آشنایی با انواع پارامترهای هوش تجاری
انواع پارامترهای هوش تجاری
آیا با انواع پارامترهای هوش تجاری و عملکرد آنها آشنایی دارید؟ سیستم هوش تجاری چیست و چه کاربردهایی برای سازمان دارد؟
میدانید که هر کسب و کاری جهت اطلاع از سود و زیان خود نیازمند اطلاعاتی دقیق و جامع است. این اطلاعات به ما کمک میکند تا دید هوشمندانه تری نسبت به بررسی و تهیه گزارش های آماری داشته باشیم.
در این زمینه، هوش تجاری برای جمعآوری ، پردازش اطلاعات ، تجزیه و تحلیل دادهها تعریف میشود و در بهینهسازی مشاغل نقش بسیار موثری دارد.
اگر مشتاقید که با این فناوری دیجیتال آشنایی بیشتری یابید، تا انتهای متن همراه ما باشید.
تعریفی ساده از هوش تجاری
اجازه دهید قبل از بررسی انواع پارامترهای هوش تجاری، به مفهومی کلی از آن دست یابیم. بهتر است با عنوانکردن مثالی ساده به تشریح این موضوع بپردازیم.
گاهی اوقات برخی از صاحبان رستوران با استفاده از نرمافزار هوش تجاری، نظرات مشتریان را تجزیه و تحلیل میکنند تا از بینش آنها در مورد غذاهای سرو شده اطلاع یابند.
آنها با داشتن این اطلاعات، استراتژیهایی تجاری مطرح میکنند که برای مشتریان رضایتبخش و برای تجارتشان سودمند خواهد بود.
در حقیقت هوش تجاری با استفاده از ابزارهای فناوری جامع به جمعآوری، پردازش و تحلیل دادهها پرداخته تا اقدامات کاری، روند هوشمندانه و سودمندانهتری به خود بگیرد.
این فناوری به کاربران کمک میکند که بفهمند چه عواملی سبب موفقیت یا شکست در پروژههای آنهاست و چه عواملی مزایای بیشتری برایشان رقم میزند.
انواع پارامترهای هوش تجاری
هوش تجاری (Business Intelligence) یا به اختصار BI، یک فرایند تکنولوژی محور بوده که به صاحبان مشاغل و تصمیمگیرندگان یک کسبوکار، اطلاعات عملی خوبی میدهد.
انواع BI، جهت آنالیز و تحلیل دادهها مورد استفاده قرار میگیرد و با طیف گستردهای از ابزار، اپلیکیشن و متدولوژی به سازمان کمک میکند تا اطلاعات را از سیستم داخلی و منابع خارجی جدا کرده و برای تحلیل آمادهسازی کند.
بهطور کلی در سیستم هوش تجاری، ۲ پارامتر دخیل است که در ادامه معرفی مختصری از آنها را میخوانید.
بعد فنی
اصلی ترین بخش سیستم BI ، بعد فنی آن است که عملیات مربوط به ساخت انبار دادهها، انتقال دادهها، مکعبهای اطلاعاتی و ابزارهای داشبوردساز را انجام میدهد. این بخش شامل ۳ مرحله است:
- شناخت و تحلیل کسبوکار
- طراحی انبار داده
- تهیه گزارش
بعد غیرفنی
بخش غیرفنی با به عبارتی فرهنگی ، از دیگر پارامترهای هوش تجاری بوده که موظف به انجام عملیات های طرز تفکر و نحوه استفاده است. انعطاف سازمانی و تغییرپذیری مستمر، شروط مهم موفقیت در این بخش است.
فرآیند پیادهسازی پارامترهای هوش تجاری چگونه است؟
چنانچه کسبوکاری دارای اطلاعات دقیق درباره میزان سرمایه و سود خود باشد ، برای استفاده از فناوری محدودیتی ندارد. اما چگونه میتوان این سیستم را در سازمان مورد نظر پیادهسازی کرد؟
در قدم اول اطلاعات سازمان باید قابل فهم و تجزیهوتحلیل باشد و تیم مدیریتی هر سازمان تصمیم هوشمندانهای برای نظمدهی به گزارشها و اطلاعات بگیرند.
سپس تیم پیادهسازی BI ، به طراحی داشبوردها و قالبهای مشخص شده، اقدام میکند. آنچه که در این سیستم مهم است، این بوده که جمعآوری اطلاعات باید بهطور صحیحی انجام شود تا انواع پارامترهای هوش تجاری به پیشبینی دقیقی از ضعفها و نقاط قوت کسبوکار بپردازند.
بنابراین ؛ با راهاندازی یک پایگاه ذخیرهسازی، دادههای تمام بخشها در یک قسمت مشخص قرار میگیرند.
سپس طرح مد نظر بهصورت آزمایشی در سیستم مطرح میشود تا در صورت امکان خطاها مشخص و میزان آنها کاهش یابد. در مرحله نهایی، اطلاعات بهروزرسانیشده به سایر اطلاعات سیستم افزوده میشود تا شما بهصورت آنلاین، این گزارشها را بخوانید.
