهمی در مورد درآمد دوره ای ماهانه نمایش می دهد. MRR یکی از مهمترین معیارها برای ردیابی برای کسب و کار SaaS است زیرا می تواند تصوری از میزان رشد کسب و کار را ارائه دهد. این کار را با اندازه گیری درآمد قابل پیش بینی شرکت در یک ماه مشخص انجام می دهد و شما آن را با تقسیم کل MRR بر تعداد مشتریان (قراردادها) محاسبه می کنید.
- د) داشبورد CFO برای برنامه ریزی استراتژیک
مدیران ارشد مالی باید استراتژی شرکت را در مسیر خود نگه دارند، عملکرد مالی را از نزدیک زیر نظر داشته باشند و در صورت وجود انحراف از اهداف و اهداف استراتژیک واکنش نشان دهند. اما نه تنها، زیرا امور مالی یک شرکت نیز تحت تأثیر عوامل غیرمستقیم مانند رضایت کارکنان و مشتریان قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر کارمندان از محیط کار خود راضی نباشند، می توانند با بیماری تماس بگیرند یا شرکت را ترک کنند که باعث تنگناهای مالی می شود. اما بیایید نگاهی دقیقتر بیندازیم به چه نوع داشبوردهایی برای مدیران مالی استراتژیک نیاز دارند.
ما تجزیه و تحلیل داشبورد را با معیارهای کلیدی مهم برای بهینهسازی تحلیلهای مالی استراتژیک شروع میکنیم ، که در اینجا به دلار و درصد بیان میشود، در حالی که نمودارهای اندازهگیری ساده بلافاصله بر رنگهای قرمز و سبز تمرکز میکنند. رابط بصری بلافاصله به شما نشان می دهد که هزینه های عملیاتی بالاتر از حد انتظار است، که می توانید از آن برای کاوش بیشتر و شناسایی علل استفاده کنید. از سوی دیگر، میتوانیم ببینیم که معیارهایی مانند درآمد، سود ناخالص، EBIT و درآمد خالص تحت کنترل هستند و در واقع ارزشهای مثبت ایجاد میکنند. یک بررسی اجمالی سریع از اهداف نشان می دهد که دقیقاً چقدر افزایش یافته است که به دلار بیان می شود.
با داشتن همه این اعداد در قالبی واضح و مختصر، هر مدیر مالی می تواند از تصویری به عنوان یک الگوی گزارش مالی جامع استفاده کند، داده ها را از چندین نقطه تماس ادغام کند و این داشبورد برنامه استراتژیک را برای استفاده در آینده خودکار کند.
بیایید با جزئیات بیشتر در سمت راست داشبورد ادامه دهیم. هزینه ها از طریق تفکیک درصدی که هزینه های فروش، عمومی و مدیریت، بازاریابی و سایر هزینه ها را به تصویر می کشد، تجسم می شوند. در اینجا می بینیم که فروش بیشتر هزینه ها را مصرف می کند و پس از آن عمومی و مدیریت. شاید فضا برای حذف برخی هزینه ها وجود داشته باشد اما مراقب باشید که نتیجه معکوس ایجاد نکنید.
در نهایت، سطوح رضایت کارکنان و مشتریان نمودارهای مالی هستند که به طور مستقیم با عملکرد مالی کلی مرتبط نیستند اما مطمئناً می توانند بر آن تأثیر بگذارند. دوران مدرن نیازمند راهحلهای مدرن است، از این رو، مدیران مالی باید دید کلی از سایر عناصری که میتوانند بر امور مالی شرکت تأثیر بگذارند داشته باشند.
- ه) داشبورد KPI فروش
حرکت به الگوی داشبورد استراتژیک بعدی ما یک ابزار قدرتمند BI فروش است. داشبورد KPI فروش بر معیارهای سطح بالای فروش متمرکز است که مدیران و مدیران سطح C باید به دقت نظارت کنند تا از تحقق اهداف اطمینان حاصل کنند.
ابتدا می بینیم که داشبورد 4 معیار کلیدی را نشان می دهد: تعداد فروش، درآمد، سود و هزینه، هر کدام از آنها با یک هدف تعیین شده و همچنین مقادیر دوره گذشته مقایسه می شود، به این ترتیب شما یک نگاه سریع دریافت می کنید. تنها با نگاه کردن سریع به نمودارها، عملکرد ماه را وارد کنید. در مرحله بعد، داشبورد هر یک از این معیارها را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل می کند تا نتیجه گیری کند و همچنین تجزیه و تحلیل کند که آیا استراتژی های فعلی به تنظیمات اضافی نیاز دارند یا خیر. دریافت نمایی از دادههای گذشته به مدیران این امکان را میدهد تا بفهمند اعداد باید کجا باشند و راهحلهای کارآمد برای رسیدن به آن پیدا کنند. هدف اصلی یک استراتژی فروش باید افزایش درآمد و سود برای کسب و کار باشد، این همه می تواند با استفاده از قدرت داده های در دست به دست آید.
اکنون که قدرت این گزارشهای استراتژیک را به تصویر کشیدهایم، زمان آن رسیده است که نگاهی دقیقتر به انواع بعدی داشبورد خود بیندازیم و داشبوردهای عملیاتی را ادامه دهیم.
داشبورد عملیاتی چیست؟
داشبورد عملیاتی یکی از انواع داشبوردهایی است که برای نظارت و مدیریت عملیات استفاده می شود که افق زمانی کوتاه تری دارد. از آنجایی که آنها بر ردیابی فرآیندهای عملیاتی تمرکز می کنند، معمولاً توسط سطوح پایین مدیریت اداره می شوند.
ارزش آنها در عصر دیجیتال امروزی در این واقعیت نهفته است که کسب و کارها شروع به درک اهمیت داده های سریع و صحیح بین تیم های عملیاتی و بخش ها می کنند. در حالی که پیشرفتهای بیسابقه در زمینه گزارشدهی و تحلیل داشبورد، تعهدات عملیاتی را کاملاً سادهسازی کرده است، مدیران عملیاتی نیز میتوانند از استفاده از این نوع داشبوردها سود زیادی ببرند و به صورت بصری و تعاملی به یک مسئله دادههای بلادرنگ اشاره کنند که باید به سرعت به آن رسیدگی شود. .
این نوع داشبوردها مسلماً رایج ترین آنها هستند. آنها بیشتر برای نظارت و تجزیه و تحلیل فعالیت های یک شرکت در یک حوزه تجاری خاص استفاده می شوند. این داشبوردها معمولاً بر روی هشدار در مورد استثناهای تجاری متمرکز هستند و بر اساس داده های زمان واقعی هستند. داشبوردهای معیارهای عملیاتی معمولاً به دست متخصصان موضوع می رسد. این اغلب منجر به اقدام مستقیم تر و سپس تجزیه و تحلیل بیشتر می شود. به همین دلیل، داشبوردهای عملیاتی اغلب جزئیات بیشتری نسبت به داشبوردهای استراتژیک دارند. آنها همچنین می توانند گزارش های عملیاتی را با نمای دقیق تری از مجموعه داده های خاص ارائه دهند.
داشبوردهای عملیاتی به دپارتمان ها کمک می کنند فعال باشند و جلوی مشکلات را بگیرند. به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی ممکن است از آنها برای ردیابی محصولات تولید شده همراه با تعداد نقص ها، شکایات یا بازگشت استفاده کند. این به فرآیندهای تجزیه و تحلیل تولید کمک می کند – با داشبورد، هر گونه تغییر مشکل ساز در زمان واقعی برجسته می شود. در یکی از نمونه های خود این موضوع را با جزئیات بیشتری خواهیم دید.
اما بیایید نگاهی به یک مثال بازاریابی دیگر بیندازیم. ما یک داشبورد استراتژی یک بخش بازاریابی را در آخرین مثال خود در بالا نشان دادهایم، و اکنون بر روی نمونه داشبورد عملیات تمرکز خواهیم کرد، همچنین برای اهداف بازاریابی.
- الف) داشبورد عملیاتی بازاریابی
داشبورد عملکرد بازاریابی در بالا یکی از نمونههای برتر داشبورد عملیاتی ما است. عملکرد 3 کمپین را در 12 هفته گذشته نشان می دهد. این اطلاعات عملیاتی مهم و شاخصهای عملکرد کلیدی را برای تیم بازاریابی در مورد هزینه هر خرید، تعداد کل کلیکها، کل خریدهای بهدستآمده و کل مبلغ صرف شده در کمپین خاص ارائه میکند. هر گونه تغییر قابل توجه بلافاصله تیم بازاریابی را آگاه می کند. چرا مفید است؟ زیرا یک بخش یا آژانس بازاریابی سریع میتواند فعالیتهای عملیاتی خود را بر اساس دادههای زمان واقعی تنظیم کند و تیمها مجبور نیستند منتظر گزارشها و تحلیلهای سنتی و گسترده ارائهشده در یک صفحه گسترده (SpreadSheet) باشند.
ما میتوانیم ببینیم که هر کمپین چگونه عمل کرده و چه نوع نتایجی را در یک بازه زمانی مشخص به ارمغان آورده است. زمانی که هر کمپین برای ارائه بهترین نتایج ممکن نیاز به بهینه سازی دارد، بسیار مفید است و اغلب به صورت روزانه، به ویژه در آژانس ها انجام می شود. گزارشهای عملیاتی باید سریع ساخته شوند و این داشبورد میتواند با داشتن دادههای بیدرنگ و دقیق به هر مدیر کمپین کمک کند.
- ب) داشبورد تولیدی
همانطور که قبلا ذکر کردیم، داشبورد عملیاتی می تواند ابزاری عالی برای ردیابی تولید باشد. برای درک این موضوع، اجازه دهید نگاهی به نمونه داشبورد تولیدی خود بیاندازیم. این ابزار بصری یک نمای کلی از تمام جنبه های مربوط به تولید، از حجم، مقدار سفارش، اقلام برگشتی گرفته تا عملکرد ماشین ها ارائه می دهد. دریافت این سطح از بینش (insights) میتواند به تولیدکنندگان کمک کند تا مشکلات بالقوه یا روندهای پنهانی را که میتواند به تولید آسیب برساند و همچنین فرصتهای بهبود برای بهینهسازی فرآیندهای کلیدی را پیدا کنند.
با کمی جزئیات بیشتر در مورد این داشبورد عملیات، ابتدا حجم تولید و مقدار سفارش داده شده را می بینیم، این به شما امکان می دهد تا درک کنید که از نظر تولید و قابلیت استفاده از ماشین آلات به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه چه انتظاری دارید. مقایسه حجم تولید با مقدار سفارش نیز به شما این امکان را می دهد که نظارت کنید که آیا تولید شما کارآمد است یا خیر. دست در دست این معیارها، عملکرد ماشینها به وجود میآید. ماشینها قلب تپنده هر شرکت تولیدی هستند، با نظارت دقیق بر عملکرد هر یک از آنها میتوانید آنهایی را که کارآمدتر هستند شناسایی کنید، زمانبندی تعمیر و نگهداری را انجام دهید و همیشه از داراییهایی که در دسترس دارید آگاه باشید.
آخرین اما نه کم اهمیت ترین، یکی از پرهزینه ترین مسائل برای یک شرکت تولیدی است: اقلام برگشت داده شده. ردیابی این معیار با جزئیات می تواند به شما بگوید که کسب و کار شما چقدر در ارائه آنچه که قرار است تحویل داده شود کارآمد است. نرخ بازگشت کمتر به این معنی است که مشتریان شما سفارشات خود را به درستی دریافت می کنند، در حالی که نرخ بالاتر به این معنی است که شما بهترین خدمات را ارائه نمی دهید. یک راه خوب برای پایین نگه داشتن این نرخ تا حد ممکن این است که نگاهی عمیق تر به دلایل بازگشت داشته باشید و مشکلات را حل کنید تا ادامه پیدا نکنند.
- ج) انتخاب و بسته بندی داشبورد عملیاتی برای تدارکات
مثال بعدی ما یک داشبورد لجستیک است که تمام جنبه های مربوط به پردازش سفارش را ردیابی می کند. بهتر است به عنوان انتخاب و بستهبندی بدانید، این فرآیندی است که در آن یک کارگر کالایی را از یک سفارش در انبار پیدا میکند و آن را در جعبه یا نوع دیگری از بستهبندی قرار میدهد تا برای مشتری ارسال شود. ردیابی این معیارها با جزئیات به کسب و کارها اجازه می دهد تا فرآیندهای کلیدی را بهینه کنند و در هزینه ها صرفه جویی کنند و در عین حال خدمات با کیفیت را تضمین کنند. بیایید با جزئیات بیشتر به داشبورد نگاه کنیم.
این داشبورد عملیاتی به 4 حوزه اصلی فرآیند چیدن و بسته بندی تقسیم می شود: مالی، اثربخشی، استفاده و کیفیت. هر منطقه با هدف عملکرد ماه گذشته به عنوان معیاری برای بهبود مقایسه می شود. در کنار این، داشبورد عملکرد 3 خط کار مختلف را در هر منطقه ای که تحت پوشش قرار می گیرد نمایش می دهد. ردیابی هر خط به طور جداگانه به شما امکان می دهد استراتژی های مختلفی را روی هر یک از آنها پیاده سازی کنید و بعداً آزمایش کنید که کدام یک کارآمدتر است. همچنین می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا یک کارمند یا تیم عملکرد ضعیفی دارد یا خیر و فرصت های آموزشی برای بهبود کارایی آنها پیدا کنید.
- د) نمونه داشبورد عملیات لینکدین
ما لیست نمونه های داشبورد عملیات خود را با لینکدین ادامه می دهیم. این شبکه رسانه اجتماعی برای ایجاد روابط تجاری، چه در سطح پروفایل یا شرکت، حیاتی است. با افزایش پیوسته تعداد کاربران و رسیدن به بیش از 610 میلیون عضو در سال 2020، لینکدین باید در اولویت بالاتری برای شرکت هایی باشد که می خواهند به تصمیم گیرندگان و حرفه ای های تجاری دسترسی پیدا کنند. برای مدیریت موثر حضور یک شرکت، شرکتها میتوانند از داشبورد دادههای عملیاتی استفاده کنند که مشکلات متعدد رسانههای اجتماعی مانند اتوماسیون، سفارشیسازی گزارشها و ارائه ویژگیهای تحلیلی پیشرفته را حل میکند. بیایید به یک نمونه طراحی داشبورد عملیاتی که به طور خاص برای لینکدین ایجاد شده است نگاهی بیندازیم.
برای درک اینکه چگونه شرکت شما در حال توسعه است، مدیریت حساب خود در بازه زمانی کوتاهتر در دنیای پرشتاب رسانههای اجتماعی ضروری است. برقراری ارتباط با فالوورها، نظارت بر میزان تعامل و بهروزرسانیهای اخیر، اطمینان حاصل میکند که در حال حاضر و دسترسی به پیامهای اجتماعی که دریافت یا ارسال میکنید، خواهید بود. اگر نتایج خود را در طول زمان مقایسه کنید، میتوانید روندها را شناسایی کنید، ناکارآمدیها را در مدیریت عملیاتی خود تشخیص دهید و یک گزارش رسانه اجتماعی ایجاد کنید که تمام ارتباطات مرتبط با لینکدین را یکپارچه کند.
در مثال بالا، میتوانیم تعداد فالوورهای بهدستآمده و توسعه را به صورت هفتگی مشاهده کنیم. خوب است که تعداد فالوورها را افزایش دهید زیرا پست های شما شانس بیشتری برای دستیابی به افراد بیشتری خواهد داشت. داشبورد با معیارهایی مانند برداشتها، دنبالکنندگان براساس صنعت و نرخ تعامل ادامه مییابد. این مهم است که بدانید مخاطبان شما از کجا می آیند زیرا صنایع مختلف به محتوای متفاوتی نیاز دارند. تفکیک نرخ تعامل از طریق کل مشارکت، لایکها، اشتراکگذاریها و نظرات به شما اطلاع میدهد که چه نوع محتوایی بهتر عمل میکند تا بتوانید در آینده از آن دوباره استفاده کنید. بررسی کنید که اگر یک سنبله خاص را مشاهده کردید چه اتفاقی افتاد و سعی کنید دوباره همان استراتژی را ایجاد کنید.
قسمت آخر CTR و 5 به روز رسانی اخیر شرکت را نشان می دهد. این معیارها برای ردیابی بسیار مهم هستند زیرا متوجه خواهید شد که واقعاً چند کاربر روی پیوند شما کلیک می کنند و آخرین به روز رسانی های شما چگونه رفتار می کنند. ابزارهای گزارشدهی مدرن BI اطمینان حاصل میکنند که همه این دادهها بهطور خودکار محاسبه میشوند و در یک بازه زمانی که شما تعیین میکنید (به عنوان مثال روزانه یا هفتگی)، بدون نیاز به صادرات صفحات گسترده یا کار با سایر محدودیتهای احتمالی، تحویل داده میشوند.
- داشبورد معیارهای عملیاتی خدمات مشتری
یکی از نمونه های داشبورد عملیاتی بعدی ما بر خدمات مشتری متمرکز است. با داشتن تمام KPI های مهم خدمات مشتری در یک صفحه، تیم می تواند عملیات خود را بسیار کارآمدتر مدیریت کند. بیایید این را از طریق یک مثال تصویری ببینیم.
این نوع داشبورد عملکرد تیم خدمات مشتری را در یک بازه زمانی کوتاهتر، در این مورد، روزانه، با مرور ماهانه اضافی از تماس اول، دوم، سوم و تماسهای حلنشده توضیح میدهد. می بینیم که داشبورد خدمات مشتری به 2 بخش تقسیم می شود: وضوح و زمان پاسخ. هر روز از هفته بینش (insights) بیشتری ارائه میدهد که به تیمها کمک میکند تا در صورت پیگیری منظم، سنجه زمان پاسخ را کاهش دهند. به این ترتیب یک تیم می تواند بداند که آیا در روزهایی که زمان پاسخگویی بیشتر است به کارکنان بیشتری نیاز دارد یا برنامه بهتری دارد. به همین دلیل مهم است که عملیات را در مسیر درست نگه دارید و عملکرد تیم را در سطح روزانه زیر نظر داشته باشید. برای ارزش افزوده، می توانید مقاله ما را در مورد KPI های برتر مرکز تماس بررسی کنیدو بهترین خدمات ممکن را به مشتریان تضمین کنید.
نمونههای داشبورد عملیاتی خود را با تمرکز بر بازاریابی و خدمات مشتری دیدهایم، اکنون با انواع مختلف داشبوردهای اضافی که بر فرآیندهای تحلیلی یک شرکت متمرکز شدهاند، ادامه میدهیم.
داشبورد تحلیلی چیست؟
داشبورد تحلیلی نوعی داشبورد است که حاوی حجم وسیعی از داده های ایجاد شده و مورد استفاده تحلیلگران برای ارائه پشتیبانی به مدیران است. آنها به یک کسب و کار یک دید کلی از داده ها ارائه می دهند که مدیریت میانی بخش مهمی از استفاده از آن است.
همانطور که قبلا ذکر شد، اهمیت داشبورد تحلیلی در تأثیر آن بر استفاده از داده های تاریخی است، جایی که تحلیلگران می توانند روندها را شناسایی کنند، آنها را با متغیرهای متعدد مقایسه کنند و پیش بینی ها و اهدافی را ایجاد کنند که می توانند در استراتژی هوش تجاری یک شرکت پیاده سازی شوند. آنها اغلب زمانی مفید هستند که اطلاعات طبقه بندی شده پیچیده گسترده و گسترده است و برای انجام تجزیه و تحلیل واضح داده های تولید شده نیاز به تجسم دارند.
داشبورد تحلیلی را می توان در تقاطع داشبورد استراتژیک و عملیاتی نیز یافت. آنها از ماژول های مختلفی تشکیل شده اند که در صورت استفاده صحیح می توانند تأثیر مثبتی بر عملکرد یک تجارت داشته باشند.
- الف) داشبورد عملکرد مالی
در مثال زیر، تجزیه و تحلیل داشبورد مالی متمرکز بر عملکرد میتواند به تصمیمگیرندگان کمک کند تا ببینند سرمایه شرکت چقدر کارآمد هزینه میشود و یک وظیفه عملیاتی خاص برای ساختار بهتر تصمیمگیریهای آینده ایجاد میکند.
با شاخص های کلیدی مهم مالی مانند بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام، سرمایه در گردش و نمای کلی ترازنامه، یک بخش مالی تصویر روشنی از ساختار سرمایه خود دارد. این داشبورد تجزیه و تحلیل بخش را قادر می سازد تا در نتیجه فعالیت های عملیاتی خاصی را برای بهبود بیشتر تنظیم کند.
- ب) داشبورد هزینه تدارکات
داشبورد دیگری بر روی هزینه ها متمرکز بود، اما در این مورد، به طور خاص برای بخش تدارکات. همانطور که می دانیم، تدارکات در اکثر شرکت ها به عنوان عملکردی یافت می شود که یک شرکت را با تامین کنندگان، پیمانکاران، فریلنسرها، آژانس ها و غیره مرتبط می کند. برای مشاهده دیدگاه تحلیلی یک بخش تدارکات، اجازه دهید نگاهی به یک مثال تصویری بیندازیم.
بخش تدارکات حجم زیادی از داده ها را مدیریت می کند و با تجزیه و تحلیل هزینه ها و خرید چرخه تدارکات، تحلیلگران می توانند داده هایی را ارائه دهند که به منظور صرفه جویی در زمان بسیار ارزشمند، بلوک ساختمانی برای واحدهای مختلف فراهم می کند. داشبورد تدارکات همانطور که در بالا نشان داده شد می تواند به عنوان ابزاری برای ارائه داده ها به شیوه ای بصری و ساده عمل کند.
داشبورد با تصویری از معیارهای مربوط به هزینه و پس انداز و روندهایی که در یک بازه زمانی خاص رخ می دهد شروع می شود. خطوط روند به شما نشان می دهد که در واقع بیشتر اندیکاتورها افزایش یافته اند اما دلیل آن می تواند افزایش تعداد سفارشات باشد. کاهش هزینه در وسط داشبورد به دسته های مختلف محصول تقسیم می شود و به این ترتیب، مدیریت می تواند تشخیص دهد که آیا فضایی برای منطقی کردن بیشتر هزینه های تدارکات وجود دارد یا خیر. داشبورد با ROI، یک KPI تدارکات ، ادامه مییابد , یعنی در واقع متفاوت از ROI معمولی محاسبه می شود. در این صورت باید صرفه جویی در هزینه های سالانه را بر هزینه های داخلی تقسیم کرده و به صورت یک نسبت بیان کنید. تعیین یک هدف به مدیریت کمک می کند تا فوراً تشخیص دهد که آیا تلاش های مرتبط با هزینه موفقیت آمیز بوده است. در این مورد، هدف روی 10 تنظیم شد، بنابراین می توانید به وضوح ببینید که چگونه برای دسته های مختلف توسعه یافته است.
در سمت راست، ما میتوانیم جزئیات مربوط به صرفهجویی و اجتناب از هزینهها را ببینیم، که توجه به آن مهم است زیرا میتواند فرآیند تصمیمگیری را برای مدیرانی که میخواهند با معرفی اقدامات خاص مانند فرآیندهای مذاکره بهتر از هزینههای آتی اجتناب کنند، آسان کند. در نهایت، 5 تامین کننده برتر به شما نشان می دهند که هزینه های شما در رابطه با تامین کنندگان کجا تخصیص داده شده است که مدیریت می تواند برای بهینه سازی بیشتر از آنها استفاده کند.
این نوع تجزیه و تحلیل ضروری است زیرا دپارتمان های تدارکات معمولا داده ها را از منابع متعدد مانند ERP، پایگاه های داده یا فایل های CSV جمع آوری می کنند، به عنوان مثال به منظور بهینه سازی مدیریت هزینه و افزایش نتایج مثبت کلی، یک داشبورد تحلیلی مانند این می تواند ثابت کند. سودمند باشد
بیشتر بخوانید : KPI چیست؟
- ج) داشبورد تحلیلی بهداشت و درمان برای بیماران
الگوی داشبورد تحلیلی بعدی ما از صنعت مراقبت های بهداشتی است و هدف آن نظارت بر تمام جنبه های مربوط به میزان رضایت بیماران شما از امکانات شما و خدماتی است که ارائه می دهد. این داشبورد با پوشش جنبه هایی مانند کارکنان، درمان، زمان انتظار و ایمنی، به شما کمک می کند تا رابطه خود را با بیماران ارزیابی کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها هر آنچه را که نیاز دارند دریافت می کنند.
داشبورد بهداشت و درمان با نمایش نمره رضایت بیمار بر اساس پاسخ به دو سوال مربوط به نحوه ارائه اطلاعات توسط کارکنان بیمارستان به بیمارانی که به آن نیاز دارند، شروع می شود. این یک بینش (insights) ارزشمند است زیرا ارتباط یکی از جنبه های کلیدی یک رابطه خوب با بیماران است. اگر مطمئن شوید که آنها همیشه در مورد اطلاعات مرتبط شفاف هستند، از میزان رضایت سالمی برخوردار خواهید شد. در مرحله بعد، جزئیات زمان انتظار فعالیتهای مختلف مانند نوبت آزمایشهای آزمایشگاهی، زمان مراجعه به پزشک، دریافت درمان و رسیدن به رختخواب را دریافت میکنید. همه این معیارها در یک نمودار سنج با رنگ هایی نمایش داده می شوند که به راحتی نشان می دهد که آیا نمره بد، متوسط یا خوب است. یک راه خوب برای بهینهسازی این، تعیین زمانهای هدف و اجرای اقدامات مختلف برای رسیدن به آن اهداف است، به این ترتیب از صفهای بینهایت برای بیماران خود و مراقبت کارآمدتر جلوگیری میکنید.
- د) داشبورد KPI خرده فروشی تحلیلی
نمونه داشبورد تحلیلی دیگر از صنعت خرده فروشی می آید. این یک موازی تحلیلی بین مدیریت و رضایت مشتری ایجاد می کند زیرا زنجیره تأمین می تواند مستقیماً بر آن تأثیر بگذارد. این داشبورد جامع نمای کلی جنبههای مهم یک کسبوکار خردهفروشی را به ما نشان میدهد که تحلیلگران را قادر میسازد تا روندها را شناسایی کرده و پشتیبانی لازم را در فرآیندهای تجاری به مدیریت ارائه دهند. تجزیه و تحلیل خرده فروشی ساده شده است.
همانطور که در داشبورد KPI خرده فروشی در بالا مشاهده می کنیم، برخی از معیارهای مهم مانند نرخ بازده (همچنین بر اساس دسته بندی نشان داده شده است)، حجم کل فروش، نرخ حفظ مشتری، و تعداد مشتریان جدید و بازگشتی در یک بازه زمانی تعیین شده ، می تواند تصویر بزرگتری از وضعیت کسب و کار خرده فروشی به ما بدهد. این شاخصهای کلیدی عملکرد خردهفروشی میتوانند نشان دهند که شما چقدر در حفظ مشتریان خود و توسعه وفاداری به برند موفق هستید، مدیریت به وضوح میتواند ببیند که کدام جنبههای کسبوکار نیاز به بهبود دارند. اگر نرخ سفارش مجدد خود را تا حد امکان پایین نگه دارید، مشتریان ناامید نخواهند شد و اعداد کلی شما عملکرد خوبی خواهند داشت. ساده است، راضی نگه داشتن مشتری به شما امکان رشد می دهد.
- ه) داشبورد تحلیلی KPI برای صنعت FMCG
مدیریت زنجیره تامین کار آسانی نیست، به خصوص زمانی که محصولات مورد نظر از دسته کالاهای با حرکت سریع باشند. برای کمک به بهینه سازی چندین فرآیند و اطمینان از موفقیت عملیاتی این داشبورد تحلیلی ایجاد شده است.
داشبورد FMCG مجهز به KPIهای مربوط به تحویل، محصولات فروخته شده، موجودی، نمای کلی از تمام جنبه های مهم برای عملکرد صحیح یک تجارت کالاهای مصرفی در حال حرکت را ارائه می دهد. با ردیابی دقیق نرخ خارج از انبار، تصویری از وضعیت موجودی خود دریافت میکنید و از انبارداریهایی که میتواند بر فروش تاثیر میگذارد اجتناب کنید. از طرف دیگر، محصولات فروخته شده در روز تازه بودن و میانگین زمان فروش می تواند به شما بگوید که آیا محصول خاصی وجود دارد که زمان بیشتری برای فروش نیاز دارد، بنابراین ممکن است لازم باشد موجودی خود را کاهش دهید و از دور انداختن محصولاتی که دیگر تازه نیستند خودداری کنید. . با نظارت بر همه این معیارها به طور منظم، می توانید یک قدم جلوتر از مشکلاتی که ممکن است در تجارت FMCG شما ایجاد شود، باشید.
نوع بعدی داشبورد ما بر روی تجزیه و تحلیل خالص متمرکز است که از ابتکارات استراتژیک پشتیبانی می کند: داشبورد تاکتیکی.
داشبورد تاکتیکی چیست؟
یک داشبورد تاکتیکی در تجزیه و تحلیل و نظارت بر فرآیندهای انجام شده توسط مدیریت سطح متوسط استفاده می شود که بر تجزیه و تحلیل تأکید دارد. سپس یک سازمان به طور موثر عملکرد هدف یک شرکت را ردیابی می کند و توصیه های تحلیلی را برای استراتژی های آینده ارائه می دهد.
داشبوردهای تاکتیکی اغلب تحلیلی ترین داشبوردها هستند. آنها برای نظارت بر فرآیندهایی که از ابتکارات استراتژیک سازمان حمایت می کنند عالی هستند. داشبوردهای تاکتیکی به راهنمایی کاربران در فرآیند تصمیم گیری کمک می کنند. آنها از ماهیت تعاملی داشبوردها با ارائه قابلیت کاوش در داده ها به کاربران بهره می برند.
سطح جزئیات یک داشبورد تاکتیکی بین داشبورد استراتژیک و عملیاتی قرار می گیرد. داشبورد فروش تاکتیکی می تواند هدف فروش شما (درآمد واقعی در مقابل درآمد پیش بینی شده) را ردیابی کند. فیلترها و تقسیم بندی های مختلف از جمله منطقه، مدیر فروش و محصول را امکان پذیر می کند. یک داشبورد عملیاتی به طور متناوب فروش این محصولات خاص را در مقابل رقبای خود در زمان های مختلف در طول سال ردیابی می کند. از آنجایی که سطح آنها کمی بالاتر است، داشبوردهای تاکتیکی نیز تمایل به تجسم بیشتر داده ها نسبت به داشبوردهای عملیاتی دارند. بیایید این را از طریق یک مثال در مدیریت پروژه ببینیم.
- الف) داشبورد مدیریت پروژه فناوری اطلاعات
مثال زیر یک نمای کلی از یک پروژه با جدول زمانی مشخص و کارایی طرف های درگیر را نشان می دهد. میتوانید ریسکهای خاصی را تعریف کنید، پیشرفت کلی و میانگین زمان انجام وظایف خاص را ببینید. پس از اتمام پروژه، می توانید یک گزارش جامع فناوری اطلاعات ایجاد کنید ، نتایج را ارزیابی کنید و پروژه های آینده را موفق تر کنید.
هدف در هر مدیریت فناوری اطلاعات افزایش کارایی، کاهش تعداد بلیط ها و ارائه یک پروژه موفق است. با داشتن ابزار مناسب در قالب داشبورد عملیات فناوری اطلاعات، یک صفحه نمایش واحد می تواند تمام داده هایی را که مدیر پروژه برای تجزیه و تحلیل تمام جنبه های مهم پروژه به آن نیاز دارد، ارائه دهد. در حالی که انواع مختلفی از داشبورد پروژه وجود دارد، این تصویر خاص در بالا برای نظارت بر تلاش های مدیریت پروژه و هشدار رهبران در صورت وجود هر گونه ناهنجاری در فرآیند تنظیم شده است.
- ب) داشبورد تاکتیکی مدیریت انرژی
یک نیروگاه انرژی را برای چندین بخش و صنعت تامین می کند. هدف این داشبورد انرژی این است که با ارائه یک نمای کلی از هر جنبه مرتبط برای مدیریت صحیح کسب و کار انرژی شما، دقیقاً همین کار را انجام دهد: از کل فروش گرفته تا مصرف بر اساس بخش، تا هزینه های تولید به ازای هر نوع منبع، شما به چیزهای بزرگی دست خواهید یافت.
تصویری از عملکرد گیاهان مختلف
چندین بینش (insights) وجود دارد که می توان از این داشبورد تحلیلی استخراج کرد. با استفاده از این ابزار مدیریت قدرتمند، مدیران کسب و کار می توانند درک کنند که انرژی آنها در کدام بخش بیشتر مصرف می شود و تولید و تحویل خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنند، ببینند چند درصد از مشتریان آنها به انرژی های تجدید پذیر علاقه مند هستند و همچنین در منابع پایدار انرژی سرمایه گذاری کنند. به عنوان مدیریت هزینه های تولید، و نظارت بر تعداد قطع برق برای اطمینان از بهترین کیفیت خدمات و در عین حال حداقل نگه داشتن هزینه ها.
- ج) داشبورد مدیریت استعداد منابع انسانی
برای مدت طولانی، یکی از بزرگترین چالشهای بخشهای منابع انسانی بدون توجه به اندازه کسبوکار، مدیریت کارآمد استعدادها و در نتیجه حفظ آنها برای دورههای طولانیتر بوده است. داشبورد مدیریت استعداد ما با نظارت بر معیارهایی مانند هزینهها، آمار استخدام، گردش مالی و میزان رضایت و سایر موارد، امکان تجزیه و تحلیل منابع انسانی پیشرفته را فراهم میکند. با نگاهی دقیق به این ارزشها، تیمهای منابع انسانی میتوانند به مدیریت استعداد موفق دست یابند و چرخه عمر طولانی استعداد را تضمین کنند.
مثال داشبورد تحلیلی با مروری سریع بر تعداد کل کارکنان شرکت، میانگین حقوق ماهانه و مشاغل خالی برای سه ماهه اول سال شروع می شود. در کنار این، آمارهای دیگری مربوط به استخدام مانند زمان پر کردن، استخدامهای جدید، هزینههای خالص آموزش و هزینههای هر استخدام را دریافت میکنیم.
سپس، داشبورد نرخ جابجایی استعدادها را به تفکیک بخش، و درصد کارکنان اخراج شده را بر اساس دورههای کار در شرکت (6 ماه، 1 سال، 2 سال و 5 سال) نشان میدهد. نظارت دقیق بر این معیارها می تواند به شما کمک کند تا دلایل برخی روندها را بیابید و استراتژی های منابع انسانی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
در مرحله بعد، یک معیار بسیار مهم یعنی رضایت استعدادها را دریافت می کنیم که هدف آن سنجش میزان رضایت کارکنان شما از شرکت است. در این مورد، سطوح رضایت از طریق امتیاز خالص ارتقا دهنده هر گروه از کارمندان بر اساس مدت زمانی که در سازمان شما کار کرده اند اندازه گیری می شود. در اینجا می بینیم که وفادارترین کارمندان کسانی هستند که بیش از 5 سال در شرکت کار می کنند. در نهایت، نموداری دریافت میکنیم که روندها را بر اساس دستهبندی اندازهگیری میکند، که در آن میتوانید ببینید که کارکنان چقدر مهارتها، دانش، اثربخشی، ارتباطات و ارائه خود را توسعه میدهند. نکته مهم در اینجا تمرکز بر حفظ استعدادهای مناسب و راضی نگه داشتن نیروی کار برای جلوگیری از نرخ بالای گردش مالی و متعاقباً هزینه ها است.
- د) داشبورد رسانه های اجتماعی
از آنجایی که انواع مختلفی از داشبوردهای هوش تجاری وجود دارد که اهداف مختلفی را پوشش میدهند و ما در لینکدین به عنوان یک کانال جداگانه توضیح دادهایم که باید روزانه نظارت شود تا شرکتها با پایگاه فالوورهای خود در تماس باشند و دامنه آنها گسترش یابد، اما اکنون، به معنای تاکتیکی ، یک کارت امتیازی KPI می تواند مزایای متعددی را برای مدیریت حساب های اجتماعی ارائه دهد و در نتیجه اطمینان حاصل کند که کاربران داده های کافی برای ارائه توصیه هایی برای آینده دارند. برای درک این موضوع، داشبورد فرآیند کسب و کار را با تمرکز بر 4 کانال اصلی رسانه اجتماعی نشان خواهیم داد: فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب.
داشبورد با فیس بوک به عنوان بزرگترین شبکه رسانه اجتماعی در جهان با بیش از 2.5 میلیارد کاربر ماهانه شروع می شود. در مثال ما می بینیم که تعداد فالوورها به هدف تعیین شده نرسیده اما نسبت به دوره قبل افزایش یافته است. در این مورد، مدیران رسانههای اجتماعی میتوانند برای درک اینکه چرا و آیا این KPI فیسبوک به توجه خاصی نیاز دارد، عمیقتر کاوش کنند.
سایر معیارها و کانالها ساختار و رویکرد تاکتیکی مشابهی دارند: تجزیه و تحلیل اهداف با مقایسههای اضافی، که مدیران را قادر میسازد تا در دادهها عمیقتر کاوش کنند و توصیههایی برای آینده استخراج کنند.
- ه) داشبورد تاکتیکی مدیریت زنجیره تامین
هنگامی که یک استراتژی داشبورد تاکتیکی ایجاد می کنید، مهم است که بر روی بخش تحلیلی و نظارتی فرآیند تمرکز کنید که ستون فقرات تصمیم گیری های موثر و مبتنی بر داده را می دهد. داشبورد بعدی ما بر زنجیره تامین یک شرکت لجستیک متمرکز است.
معیارهای زنجیره تامین نشان داده شده در مثال بالا به ما نشان می دهد که چگونه یک زنجیره تامین مبتنی بر داده باید نظارت شود تا از یک فرآیند سالم برای شرکت اطمینان حاصل شود. تمرکز بیشتر بر مدیریت موجودی، شرکت را قادر میسازد تا دید کلی روشنی از KPIهای لجستیکی مورد نیاز برای رقابتی ماندن و اجتناب از کالاهای خارج از انبار داشته باشد.
و نه فقط این؛ شما می توانید دقت موجودی خود را کنترل کنید و زمانی که این نسبت را مشاهده کردید، اقدام کنید. اختلافات طبیعی است اما باید به حداقل برسد. سایر معیارها مانند نسبت موجودی به فروش و گردش موجودی، ثبات مالی یک شرکت را نشان میدهند – شما باید نسبت بین اقلام فروخته شده و اقلام موجود در انبار را بدانید. سپس گردش مالی اندازه گیری می کند که شرکت شما چند بار در سال کل موجودی خود را می فروشد و کارایی سازمان شما را جمع می کند: سپس می توانید آن را در سطح عملیاتی تجزیه و تحلیل کنید (نمونه های داشبورد عملیات ما را به خاطر دارید؟) و ببینید که چگونه به تقاضای موجودی پاسخ می دهید. به عنوان مثال، محصولات شما، چه نوع شیوه های عملیاتی دارید و مدیریت حمل و نقل شما چگونه کار می کند.
با استفاده کامل از تجزیه و تحلیل لجستیک ، میتوانید پاداشهای بزرگی را در کسبوکار لجستیک خود بهدست آورید و در نهایت، مشتریان را حفظ کنید.
بایدها و نبایدها برای اجرای موفقیت آمیز داشبورد کسب و کار
بنابراین، شما اکنون با قدرت داشبورد برانگیخته شده اید. قبل از اینکه به سمت ماشین های چاپ داشبورد بروید، منظور ما نرم افزار تجسم داده ها است، اجازه دهید در مورد استفاده از روش های درست برای ساخت و استفاده از داشبورد صحبت کنیم. همیشه بهتر است با برنامه ریزی درست شروع کنید و اصول طراحی داشبورد را اجرا کنید که مرتبط ترین داده های شرکت شما را در نظر بگیرد. اجرای موفقیت آمیز داشبورد شامل موارد زیر میباشد:
- 1. صرفه جویی در زمان در یک سازمان: IT، تحلیلگران، مدیران، C-suite و غیره.
- 2. با برجسته کردن هزینه های عملیاتی غیر ضروری، در هزینه شرکت ها صرفه جویی کنید
- 3. بینش (insights) در مورد رفتار مشتری ارائه دهید
- 4. استراتژی را به طور مؤثر با تاکتیک ها هماهنگ کنید
- 5. از فرهنگ داده مبتنی بر هدف و عملکرد اطمینان حاصل کنید
- 6. تعامل و تحلیل را تشویق می کند
اجرای ناکارآمد داشبورد این مزایای داشبورد را به حداکثر نمی رساند و می تواند به سرعت هر فرهنگ مبتنی بر داده را از مسیر خارج کند. نترس! در ادامه بخوانید تا ببینید چگونه می توانید به راحتی از خستگی داشبورد در سازمان خود جلوگیری کنید.
2 پارامتر مهم وجود دارد که باید هنگام پیاده سازی داشبورد در نظر داشته باشید:
- دادهها را خراب نکنید
- نوع داشبورد مناسب را انتخاب کنید
آویناش کاوشیک، یکی از بنیانگذاران بازار انگیزه و مبشر بازاریابی دیجیتال برای گوگل، بینش (insights) خوبی در مورد برخی از راههای شکست داشبوردها دارد. او همچنین قوانینی را برای ایجاد داشبوردهای قدرتمند ارائه کرده است. بزرگترین و سرگرمکنندهترین قانون کاوشیک این است که «دادهها را پوک نکن». مهم است که به یاد داشته باشید که داشبوردها فقط گزارش نیستند. اطمینان حاصل کنید که داشبورد شما حاوی اطلاعات آماری، توصیههایی برای اقدامات و تأثیرات تجاری است. همچنین نیاز به ارائه زمینه دارد! شما مدیران اجرایی را نمی خواهید و هر کس دیگری که در نهایت با داشبورد شما تفسیرهای خود را از داده ها انجام می دهد. داشبورد باید یک داستان داده به اندازه کافی واضح را بیان کند که در آن تفسیر غیر ضروری است. همچنین به یاد داشته باشید که وقتی نوبت به KPIها، بخشها و توصیههای شما میرسد، مطمئن شوید که کسب، رفتار و نتایج را پوشش میدهید.
کاوشیک قوانین خود را با بیان این جمله که «این موضوع بحث برانگیز خواهد بود، به خانه هدایت می کند، اما اجازه دهید به هر حال آن را بگویم. هدف اولیه داشبورد اطلاع رسانی نیست و آموزش نیست. هدف اصلی این است که اقدام را هدایت کند!»
اکنون می توانید به ساختمان داشبورد بروید!
با دانستن تفاوت بین انواع داشبورد، میتوانید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مناسب را در زمان مناسب به افراد مناسب ارائه میدهید و از انواع تجسم دادههای عالی استفاده میکنید . در حالی که هنوز تاکید می کنید که همیشه باید بدانید که چه چیزی می سازید، گاهی اوقات داشبوردهای استراتژیک شما ممکن است کمی تاکتیکی به نظر برسند و داشبورد تاکتیکی کمی عملیاتی به نظر برسد. نگرانش نباشید , تجزیه و تحلیل سلف سرویس به شما این فرصت را می دهد که داشبوردها را به بهترین نحو با نیازهای خود منطبق کنید و یک استراتژی داشبورد ایجاد کنید که یک محیط کسب و کار مبتنی بر داده را ایجاد و توسعه دهد.
برای خلاصه کردن انواع دقیق داشبورد ارائه شده در این مقاله، در اینجا مهمترین مواردی که باید هنگام ساخت استراتژی خود در نظر بگیرید، آورده شده است.
دوره های مرتبط
آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL
شما در این دوره آموزشی (آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL) با مفاهیم و اصول هوش تجاری در SQL آشنا می شوید.
آموزش صفر تا صد داشبورد سازی در سی شارپ
آموزش کامل و پروژه محور مباحث به همراه مثال کاملا عملی در محیط سی شارپ که یک محیط برنامه نویسی ماکروسافتی می باشد. دوره آموزش داشبورد سازی در سی شارپ شامل ساخت یک داشبود زیبا در محیط سی شارپ به کمک کامپوننتهای ssrs و Chart.js می باشد.
دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور
آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.
دیدگاهتان را بنویسید