اهداف هوش تجاری
مجموعه اهداف این سیستم، در راستای حمایت از یک سازمان است تا بتواند تصمیمات تجاری بهتری را برای پیشرفت اتخاذ کند. برخی از روندهای انواع پارامترهای هوش مصنوعی به شرح زیر است:
- گسترش سرمایهگذاری
- اهمیت روزافزون حاکمیت دادهها
- افزایش نرمافزار و ابزارهای هوش تجاری سلف سرویس
- دستیابی به اطلاعات بزرگ
- تفسیر دادهها از طریق داستانسرایی هوش تجاری
- تجزیه و تحلیل ابر
دلایل اهمیت انواع پارامترهای هوش تجاری در یک سازمان
در دنیای رقابتی امروز، استفاده از فناوریها جهت چیدمان دادهها یکی از پارامترهای مهم موفقیت است. مهم نیست که نمایندگی کدام عرصه صنعتی را عهدهدار هستید، آنچه که اهمیت دارد، دسترسی سریع به اطلاعات است.
در ادامه به ماهیت استفاده از انواع پارامترهای هوش تجاری اشاره کردهایم:
- جمعآوری بینشهای عملی
دادههای خام به شما اطلاعات کارآمدی از کسبوکارتان نمیدهد. هوش تجاری این دادههای خام تجارت محور را به اطلاعاتی قابل استفاده تبدیل میکند تا به شما فرصتهایی جهت تدوین استراتژیهای مشتریمدار بدهد.
- درک عمیق از سازمان
درک مولفههای گوناگون کسبوکار، امری دشوار است اما هوش تجاری به سازمان کمک کرده تا با توجه بیشتر به اجزای خود، مسیر ترقی را طی کند.
- دستیابی به فروش بیشتر و بازاریابی
ممکن است یک شرکت یا سازمان از بازار هدف و نیازهای مشتری درک درستی نداشته باشد. در این زمینه هوش تجاری برای افزایش عملکردهای بازاریابی و همگامسازی تیم، تجزیهوتحلیل عمیق و دقیقی را ارائه میدهد.
- پیشبینی رفتار خریدار
جلبتوجه مشتری یک تکنیک ضروری است. نرمافزار هوش تجاری به سازمان کمک میکند تا بر اساس تعامل با مشتری و بررسی بازخوردشان، مشخصات جامعی از آنها تهیه کند.
این امر به آنها امکان میدهد که بینش جامعی از رفتار و روند خریدار بهدست بیاورند و از این طریق استراتژیهای رشد و فروش خود را گسترش دهند.
بیشتر بخوانید : نرم افزار های هوش تجاری
- افزایش بهرهوری
برخی سازمانها متاسفانه همچنان از فرایندهای سنتی و قدیمی برای رشد خود استفاده میکنند اما نرمافزار هوش تجاری با عملکرد خودکار، میتواند سطح جدیدی از سازماندهی و اولویتبندی را ارائه دهد.
نتیجه این خدمات، استفاده مفیدتر از منابع انسانی، اندازهگیری دقیق بازاریابی و در نهایت بهرهوری بیشتر در سازمان خواهد شد.
جمعبندی
انواع پارامترهای هوش تجاری، تاثیر مستقیمی بر تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی دارد. این تصمیمگیریها مبنی بر واقعیات با استفاده از دادههاست نه مفروضات و احساسات.
سیستم BI قادر است اطلاعات جامع و کاملی از ماهیت تجارت را در اختیار کاربران قرار دهد و با استفاده از گزارشات و داشبوردهای تحلیلی، به افزایش بهرهوری در سازمان کمک کند.
همچنین فرایندهای پیچیده را با تجزیهوتحلیل خودکار خود تسهیل میکند و به شرکت این امکان را میدهد تا زمان و تلاش خود را در مسیر دستیابی به فرایندهای سریع و کارآمد کاهش دهد.
بهطور خلاصه بگوییم که در فضای یک کسبوکار همواره در حال تغییر، برخورداری از قابلیتهای هوش تجاری، یک دارایی محسوب میشود چراکه به مشاغل، برتری بیشتری در کسب سهم و درآمد از بازار میدهد.
دوره های مرتبط
دوره کامل تضمینی هوش تجاری با رویکرد کسب درآمد در داخل و خارج از کشور
آنالیز داده و هوش تجاری یکی از پردرآمدهای شغل های دنیا چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. ما در دوره آموزشی صفر تا صد هوش تجاری را به صورت تضمینی آموزش میدهیم.
آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL
شما در این دوره آموزشی (آموزش ویدیویی هوش تجاری در SQL) با مفاهیم و اصول هوش تجاری در SQL آشنا می شوید.
آموزش صفر تا صد طراحی؛ تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی
آموزش صفر تاصد طراحی، تحلیل و پیاده سازی سامانه های حرفه ای هوش تجاری با پاور بی آی در 98 ساعت و توسط اساتید مجرب آماده شده است.
آموزش صفر تا صد داشبورد سازی در سی شارپ
آموزش کامل و پروژه محور مباحث به همراه مثال کاملا عملی در محیط سی شارپ که یک محیط برنامه نویسی ماکروسافتی می باشد. دوره آموزش داشبورد سازی در سی شارپ شامل ساخت یک داشبود زیبا در محیط سی شارپ به کمک کامپوننتهای ssrs و Chart.js می باشد.
آموزش کاملا حرفه ای ویدیویی هوش تجاری در Oracle
آموزش ویدیویی هوش تجاری در Oracle ابتدا به بررسی ساختار کلی هوش تجاری اوراکل پرداخته و سپس به مراحل نصب نرم افزارهای مرتبط با کار خود می پردازیم. سپس مباحث آنالیز داده و فاندامنتال کار را بررسی کرده و در خصوص ریپازیتوری و مسایل مربوط به ان صحبت می کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید